Olutpullokeskustelu

  • 26 474
  • 134

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaupat ovat nostaneet hintoja reilusti, enemmän kuin mikään veronkorotus tai kustannusten nousu. Positiivista on toki että yksittäisen (pikku)pullon saa nyt edullisemmin. En ymmärrä miksi isommissa pakkauksissa litrahinta on huomattavan paljon korkeampi, tyyliin 33cl:0,84e vrt 50cl 1,90e.

Eihän tuossa hinnoittelussa näytä olevan tällä hetkellä vielä mitään järkeä, mutta eiköhän se ajastaan tasoitu. Tänään katselin ihan huvikseen litrahintoja niin uudet puolen litran pullot olivat kaikki n. 4€/l kun tölkkejä ja vanhoja pulloja sai 2,15 - 3€/l. Yhtä pulloa ostaessa se on aika sama että maksaako juoma 20 senttiä enemmän, mutta volyymimyynti keskittyy aina halvimpiin tuotteisiin. Tällä hetkellä uudet muovipullot jäävät siis kauppojen hyllyille.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kokeeksi ostin yhden muovi-Koffin.
Toimin samalla lailla viikonloppuna ja ostin täydennyspäkin kylkeen yhden muovikoffin. Ihan bisseltähän se maistui. Saattaa olla, että seuraava on omaa kuvitelmaani, mutta jotenkin tuntui etttä tuossa muovipullossa se pullonsuun halkaisija on suurempi kuin lasipullossa. Jos asia todellakin on näin, niin sehän on varsin merkittävä parannus entiseen, koska olutta pystyy kaatelemaan kitusiinsa huomattavasti entistä joutuisammin.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Ketju ylös kun tuli aihetta... Miksi näitä ei enää valmisteta?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei varmaan ollut riittävästi ostajia.

Nykyisellään voisi jopa minulle vaikka kelvatakin. Tykkään juoda puolen litran tuopista kotona olutta, joten tuollaisesta saisi passelisti pari tuoppia aikaiseksi. Lisäksi kun niissä oli kierrekorkki, niin voisi säilytellä jääkaapissa sillä aikaa kun juo ekaa tuoppia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ystäväpiirissähän nämä litran bisset tunnettiin "Jääkiekkoilijan Six-Pack":nä. (Joskin termi "jääkiekkoilija" oli korvattu jääkiekkoa pelaavan kaverimme nimellä). Kaamea tavaraa. Väljähtyy 100% varmuudella, jos ottaa saunaan.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kaverin kanssa jaettuna nämä litran pullot oli loistavia. Varsinkin kun kaataa oluen sivistyneesti lasiin. Ne pullot paonoin tyhjinäkin aiika paljon.
Eräs hassu juttu tuli mieleen niistä. Aikoinaan lähikaupan täti (oikeasti pari vuotta ehkä vanhempi tyttö) aina moitti puoliksi leikillään (muutenkin pikkasen flirttailtiin siinä kassalla) minua aina kun ostin useamman pullon olutta. Tätä tapahtui aika usein, siis useamman kerran viikossa joskus keskellä päivää. Noh sitten kun litran pullot tuli olin ylpeänä kassalla kahden pullon kanssa ja totesin "katsos nyt tällä kertaa ostin vain kaksi pulloa!"
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Kyllä näitä Gangsta-bissejä on ikävä. Ghetto(eli korillinen) mukaan ja juomaan. Eikä nää mitään väljähdy, juo vaan nopeasti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Litran puteleita en ole juonut, mutta tuollainen iso tuoppi on tullut nautittua Prahassa ja Münchenissä. Ja sitä myöten olen todennut kyllä, että tuo kokoluokka on ihan liian iso, sillä juoma ehtii tosiaan väljähtyä sangen tehokkaasti ja olut maistuu aika kehnolta loppuvaiheessa. Melkein kuin tshekki-Budweiser muuttuisi itsestään jenkki-Budweiseriksi.

Parasta siis nauttia useampi pieni tuoppi. Näin makunautinto säilyy ja voi todeta, että määrä ja laatu korvaa koon. Sama lienee pätee myös pulloihin, vaikka väljähtyminen niissä onkin mitä todennäköisemmin hitaampaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Münchenin joka vuotuisilla olutjuhlilla käydessäni pari vuotta sitten tuli itsekin havaittua litran olevan turhan suuri annos nautittavaksi kerralla (siellähän ei juuri pienempiä tuoppeja tarjoillakaan). Tuopissahan olut väljähtyy kuitenkin huomattavasti nopeammin mitä lasipullossa korkki kiinni. Voi kyllä tosin olettaa, että tämän viiksekkään nahkahousukansan oluenjuontitaito on harjaantunut vuosien saatossa joihinkin tuntemattomiin sfääreihin.

Sellainen tuli otsakkeesta myös mieleen, että onko kukaan kokeillut vielä Koffin markkinoille vastikään ilmestyneitä muovipulloja? Pieni epäilys itselläni niitä kohtaan on, sillä onhan siihen oltava joku syy, miksei olutta ennen olla myyty muovipullossa.
 

juppiduu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Sellainen tuli otsakkeesta myös mieleen, että onko kukaan kokeillut vielä Koffin markkinoille vastikään ilmestyneitä muovipulloja? Pieni epäilys itselläni niitä kohtaan on, sillä onhan siihen oltava joku syy, miksei olutta ennen olla myyty muovipullossa.

On tullut kokeilltua, samaa kuraa eri paketissa. Kokeilumielessä lähikaupasta putelin ostin. Itsekkin varsin skeptisesti siihen suhtauduin, mutta samalta se maistui. Aikoinaan muistan kuulleeni, että olutpullon pitää olla se vakisuomiruskea tai vihreä ettei olut reagoi valon kanssa. Tästä ei mitään varmuutta, mutta esim. tanskassa on ollut jo pitkään näitä vihreitä muovipulloja, että pakkohan sen on säilyä muovipullossakin. Mutta sitä tosiseikkaa ei muuta mikään, että olut on parasta 0,33l lasipullosta nautittuna.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
On tullut kokeilltua, samaa kuraa eri paketissa. Kokeilumielessä lähikaupasta putelin ostin. Itsekkin varsin skeptisesti siihen suhtauduin, mutta samalta se maistui. Aikoinaan muistan kuulleeni, että olutpullon pitää olla se vakisuomiruskea tai vihreä ettei olut reagoi valon kanssa. Tästä ei mitään varmuutta, mutta esim. tanskassa on ollut jo pitkään näitä vihreitä muovipulloja, että pakkohan sen on säilyä muovipullossakin. Mutta sitä tosiseikkaa ei muuta mikään, että olut on parasta 0,33l lasipullosta nautittuna.

Mielestäni kyse ei ole pullon materiaalista, vaan nimenomaan väristä. Mutta jokin siinä on että lasipullosta maistuu paremmalta kuin muovipullosta. Sama asia kokiksen kanssa. Mikään ei voita jääkylmää kokista 0,33l lasipullosta.

Itse en ikinä lämmennyt näihin meidän kaveripiirissä kutsuttuihin eighties pulloihin (puolen litran forties, vissiin joku gangstatermi...?) Itse ostaisin mieluiten puolen litran tölkkejä kun ne ei paina liikaa (jaksaa kantaa enemmän) ja yksi tölkki menee sopivasti pakkasessa jäädytettyyn tuoppiin. Näitä ei tule tosin ostettua kun litrahinta jostain kumman syystä on aböut tupla verrattuna muihin pakkauksiin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Mutta sitä tosiseikkaa ei muuta mikään, että olut on parasta 0,33l lasipullosta nautittuna.

Makuasioitahan nämä, mutta itse olen aina ollut suuri tölkkien kannattaja. Tölkkeihin liittyy monta etua lasipulloihin nähden: ei hajoa pudotessaan, ei vaadi pullonaukaisijaa (itsehän en hampailla aukaise), ei aiheuta lasinsiruja, ei paina niin paljon, pakkaukset kompaktimpia kuin pullo-sixpackit / mäyrikset ja sitä myöden helpompi kuljettaa...
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Makuasioitahan nämä, mutta itse olen aina ollut suuri tölkkien kannattaja. Tölkkeihin liittyy monta etua lasipulloihin nähden: ei hajoa pudotessaan, ei vaadi pullonaukaisijaa (itsehän en hampailla aukaise), ei aiheuta lasinsiruja, ei paina niin paljon, pakkaukset kompaktimpia kuin pullo-sixpackit / mäyrikset ja sitä myöden helpompi kuljettaa...
Muuten samaa mieltä, mutta pari asiaa pitää korjata. Tölkit hajoavat yllättävänkin herkästi pudotessaan ja jotain aukaisijaakin vaaditaan kun klipsu menee rikki.

Joskus olin laittamassa auton takakonttiin pahvista tölkkipakettia ja yksi tölkki putosi sieltä. Aika vinhaa vauhtia se pyöri ympyrää ja suihkutti kaljaa ympäriinsä, kun pienestä reijästä tuli paineet ulos. Eikä tuo ole ollut ainut kerta, kun pudonnut tölkki on ruvennut suihkuttelemaan kaljaa aika moisella paineella.

Tuo litran pullojen häviäminen aiheutti sen, että perhekaljaakaan ei saanut jouluna kuin puolenlitran pulloissa ja tuo oli huono juttu.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Joskus olin laittamassa auton takakonttiin pahvista tölkkipakettia ja yksi tölkki putosi sieltä. Aika vinhaa vauhtia se pyöri ympyrää ja suihkutti kaljaa ympäriinsä, kun pienestä reijästä tuli paineet ulos. Eikä tuo ole ollut ainut kerta, kun pudonnut tölkki on ruvennut suihkuttelemaan kaljaa aika moisella paineella.

Heh, itse olen ainakin toistaiseksi vielä välttynyt tällaisilta episodeilta, mutta eihän sitä tiedä milloin sattuu omallekin kohdalle.

Totta kuitenkin on, että kyllähän lasipullo helpommin hajoaa tippuessaan. Kaikkein pahimpia ovat saunaillat kaveriporukalla, jolloin yleensä poikkeuksetta joku tiputtaa pullon kylpyhuoneen lattialle ja lähes yhtä suuri sääntö on, että joku haavoittaa jalkansa lattialle unohtuneeseen siruun. Meinasipa kerran eräs kaverini jopa sokeutua pudotettuaan pullon kylpyhuoneen lattialle, jonka johdosta lattiasta kimposi pieni lasinpalanen silmäänsä.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bulgariassa törmäsin näihin isompiin pulloihin ja etenkin hintataso yllätti. Bulgariassa ei monipakkauksia tunnettu ja oluet myytiin aina irtoina. 0,5 tölkki maksoi n. 1,5€ ja 0,5 pullo 1€, MUTTA litran bissepullo maksoi 1,5€ ja kahden litran 1,5€. Myös kolmen litran jättiläimäinen bissepullo löytyi, hintaa 2€.

Eihän noista nyt pullosta suoraan kehdannut juoda (erittäin ohutta ja taipuvaa muovia kaiken lisäksi), mutta lasiin kaadettuna ihan yhtä hyvää kuin tölkistä. Eli vaikka kaveriporukan illanistujaisiin, jossa kaikille löydään tuopit samantien täyteen varsin edullinen ratkaisu.
 

nikozwan

Jäsen
Näistä "gettiksistä" tuli mieleen yksi kerta joskus vuosia sitten, kun olin koulun välitunnilla käymässä kaupassa ja sisään saapasteli melko nohevassa kunnossa oleva rantojen mies, joka käveli muina miehinä kaljaosastolle, nappasi hyllystä yhden litran KOFFin ja otti reippaanlaisen huikan. Sitten vain korkki kiinni, pullo takaisin hyllyyn ja takaisin baanalle. Itse olin varmaan 8.luokalla tai jotain. Oli kyllä naurussa pitelemistä. Ja tämän episodin vuoksi itselleni gettopullot eivät ikinä maistuneet. Aina tuli mietittyä, että "kukahan tästäkin on vetäny?"
 

Mäyris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Nyt menossa juuri alas ensimmäinen muovipullo-koffi... Ja toista ei tule. Joku tässä mättää, maku ei ole meikäläisen suun mukainen. Pullo itsessään on ihan mukavasti käteen sopiva, siinä ei valittamista. Hintakin oli suolainen, ostin tämän pullon kaveriksi laatikon sandelsia ja siinä litrahinta oli n.2,5€, koffissa 4€/l. Pitäydyn tölkkioluessa vastaisuudessa, kuten tähänkin asti.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
En minä ainakaan huomannut mitään makueroa. Senhän voi halutessaan testata kaatamalla sekä muovi- että lasipullosta oluen lasiin. Mutta ainahan pitää muutosta vastustaa...
Kysyin muuten 2 eri kaupasta mistä tämä todella iso hintaero litrahinnoissa johtuu, eipä osannut kukaan vastata. Esitin tuon varjon teorian poismyynnistä johon ainakin toisessa vastattiin että tuo olisi jollain tapaa logiinen mutta toisaalta heillä ei esim ollut mitään uusia hyllykarttoja joka taas viittaisi muutoksiin. Halvin lasipullobisse oli litrahinnaltaan hiukan alle 2,50 kun taas halvimmassa muovipullossa mentiin lähelle 5 euroa litra. Outoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei voi taas kuin nauraa. Kyllähän olut ihan tosiaan maistuu erilaiselta muovipullosta. Älkää nyt viitsikö isot ihmiset, kun aivan hyvin tiedätte, että kyse on pelkästään psykologiasta.

Jos ei pää anna myöten juoda pullon suusta, niin kaatakaa sitten lasiin, mutta älkää valehdelko.
 

E V

Jäsen
Olutta muovipullossa mikäs siinä.

Mutta mihin on hävinnyt 0,5 litran Golden Capit. Kattelin kaupassa, että uusi pullo ja ei ole hintakaan noussut. Vaimoke oli ostanut uus pullosia Upcidereita ja siinä vertailin pullojen ulkoasua, niin mitä vittua. Golden Cappi onkin nykyään 0,45.

Näin meitä kusetetaan. Toivottavasti eivät rupea uusia esim. tiun munapaketteja. Perkele.

Edit. Oishan tän voinu laittaa vitutusketjuunkin. Ja oikoluennan jälkeen vaikka kalsareihin.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Pitihän sitä kokeilla ja yhden join pois. Ei se vaan maistu samalta kuin tölkistä, niissä pitäydyn jatkossakin. Ei sillä että se nyt pahaakaan olisi, kyllä nuo kolme jäljelläolevaa tulee illan aikana pois juotua, mutta tuskin tulee toista kertaa ostettua.
 

d2uce

Jäsen
Eilen R-Kioskilla tuollaisen 1,25l Karhun näin ja meinasin paskoa housuuni. Tuotahan pitää nostalgiamielessä kokeilla! Ei toki millään voi vetää vertoja alkuperäiselle, mutta pääasia, että on yritystä ja hyvää asennetta.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ärrällä näin ja hinta oli aika korkea...pitää koittaa joku kerta kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös