Tämän tekstin perusteella on ilmeisesti sen parempi mitä enemmän rummutetaan ja vouhotetaan sopimuksista etukäteen? Joo hyvähän se on, että someen on alettu panostaa ja itsekin näiden tiisereiden kannalla ehdottomasti, mutta jonkinnäköistä pelisilmää olisi myös suotavaa käyttää näissä.
No tällehän täällä on kaikki irvailleet jo ties kuinka kauan (kuten itsekin), kun Kärpillä on mukamas aina niin tylsä tyyli ilmoittaa aina sopimuksista ja niinhän se tottavie on aina ollutkin. Aina se sama kaava: ilmestyy seuran verkkosivuilla se sama juttu ja ne samat Ahon kommentit ja sitten porukalla keräännytään (myös minä ehdottomasti mukaanlukien) tänne irvailemaan, että onpas kusista paskaa ja eikö näihin voisi joskus panostaa, kuten muut seurat. Mieleen tulee toissa kesältä (kesä 2021) mm. se Mäenalasen sopimuksen julkistus, missä ei tainnut olla mitään ennakkohypeä, vaan yhtenä kauniina kesäaamupäivänä Kärppien sivuille ilmestyy siinä lounastauno yhteydessä tylsä juttu "Mäenalanen Kärppiin" tyylillä, Ahon kulahtaneet kommentit ja se oli siinä. Sitten tänne tullaan porukalla keljuilemaan ja sillä meinigillä, voisko näihin vähän panostaa, eikä aina näin tylsästi ja onnettomasti julkaista ilman mitään hypetystä, ja kaikki nyökyttelevät mukana.
Minä olen siis koko ajan ollut nimenomaan siinä uskossa ja luulossa, että tuohan nimenomaan siis on ollut se fanien toive, että Kärpät panostaisi noihin pelaajajulkaisuihin, jatkosopimuksiin yms. ja laittiaisi vähän tiiseri- ja fiilistelyvideoita --> nostattaisi hypeä ja vähän pöhinää jne. laadukkaita fiilistelyvideoita, hyvin edioitu jne. jne. Eikä aina vain yhtäkkiä jossain lounastauon yhteydessä se sama template-uutsipohja, jossa Ahon kulahtaneet kommentit kaikista pelaajista ja that's it. Niin minä olen sen irvailun käsittänyt ja monihan tuota on suorastaan ääneenkin toivnut ja suoraan vaatinut, että lisää panostusta, eikä näitä pelkkiä tylsiä uutisjuttu-julkaisuja omille sivuille ilman mitään fiilistelyä.
Siis, minun mielestäni Kärpät voisi laittaa peleistänkin enemmän ja enemmän noita fiilistelyvideoita, missä kuvataan yleisöä ja faneja hurraamassa etc. Ei enää liity näihin pelaajajulkistusjuttuihin, mutta vieläkin tulee kylmät väreet siitä viime kevään huikeasta fiilistelypätkästä Ilves-puolivälieräsarjassa, kun Bourke ratkaisi sen oliko kolmospelin(?) jatkoajalla ja Kärpät julkaisi sen hienon laaja-perspektiivi/panorama-videon, kun koko halli räjähtää juhlintaan. Ok, tuollaisia pätkiä ei varmaan ihan jokaikisestä runkosarjan tiistai-peleistä saa, mutta kaikki tällainen pöhinä, ja fiilistely ja laadukkaasti toteutetut videot ovat vain hyvä juttu ja positiivinen suunta mielestäni. Minä ehdottomasti kaipaan näitä lisää ja kaikkea panostusta mitän vaan on some, markkinointi, viestintä, sisällöntuotanto, brändäys etc. puolelle saatavilla. Ja edelleen olen siinä uskossa, että tätä on nyt moni muukin täällä toivonut, kun vuosien varrella olaan täällä myös yhdessä oltu heittämässä valtavat määrät kuraa Kärppien päälle noista em. asioista.
Naurettavaltahan se vaan ulospäin näyttää, jos ensin vouhotetaan monta päivää etukäteen kova luokan julkaisua ja joulun suurinta yllätystä ja lopulta ollaankin jotain "Ville Hostikan" sopimusta odotettu monta päivää, kuin jotain Jeesuksen toista tulemista.
Ja mitä tulee tähän vouhottamiseen ja pelisilmään. Niin edelleen haluaisin muistuttaa, että Kärpät ei ole missään luvannut tai sanonut, että uusi pelaaja on tulossa. Päinvastoin itse olen tuon jopa käsittänyt niin, että mitään uutta pelaajaa ei olisi tulossa, koska on ainoastaan puhuttu "kovasta julkistuksesta", ilman pelaaja etuliitettä tai mainintaa uudesta pelaajasta. Aika useinhan - liki aina - kun uusi pelaaja on tulossa niin noissa kyllä hehkutetaan, että "kova pelaajajulkistus" tjsp. Kukaan Kärppien osalta ei siis ole luvannut mitään kivikovaapelaajaa tai Jeesuksen toista tulemista. Kyllä nämä pilvilinnat ovat nyt rakentuneet fanien toimesta ja jutut lähteneet ihan hervottomalle laukalle, kun kukaan ei ole uudesta pelaajasta edes mitään puhunut. Nämä Manniset sun muut pilvilinnat on rakennettu ihan kannattajien toimesta ja alettu haaveilemaan ties mitä kuuta taivaalta, vaikak kukaan ei ole sellaista luvannut.
Onko Kärpät siis muka jotenkin "harhaanjohtava" ja ns. vastuussa fanien tunteista ja pilvilinna-harhakuvitelmista, joita moni alkoi välittömästi uutisen tultu julki, niin rakentamaan ja luomaan ihan mielettömini sfääreihin ja korkeuksiin. Edelleen, kukaan ei ole edes puhunut mitään uudesta pelaajasta, on vain "kova julkistus", joka voisi ihan hyvin viitata vaikka jopa ulkourheilullisiin asioihin. Uusi hallihankekin olisi mielestäni (jopa tosi) "kova julkistus".
Ja pystyn kyllä myös ymmärtämään sen, että jos Kemppaisen tasoisen pelaajan jatkosopimuksesta uutisoidaan "isona yllätyksenä", "kovana julkistuksena". Kemppainen on sen tason pelimies, että ihan pomminvarmasti ottajia olisi ympäri Ruotsin ja Sveitsin maata, ei kahta sanaa, mutta kova juttu hei (ja ehkä jopa "yllätys") , jos Kärppiin päättääkin jäädä. Viime kesän yhden vuoden sopimus kieli siitä, että Kepu tosiaan haluaa pitää vielä vaihtoehdot avoimena (mainitsi tästä myös Urheilulehden kausiennakossa, että Sveitsin NL ja SHL kyllä houkuttelivat ja olisi ihan hyvin sinnekin vointu siirtyä) ja eiköhän Kepun agentin sähköposti ole täyttynyt sopimustarjouksista, mutta jos päättää sieltä Kärpät valita, niin (kohta) 35.v kaverille ei nyt mikään jättiyllätys, jos ei jaksa enää ulkomaille lähteä, mutta ei tämä todellakaan mikään itsestäänselvyys ole, että Kepu päättäisi Kärppiin jäädä. Olisi jo viime kesänä voinut ihan täydellä varmuudella, niin itse melkein valita kermat kakun päältä, mihin siirtyy, päätti tulla Kärppiin ja nyt uskon edelleen vahvasti, että kova on Kepun kysyntä isommissa liigoissa huippuseuroja myöten, joten jos Kepu on jatkon tehnytr, niin todellakin on tällöin "kova julkistus".
Joten se on asia, joka tässä itseäni vähän hiertää, että moni tuntuu nyt ajattelevan sen olevan joku täysi itsestäänselvyys, että Kepun tasoinen pelimies jäisikin Kärppiin ja ajatelleen jatkon ikäänkuin olevan selviö tyyliin "noh, tottakai se Kepu nyt Kärpissä ensi kaudellakin pelaa ja ei ole yllätys, että noin kovan luokan kansaivälinen pelaaja hylkää kaikki paljon rahakkaammat sopimukset ympäri Eurooppaa, jotta saa Kärpissä pelata" jne. vaikka todellisuudessa se Kepun jatko on pomminvarmasti ollut/on kaikkea muuta, kuin selvä ja ovella on syksyn mittaan käynyt koputtelemassa paljon isommalla lompakolla varustettuja seuroja, kuin Kärpät. Kepu voi pomminvarmasti valita ensi kauden seuransa Euroopan kovimmasta seura-kermasta, mitä vaan on tarjolla.
Tietenkin jos tästä lähtee jonkinlainen "uusi tapa" ilmoitella jatkosopimuksia tai muita uutisia, niin ymmärrän varsin hyvin, vaikka nyt petyttäisiin. Silloin kyllä vaade nousisi aika korkealle tulevienkin julkaisujen suhteen, koska huonompaan ei kukaan tyydy, mutta ehkäpä näitä on fiksummat miettineet pidemmälläkin tähtäimellä.
Vastataan nyt tähän samaan viestiin vielä lyhyesti, että tämä ylempi lainaamani kohta Petr T:ltä oli vähän niinkuin se pointtini myös itselläni ja se viestini ydin. Eikö me kaikki tätä siis haluttaisi, että Kärpät alkaisi tällä tavalla panostamaan näihin pelaajajulkaisuihin, jatkosoppareihin yms. ja laittaisi tiiserivideoita, eikä olisi enää se samat homehtuneet template-uutispohjat uudesta hankinnasta pelkkien Ahon samojen iänikuisten kommenttien kera ja lounastauton yhteydessä vain omille sivuille juttu ja that's it? Tottakai se vaatii myös pitkäjänteistä ja ns. johdonmukaista duunia, että näin toimittaisiin sitten jatkossakin, eikä niin, että sitten taas seuraavassa pelaajajulkistuksessa palattaisiin siihen vanhaan tylsään ja huonoon tapaan, miten toimittiin ennen jne. Kuten itsekin sanoit ja tällainen toiminta asettaisi sen riman sinne uusiin korkeuksiin, mutta sehän se tavoite on (ainakin omasta mielestäni Kärppien tavoite on asettaa rima korkealle myös ulkourheilullisissa asioissa) ja, että se toiminta olisi enemmän kenteis luokkaa Ilves ja jatkossa Kärpätkin hoitaisi nämä pelaajajulkistukset ja -hankinnat "tyylillä" kuten täälläkin on niin monen monta lertaa sen perään huudeltu, että "lisää tyyliä ja fiilistä" noihin julkistuksiin.