, Jandus täysi arpa, mutta uskon, että on hyödyksi. Berglund on jo näyttänyt Liigatasolla pystyvänsä yv hommiin. Tuohon kun vielä sniperit lyödään Turusen ja Antosen kanssa (oikein roolitettuna 1-3-1 pelitavan kanssa), niin tuloksen PITÄISI olla luokkaa helekutin hyvä.
Tämä tietenkin vain omaa pohdintaa ja edelleen itsekin odottelen niitä The Ylikylän ukkoja.
Ei auta vaikka me saatais joukkue täyteen The Ylikylän ukkoja mikäli ne on yhtä huonosti valmennettuja mitä viime kaudella. Fakta on se, että viime kauden kokoonpano oli paperilla samaa tasoa kuin Tapparalla. Fakta on myös se, että Tappara voitti mestaruuden ja me tiputtiin sääleissä Pelikaaneille. Eli me voimme täällä huhuosastolla kyllä hahmotella ja haaveilla, mutta näillä tulevilla ja lähtevillä pelaajilla ei ole mitään merkitystä. Todellinen kysymys kuuluu kykeneekö Marjamäki hyväksymään sen, että hänen pelikirja on vanhentunut? Se ei enää toimi. Kärpäthän julkaisi kauden jälkeen hienon videon missä huonoon kauteen etsittiin syyllistä. Mikäli muistan oikein, Kärpät löysi oman analyysinsä pohjalta 4 eri selitystä sille miksi viime kaudella peli ei toiminut. Fyysinen suorituskyky, erikoistilanne pelaaminen, henkinen valmistautuminen ja neljäntenä isona asiana oli tässä Kärppien omassa analyysissä itse peli eli, pelin kehittyminen. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö kaikista edellä mainituista asioista ja niiden toiminnasta ole viime kädessä päävalmentaja vastuussa? Miksi Marjamäki siis saa jatkaa päävalmentajana? Onko hänellä oikeasti joku sellainen puolijumalan asema Kärppien toimistolla että häneen ei voida koskea? Onhan tämä nyt ihan käsittämätöntä.
Ei se voinut tulla yllätyksenä, että Kärppien pitää matkustaa enemmän kuin muiden joukkueiden. Näin on ollut aina. Nyt tähän yritetään kiinnittää huomiota palkkaamalla Kärppien U20-joukkueesta Jenny Huttula fyysiseksi valmentajaksi ja lisäksi Vuokatin Urheiluopiston kanssa on tehty yhteistyö sopimus jonka kautta pelaajien fyysistä suorituskykyä pyritään ymmärtämään paremmin. Hienoa. Tälläisiä panostuksia ei olla aikaisemmilla kausilla tarvittu. Mutta nyt kun flopattiin, jotain täytyy tehdä jotta maksava yleisö olisi tyytyväinen.
Myös erikoistilanne pelaaminen floppasi. Me olimme ylivoimalla 3 huonoimpia ja alivoimalla 2 huonoimpia. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Toni Sihvonen vastaa Kärppien ylivoimasta? Minun mielestä Kärppien ylivoima ei ole Toni Sihvosen aikana ollut ikinä mitenkään ylivertaisen hyvää ja viime kausina se on ollut ylivertaisen huonoa. Taitoa ja osaamista meillä on varmasti ollut paljon enemmän kuin esimerkiksi Pelikaaneilla, Jukureilla, Saipalla tai Ässillä. Silti nämä kaikki edellä mainitut olivat meidän edellä ylivoima tehokkuudessa. Miksi siis Toni Sihvonen saa jatkaa mikäli me kuitenkin ymmärsimme analyysin kautta, että ylivoima oli huonoa? Se nyt on ihan sama vaikka viivalla olisi Adam Fox jos sille annetaan huonoja ohjeita. Lisäksi on täysin käsittämätöntä että meidän alivoima oli toiseksi huonointa. Meillä on riveissä valtakunnan paras alivoiman pelaaja Marko Anttila. Atte Ohtamaa on sitten toiseksi paras. Nyt kun Suomi pelaa MM-kisoissa alivoimaa, olen aika varma että nämä kaksi edellä mainittua pelaajaa Jalonen heittää aina ensimmäisenä kentälle alivoimalla. Miten me ei saada siis Oulun Kärpissä, joka pelaa kansallisella tasolla, alivoimaa toimimaan kun palaset ovat kansainvälisesti vertaillenkin ihan kärkitasoa? Viime kädessä alivoimasta vastaa aina päävalmentaja.
Henkinen valmistautuminen. Tämä menee koko ajan oudommaksi. Ihan kuin Oulun Kärppien analyysissä olisi käyty yksitellen läpi kaikki päävalmentajan vastuualueet, eritelty ne ja sen jälkeen alettu suorittamaan mikro managerointia. Etsimään näihin jotain pieniä parannuksia palkkaamalla ammatti osaajia jokaiselle osa-alueelle. Tämä kuulostaa nyt vahvasti siltä, että Marjamäki ei ole kyennyt hyväksymään ja ymmärtämään sitä että hän mokasi. Vastaavassa tilanteessa yritysmaailmassa johtaja saisi kultaisen kädenpuristuksen eli potkut mikäli johtaja ei kykene itse eroamaan. Mutta ei Kärpissä. Miettikää, jos kyseessä ei olisi Marjamäki vaan joku toinen, epäilen vahvasti että Kärpät olisi antanut potkut jo joulutauolla. Ihan viimeistään kauden jälkeen.
Sitten vielä itse peli ja sen kehittyminen. Fyysinen suorituskyky, erikoistilanne pelaaminen ja henkinen valmistautuminen on sellaisia asioita mistä vastuuta voidaan siirrellä ulkopuolisille tahoille ja toisaalta näihin kaikkiin vaikuttaa myös pelaajan oma asennoituminen ja suorittaminen. Mutta itse pelistä ja sen kehittymisestä vastaa 100% päävalmentaja.
Normaalisti mikäli joukkue floppaa yhtä pahasti mitä Kärpät viime kaudella, ensimmäisenä lähtee valmentaja. Kärpät suoritti analyysin ja totesi että vika ei ollut valmennuksessa. Vaan huonossa valmistautumisessa. Se on hyvin hämmentävää. Eli käytännössä Kärpät yrittää keksiä pyörää uudelleen.
Vähän venähti pitkäksi, mutta mun pointti oli, että nyt tämä huhuosaston voisi hetkeksi lakkauttaa. Ei lopullisesti mutta sen ajaksi mitä Lauri Marjamäki toimii Oulun Kärppien päävalmentajana. Kun tämä esihistoriallinen kivikausi on ohi, voidaan huhuosastokin avata uudestaan.