Mainos

Oletko vaihtanut joukkuetta?

• 19 845
  • 152

Kroits

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itsehän kuuluun joukkoon jossa akan, työpaikan, asunnon ja auton voi aina vaihtaa, mutta joukkuetta ei koskaan.

Nyt ja ikuisesti Kärppien mies.

Onko joukossamme kuitenkin sellaisia, jotka syystä tai toisesta ovat ensin kannattaneet joukkuetta A ja jossain vaiheessa halunneet vaihtaa ja siirtyneet joukkueen B kannattajiksi.

Tahtoisin kuulla perusteluita...

Edit: Ja nimenomaan SM-liigasta kysymys.

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen vaihtanut Tepsin kannattajasta SaiPan kannattajaksi.
Olen asunut koko elämäni Etelä-Karjalassa, en kuitenkaan Lappeenrannassa ja koska vanhempani eivät jääkiekosta välitä eivätkä töidensä takia (maanviljelijöitä) peleihin olisi ehtineetkään, ei nuorempana tullut pahemmin peleissä käytyä vaikka jääkiekkoa tykkäsin televisiosta seurata. Äitini on Turusta kotoisin ja kävimme siellä sitten isovanhempien luona käytännössä aina koulujen lomilla. Turussa isoisäni ja enoni veivät minua aina Tepsin peleihin, joten oli luonnollista että Tepsistä tuli suosikkijoukkueeni. Kiinnostukseni SaiPaa kohtaan nousi silloin kun seura 90-luvulla palasi SM-liigaan. Varsinaisesti SaiPan kannattaja minusta tuli kuitenkin vasta 2000-luvun alussa kun muutin Lappeenrantaan opiskelemaan. Siinä meni sitten vielä pari kautta ettei peleissä tullut pahemmin käytyä, mutta nyt parin viime vuoden aikana lähes kaikki kotipelit on tullut nähtyä. Tepsi on kuitenkin minulle edelleen se toinen joukkue, jolle menestystä toivon, tietenkin siten ettei se tule SaiPan kustannuksella.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mielenkiintoiseski tämä ketju tulee, jos joku Tamperelainen ilmoitautuu Ilves <-> Tappara vaihdosta. Olisi aika harvinainen tapaus...

Svitek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK juniorijääkiekko
Minä myönnän vaihtaneeni Tapparan kannattajasta HPK:n kannattajaksi ollesani kahdeksanvuotias. Syynä tuohon vaihdokseen oli jonkun verran aikaisemmin tapahtunut muutto Tampereelta Hämeenlinnaan. HPK:n otteiden seuraaminen oli vaan jotenkin Hämeenlinnasta käsin helpompaa.

Jos nyt, yli kolme vuosikymmentä myöhemmin, pitäisi Tamperelaisjoukkueiden väillä valita, niin ehdottomasti valitsisin Ilveksen.

Nassikkana kannatin JYPiä kun nuoruuden siellä asuin. Sitten tuli teininä lähettyä kiertämään kouluja/töitä ja jatkoin jypin kannattajana.. vaikka tampereellakin asuin. Jossain vaiheessa muutin Ouluun ja olin pitänyt välivuotta seuraamisesta. Sitten silloinen kämppäkaveri sai houkuteltua kärppäpeliin ( taisi olla ykkösdivaria ) ja tunnelma vei mukanaan.. jonkin aikaa sitkuin vastaan.. vaan kun Raksilan hallin vieressä asui ja pelejä kävi katsomassa niin vääjäämättä se muokkasi tulevaa aikuista. Sympatiat vieläkin Jypille. Mutta niin se lapsen mieli muuttui. Toisaalta.. kun en aivan Jyväskylässä asunut vaan liepeillä, niin voisiko johtua siitä, etten fanaattiseksi tullut ikinä vaikka kaikki pelit Tynin "objektiivisten" lasien läpi pelejä kuuntelinkin :D

Sellainen tarina siinä.

edit: Silloin ei intternettiä ollut ja tekstitveekin puuttui. Eipä silloin paljoa pelejä seurattu kuin lehdistä ja UR:stä jos tuli. Eli ehkä olosuhteiden uhri, mutta en kadu hetkeäkään, että kärppien divari peliä seuraamaan menin. Vastassa oli Hermes joten se saattoi osaltaan selittää aivan käsittämätöntä tunnelmaa hallissa. Enkä katso itseäni takin kääntäjäksi. Sen verran monta vuotta tullut tuota hommaa seurattua :D

Viimeksi muokattu:

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Feikkiheikit
HIFK, muita ei oo. Vaikka ikää on mittarissa vasta 26, niin silti joukkue on niin syvällä sydämessäni ettei sitä niin vain vaihdeta. Ja miksi edes pitäisi?

Maita on kierretty. Itse olen syntynyt Oulussa, asunut 5 vuotta Ruotsissa ja loput pääkaupunkiseudulla. Pelasin vielä B-junioreihin (syksyyn) asti IFK:ssa, jonka jälkeen lopetin kiekkoilun. Eikä tulisi mieleenkään vaihtaa tätä punaista paitaa johonkin muuhun.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En gång IFK, alltid IFK.

Ei kai tätä kirousta saa poiskaan, rinnassa tulaa siis aina sykkimään verenpunainen sydän.

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
"Lär Dig krypa, lär Dig gå, lär Dig älska IFK"

Vaikka suureen sydämeeni mahtuu yksi ulkomaalainenkin seura, niin kotimaisissa jääkiekkokarkeloissa ainoa seura joka sinne kuuluu on HIFK.

Toinen "joukkueeni" on siis Djurgårdens IF.

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Olen toki:

Äitini suku tulee Tampereelta ja kuten arvata saattaa on suuressa suvussa hektinen vastakkainasettelu Tapparan ja Ilveksen välillä... sukujuhlissa on jopa pihan puolella käyty asioita selvittelemässä paikallisotteluiden jälkeen.

Löytyypi suvustani myös entisiä Ilveksen palaajiakin, mutta äitini veli (ja edesmennyt vaarini) on aina ollut intohimoinen Tappara-fani, jopa siihen pisteeseen asti, että hänen yrityksensä oli yksi sponsoreista 90-luvulla (muistaakseni kypärämainoksia ainakin oli), noh, yhtäkaikki, pieni viaton ZOOM ja tämän tämän vielä pienenpi pikkuveli vietiin useita kertoja Hakametsän jäähalliin peliä katsomaan ja mustaamakkaraa syömään.... Porkkanahousuista joukkuetta kanattamaan ja Timo Suden kääntölaukauksia ihailemaan
(Pienenä kuriositettinä voitaneen mainita, että näistä n. 15:sta pelistä Tappara ei voittanut ainoatakaan.)

Niinkuin mato oppii kääntymään putkessa riittävän monen sähköiskun jälkeen oikeaan suuntaan, ajettiin myös meihin, perheemme vesoihin sisäään "Tapparalaisuutta". Keinot olivat brutaaleja ja häikäilemättömiä: ostettiin "Tappara on terästä CD-levyjä", fani-huiveja ja kaiken huippuna pelipaitakin... ZOOM rupesi kannattamaan Tapparaa...

Ennenkuin tilanne ehti äityä lopulliseksi ja pysyviä vaurioita syntyä astui kehiin murrosiän kapina, yläaste ja kaverit, siis peruskoulun tervehdyttävä terapeuttinen vaikutus.
Kiekko-Espoo pelasi tuolloin vielä divaria ja pelejä käytiin katsomassa jääkylmässä Matinkylän jäähallissa, silloin kun liigapelejä piti päästä katsomaan mentiin IFK:n matsiin (koska kaikki luokkamme tytöt kannattivat Temeä, Vadea ja Kekeä...yök!).

Tätä taakkaa olen yksin hiljaisuudessa sydämessäni kantanut,kyllä, olen Juudas, takin kääntäjä, roisto...

Sympatiat edelleen vahvasti Tapparalle ja olen vieläkin sitä mieltä, että Jiri Kucera oli kaikkien aikojen kovin ulkomaalaisvahvistus liigasssa ikinä!

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
80-luvulla gloryhunttasin IFK:ta koulun (lähinnä 4-8 luokka) välitunneilla kun ei kehdannut tunnustaa kannattavansa jumbojengiä J(okereista tykkäsin kuitenkin aluksi hienon logon takia). Pelaajien nimiä en edes aina tiennyt, matseja kun ei näkynyt telkusta juuri koskaan. Muutenkin futis (ja tietty maajoukkueen pelit) kiinnostivat enemmän. "Löysin valon" 90-luvun alussa kun telkusta näkyi muutama Jokerien matsi ja se numero 8 mätti maaleja kivaan tahtiin jaoli muutenkin pirun taitava. Lukiossa ei monikaan uskonut meikäläistä enää IFK:n kannattajaksi kun puhelin koko ajan Selänteen maaleista.

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kärpät, aina.

Sivujuonina on tullut seurattua Lukon, Kiekko-Espoon sekä Saipan otteita. jopa jokereidenkin...

Kuitenkin, yksi on aina ykkönen, Oulun Kärpät!

Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Lukko on ollut aina joukkueeni ja tulee myös olemaan.

Jossain 90-luvun puolivälin tienoilla tuli seurattua enemmän tai vähemmän aktiivisesti Ilveksen otteita. Varmaan johtui siitä, että eräs tuttuni on henkeen ja vereen Ipan porukkaa ja tämä yritti "aivopestä" minua jollain tavalla. Lisäksi joukkueessa pelasi suosikkini Allan Measures, jonka kyllä edelleen miellän täysin Lukkolaiseksi pelaajaksi. Nyt on Ipan seuraaminen jäänyt käytännössä täysin, enkä tunne ko. seuraa kohti juuri minkäänlaisia fiiliksiä.

Takkia en ole kääntänyt enkä käännä, saatana =)

Viestin lähetti Hele
Kannattajaksi synnytään, ei niitä niin vain vaihdella.

Heehehe...

Oletko siis sitä mieltä, että jos joku ei ole nuorena vaikkapa kiinnostunut lätkästä ja rupeaa vanhemmiten seuraamaan, niin hänellä ei ole oikeutta kannattaa jotain joukkuetta tai hän ei koskaan voi olla tosifani?

Itsellä ei tuota identiteetti-ongelmaa ole, mutta tuli vain mieleen, että melko vanhalla iällä olen esim. nhl-joukkueista ruvennut kannattamaan/toivomaan jonkun joukkueen voittoa enemmän kuin muiden.

Ja myöskin.. uskon vahvasti samaan sikäli kuin sinä, ei kannattajuuksia valita, niihin päädytään. Mutta ei synnytä. Mielestäni ainakaan.

Tästä oli toinenkin ketju.. oletko tosifani tjms. Mielestäni olen tosifani vaikka olenkin yhdenjoukkueen "hylännyt". En mielestäni joukkuetta siltikään hylännyt, koska en seurannut enää aktiivisesti mitään joukkuetta. Silti tuntuu aina hyvältä, kun jyppi pärjää. Tosin ei ole kahta puhetta ketä kannatan jos kärpät ja jyppi pelaa vastakkain.

nimim. Olenko luopunut oikeudestani olla tosifani joukkueelle, jos olen vasta 16 v about iässä ruvennut kannattamaan tätä?

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Lapsena tehtyä virhettä en halua koko ikääni kärsiä.

Ei sitä 70-luvun alussa ollut paljon vaihtoehtoja pikkukaupungissa Tampereen lähellä. Ilves ja Tappara olivat suosituimmat, mutta HIFK:lla oli takanaan kaksi mestaruutta ja Ahearne-cupin voitto. Ei SM-sarjassa edes ollut muita joukkueita minun näkövinkkelistäni. Isoveli oli Ilveksen kannattaja, joten valinta oli Tapparan ja HIFK:n välillä. Tapparan kannattajilla oli aivan kammottavia takkeja, eikä pelaajistossakaan ollut huippunimiä. HIFK:n kannattajat olivat cooleja (vaikkei tuota sanaa silloin tiedetty) tyyppejä. Näin liityin vähemmistöön ja ryhdyin HIFK:n kannattajaksi.
Sieltä kaukaa jäi siis päälle HIFK:n kannatus, kun nyt jälkeenpäin ajattelee, niin gloryhunterhan sitä oltiin. Niinpä ei se kannatuskaan sitten kestänyt täyttä 30 vuotta, kun henkilökohtaisista syistä vaihdoin parempaan.

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Hele
Totta.

Fanaattisesti johonkin joukkueeseen suhtautumisen aiheuttavan geenin "koodi" voi olla joko täysin perinnöllistä (vanhemmat), taikka sen stimulointiin ts. toimintaan saamiseen vaikuttavat kulttuurilliset taustat (ympäristön aiheuttamat ärsykkeet).

Se ensimmäinen on ainoa oikea, kaikki muu/uusi oman identiteetin kieltämista = skitsofreniaa.

Vaikka olen muuttanut toisaalle, "oman" joukkueeni kotikaupungista, niin tämän uuden paikkakunnan joukkueen kannattaajaa minusta ei ole tullut. Pikemminkin päinvastoin.

Vaikka käynkin katsomassa paikkakunnan edustusjoukkueen pelejä paikanpäällä, niin huomaan ko. "uuden" joukkueen kotiotteluissa olevani aina kulloinkin vierasaitiossa lymyilevän joukkueen puolella... oli se sitten kuka/mikä tahansa.

Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Pula-ajan Tretjak
nimim. Olenko luopunut oikeudestani olla tosifani joukkueelle, jos olen vasta 16 v about iässä ruvennut kannattamaan tätä?

Sanoisin, että et. Toivottavasti tässä ketjussa jatkossakin kerrotaan, että miten on mieli muuttunut elämän varrella, eikä aleta huutelemaan tyhjänpäiväisiä "voi olla vain yksi!" -juttuja.

Itse muistan melkoisen pienenä kaverina käyneeni Tampereella katsomassa Ilves-Kärpät. Jostain syystä Kärpät sai sympatiani, kun kerhokin pelasi tuolloin divarissa. Muistaakseni minua ärsytti, kun kaikki mukana olleet aikuiset povasivat Ipan voittoa. Liigaan nousun jälkeen ei oikeastaan ole ollut mitään kakkossuosikkia.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun aloin 1981 kiekkoa seuraamaan, niin finaaleita pelattiin ja niissä oli Tappara ja Kärpät vastakkain, enkä edes tiennyt muita joukkueita olevan. Olin Tapparan puolella silloin. Puoli vuotta myöhemmin kuulin Ässistä. Sen jälkeen ei ole enää vaihdettu eikä vaihdeta. Ei vaihtunut edes divarikaudellakaan, itse asiassa en seurannut sm-liigaa sillä kaudella juuri lainkaan, vain divaria.

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älä jätä, vaan petä

En ole kuunaan suosikkijoukkuettani, siis rakastani, vaihtanut. Mutta olenpa kylläkin pitänyt silloin tällöin salarakkaita. Suhteemme toimii kuitenkin edelleen hyvin, sillä en ole jäänyt kiinni noista salarakkaista ja aion maistaa vierasta herkkua jatkossakin. Tälläkin hetkellä kyttään ainakin silmä - ehkä joku muukin - kovana, voisinko mitenkään päästä osille viehättävästä Rauman Lukosta. Parit varvit Lukon kanssa mahtuisi maaliskuuhun ihan mainiosti.

Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Viestin lähetti Hele

Juuri näin. Tämän takia luultavasti Jokeri-kannattajia on ivattu pitkin 90-lukua, luulenpa kannattajista ainakin puolet olevan ns. myöhäisheränneitä gloryhuntereita. Vai missä olivat nämä yleisömassat ennen Harkimon pelastusoperaatiota? Kenties HIFKi-hallissa?

Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Olen vaihtanut, käytännön pakosta. HJK lopettu v. 74 paikkeilla jääkiekon edustusjoukkuetasolla. Oli kaksi vaihtoehtoa...se eniten vihaamani ja sitten se toinen enempi kannattamani.

Valinta oli helppo. Jos HJK jostain syystä palaisi, en taitaisi enää ruveta...

jalkapallossa on se sama HJK ja tulee olemaan, vaikka sympatiseeraan moniakin helsinkiläisseuroja. (konTu, PK35, Valtti Viikingit jne..)

Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Kirveellä töitä
Juuri näin. Tämän takia luultavasti Jokeri-kannattajia on ivattu pitkin 90-lukua, luulenpa kannattajista ainakin puolet olevan ns. myöhäisheränneitä gloryhuntereita. Vai missä olivat nämä yleisömassat ennen Harkimon pelastusoperaatiota? Kenties HIFKi-hallissa?

kenties eivät kannattaneet ketään. Sama gloryhunttaushan tapahtui v. 69 ja 70, kun HIFK menestyi. varsinkin ns. uudet fanit ja nuoret (12-15 vuotiaat) usein menevät sen kelkkaan, joka menestyy ? onko siinä sitten jotain väärää ?

Lare

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Hele

Juuri näin. Se suosikkijoukkue on meidän geeneissä, joka on kaikilla Kärpät. Mikäli meidän kehitys etenee siis normaalisti, meistä tulee onnellisia Kärppien kannattajia.

Joskus kuitenkin tulee omituisia mutaatioita tai muita ikäviä sattumia (ihminen saa useita kovia iskuja päähän, useita minuutteja kestänyt happivaje pikkulapsena, jne.), jotka voivat johtaa kehityshäiriöön ja siten jonkin toisen joukkueen kannattamiseen. Näissä tapauksissa ilmenee usein sivuoireina mm. puusilmäisyyttä, kapeakatseisuutta ja yleistä ymmärryskyvyn puutteellisuutta, joka on selvästi havaittavissa myös näitä sivuja lukiessa.

Lisätään vielä, että riippuu häiriön asteesta, mitä joukkuetta lopulta kannattaakaan. Kaikista vaikeimmat häiriöt johtavat JYPin kannattamiseen, joka on myös selvästi havaittavissa näiltä sivuilta.

Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sinänsähän näitä "on vain yksi/kannattajaksi synnytään"-mantroja on ihan hupaisa viljellä, mutta eivätpä nuo ainakaan meikäläisen kohdalla paikkaansa pidä. Olisivat ehkä pitäneet, jos olisi 90-luvun puolivälissä kysytty kun oma kannatukseni oli fanaattisimmillaan enkä "omaa jengiä" olisi mistään hinnasta jättänyt. Tuolloin ehkä olin tosifani (voi että vihaan tuota sanaa), nyt olen kannattaja.

Oikeastaan voisi sanoa, että faniksi muututaan (ehkä jopa yhden ottelun perusteella), mutta kannattajaksi kasvetaan, useimmiten tuskan ja pettymysten kautta.

Voisin helposti alkaa seurata jonkun toisen joukkueen otteita, mikäli paikkakuntaa vaihtaisin. En välttämättä fanitusta alottaisi, mutta ennemmin tai myöhemmin sympatiat kääntäisivät homman mitä todennäköisimmin jonkinasteiseksi kannattamiseksikin. Espoolaista kiekkojengiä, oli se sitten nimeltään Blues tai mikä hyvänsä, tulen kuitenkin todennäköisesti kannattamaan vanhainkotiin saakka, mikäli sinne asti elän. Mikään sydämenasia tämä ei kuitenkaan enää ole, jääkiekko on nyttemmin meikäläiselle puhdasta viihdettä, ei ruuan ja veden kaltainen olemassaolon edellytys.

Flame on.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Kirveellä töitä

Taas näitä "totuuksia". Jokerit ei tee mitään oikein. Eikö Tapparaa koske sama juttu. Jonkin verran taaksepäin Tappara karsi urakalla ja halli oli tyhjillään, sitten Tappara nappasi mestaruuden ja mitaleita, niin halli oli täynnä. Eli gloryhunttereita ilmaantui tuhansia lisää kun Tappara menestyi.

En ole vaihtanut koskaan joukkuetta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy