Oletko tyytyväinen JA:n keskustelupalstan moderoinnin nykytasoon?

  • 7 493
  • 56

Oletko tyytyväinen JA:n keskustelupalstan moderoinnin nykytasoon?

  • Olen

    Ääniä: 105 45,7%
  • En

    Ääniä: 125 54,3%

  • Äänestäjiä
    230

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi asia on pahasti viturallaan; käyttäjien tasapuolinen kohtelu. Joitakin rangaistaan sääntöjen rikkomisesta ja se on ok. Toiset taas saavat kirjoitella mitä ja miten sattuu ilman rangaistusta. Tosin tämän vuoden puolella on tohdittu antaa penaltya dinosauruksillekin (ns. pitkän linjan kirjoittajille). Hyvä suuntaus joka toivottavasti jatkuu. Mutta hakemista on tuon tasapuolisuuden kanssa ja siksi en ole moderointiin täysin tyytyväinen.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ja tuosta salabannista sen verran että HLe ja muut salaliittohörhöt voisivat tutkia vähän miten JAssa bannit annetaan. Jos bannien pituus ei ole vielä tiedossa bannit antaesssa niin bannit ovat "määräämättömän pitkät" sekä niitä ei julkaista Ilmoitus-kohdassa.

Tästä sen verran, että minulla + ainakin kahdella muulla oli oikeudet kiinni ilman varoituksia. Sitten päivä sen jälkeen Moderaattorit laittoivat vittuilua YV:llä.

Avauksesta ja sulkemisesta ei siis tullut mitään tiedetotte mikä on kummaa kun varoituksiakin on ihan ketjuissa lukenut
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan tyytyväinen olen. Ymmärtääkseni talkoo-pohjaista, luonnostaan epäkiitollista touhua - resurssit huomioonottaen onnistuttu oikein hyvin, vaikka toki aina virheitäkin tulee, kuten meille kaikille.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ikäväkseni on todettava, että moderaattoreiden toiminta vetää mattoa pois heidän jalkainsa alta... Kaipaisin enemmän aitoa vuorovaikutussuhdetta käyttäjien ja moderaattoreiden välille. Tämä allekirjoitusepisodi osoittaa sen, että vuorovaikutussuhde on hyvin olematon tilanteessa, jossa moderaattoreiden "niskaan" vyöryy aiheellinen (tai aiheeton) kritiikki. Avoin kanssakäynti ja keskustelu käyttäjien kanssa auttaisi kehittämään keskustelupalstaa parempaan suuntaan, sen sijaan yksipuoliset ja perustelemattomat päätökset aiheuttavat vain pahaa verta ja riidanhaluisuutta - kuten on nähty, ja tullaan näkemään jatkossakin jos toimintamalli ei muutu muuksi. Olen kyllä jo luopumaisillani toivosta, että muutosta tapahtuisi, vaikka todellakin luulisi, että juuri tällaisten episodien myötä moderaattoritiimi ottaisi päämääräkseen toimintamallin muuttamisen - laskeutuisivat alas sieltä norsunluutornista.

Heitä pallon heille...

En siis ole täysin tyytyväinen moderoinnin nykytasoon.

vlad.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen tyytyväinen. Olen joutunut nyt kolme kertaa hyllylle, mutta näistä virheistä voin syyttää vain itseäni. Modesedät tekevät todella hyvää työtä, josta suuri kunnia ja kumarrus heille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ikäväkseni on todettava, että moderaattoreiden toiminta vetää mattoa pois heidän jalkainsa alta... Kaipaisin enemmän aitoa vuorovaikutussuhdetta käyttäjien ja moderaattoreiden välille.

Vaan kun miettii sitä että nämä modet eivät ole (?) mitään päätoimisia moderaattoreita vaan tekevät hommaa ihan vapaaehtoispohjalta omalla vapaa-ajallaan, niin onko se sitten jo kohtuutonta vaatia että jokaisen pelikiellon ja varoituksen kohdalla pitäisi pitää kädestä kiinni ja silmiin tuijottaen selittää ko. päätös. Ja sitten pitäisi vielä vielä tuon päätöksen jälkeen selittää sama asia kaikille näille jotka aina saapuvat moderaattori-ketjuun ihmettelemään että "miksi se ja se sai rankkua kun se ja se taas ei saanut". Minun mielestäni suurimman osan kohdalla riittää se että ilmoitetaan se mihin sääntöpykälään ko. rangaistus perustuu ja sillä selvä. Annetaan moderaattoreiden mieluummin keskittyä siihen tärkeimpään tehtäväänsä eli siihen että siivoavat palstalta suurimman osan asiattomuuksista pois. Sen Jatkiksen moderaattorit ovat minusta hoitaneet ihan kiitettävästi.

Toki sitten esim. tämä mullistavan allekirjoitusuudistuksen kohdalla olisi voinut paremminkin selittää miksi tuollaiseen päätökseen päädyttiin, mutta toisaalta minun puolestani tuo ei kyllä sen kummempaa selittelyä edes tarvitse. Ei tuo yksi vitun allekirjoitus nyt minun maailmaani kaada ja jos tuota päätöstä ei sen kummemmin selitetä niin minulle ihan yksi ja sama.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Täällä ei puututa asioihin, vaan lillukanvarpuihin.

Kirjoitappa sinätuubi linkki ilman kuvausta, niin voi veljet, sanktioita paukkuu.

Kirjoitappa vaikka sivu tolkulla paskaa sm-liigan siirtohuhu ketjuun, ei asiaan puututa millään tavalla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaan kun miettii sitä että nämä modet eivät ole (?) mitään päätoimisia moderaattoreita vaan tekevät hommaa ihan vapaaehtoispohjalta omalla vapaa-ajallaan, niin onko se sitten jo kohtuutonta vaatia että jokaisen pelikiellon ja varoituksen kohdalla pitäisi pitää kädestä kiinni ja silmiin tuijottaen selittää ko. päätös.


En nyt kirjoittanutkaan, että jokaisen päätöksen kohdalla tulisi ryhtyä laajamittaiseen vuorovaikutussuhteeseen käyttäjien kanssa, mutta silloin kun moderaattorit tekevät kauaskantoisia päätöksiä, tulee heidän olla valmiit siihen, että muutokset herättävät kysymyksiä ja tällöin tulee olla valmiina käymään keskustelua käyttäjien kanssa. Esim. tämä allekirjoitus-tapaus on sellainen, jonka yhteydessä paremmat perustelut ovat paikallaan ja laskeutuminen sieltä norsunluutornista käyttäjientasolle olisi soveliasta tehdä. Yksisuuntainen informaatiopolitiikka ei aiheuta muuta kuin pahennusta ja katkeruutta - mutta kaippa ne moderaattorit sitten mielummin toimivat palstalla, jolla käyttäjät ovat vittuuntuneita heihin kuin palstalla, jolla henki on hyvä (kaikkia ei tietty koskaan voi miellyttää) ja kunnioitus molemminpuolista.

Kokemusta kun kuitenkin on moderaattorin tehtävästä (ei JA) ja muista toiminnallisista tehtävistä ja tiedän tasan tarkkaan sen, että mitä huonommin yhteydenpito palstalaisiin toimii sen enemmän se tulee tietämään ongelmia jatkossa - niin käyttäjien kuin moderaattoreiden tms. välillä, kuin myös jossain vaiheessa palstan "henkilökunnankin" välillä. Jossain vaiheessa rivit alkavat kuitenkin rakoilla ja ne toimihenkilöt luopuvat tehtävistä, koska katsovat ettei mukana oleminen vastaa heidän käsityksiään oikeudenmukaisesta toiminnasta. Mutta onneksi tämä ei ole minun ongelmani, käyttäjänä - kirjoittajana - voin milloin tahansa päättää olla kirjoittamatta palstalle, ja kieltämättä alkaa tuntua siltä, että tänne ei ole kiva enää kirjoitella mitään.

vlad.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Täällä ei puututa asioihin, vaan lillukanvarpuihin.

Kirjoitappa sinätuubi linkki ilman kuvausta, niin voi veljet, sanktioita paukkuu.

Kirjoitappa vaikka sivu tolkulla paskaa sm-liigan siirtohuhu ketjuun, ei asiaan puututa millään tavalla.
Samaa mieltä.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Olen tyytyväinen moderaattorien aktiivisuuteen, sillä täällä palstaa oikeasti moderoidaan toisin kuin useimmilla nettifoorumeilla. Harmi vaan, että aktiivisuus kanavoituu turhan usein vääriin asioihin (allekirjoitusten pituus/fontti, pilkunviilaaminen linkkien kuvausten ja otteluketjuviestien suhteen ym.) ja perusteluja omalle toiminnalle näkee varsin harvoin. Moderaattorien tarkoitus on pitää palsta viihdyttävänä lukea ja poistaa toisia käyttäjiä ärsyttävät/loukkaavat viestit sekä rangaista näiden kirjoittajia tarpeen mukaan. Tällä hetkellä modejen oma toiminta tuntuu ärsyttävän aika monia palstan käyttäjiä, mikä ei ole hyvä juttu. Vaikka itse en tähän ärsyyntyneiden joukkoon kuulukaan, niin toivoisin silti moderaattoreilta parannusta toimintaansa. Diktatuuri ja täydellinen joustamattomuus eivät ole vaatimuksia toimivalle moderoinnille, vaan parhaan tuloksen saavuttaa käyttämällä pelisilmää ja vuorovaikuttamalla palstan muun käyttäjäkunnan kanssa esim. tiedottamalla mahdollisista uudistuksista etukäteen ja katsomalla yleisen mielipiteen ennen niiden toimeenpanoa (pl. sellaiset uudistukset, jotka ovat välttämättömiä tietoturvan tmv. takia).

Summa summarum, en antanut omaa ääntäni kummallekaan vaihtoehdolle. En ole täysin tyytyväinen Jatkoajan moderointiin, mutta toisaalta siinä on liian paljon hyvää "en"-ääntä varten. Toivottavasti modetiimi lukee näitä ketjuja ja tarkastelee saamaansa palautetta, jotta palstasta tulisi tulevaisuudessa entistäkin parempi.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen.

Kaikki nää allekirjoitus-hässäkät on aika yhdentekeviä juttuja oikeesti. Ihan hyvinhän nuo pääsääntöisesti kuria pitävät yllä, en mä ainakaan ihan vakavalla naamalla voi mistään natsismista tai överi-nipottamisesta syyttää. Pari kertaa on ite saanu kakkua, anna sakkoa, saatana, mut vissiin ihan aiheesta. Enemmän semmosia kertoja on ollu josta oisin sääntöjen pilkut raiskaamalla ansainnu penaltia, mutta ei oo semmosta räpsähtäny, kiitos modejen tilannetajun. Tai huolimattomuuden.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllä aika pitkälle olen tyytyväinen moderaattorien toimintaan poislukien isompien päästösten perustelu. Eihän tuo allekirjoitusjupakkakaan olisi pitänyt olla mahdotonta perustella. Jotkut syyt homman takana epäilemättä olivat, ja niitä olisi saanut vähän avata ihmisille. Ei kai täällä niin idiotteeja olla ettei asioita ymmärretä? No isoon joukkoon mahtuu tietenkin monenlaista.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Nyt Moderaattorit ovat menneet siirtämään ison läjän heille osoitettuja kysymyksiä pois kysymyksiä moderaattoreille-ketjusta.
Näin he ilmeisesti välttävät edelleen keskustelua alamaistensa kanssa.
Tämä vahvistaa entisestään sitä, että en ole tyytyväinen nykyiseen linjaukseen.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
En ole tyytyväinen.

Fokus on täysin väärissä asioissa. Erityisesti vapaan puolella homma menee usein metsään.

Esim. FF2:lla homma sujuu paljon paremmin, kuin modet ovat foorumisteja itsekin, ja siellä vallitsee normaalin kaveriporukan keskinäisen vittuilun lämmin ilmapiiri. Täällä tunnelma on välillä kuin yrittäisi keskustella poliisiaseman odotushuoneessa.
 
Kyllä olen. Luen useita kertoja päivässä, joskus myös osallistun keskusteluun. Elämää on silti palstan ulkopuolellakin, enkä koe että täällä on syytä avautua kaikesta ja käydä pyhää sotaa jonkin allekirjoituksen tai muun vastaavan puolesta. En erityisemmin katso kuka on pelikiellossa, sillä keskustelijoita riittää silti. Osaan itse välttää niitä ketjuja, joissa tiedän suuntauksen kääntyvän/kääntyneen vääräksi ja suhtaudun viesteihin ja moderaattoreiden päätöksiin avoimella mielellä, koska loppujen lopuksi ne eivät näy elämässäni millään tavalla. Välillä on toki hauska lukea niitä kolmea ketjuja joissa valitellaan milloin mistäkin, kärpäsestä härkänen, vai mitä?
 

Miguel

Jäsen
Esim. FF2:lla homma sujuu paljon paremmin, kuin modet ovat foorumisteja itsekin, ja siellä vallitsee normaalin kaveriporukan keskinäisen vittuilun lämmin ilmapiiri.

Ja juuri tuon vuoksi FF2 on satunnaisseuraajalle erittäin raskas ja tympeä lukea. Sääli, sillä osaavia ja asiantuntevia kirjoittajia siellä olisi.

En pidä siitäkään, että ihmiset totutetaan keskustelukulttuuriin, jossa minkä tahansa asiallisenkin avauksen voi kuitata vastauksella uuh, LOL, kenen kakkonen, naks naks tai mitä muita näitä "nerokkaita" vakiovastauksia nyt onkaan. Hassua se tavallaan on, että Jatkoajan modet ovat ottaneet jossain määrin jopa 'kasvatuksellisen' roolin määritellessään pelisääntöjä nettikeskusteluun. Vähän jäykkiin sääntöihin se on osittain johtanut, mutta tässä anonyymien miekanheiluttajien maailmassa käytöstavat puuttuvat monessa paikassa kokonaan ja siksi tätä palstaa voi pitää edukseen esiintyvänä poikkeuksena. Luettavuus on erittäin hyvä.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja juuri tuon vuoksi FF2 on satunnaisseuraajalle erittäin raskas ja tympeä lukea. Sääli, sillä osaavia ja asiantuntevia kirjoittajia siellä olisi.

Mielestäni FF2:n jalkapallo-keskustelu on jopa hieman asiantuntevampaa kuin Jatkoajan jääkiekko-keskustelu (joka on toki myös tasokasta). Johtuu varmasti siitä että suurella osalla on jalkapallo-tausta ja siksi itse pelistä tiedetään paljon.

Tuota aivot narikkaan -huumoria on sitten tarjolla yleisen osion puolella.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Ihan kiusallanikin olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan (Miguelin) kanssa. Ensimmäinen (!) kirjoituspalsta Suomessa, jota jaksaa sekä lukea, että myös uskaltaa ja viitsii käyttää omien mielipiteidensä ilmaisemiseen. Allekirjoitusten koko ja muoto ovat yliarvostettuja asioita, pääasia miten niitä käyttää. Iso KYLLÄ näin Valtran ratista.
 
Viimeksi muokattu:

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Kyllä. Olen kirjoituskiellossa.

Eiku siis mitä. Olen joo tyytyväinen moderoinnin nykytasoon. Allekirjoitus jutskan poistaminen, ei ku siis muokkaaminen oli täysin turha temppu, mutta yleisesti olen tyytyväinen moderointiin ja tarkemmin sanottuna sen aktiivisuuteen ja tasapuolisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Samaa mieltä monen muun kanssa täällä, että varsinaisesti tuo allekirjoitussääntö ei haittaa elämää yhtään, mutta tämä käyttäjille vittuilu ja yleinen hiljaisuus moderaattorien puolelta on kyllä jotain käsittämätöntä. Eikös me käyttäjät kuitenkin olla aika tärkeä elinehto tällekin palstalle, joten kai meitäkin pitäisi jotenkin kohdella.
Ja tietysti tämä tiettyjen henkilöiden suosiminen, joten henkilökohtainen vastaukseni kysymykseen on että EN ole
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen kärsinyt yhden pelikiellon Latvian MM-kisojen aikana. Silloin harmitti aika ryökäleesti, vaikka kieltämättä se viesti olisi voinut kirjoittamatta jäädä. Omalla kohdallani on silti jäänyt sen verran pelkoa takapuoleen, että kirjoittamiseni on jonkin verran kavennetumpaa siitä, mitä se voisi olla.

Linkitän olemattoman vähän, en käytä tekstin kohostuskeinoja, kirjoitan mieluummin tylsästi kuin värikkäästi. Lyhyeen vastaukseen pakotan ne pari lisäriviä puppua, ettei tule one-lineria jne. Siitä esimerkiksi olen eri mieltä, että lähteitä ei saa lainata, jos ei ole linkkiä. Monesti nykyään paperilehtien juttuja ei ole nettiversiossa eli jos luen Ilta-Sanomista jonkun lätkään liittyvän tiedon, niin sitä ei tapahtunut, jos sitä ei ole netissä. Vaikka osaan kyllä ilmaista lähteen.

Sitten jos mietitään esimerkiksi kohtaa "ei tuo lisäarvoa keskusteluun", niin enpä tiedä, onko joitakin viestejä, joilla ei ole mitään arvoa kenellekään. Jos viestiä ei lainata, niin ei voi tietää, onko sillä ollut mitään merkitystä. Provoja lainataan helpommin ja moni tietysti tavoittelee sitä reaktiota. Muutenhan tämä olisi kuin blogikirjoitus, että mitään ei tule takaisin.
 

RDivis

Jäsen
Periaatteessa kyllä. En ole kylläkään joutunut heidän kanssaan tekemisiin pelikieltojen muodossa. En siis voi kokea tulleeni ainakaan sillä puolella sorretuksi.

Linjasta tai lähinnä siitä, miten eri alueita foorumilla tarkkaillaan voisi olla montaa mieltä. OK ymmärrän, että jatkoaika on pääasiassa jääkiekkolle pyhitetty ja vapaalla alueellakin jengi paljon pyörii. Koska itse keskustelen mielelläni myös muista lajeita täällä (yleisen hyvän laadun takia keskusteluissa). Olisi ihan kiva, että sitä hyvää laatua suojeltaisiin myös Muu Urheilu osiossa.

Massiivisia henkilökohtaisuuksia on mennyt kyllä läpi sormien sinä aikana mitä olen Jatkiksen kyseisessä osiossa viettänyt. Tai sitten ovat päässeet mukamas varoituksilla, joista ei tietoa ulospäin tule. Onko systeemi mahdollisesti se, että vain raportoidut viestit voivat saada aikaan pelikiellon?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös