Mainos

Oletko rasisti

• 4 977
  • 114

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti ribis
Viestin lähetti pykli

Selvä. Kunhan nykyistä suurempi osa työnantajista suostuisi antamaan niitä töitä. Ja oikean tasoista.

Somalit ovat luoneet hienon maineen itselleen. Pykli, jos omistaisit autokaupan, niin jos saisit valita ottaisitko myyjiksi 5 suomalaista vai 5 "mustalaista", kummat ottaisit?

Kuinka moni Jatkoajassakin luultavasti liikkuvista insinööreistä suostuisi siivoamaan öisin toimistoja, kuten moni "vääränvärinen" korkeasti koulutettu taitaa joutua tekemään ?
Niinpä, "taitaa jotua tekemään". Nimenomaan; taitaa.
Aliarvioitko lisäksi siivojien työtä? Voisi melkee rasistiksi sinut tuomita. Ei siivoojaksi jolla ei ole siihen vaadittavaa koulutusta.

Ja oletteko tosiaan unohtaneet Karjalan evakot ? Luultavasti aika monen suku on kuitenkin lähtöisin sieltä, missä nyt puhutaan ihan muuta kieltä. Oliko sieltä lähtijöillä vaihtoehtoa ?
Jos esim. Venäjä hyökkäsi nyt Suomeen, lähtisitko Somaliaan rautatieasemalle tappelemaan paikallisten kanssa ?

1. Minä ottaisin yhden "mustalaisen" ja neljä suomalaista.
Kaveri otti töihin makedonialaisen autoliikkeeseensä. Nyt kaikki kaupungin makedonialaiset ostavat häneltä autonsa. Myynti on noussut niin paljon että kaveri saa käydä jopa välillä etelässä auringossa.

2. Siivoojan ammattia harjoittaa myös moni suomalainen, jolla on korkea koulutus. Pakolaiselle se on hyvä alku opetella kieli ja maan tavat. Pitkä perinne Ruotsissa. Ensin saat todistaa pysytkö käymään töissä joka päivä ja teetkö hyvin työsi. Sitten alkaa aukeamaan töitä muiltakin aloilta.

3. En lähtisi rautatieasemalle. Se ei kuulu meidän suomalaisten kulttuuriin, vaan viinakaupan eteen kehumaan muille maanmiehille miten hienoja saumoja hitsailin ennen Norjassa:D

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Joku aika sitten julkaistiin jonkun suomalaisen yliopiston hölynpöly-tutkimus rasismista. Silmäilin tiivistelmää siitä hesarista aamukahvin kanssa ja annoin mennä blaa-blaa-blaa-tyylillä silmistä sisään ja korvista ulos (tai jotain). Yhteenveto jäi mieleen " rasismi johtuu yleensä tyhmyydestä tai tietämättömyydestä ". Tämä oli nyt tietenkin vain yksi mielipide asiaan ja voihan olla, että lehti oli käsittänyt koko jutun ihan väärinpäin. Ehkä se rasismi onkin mitä suurinta viisautta ja rasistit ovat rasisteja, koska tietävät asioista enemmän kuin muut. Jaa jaa.

Kultturierot ovat ihan kiva juttu. Ajatelkaa nyt vaikka lätkän sm-liigaa: ifk sikailee, tappara kahvaa, tps pelaa neitikiekkoa ja mitä näitä stereotyyppejä nyt onkaan eri jengeistä. Vanhassa Neuvostoliitossa oli vain yksi tapa pelata. Se ainoa oikea. Viktor Tihonov ja Zska. Eristäytyvä kulttuuri jyrätään ennemmin tai myöhemmin.

Life is short and then we die. Kannattaisiko se oma energia käyttää johonkin järkevämpään .....

pykli

Jäsen
Viitaten aiempiin ...

Ribis: Somalit ovat luoneet hienon maineen itselleen. Pykli, jos omistaisit autokaupan, niin jos saisit valita ottaisitko myyjiksi 5 suomalaista vai 5 "mustalaista", kummat ottaisit?
Kovinpa olivat realistisia vaihtoehtosi, ettet vain kärjistäisi hieman ;) Totta, somaleilla on varmasti huono maine, mutta ei se silti tarkoita että 100% heistäkään olisi huonoja työntekijöitä. Yleistyksen tulosta tämä. Joku jo tässä ketjussa mainitsikin miten huono suomalaisten maine 70-luvun Ruotsissa oli, vaikka olikin vain muutaman pesänlikaajan aikaansaannosta.

finnishninja: 1. Minä ottaisin yhden "mustalaisen" ja neljä suomalaista.
Kaveri otti töihin makedonialaisen autoliikkeeseensä. Nyt kaikki kaupungin makedonialaiset ostavat häneltä autonsa.

Juuri näinhän se pitäisi ollakin. Täydentää, ei korvata.

Siivooja oli vain esimerkki, en vähättele kyseistä ammattikuntaa. Mutta, kas kas, en haluaisi olla siivooja mistään hinnasta. Ammattirasismia vai mitä?

ribis: Jos esim. Venäjä hyökkäsi nyt Suomeen, lähtisitko Somaliaan rautatieasemalle tappelemaan paikallisten kanssa ?

Jos minut repäistäisiin irti kotiseudultani ja laitettaisiin johonkin vieraaseen paikaan yhdessä muiden evakoiden kanssa, niin enköhän kuitenkin pitäisi heidän kanssaan yhtä? Kärhämät paikallisten kanssa tuntuvat olevan aika lailla väistämättömiä, haukuttiinhan Karjalan evakoitakin aikanaan ryssiksi.

--- pykli

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti pykli
Viitaten aiempiin ...

finnishninja: 1. Minä ottaisin yhden "mustalaisen" ja neljä suomalaista.
Kaveri otti töihin makedonialaisen autoliikkeeseensä. Nyt kaikki kaupungin makedonialaiset ostavat häneltä autonsa.

Eiköhän tuo yksi mustalainen riitä siihen että sopii ihmetellä että minnes ne myyntitulot katoaa. "Em mie niitää vieeee, hyvä veli elä sei minnuu eppäile, elä sie rasistiks ala"

..no mustalaiset on rotunsa joiden kanssa pärjää ja pystyy sovittelemaankin.

Somalit on se syöpäpesäke jotka pitäs syöttää sioille.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ihan näin yleistäen...

Minusta sana rasisti on aika turha. Tai paremminkin turha sana käyttää sanan varsinaisessa käytännössä. Se on loppujen lopuksi niin harvoin kun on todella kysymys rasismista.

Rasismihan on -jos olen asian oikein ymmärtänyt- sitä kun joku vihaa toista tämän ihonvärin takia.

Me suomalaisethan vihaamme taas pakolaisia koska:

- He saavat rahaa valtiolta,
- He eivät ole töissä,
- He ovat asematunnelissa,
- He juovat vain juisea kapakassa,
- He pukeutuvat hyvin,
- He ovat nuoria ja terveitä,
- Heillä on huono kielitaito,
- He haluavat meidän naisiamme,

Hmm.. ei loppujen lopuksi niin kummallista...

Qeuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika harva afrikkalainen pakolainen pystyy Suomessa tai missään muussakaan länsi-Eurooppalaisessa maassa luomaan mitään uraa. Ihan turha on uskoa tai luulla, että he tulevat tänne ja ovat yhtäkkiä täysipäisiä Suomen kansalaisia ja hoitavat homman himaan. Ainoa työsarka, missä he pärjäävät on ruokapuoli. Sitä he osaavat tehdä jopa suomalaisten mielestä.

Kaiketi olisi parempi paikanpäältä koittaa rakentaa omaa kotimaataan tai auttaa heitä sinne, kuin lähteä notkumaan Eurooppaan tyhjänpantiksi. Tavoitellaan helppoa tulevaisuutta ja se on varma. Töitä ei ole kunnolla omalle porukallekaan, niin mistä sitä tehtäis pakolaisille? Suomestakin taisi suurimmaksi osaksi sodan aikana lähteä lapsia ulkomaille pakoon, lähinnä Ruotsiin. Naiset tekivät kotityöt tai toimivat lottina ja miehet olivat rintamalla, aika suurella prosentilla. Homma oli karata käsistä, mutta tiiviillä ryhmähengellä olemme saaneet kasaan kohtuullisen tyydyttävän paketin, siis Suomen. No pitäisikö se sitten jakaa niiden kesken, jotka eivät ole vastaavaan itse pystyneet, kaikilla ei ole ollut edes yritystä? Tiettyyn rajaan asti voidaan/pitää auttaa, mutta ei siinäkään kyllä mitään järkeä ole, että ne maleksii täällä pitkin katuja heilutellen puukkoja tai myyden huumeita. Vaikeahan tänne on sopeutua, mutta voiko muuta odottaakaan! Ei sellaista asennetta löydy ikinä, että tänne otettaisiin Afrikkalaisia avosylin vastaan, koska heistä ei ole tälle maalle mitään hyötyä, vaan pelkkää haittaa. Ikävä asia lausua tässä, mutta täysin totta. Jos Afrikkalaiset tai muut sota-alueiden ihmiset eivät ala itse ottaa vastuuta asioistaan, niin tämä pakolaiskysymys on täysin samanlainen vielä 10 000 vuodenkin päästä.

Älyttömän sekavaa pölinää, mutta olkoon!

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Roturealismi

Erittäin hyvä ja kuvaava sana tämä roturealisti, joka kuvaa hyvin myös omaa maailmankuvaani. Suvaitsijoiden mielestä olen tietenkin rasisti. En kuitenkaan tuomitse tai syrji ketään ihonvärin tai kansallisuuden vaan tekojen mukaan, eli rasisti-sana on väärä kohdallani. Tunnen useita ulkomaalaisia, myös mustia, mutta nämäpä ovatkin kaikki täällä opiskelemassa tai töissä eikä rikosrekisteriä ole. Yhtään somalia ei kaveripiiristä löydy, koska jo kouluaikoina huomasin, ettei intressit kyseisen ryhmän edustajien kanssa ole kovin yhtenevät, jotta kavereita niistä löytyisi. Olen toki myöhemminkin joutunut somppujen kanssa muutaman kerran hankauksiin siitä, kuuluuko minun antaa rahani niille vai ei. Tämä ei tietysti ole ollut omiaan nostamaan käsitystäni sompuista. Oikeiden mustien kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, ei myöskään vietnamilaisten eikä muidenkaan erinäköisten kanssa. Mustalaisten kanssa toki olen joutunut keskustelemaan siitä, kenelle rahani/puhelimeni kuuluu.

Mitä suomalaisiin pummeihin ja rikollisiin tulee, ei kai niitä voida täältä muiden maiden riesaksi laittaa? Kaikilta loisilta tuet pois vaan, taparikollisille kunnon tuomiot ja vankilat karummiksi. Mutta rikokseen syyllistyvä pakolainen ulos vaan ilman pitkiä valitusprosesseja. Mustalaiset on oma lukunsa eikä taida olla paljon enää tehtävissä, ne on mitä on ja täytyy vaan vältellä joutumasta tekemisiin. Ihan koomisiahan mannet välillä on, kun ne arpoo keskenään jotain auton ajovuoroa tms.

Arjen realismiin ja omiin ja/tai kavereiden kokemuksiin perustuu oma käsitykseni tietyistä ryhmistä ja joidenkin mielestä se sitten on rasismia. Olkoon sitten.

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Re: Ihan näin yleistäen...

Viestin lähetti finnishninja
...
Me suomalaisethan vihaamme taas pakolaisia koska:

- He pukeutuvat hyvin

Hmm.. ei loppujen lopuksi niin kummallista...

Suosittelen edelleen täyden päivän viettämistä siellä asematunnelissa.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ja sitten on juttu nr. 2!

Se onkin sitten ihan eri asia kuin pakolaisten auttaminen, sillä tähtäimessä on vain ekonoomiset edut.

Kaikki saa alkunsa siitä kun jossain esim. syttyy sota, tai tapahtuu jokin luonnonmullistus.

Ensimmäinen operaatio on lahjoittaa ulkomaanapua pillit soiden kovan metelin kanssa. Luonnollisesti naapurimaat tuntevat piikin lihassa ja lahjoittavat myös suuria summia rahaa.

Sen jälkeen alkaa jälleenrakentaminen. Nyt on kysymys siitä kuka ennättää hakea eniten rahaa takaisin kotiin!

Ruotsi on maailmanmestari siinä. Hyvä esimerkki oli Etiopia. Homma alkoi Volvon 200:lla kuorma-autolla. Sen jälkeen sinne marssi Skanska ja alkoi rakentamaan patoja.
Toinen oli (on) Gulf-sota. Kiitollinen paikka, sillä kysymys oli rikkaista valtioista.
Ainoa tapa jolla Ruotsi tuki sotaa oli kenttasairaala Saudi-Arabiaan, kustannus n. 1,6 miljoonaa markkaa. Ainoa asiakas oli omaan käteen ampunut ruotsalainen.
Sodan loputtua etusijalla olivat maat jotka olivat auttaneet ja tukeneet. Ericsson hyökkäsi paikalle asentamaan puhelinkeskuksia, Skanska lähetti sinne 5000 miestä ja aloitti maailman suurimman rakennusprojektin, Volvo nosti kuorma-autotehtaalla linjan vauhtia ennättääkseen toimittamaan kaikki tilatut kuorma-autot jne.
Luulen että Volvo yksin haki rahat pois jotka Ruotsin valtio lahjoitti.
Ruotsin ulkoomaanpolitiikka herätti silloin kovasti huomiota paikalla, jopa niin suuressa mitassa että siihen ihastunut Sheikki Ali Amoud lähetti bulvaaninsa tänne kylmään pohjolaan. Tuloksena se että hän osti Ruotsin silloin suurimman öljy-yhtiön OK:n (tänäpäivänä Preem) -käteisellä....

Somalia on yksi maailman köyhimmistä maista. Rahan pumppaus sinne tällä hetkellä tuntuu hullulta, sillä maassa ei ole lakia eikä järjestystä. Myöskään avun lähetys sinne ei vastaa tarkoitusta tällä hetkellä.
Maassa tulee kuitenkin olemaan laki ja järjestys -ennemmin tai myöhemmin. Silloin nopeimmat alkavat tekemään kauppoja.
- Tämä on usein erona kahdessa länsimaassa *toinen on köyhä, toinen on rikas*.

Herää kysymys ihan lämmitellessä, minkälainen kuva Somaliassa on Suomesta silloin kun sinne pumpataan yht´äkkiä läjittäin rahaa ja Nokia saapuu paikalle sopimuspaperit kainalossa? Mitä jos vastaanottaja virnistää valkoisine hampaineen sanoen: "Suomi? Kyllä minä tiedän asemantunnelin...".

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Ihan näin yleistäen...

Viestin lähetti ribis

Suosittelen edelleen täyden päivän viettämistä siellä asematunnelissa.

Olen ollut ja nähnyt. En nyt ihan täyttä päivää kuitenkaan.

-Tule katsomaan tänne Ruotsiin... Saat nähdä samalla myös meidän maanmiehemme örisemässä viinakauppojen edessä.

Matwee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Liverpool FC, Suomen maajoukkueet
Ei muuten kannata unohtaa rasismia joka kumpuaa mustan väestön puolelta valkolaisiin. Esim. suuri osa rap-musiikista (Amerikkalaisesta) on todella rasistista. Jos joku valkolainen bändi tekisi vastaavia sanoituksia kohdistettuna mustiin nousisi siitä varmaan suuri haloo.

Minäkin suosittlen excursiota Helsingin asematunneliin niille kaikille jotka haluavat nähdä jotain todella värikästä.

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Re: Re: Re: Ihan näin yleistäen...

Viestin lähetti finnishninja

Olen ollut ja nähnyt. En nyt ihan täyttä päivää kuitenkaan.

-Tule katsomaan tänne Ruotsiin... Saat nähdä samalla myös meidän maanmiehemme örisemässä viinakauppojen edessä.

Okei, mulle sopis vaihtaa yksi moran kans ihmisiä metsästävä somppu steissin nurkilta kymmeneen kännissä örisijään. Mielellään vaihdetaan kaikki pois.

Känniläinen puli vain näyttää pahalta ja saattaa joskus pummata röökiä, muta ei käy puukon kans kimppuun jos katsot sinnepäin. Eikä lähde vaanimaan koko sukunsa voimalla ketään.

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaipa mä jollain tavalla olen rasisti, mutta niinhän me kaikki ollaan, jos tarkemmin mietitään.

1. En hyväksy samaa sukupuolta olevien parisuhdelakia. Kyllä mä voin olla homon tai lesbon kaveri, mutta mä en hyväksy niiden elämäntyyliä, joten en varmaan kauaa olis kaveri... Ja sitäpaitsi, onhan sekin rasismia, jos mua haukutaan ahdasmieliseksi eikä mun mielipidettä hyväksytä, koska mä en hyväksy homoliittoja!

2. Suomeen tulevien pakolaisten tulisi sopeutua maamme tavoille. Ei tänne tarvii rakentaa mitään Allahin palvomispaikkoja ihan vaan sen vuoks, että täällä asuu muutama muslimi. Samalla tavalla mä en odottais saavani mitään erityiskohtelua tai -oikeuksia jossain muussa maassa ihan vaan sen takia, että mä olen ulkomaalainen.

Ja se on ihan ok, jos pakolainen ei suostu opettelemaan suomen kieltä, JOS vaan on sitten heti lähdössä takaisin kotimaahansa kun tilanne on rauhoittunut. Yleensähän tuppaa käymään niin, että kun he ovat tottuneet Suomessa tulemaan hyvin toimeen, he eivät enää sopeudukaan omaan kotimaahansa, jossa kaikki pitäisi aloittaa alusta.

Varmasti löytyis vielä monta muutakin asiaa, mistä mua vois haukkua rasistiks mutta noi oli nyt ne, mitkä mulle tuli mieleen. Mä en kuitenkaan vihaa ketään ulkomaalaista pelkästään sen vuoksi, että se ei ole suomalainen, vaan voin ihan hyvin olla kaveri niitten kanssa. En mä kaikkien suomalaistenkaan kanssa tule toimeen, joten ei mun tarvii tulla toimeen kaikkien ulkomaalaistenkaan kanssa.

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Ulkomaalainen voitaisiin karkoittaa työttömyyden perusteella, esim. puoli vuotta työttömänä ja takaisin kotimaahan. Myöskin vankilatuomio, ehdollinenkin, tulisi ottaa karkoitusperusteeksi. Tietysti karkoittaa voidaan vain niitä, joiden maassa tilanne sallii palaamisen.

Pakolaisia ja siirtolaisia saa minun puolestani tänne tulla, mutta silloin eletään suomalaisten tapojen mukaan ja tehdään jotain sen yhteiskunnan hyväksi joka on pelastanut heidät sodan jaloista. Se on varmasti vaikeaa aluksi, kun ei osaa kieltä eivätkä työnantajat luottavat ulkomaalaisiin huonommin kuin suomalaisiin, mutta loppujen lopuksi kaikille paljon helpompaa kun eletään sovussa.

Rikolliset ja loiset olisi osattava erottaa siitä enemmistöstä, joka haluaa elää sovussa ja karkoittaa. Kliseen mukaan se on helpommin sanottu kuin tehty.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Käsitteistä ja muustakin

Rasismihan tarkoittaa alunperin oppia, jonka mukaan rodut eivät ole tasa-arvoisia. Käsite on onnistuttu ansiokkaasti hämärtämään tässäkin keskustelussa. Toisen ihmisen syrjiminen tämän mielipiteen takia ei ole rasismia.

Nationalismi taas on tällainen yksi maa - yksi kansa -oppi, jonka mukaan kulttuureja ei paranisi sekoittaa keskenään. Aatteena nationalismi ei käsittääkseni ota kantaa siihen, onko yksi rotu toista parempi, mutta käytännössä siihen usein liittyy rasismia.

Rasismissa ei ole pahemmin järkeä, ei periaatteen eikä käytännön tasolla.

Sen sijaan rajojen sulkemisessa pakolaisilta on vähän enemmän järkeä. Kaikkien suomalaisten kapasiteetti ei riitä vieraiden kulttuurien kohtaamiseen, eikä kaikkien vierasmaalaisten suomalaisen kulttuurin kohtaamiseen. Äärivasemmiston hellimä ajatus rajojen aukaisemisesta on sinänsä kaunis, mutta käytännössä tulenarka.

Ruotsissa pakolaispolitiikka on ollut liberaalimpaa, ja tämä on suututtanut nuo sikaniskat, jotka räjäyttelevät siellä ulkomaalaisten ja heidän kavereidensa autoja. Ollaan siis menty vähän liian pitkälle. Suomen politiikka on ollut järkevämpää (vaikka kyllä minuakin hävetti se Lipposen "otetaan 50 pakolaista" -lausunto, kun Kosovon sota syttyi ja muut maat ottivat tuhansia pakolaisia), täällä äärioikeiston nousu on typistynyt toistaiseksi Tony Halme -tyyliseen pelleilyyn.

Rajojen täydellinen sulkeminen sen sijaan ei ole järkevää. Lienee jo Suomen kansainvälisen maineenkin kannalta maan etu, että edes kaikkein hädänalaisimmat pääsevät sisälle.

Omasta puolestani olisin valmis ottamaan enemmänkin ulkomaalaisia Suomeen, mutta siitä seuraisi kuitenkin vain lisää levottomuuksia, joten eiköhän nykylinja ole ihan hyvä.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oheisena rasismin määritelmä esim. Suomen työvoimaministeriön mukaisesti (http://www.mol.fi/migration/mokusana.html):

"Rasismi
= ideologia, jossa kielteiseksi määritellyt ominaisuudet kohdistetaan tiettyyn 'rotuun' tai tiettyyn ryhmään ihmisiä. Rasismi koostuu sarjasta kuvitelmia, joiden mukaan jokin ihmisryhmä on toista ryhmää moraalisesti, älyllisesti ja kulttuurisesti ylivoimaisempi ja jonka ylivoimaiset ominaisuudet periytyvät sukupolvelta toiselle. Rasismi saa erilaisia muotoja eri maissa riippuen historiasta, taloudesta, taustasta, kulttuurista ja muista tekijöistä."

Mielestäni on keskustelun tässä vaiheessa tarpeellista ainakin yrittää erottaa toisistaan käsitteet rasismi ja ulkomaalaisvastaisuus/vihamielisyys (ksenofobia).

Itse ainakin haluan säilyttää itselläni oikeuden pitää ihmisiä tyhminä, viisaina tms. heidän henkisten ominaisuuksiensa perusteella, tyystin ihonväriin tai kansalaisuuteen katsomatta.

edit: oli näköjään Viikatteelle tullut sama asia mieleen

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rasisti

Jos rasismilla tarkoitetaan rotusyrjintään syyllistyvää henkilöä,
kukapa siihen ihan avoimesti myöntäisi, että "olen".

Idea kai on, että rodun perusteella luokiteltaisiin ihmiset sellai-
siksi tai tällaisiksi.

Sehän on hieman samaa kuin sanottaisiin, että talousmiehet
on sellaisia, tai oululaiset ovat tuollaisia jne

Olen viime aikoina työskennellyt useammankin rodun ja uskon-
tokunnan edustajien kanssa ja kyllä siinä jotain ei niinkään
rotuun, vaan kulttuureihin sitoutuneita piirteitä tietenkin vastaan
tulee. Aivan kuin jos vertaisimme suomalaisia venäläisiin tai
suomalaisia tanskalaisiin.

Jos kyse on siitä, kelle tulisi Suomen portit avata ns. pakolais-
argumentilla, otan hieman hallituksen tyyppisen kannan eli
pyritään välttämään selviä elintasopakolaisia ja ensisijaisesti
voisimme auttaa esim afrikkalaisia lähempänä heidän kotimai-
taan, koska siellä saman populaation hoivaamiseen riittävät
vähemmät pennoset.

Suomeen on tervetullut minusta jokainen, joka on valmis
yrittämään laillisesti tai aktiivisesti pyrkii työllistymään ja siten
sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Aivan samat
vaatimukset asetetaan normaalisti suomalaisille muihin maihin
muuttaessa.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Käsitteistä ja muustakin

Viestin lähetti Viikate

Ruotsissa pakolaispolitiikka on ollut liberaalimpaa, ja tämä on suututtanut nuo sikaniskat, jotka räjäyttelevät siellä ulkomaalaisten ja heidän kavereidensa autoja.

Mitä tarkoitat??? Muistan yhden tapauksen jossa Latvialaiset (Liettualaiset?) räjäyttivät maanmiehensä auton marjanpoimintareissun päätteeksi, mutta ulkomaalaisten ja heidän kavereidensa autoja?

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Nyt pitää muistaa pari asiaa.

1. Rasismi on aika voimakas sana. Jos sinulla on ennakkoluuloja tai jonkinlainen epäily eri värisiä kohtaan, ei se vielä tee sinusta rasistia. Rasismiin tarvitaan suoranaista vihaa erilaisia kohtaan. Jopa tekoja.

2. Kaikki Suomeen muuttaneet ulkomaalaiset eivät ole pakolaisia. Pakolainen on henkilö joka on paennut sotaa ja/tai ihmisoikeus rikkomuksia. Amerikkalainen koripallopelaaja ei siis ole pakolainen vaikka pelaisikin Suomessa.

Joskus kauan sitten oli Helsingin Sanomissa erinomainen pilapiirros rasistista, tarkemmin sanottuna skinistä.
Otsikkona oli jotain tämän suuntaista "Skini, kotimaisuuden puolustaja - Mistä on pienet skinit tehty?".
Kuvassa oli tyypillinen skini.
Kuvan viereen oli listattu ainakin nämä seikat:

- Hiustyyli Englannista
- Korvalappustereot Japanista
- Musiikki Afrikkalaislähtöistä
- Farkut Amerikasta
- Maastoutumiskengät mallia U.S. Army

Oli muutakin, mutta nyt ei tule mieleen.
Kuvassa kuitenkin tuli selvästi esille mistä on pienet skinit tehty, ei ainakaan kotimaisista tuotteista!

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Rasisti

Viestin lähetti nedomansky
Suomeen on tervetullut minusta jokainen, joka on valmis
yrittämään laillisesti tai aktiivisesti pyrkii työllistymään ja siten
sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Aivan samat
vaatimukset asetetaan normaalisti suomalaisille muihin maihin
muuttaessa.

Maahan ja maastamuuttajia on kahta lajia:

- Työvoiman muuttoliike
ja
- Pakolaisuus

Näitä kahta asiaa ei tule sekoittaa toisiinsa.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Skini

No eikös ne skinit ole n. 100% kopioita jostain Englannin
Ghetoista? Tietenkin sovitettuna suomalaiseen kulttuurimaisemaan. Ihme ettei ole ottaneet Pohjanmaan
kansallispuvusta sitä motskarinahkaliiviä varustukseensa edes.
Vain armeijan pilottitakki Suomen lipulla riittää.

No skinit saa olla mun puolesta, jos jättää muut ihmiset rauhaan
eli fyysisen väkivallan kohdalla menee mulla raja.

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Vielä vähän

Pari asiaa häiritsee suuresti puhuttaessa täällä oleskelevista somalialaisista (somali on kuulemma oikea nimitys vain jostain tietystä osasta Somaliaa oleville, eli yritän olla korrekti, ettei tule rasistin leimaa heti ensimmäisessä virkkeessä) Ensimmäiset somalialaiset tulivat Venäjältä enkä ole vielä onnistunut lukemaan tai kuulemaan mitään virallista lausuntoa, miksi ne tänne tulivat sieltä. Eikö ollut tarpeeksi kivaa eikä valtio/kaupungit antanut ilmaista asuntoa, autoa, hienoja vaatteita jne? Ja kahviloitakin oli tietysti liian vähän vai mikä siellä oli vikana?

Toinen seikka on tietysti tämän "ylpeän soturikansan" käsitys miten toimitaan, kun sota tulee: rikas väestö lähtee muualle sotaikäiset miehet etunenässä ja köyhät, joilla on todellinen hätä, jätetään sinne, kuten myös äiti ja siskot. Eikös sodassa yleensä taistele täysi-ikäiset miehet, vai onko länsimaissa huvikseen juuri täysi-ikäiset miehet asevelvollisia? Kun sitten kotimaassaan isot kihot avustajineen saapuivat tänne, ei heille tietenkään kelvanneet mitkään tavalliset kerrostaloasunnot: sellaisissahan asuvat palvelijat. Muutenkaan nöyryys ei ole kyseisen kansanryhmän vahvuuksia. Eräässäkin dokumentissa yksi somalialainen oli tehnyt oikein laulun, jossa laulettiin kuinka Mogadishusta lähtiessään luodit viuhuivat ja korvissa soi. Samassa ohjelmassa mies kuitenkin soitti kotimaahan äidilleen ja keräsi sympatiapisteitä. Eikös kuvion pitäisi mennä toisinpäin, eli äiti soittaisi täältä soturipojalleen? Ja mikähän tolkku siinäkin on, että kuntien asuntojonoissa pakolaiset menevät jonon kärkeen automaattisesti? Ja sitten ihmetellään miksi opiskelijoille yms. ei ole asuntoja. Näin hyvinvointivaltiomme korkeita veroja maksaa taas mielellään, etenkin kun ne kohdistetaan loistavalla ja tuottavalla tavalla. Ai niin, onhan meillä opintotuki.

Kosovolaiset suurimmaksi osin lähtivät pikapikaa takaisin omaan maahansa jälleenrakentamaan sitä ja vietnamilaisten työllisyysaste on samaa luokkaa kantaväestön kanssa (somalialaisilla ainakin 70%), mutta mitä tekevätkään somalialaiset: anovat Suomen kansalaisuutta. Ja kaiken huipuksi niille vielä myönnetään passeja ilman työpaikkaa ja tietämättä mikä sotarikollinen/terroristi on kyseessä, sillä vääriä passeja ym. asiakirjoja ei ole vaikea hankkia. Helsingin Sanomissa oli viime syksynä juttu vanhemmasta somalialaismiehestä, joka etsi somalialaisia, erityisesti nuoria miehiä palaamaan Somaliaan jälleenrakentamaan maataan. Sama mies sanoi, että maa on tarpeeksi rauhallinen ja sinne voi turvallisesti palata. Naapurimaistamme lähtikin joitakin satoja, ehkä pari tuhatta yhteensä takaisin. Siinä vaiheessa heräsi kysymys, että minkä takia niitä sitten enää täällä pidetään, kun kerran sota on ohi ja työvoimaa tarvitaan jälleenrakennukseen?! Eikö valtiovalta voisi kotiuttaa koko porukan, kun mitään syytä täällä olemiseen ei enää ole? Suomalaistuminen ei voi mikään syy olla, kun somput jatkuvasti korostavat kuinka on tärkeää, että omat tavat säilyvät täälläkin. Jos kerran omat tavat on lapsille opetettu ja kulttuuri yhä hallussa, ei esteitä paluulle pitäisi olla. Miksi siis somalialaiset eivät palaa kotiin, vaikka kovasti aina eri ohjelmissa vakuuttavat halustaan palata?

Ja taas kohta joudun kulkemaan sen kuuluisan Asematunnelin läpi matkalla kotiin. Minäkin suosittelen tutustumismatkaa sinne, etenkin yöllä. Pikkuveljeni joutuu tulemaan iltavuorosta kello 23:n aikoihin sitä kautta ja kovasti ihmetteli, miten arki-iltana siihen aikaan somalialaiset vasta saapuvat sinne päin hengailemaan. Ei taida aamulla työt/opiskelut kutsua, vaikka oppivelvollisuusikäisiä suuri osa onkin. Tämäkin kirjoitus leimattaneen rasistiseksi, fasistikseksi, populistiseksi, ahdasmieliseksi ja ties miksi, mutta haluaisin kuulla vastaukset kysymyksiini. En toki odota saavani vastauksia Jatkoajan palstalta, mutta mistä niitä kysyisi saamatta syytettä?

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
En leimaa sinua rasistiksi, fasistiksi enkä miksikään muuksikaan kunhan sanon yhden asian.

Sotaa karkuun tulleet somalit olivat suurin osa naisia tai lapsia.
Lapsista on osista kasvanut jo miehiä, mutta kirjoituksessasi väitit, että miehet tulivat sotaa karkuun.

En minäkään välitä kulkea asematunnelin läpi iltaisella, enkä minäkään halua lisää pakolaisia Suomeen. Haluan vain, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Se, että kynnys pakolaisten päästöön oli monien mielestä liian pieni, on nyt "korjattu".

Suomeen otetaan todella vähän pakolaisia Etelä-Euroopan maihin verrattuna. Tai vaikkapa Ruotsiin verrattuna.

Eikä kukaan tänne haluakkaan. Kaikki haluavat ennemmin Saksaan kuin kylmään ja paskaiseen Suomeen.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
- Yksikin rikos niin samantien takaisin kotimaahan
- Työtä / koulutusta on haettava (heti)
- Maan tavoille on opittava

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy