Mainos

Oletko rasisti

• 4 981
  • 114

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Kyllä minunkin mielestäni kaikkiin ihmisiin pitäisi suhtautua yksilöinä, ilman ennakkoon lukkoonlyötyä leimaa. Joka tapauksessa minua on alkanut yhä enemmän ärsyttämään se , että rasismia voi "yleisen totuuden" mukaan esiintyä vain länsimaisissa ihmisissä. Näin ainakin asiat täällä meidänkin lintukodossa tunnutaan kokemukseni mukaan käsiteltävän, eikä muilla mantereilla yhtään pistetä hanttiin tämmöiselle tulkinnalle...

Edistyneiden ja valistuneiden piirien mukaan on syytä "ymmärtää" myös ihmisyyden kannalta kyseenalaisia paikallisia tapoja muualla ja samalla hyssytellä mm. yleisesti esiintyvää sukupuolirasismia ja uskontorasismia. Eräissä maissahan on mahdollista langettaa jopa kuolemantuomioita molemmille suhteen osapuolille pelkästä vapaaehtoisesta seksuaalisesta kanssakäymisestä , etenkin silloin ,kun osapuolina ovat paikallinen nainen (vapaa tai varattu) ja ulkomainen mies. Toisaalta naisia rangaistaan myös silloin, kun tekevät aviorikoksen oman maan kansalaistenkin kanssa. Miehille samat puuhat on tietenkin yleensä sallittuja. Entäpä jos lännessä alettaisiin tuomitsemaan vierasmaalaisia samoin perustein, vastavuoroisuusperiaatteen mukaisesti ? On varmaa, että silloin siitä älähdettäisiin ja lujaa.

Niinsanottu vääräuskoisuus on hengenvaarallista tietyillä alueilla - tasapuolisesti molemmille sukupuolille. Uutisoinneista päätellen suuntaus on yhä vahvemmin yhden uskonnon käytäntöön, samalla kriminalisoiden muut vaihtoehdot. Ja vaikka laki ei jossain suoraan kieltäisi jonkun toisen uskonnon harjoittamista, niin henkensä kaupalla sitä "vähemmistöuskoaan" monet harjoittavat (ateismikin kuuluu samaan pakettiin) . Kansan syvät rivit ottavat enemmän tai vähemmän herkästi oikeuden omiin käsiinsä ja järjestävät "puhdistuksia". Esimerkkejä löytyy ympäri maailmaa.

Ja kun minä ihmettelen tällaista ääneen, niin monien mielestä syyllistyn rasismiin. Näin meillä...

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Lyhyesti

Olen.

Toisaalta, rajansa silläkin. Tunnustan, että on myös ns. ystävällisiä "neekereitä". Erään sellaisen kanssa pelailimme viime kesänä korista. Mukava mies. Bronxista muuten.

Mutta nämä somalit ovat sitten asia erikseen. Pistää kiehumaan. Asematunneli täynnä iltaisin, puukkoa tulee joka suunnalta. Ja ihan jo ne lapsetkin ovat uskomattoman röyhkeitä ja....ja....jääkööt sanomatta loput. Ei siis riitä, että kustannetaan FuBut niille ja asunnot, ne kiittävät ryöstämällä, raiskaamalla ja puukottamalla. Näin se toimii. Ne. Eivät ole sen arvoisia, että voisi käyttää monikon kolmatta persoonamuotoa.

Hyviä kommentteja tulikin jo täällä. Jos tullaan oikeasti tekemään duunia ja maksamaa yhteiskunnalle ja arvostamaan Suomea, sen ihmisiä ja lakeja niin tulkoot. Muutoin takaisin Afrikkaan, suoraan koneesta, ilman laskuvarjoa.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Samoilla linjoilla Cannibalin kanssa. Duunia tekevät ulkomaanelävät ovat ihan ok, ei siinä mitään.
Mutta sitten tämä asematunneleissa ja täyspoteissa norkoileva - verorahoin elävä - porukka voitaisiin kyllä mitä pikimmiten lähettää takaisin niihin viidakoihin hengailemaan. Mielellään vaikkapa ihan vaan soutuveneillä, ettei turhaan kulu rahaa heidän takaisin lennättelyyn.

On meillä tämä yksi oma vähemmistökin, joka aiheuttaa itsessäni 'ei pahalla, mutta mikä ettei vaikka moottorisahalla' -reaktion, mutta he ovat kuitenkin tämän maan kansalaisia, joten ei auta pillitys markkinoilla.

Mr.Big

Jäsen
Eihän pakolaiset tänne ole vapaaehtoisesti tulleet. He ovat paenneet hätää. Tulleet johonkin missä voivat elää.

Jos sitten puhutaan ulkomaalaisten rikollisuudesta, niin sitähän on ja paljon. Se ei vain mielestäni ole pakolaisten touhuja. Rikollisuus rehottaa tänne muulla tavalla tulleiden ulkomaalaisten keskuudessa. Tultu tänne töihin "serkkupojan" pizzeriaan puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen saatu oleskelulupa jne. Sitten tuleekin taas uusi "serkkupoika".

Useimmat pakolaiset ovat kunnon väkeä, jotka yrittävät sopeutua yhteiskuntaan. Jotkut taas odottelevat oman maansa tilanteen paranemista päästäkseen takaisin.

Meillä Suomalaisilla on monilla omat ennakkoluulomme. Siksi monet sosiaalitantat haukkuvat meitä rasisteiksi. Olenko itse. Luultavasti.

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
C-ball - ja minä olen elänyt siinä uskossa, että asematunneli on jostain 90-luvun puolivälistä asti ollut Suomen vartioiduimpia paikkoja, mainitsemistasi syistä johtuen...

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
En ota kantaa keskusteluun mutta tietynlaisen ajatusleikin voisi suorittaa:

Maassa A on kärsimystä ja sieltä kansa lähtee Suomeen kärsimystä ja huonoja oloja pakoon. Suomessa he saavat hyvin tukia ja itse asiassa pärjäävät huomattavasti paremmin kuin vaikkapa opiskelijat. Noh koska maailma ei ole oikeudenmukainen paikka niin Suomi joutuu konfliktiin A2 keltaisen kanssa. Syttyy sota suomalaiset reservit kutsutaan palvelukseen ja valtiontalous siirtyy sotatilaan.
Mitä tekevät A:n kansalaiset jotka ovat vedonneet ties mihin syihin ettei tarvitsisi mennä armeijaan vaan silti saisi maksimituet?

Niin aika epätodennäköistähän tuo on mutta kaikkihan on mahdollista.
Näin nimittäin koko inttiurani aikana tasan yhden tummaihoisen henkilön (vieläpä Rukissa) enkä yhtään romania, tietenkin huono otoshan intti on mutta...

Eipä tässä muuta, valtion tuellahan sitä itsekin elelen(ja töillä).

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen rasisti jos sitä kysytään Vihreiltä tai Setan toimistosta.Myöskään eri väristen avioliitot eivät kuulu minun maailmankatsomukseeni sillä niistä tulee niin paljon ongelmia enkä myöskään ymmärrä miksi kaikki kansat pitäisi sekoittaa?Suomenkin alkuperäisväestö on niin pieni että jos se olisi aikanaan ottanut "pakolaisia" (esim.kurdeja,noita inhimillisyyden perikuvia) kuten Ruotsi olisi tämä maa ihan sekaisin.Jokainen eläköön omassa maassaan omilla tavoillaan.Monet kansat ovat sekoittu eri maihin joista he haikailevat takasin eivätkä koskaan sopeudu asumismaahansa.Enkä ymmärrä mitä Suomi hyötyy vaikkapa Somaleista jotka ovat olleet 10vuotta maassa eivätkä osaa edes kieltä.Suomi Suomalaisille ja Karjala takaisin.

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Viestin lähetti Monte-Cristo

C-ball - ja minä olen elänyt siinä uskossa, että asematunneli on jostain 90-luvun puolivälistä asti ollut Suomen vartioiduimpia paikkoja, mainitsemistasi syistä johtuen...

Paljonhan tuolla noita vartijoita pyörii ja kameroita nauhoittaa, mutta siitä huolimatta tiettyjä rikoksia vaan tapahtuu. Kaveri ryöstettiin jokin aika sitten. Ryöstäjät - lauma tummaihoisia - näkyvät selvästi valvontakameran nauhoilla, mutta siitä huolimatta syyllisiä ei saada kiinni.

Eivätkö muut ole kiinnittäneet huomiota joidenkin tummaihoisten röyhkeään tapaan tyrkyttäytyä naisille väkisin. Itse olen parikin kertaa todistanut tällaista tapahtumaa (päiväsaikaan steissillä!). Tungetaan vain törkeästi naisen viereen ja aletaan lääppiä. Ja tämä ei meinaa loppua sitten millään. Omaa tyttöystäväänikin yritti joku musta viedä melkein pakolla "kahville" lähijunan saavuttua steissille viime talvena. Tyttöystävä soitti sitten mulle itkuisena, kun ei meinannut uskaltaa liikkeelle lähteä hädin tuskin tilanteesta selvittyään. Itse olin samana iltana vielä erittäin harvinaisella visiitillä ddr-hallissa todistamassa noutaja-episodia, kaverin vip-lipuilla tietenkin. =)

Juttelin muuten taannoin ravintolaa itiksessä pitävän bangladeshilaisen kanssa, joka haukkui somalit aivan lyttyyn. Tämä mies oli täysin sitä mieltä, että maahanmuuttajienkin keskuudessa ylimielisesti käyttäytyvät somalialaiset pilaavat kaikkien siirtolaisten maineen Suomen alkuperäisväestön silmissä. Helppo uskoa, kun kuuntelee puheita steissillä hengaajien kansallisuudesta.

Niin.. En pidä itseäni rasistina, mutta en enää (pk-seudulle muutettuani) suhtaudu pakolaisiin sinisilmäisestikään. Näin valitettavasti tein Joensuussa asuessani. Tosin suurin syypää tähän sinisilmäisyyteen lienee ollut paikallisissa natseissa, joita en parhaalla tahdollakaan voi suvaita. Eli olen siis kuitenkin rasisti... =)

Sherlock

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti mixu
Olen rasisti jos sitä kysytään Vihreiltä tai Setan toimistosta.Myöskään eri väristen avioliitot eivät kuulu minun maailmankatsomukseeni sillä niistä tulee niin paljon ongelmia enkä myöskään ymmärrä miksi kaikki kansat pitäisi sekoittaa?Suomenkin alkuperäisväestö on niin pieni että jos se olisi aikanaan ottanut "pakolaisia" (esim.kurdeja,noita inhimillisyyden perikuvia) kuten Ruotsi olisi tämä maa ihan sekaisin.Jokainen eläköön omassa maassaan omilla tavoillaan.Monet kansat ovat sekoittu eri maihin joista he haikailevat takasin eivätkä koskaan sopeudu asumismaahansa.Enkä ymmärrä mitä Suomi hyötyy vaikkapa Somaleista jotka ovat olleet 10vuotta maassa eivätkä osaa edes kieltä.Suomi Suomalaisille ja Karjala takaisin.

Mitäköhän nuo mainitsemasi ongelmat ovat, jotka seuraavat eri väristen avioliitoista? En itse keksi yhtään, ainankaan semmoista mikä ei esiintyisi ihmisen väristä riippumatta.

Miksi kansojen ei pitäisi sekoittua? Tai miksi ne eivät saisi sekoittua? Mitä haittaa siitä olisi? Itse asiassa tätähän sinäkin osittain haluaisit, kun sanoit, että somaleiden pitäisi opetella suomenkieli. Hyötyä (jos nyt kaikesta täytyy olla jotain hyötyä) on esim. se, että tulevaisuudessa Suomessa tulee olemaan työvoimapula, eikä työtätekeviä suomalaisia yksinkertaisesti riitä, pakko on jostain saada korvaavaa työvoimaa.

Mites tämä sekaisin meno nyt esiintyy Ruotsissa, johon kurdeja on muuttanut? Taitaa Ruotsilla mennä yhäkin hyvin, kuten ennenkin. Tuota kurdi huomautusta, nyt en lähde edes kommentoimaan, kaikki ihmiset on pohjimmiltaan samanlaisia. Käyttäytymiseenkin vaikuttaa aika pitkälti ympäristö, eli minkänlaiset arvot ym. ympärillä vaikuttaa. Esim. jos sinä olisit syntynyt jossain maassa tai kulttuurissa, missä esim. tyttöjen ympärileikkaus on aivan normaalia, ei silloin tulisi mielenkään, että siinä voisi olla jotain pahaa. Taas euroopassa, tai muissa kulttuureissa jossa tätä tapaa ei ole pidetään sitä erityisen barbaarisena tapana. Tai euroopassa ei syödä koiria, kuten Kiinassa, mutta täällä syödään esim. sianlihaa, mikä taas jossain muussa kulttuurissa voi olla täysin kielletty. Tässäkin tapauksessa kun kulttuurit sekoittuu, niin ehkä jo seuraava sukupuoli ei enää teekkään ympärileikkauksia, vaan on ottanut tässä eurooppalaiset arvot käyttöönsä, jos niitä nyt kovin ihanteellisina voi pitää.

Niin, jos pakolaiset haikailevat kotimaahansa, niin eiköhän se ole aivan ymmärrettävää? Mitäköhän itse tekisit, jos olisit vaikka tuon esittämäsi mielipiteen takia vaarassa saada kuulan kalloon, ja joutuisit jättämään Suomen ja muuttamaan muuhun maahan. Tottakai silloin jossain määrin kaipaisi kotiinsa, mutta mieluummin muualla, kuin omassa maassa kuolleena. Toisaalta jos puhutaan muuten kuin pakolaisista, niin enpä usko, että he kovin paljoa kotimaahansa haikailevat, jos he vaikka työntakia muuttavat pois maasta. Tai jos haikailevat, niin kyllä he voivat siinä tapauksessa takaisin muuttaa, pakolaisilla ei yleensä tätä mahdollisuutta välttämättä ole.

Mitä tulee siihen, että pakolaiset tai muut maahan muuttaneet eivät tee töitä. Niin eiköhän yksi selitys myös ole, että jos on työnantajalla vaikka 2 vaihtoehtoa suomalainen tai yhtä pätevä jostain muusta maasta tullut. Niin taitaa Suomessa yhä mennä niin, että se suomalainen saa paikan. On se myös osittain totta, että kaikki eivät halua tehdä töitä, mutta näitä kyllä löytyy Suomestakin ja suomalaisistakin. Eikö heidätkin sillä periaattella pitäisi karkoittaa maasta?

Viimeksi muokattu:

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Mun puolesta kaikenlaiset ihmiset ihonväriin ja uskontoon katsomatta ovat erittäin tervetulleita Suomeen. Mun on vaikea ymmärtää rasistisia ihmisiä ja niiden käsittämätöntä vihaa ulkomaalaisia kohtaan. Minkä takia kaikkien pitää olla samanlaisia? Miksi jotkut eivät millään pysty hyväksymään pientäkään erilaisuutta.

Mä tunnen paljon erilaisia ihmisiä ja se on mulle suuri rikkaus. Pelkästään se että oppii tuntemaan eri maiden kulttuureja ja elintapoja rikastuttaa elämää suunnattomasti. Olis mukava saada myös ulkomaalaisia naapureiksi, työtovereiksi ym. Voin vaan sanoa että rasistit menettävät todella paljon asenteidensa vuoksi.

Ja ulkomaalaisissa on myös se hyvä puoli ilman niitä ei olis kebabkioskeja.:)

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Niin

En tiedä puhutaanko tässä nyt ulkomaalaisista yleensä vai mustaihoisista....hmmm...onkohan tuo muuten enää korrekti sana tuo mustaihoinen? Pitääkö nykyään sanoa ei-ehkä-ihan valkoihoinen välttääkseen solvaustuomion...

Niin, "steissi" on helvetin vartioitu ja poliiseja riittää, mutta ei se auta paljon mitään. Ne kiertävät siellä suunnilleen kehää ja tajuaahan sen tyhmempikin mitä tapahtuu kun he katoavat kulman taakse. Niin paljoa niitä ei ole, että jokainen Helsingin aseman seudun kolkka täyttyisi niistä. Jokainen voi ihan itse käydä toteamassa tilanteen vaikkapa rautatientorilla n. klo. 23.00 perjantaina, ja laskea somalit. Siinä ei ainakaan käsien sormilla lasketa, ne loppuvat kesken aika pian. Ei tarvitse kuin katsoa niitä vähän pitemään niin kohta on joku viidakkoveitsi perseessä. No, meitähän on moneksi ja onhan somaleissakin mukavia ihmisiä aivan varmasti, mutta väitän, että nämä steissillä hengaajat eivät siihen mukavimpaan kastiin kuulu. Uskon hyvin, että somalit pilaavat muiden maahanmuuttajien maineen. Jos joku Kemal muuttaa tänne Intiasta ja perustaa kebab-kioskin, ei siinä mitään. Hieno homma ja hyvää ruokaa.

Kyllä minäkin osittain olen sitä mieltä, ettei kansojen pitäisi sekoittua. En tarkoita, ettei minkäänlaista yhteyttä kansojen välillä pitäisi olla, mutta aika harvoin käsittääkseni esim. avioliitot jonkun maahanmuuttajan kanssa onnistuvat. Serkkuni oli naimisissa jonkun marokkolaisen kanssa aikoinaan, ja eihän siitä tullut pitemmän päälle yhtään mitään. Kulttuurierot liian suuret, yhteinen kielikin oli tietysti englanti, ja törmäyskurssillehan siitä sitten lopulta jouduttiin. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, mutta käsitykseni on, että kulttuurierot ja varsinkin ulkomaalaisten miesten käsitys naisen asemasta törmäävät melko usein suomalaisten kanssa. Joten helpoiten liitot onnistuvat saman kulttuurin edustajien kanssa. Tiedän, tuleehan niissäkin varmaan joka toisessa nykyään ero.

Käyttäytymiseen vaikuttaa tosiaankin kulttuuri, mutta maassa maan tavalla. Ei täällä voi alkaa ryöstäjältä käsiä katkomaan tms. rituaaleja harjoittamaan. Enkä välttämättä sitäpaitsi usko näiden traditioiden häviävän uuden sukupolven myötä, sillä maahanmuuttajillahan on usein oma identiteetti entistäkin vahvempi, ja he haluavat opettaa kulttuurinsa myös lapsilleen juuri siksi, etteivät he unohtaisi sitä uudessa maassa. Siksi näitä ympärileikkauksia sun muita tullaan varmasti tekemään tai ainakin ne ovat vielä hengissä sadan vuodenkin päästä vaikka parikin sukupolvea olisi jo elänyt Suomessa. Näin uskon.
Tänne voi tätä menoa alkaa myös kehittymään eräänlaisia slummeja, joissa asuu pelkästään tummaihoisia tms. Se nyt ei ainakaan olisi hyvä asia. Espoon keskuksesta alkaa uhkaavasti tulla tällainen paikka. Itä-Helsingissä tietääkseni on myös tämänsuuntaista menoa. No, esim. jenkeissähän nämä johtuvat köyhyydestä jne., mutta täällä ne maahanmuuttajat eivät kyllä todellakaan köyhyydestä kärsi, joten ehkä samantyylisiä slummeja ei synny. MUTTA, voi niitä tulla pelkästään yhteiskunnan yleisen asenteenkin vuoksi.

Ja vielä tämä työasia. Aivan varmasti olisi ja on vaikeaa saada työtä jos samanarvoisessa asemassa on suomalainen...tosin en tiedä...tästä voi varmaan nykyään valittaa ja saada kivat korvaukset kuten sukupuolisyrjinnästäkin, mutta uskon kuitenkin, että aina jotain työtä saa etsivä jos yrittää. Luulisi ainakin. Ja sanotaanko näin, että tärkeintä että yrittää etsiä. Senkin asian voi ottaa selville. Eli onko edes yritetty hakea. Jos on yritetty eikä päästy, niin silloin vika ei välttämättä ole heidän. Mutta epäilen vahvasti, että ei edes viitsitä yrittää, johan nyt saadaan mahtavat tuet valtiolta. Ja mitäs nämä mannet duunaavat? Heillä ei ainakaan mitään kieliongelmia ole. Enpä ole koskaan työtä tekevästä mannesta kuullut. Joo-o.

Kaikista naurettavinta on kuitenkin se, kun aletaan muuttamaan omia tapoja ja perinteitä maahamuuttajille sopivaksi. Esim. Espoon keskustasta nuo kuuluisat sikapatsaat poistettiin, kun ne katsottiin tiettyjen ryhmien keskuudessa jotenkin halventaviksi. Ja päiväkodeissa on kuulemma joissain luovuttu joulujuhlista samojen syiden takia. Loistava juttu. Puretaan kirkotkin ja rakennetaan tilalle moskeijat. Luovutaan omista tavoista muiden takia...

Ja VÄHINTÄ kuitenkin, mitä pakolainen voi tehdä, on osoittaa jonkinlaista kunnioitusta vaikkei sitten mitään muuta tekisikään kuin asuisi niillä tuilla. Ei ainakaan lakia rikkoisi koskaan tai vahingoittaisi ketään. Somaleilla on kyllä aika helvetisti oppimista tässä asiassa. Ihme touhua. Mitä niillä oikein päässä liikkuu kun ne porukkaa uhkailevat ilman syytä...näitä tapauksia ainakin on käynyt omallekin kohdalle joskus yläasteella.

Voisin pienenä yhteenvetona todeta, ettei pakolaisista tai ylipäätäänkään kenestäkään maahanmuuttajasta tarvitse olla kenellekään mitään harmia, pikemminkin hyötyä, kunhan tällä kaverilla on asenne kunnossa alusta loppuun saakka, hän omaksuu uuden maan lait ja tavat, kunnioittaa sen asukkaita ja on valmis tekemään uuden maansa puolesta töitä. Valtio ja pakolainen eläisivät samanlaisessa symbioosissa kuin kuka tahansa suomalainen. Antaa työpanoksensa ja valtio antaa tuet. Niin sen pitää toimia. Mutta joku kiintiö pitää kuitenkin kaikesta huolimatta olla pakolaisten määrässä. Sen voi sitten vaikka eduskunta määrätä. Suomi ei saa olla hyväksikäytettävä voimavara pakolaisille, jota voi lypsää mielensä mukaan ja jossa voi pakolaisen statuksella kaiken lisäksi vielä kerätä porukan sympatiat ja käyttää sitäkin hyväksi toiminnassa. Kaikki eivät tee näin, tiedän, mutta moni tekee, ja yksikin tällainen on liikaa.

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä hyväksyn Suomeen sellaiset ulkomaalaiset jotka
oppivat maan tavoille , tekevät työtä ja maksavat veroja
Suomeen niinkuin me muutkin

Näitä somaleita jotka raiskaavat naisia, ryöstävät
ihmisiä steissillä ja muutenkin saastuttavat maatamme
ylimielisellä käytöksellä ja pummaamalla verorahojamme
pitäisi rangaista NOUTAJALLA!!!!!!

Somalit ovat ehdottomasti maamme pohjasakka
Kuka on pyytänyt niitä elämään maassamme????????????

Tekstistä huolimatta , en ole skinhead vaan olen läheltä
nähnyt millaisia nämä apinat on.

Tämä teksti koskee tosiaan vain somaleita eikä muita maassamme
asuvia ulkolaisia. Esm allekirjoittanut syö mielellään kebabia
tai kiinalaista ruokaa, ja juon kaljaa joskus kaverin Kurdilaisen
langon kanssa.

Paheksun kyllä myös ihan Suomalaisiakin dena ja sosiaalipummi-
linjalla eläviä syvästi

Ok, tässä minun mielipiteeni, jos paheksutte niitä
pahoitteluni. M

Suosikkijoukkue
ILVES
Olenko rasisti?

Ilmeisesti. Isoisäni on rasisti, isäni on rasisti, joten eiköhän minun pidä jatkaa hyvää putkea.

No ei vaan kyllä voin sanoa, että olen suhteellisen suvaitsevainen, mutta en toki kiellä, että joskus meinaa hermot mennä joihinkin pakolaisiin. Siis pakolaisiin, joista voi käyttää nimitystä loinen. Tietysti ymmärrän sen, että pakolaisille annetaan avustuksia, jotta he pääsevät uudessa kotimaassaan elämän alkuun, mutta totta kai liika on liikaa, jos he aikovat vain elellä avustusten varassa. En kumminkaan sano, että kaikki näin tekevät. Myös nämä rötöksiä tekevät ja naisia raiskaavat ovat kaikkea muuta kuin Suomeen kuulluvia pakolaisia, mutta en myöskään tuomitse kaikki tänne tulevia varkaiksi tai raiskaajiksi. Maassa maan tavalla. Laki on sitä varten, että sitä noudatetaan. Ei silloin pidä kunneella selityksiä tyyliin "en tiennyt", "ei ennen näin ollut", "lain on tehnyt joku rasisti", "minä olen ulkomaalainen, tämä ei koske minua" ym. Laki on sama jokaiselle sukupuoleen, uskontoon, väriin, älykkyyteen, varakkuuteen tai suosikkiseuraan katsomatta. Kaikki ovat kuitenkin syyttömiä ennen kuin toisin todistetaan, joten olen valmis antamaan kaikille neekereille, vinosilmille ja muillekin s-tanan mutiaisille mahdollisuuden

Sitten tarina Suomen armeijasta (nyt avaudun): Saapuessani Parolan Nummelle 7.1.2002 huomasin tuvassini yhden vietnamilaisen henkilön. Samana päivänä huomasin myös samassa patterissa ja jaoksessa olevan toisenkin vietnamilaisen. Ensimmäinen ajatus oli, että onhan se hienoa, että he tulevat armeijaan, vaikka he saisivat vapautuksen todella helposti. Pikku hiljaa on muitakin ajatuksia tullut mieleen, mutta edelleen tuo on kumminkin taka-ajatuksena. Mitä viiden viimeisen viikon aikana on tapahtunut? Ensinnäkin minun tuvassa asuva vietnamilainen kävi kysymässä voisiko toinen vietnamilainen muuttaa meidän tupaan. OK, varmasti heillä oli hieman yksinäistä, kun eivät kunnolla osaa kieltä ja niin päin pois, mutta arvatkaapa mitäkä olivat perustelut. Jotta toinen saa kaverin korttipeliin. Ei herran jestas ennen muuttoa he olivat joko meidän tuvassa tai toisessa tuvassa koko ajan öitä lukuun ottamatta ja kun olimme ulkona ei he joutuneet silloinkaan eri ryhmiin. Totta kai tämä vitutti, kun tuvastani joutui lähtemään todella mukava kaveri. Nyt sitten tuvassa saa ilmaisia tunteja aiheesta "Näin puhut vietnamia". Kyllä siinä on muutaman kerran meinannut mennä hermot. Tämä vietnamilainen, joka meidän tuvassa on ollut pitenpään ei juurikaan ymmärrä suomea, ei ainakaan kauhean hyvin, puhekin on todella epäselvää. Häneen minuun on enemmän mennyt hermot, sillä olen kärsinyt viimeisen viikon pienestä yskästä ja varsinkin töllä tulee yskittyä jonkin verran. Tämä vietnamilainen nukkuu yläpuolellani kerrossängyssä, joten hän on valittanut eittei pysty nukkumaan kun yskin. Ei siinä mitään, mutta kun hän käski lopettamaan sen. Mainitaan nyt vielä, että hän pitää itse hirveää ääntä öisin (kuorsausta, muminaa, puhetta). Eikö prkle sielä Vietnamin puolella ymmärretä, että unissa on aika vaikeaa säädellä näitä juttuja. Toinen ymmärtää suomea huomattavasti paremmin, mutta ainakin hän itse sanoo eittei ymmärrä suomenkielistä tekstiä. Toisessa tuvassa hänen patjan allaan oli kumminkin Mikrobitti, joten... Yhteistä toki näillä vietnamilaisilla on: molemmat hymyilevät taukoamatta, eivät juurikaan piittaa korkea-arvoisten määräyksistä, jos ei huvita tehdä jotain, välillä kuuluu hirveää avautumista, siivoominen ei kuulu heidän suosikki harrastuksiin, sillä silloin he ovat aina jostain syystä suihkussa ja kaikkea muuta vastaavaa. Myös ampuma radalla on tapahtunut heidäb kohdallaan muutamamia vahinkoja, kun he eivät ole ymmärtäneet käskyjä, aseet ovat lauenneet pari kertaa liian aikaisin, rynkky on ollut sarjatulella, yhdellä alikessulla meinasi lähteä sormi toisen takia ja sitä rataa. Ei minulla kumminkaan muuta ongelmaa kuin pientä hermojen kiristymistä, mutta eipä se kauheasti kumminkaan ole haitannut. Toisen kanssa pystyy jopa heittään pientä herjaakin, kun hän ymmärtää suomea suhteellisen hyvin ja vielä kun hän asuu täällä Tampereella, tunnistaa hän muuamia murresanojakin.

Olenko rasisti, päättäkää te.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Tommy
somalithan ovat Afrikan "mustalaisia".
Tai näin ainakin olen kuullut.
Tämän vahvistaa eräs afrikkalainen "tuttavani". Hän sanoi, että "ei halua olla moisten rottien kanssa missään tekemisissä". Kerran eräs ko. heimoon kuuluva vastaantulija yritti hieroa tuttavuutta tyyliin "jou brother", niin kundi oli vähällä leipoa turpaan samantien.

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tuli mieleen, että 70-luvulla eräästä silloisesta maatalousvaltaisesta valtiosta lähti Porin verran asukkaita rikkaampaan naapurivaltioon, koska maatalouden murroksessa ei enää riittänyt kaikille töitä. Oikeastaan tämä valtio suolsi tämän maatalouden ulkopuolelle jääneen väestön ihan mielellään rakkaaseen läntiseen naapurivaltioon, käyttämään sen valtion sosiaalitukia ja muutenkin nauttimaan kyseisen maan korkeammasta elintasosta, sillä olisivathan he olleet työttöminä kotimaassaan ja valtion elätettävänä. Nämä niin sanotut elintasosiirtolaiset, vielä kaiken kukkuraksi täyttivät tämän vankilat, ihan uskomattomilla määrillä suhteessa määräänsä. Ei ihme ettei näitä Ruotsissa vieläkään oikein arvosteta.

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Alistu pakkosuvaitsevaisuuteen tai ole rasisti!

Minä en ymmärrä, miksi täällä Suomessa ja varmasti muissakin länsimaissa on valloillaan sellainen käsittämätön suvaitsevaisuuteen pakottamisen ilmapiiri, johon olennaisena osana kuuluu itseisarvoinen oletus rasismin sikiämisestä valtaväestön keskuudesta. Ja joo joo, kaikki ollaan tietenkin samanarvoisia ja muut asiaankuuluvat liirumlaarumit, mutta jotain tolkkua tähän yleiseen rasismilinjanvetoon, jossa perimmäiseksi tekosyyksi löytyy vähintään se, että - hellanlettas - maahanmuuttajan sopeuttaminen on epäonnistunut. Tähän lopputulokseenhan tultiin juuri tämän länsinaapurissa tapahtuneen kunniakkaan lahtaamisen jälkimainingeissa. Kuka anarkofeministi sosiaaliämmä on minun ja kaikkien muidenkin puolesta päättänyt, että täällä on oltava mikkomallikkaita ja ristoreippaita kaikkia mahdollisia suomalaista kulttuuria vastaan olevia piirteitä kohtaan? Ketä tässä oikein "sopeutetaan"?

Tietenkin jos vilkuillaan lukuja, niin Suomessa on varsin vähän maahanmuuttajia länsi-eurooppalaisiin maihin verrattuna. Siinäpä jälleen yksi syy, miksi suomalaisten pitäisi linjan mukaan tuntea entistä suurempi pisto sydämissään. Hyi hyi. Ja voidaan toki miettiä missä mennään, kun esimerkiksi Tanska pyrkii ottamaan hyvin jyrkän linjan maahanmuuttamisen suhteen. Ovatko tanskalaiset nyt yhtä juntteja ja suvaitsemattomia kuin suomalaiset? Annan kyllä täydet pisteet niille maahanmuuttajille, jotka viitsivät opetella pystymetsästä niinkin vaikean kielen kuin suomen, mutta kumman paljon ongelmia tuntuu maahanmuuttajille aiheutuvan suhteessa valtaväestöön.

Sinänsä en voi ymmärtää, mikä ihmeellinen hyve on mahdollisimman erilaisista kulttuureista olevien ihmisten pakkosulauttaminen yhteen. Eikä ihmiskunta ole vielä edes tarpeeksi kypsä moiseen. Palataan asiaan vaikka sitten, kun on kulunut nelinumeroinen määrä vuosia viimeisestä noidaksi epäillyn roviollapolttamisesta. Kaikenlainen vapaaehtoinen ja ei-massaorganisoitu liikehdintä on toki aina tervetullutta.

Palataan vielä viestiketjun otsikon hengessä tänne peräpohjolan arjen tasolle. Olenhan käsittänyt oikein, että yhteisillä verorahoilla on kustanneltu kotiopetusta maahanmuuttajalapsille, joiden isä ei suvainnut pilttiensä kanssakäymistä suomalaisten, likaisten lasten kanssa. Eräskin ulkoministerimme rientäisi tietenkin avosylin antamaan vaikka budjetin viimeiset pennoset näin hyvään tarkoitukseen - jos vaikka saisi parilta sotaveteraaniltakin vietyä laitospaikan siinä sivussa. Saattaahan tämä koulutoimen soveltamiseen puuttuminen tuntua triviaalilta nysväämiseltä, mutta aikamoista linjanvetoa tässä nyt kyllä harrastetaan. Sotii minun oikeustajuani vastaan niin perkeleesti. Aijai jos itse lähtisin vaikkapa erääseen Länsi-Afrikan ystävällismieliseen maahan vaatimaan ja ottamaan murto-osaa niistä oikeuksista, joita kyseisen maan edustajilla Suomessa on. En olisi silloin nimittäin rasisti, vaan olisin kuollut - muutamassa sekunnissa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Veikkaan että tänne alkaa kummasti ovet avautua kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle. Syntyperäisiä ei kauheasti enää inspiroi siivoaminen ja terveydenhoidon ja muun julkisen sektorin huonoimmin palkatut työt... Löytyisköhän Jatkoajasta vapaaehtoisia näihin hommiin?

Etenkin pienen maan kannattaa toimia itsekkäästi. Suomi ei maailman ongelmia voi ratkaista. Omasta mielestäni se vain vahvistaa maata pitkällä tähtäimellä jos sinne otetaan hallitusti uutta väestöä. Muutenkin kuin taloudellisesti. On ne sitten pakolaisia tai siirtolaisia.

Maassa suurin piirtein maan tavalla, mutta yksityiselämässä voi elää miten haluaa (rikoslakia siis rikkomatta - esim. tyttöjen "ympärileikkauksia" ei saa ymmärtää puhumattakaan sallimisesta.)

Ensimmäisellä sukupolvella on yleensä paljonkin vaikeuksia ja voi tietysti olla paljonkin asiaa sossuun. Toisesta sukupolvesta eteenpäin alkaa tapahtua nopeampaa (mutta silti vähittäistä) sulautumista ja sopeutumista. Kielikin vaihtuu ennenpitkää, ja ainoastaan jos on rasisti (eli pitää geenejä jotenkin eriarvoisina eikä halua sekoittaa niitä) ei voi pitää Suomessa syntyneitä ja suomea äidinkielentasoisesti tai äidinkielenään puhuvia ihmisiä täysarvoivoisina Suomen kansalaisina. Oli sitten ihonväri vaikka vihreä.

Nykyisillä synnytysluvuilla täällä alkaa pian olla aika autiota. Olis maan etu ottaa lähivuosina hallitusti ja itsekkäästi lisää väestöä maahan, ja vähitellen sulauttaa ja sopeuttaa tulijat suomalaiseen elämäntapaan.

Mutta tietenkään ei näin tapahdu ennen kun pakon edessä ja suunnittelemattomasti. Vois kuvitella että kun on pitkä itäraja ja iso elintasokuilu niin Venäjältä sitten se pakollinen lisätyövoima otetaan. Ei olis välttämättä paras ratkaisu.

Aksu

Jäsen
Aiemmin ketjussa mielipiteeni tiivistettiin osuvasti : En ole rasisti vaan roturealisti. Yhtälailla kun Suomalainen menee ulkomaille, ei voida kuvitella, että muut sopeutuisivat vieraasta kulttuurista tulevaan. Eli monikulttuurisuus on rikkaus, mutta se vaatii sopeutumista ja yhteiskuntaan sitoutumista myös tapakulttuurin osalta. Omasta identiteetistään ei pidä luopua missään olosuhteissa, mutta sen toteuttamista voi sopeuttaa vallitsevan kulttuurin olosuhteisiin.

Ulkomaalaisia vaan lisää. Ihmisoikeusrikkomusten kohteeksi joutuneita en halua estää tulemasta. Myöskin sellaiset, jotka haluavat tulla osaksi tätä yhteiskuntaa työtä tekemällä tai opiskelemalla ovat tervetulleita. Elintasopakolaisuus taitaa olla loppujen lopuksi se asia, josta suurin osa ristiriidoista tulee. Jokaisella Suomalaisella ja ulkomaalaisella on samanlainen haaste edessä. Etsiä oma paikkansa yhteiskunnasta. Vain sitä kautta harmonia voidaan saavuttaa.

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Erittäin osuvia juttuja tässä aiemmin maahanmuuttajista.
Osuvuus oikein, kun arvostellaan nimenomaan Somaleja. Voin sanoa Helsingin steissillä jonkin aikaa asiakaspalvelussa työskennellenääni että ei voi löytää positiivista sanottavaa "sompuista". Niille ei järki mene päähän ollenkaan, heti ovat kiihkona mora ojossa kunnon kansalaisten kimpussa.

Nykyisin huvittavaa kunnella vielä somalieiden jatkuvat kommentit jos jotain sattuu, esim. lähijunasta lentää pihalle jos ei lippu ole vomassa " sinä olla rasisti" sanotaan konduktöörille. Pahinta tässä on se että junassa monet suomalaiset, erityisesti hyvin suvatsevaiseksi kasvatattu nuoriso on samaa mieltä; konnari on rasisti.

Kaikille "kansainvälisille, suvaitsevaisille, suomalaisia juntteina rasisteina" -pitäville suositellen asematunnelissa hengailua.
Luulenpa että n 12 tuntinen päivä siellä muutta asennetta johonkin suuntaan.

---- Maassa maan tavalla

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti Mr.Big

Useimmat pakolaiset ovat kunnon väkeä, jotka yrittävät sopeutua yhteiskuntaan. Jotkut taas odottelevat oman maansa tilanteen paranemista päästäkseen takaisin.

Meillä Suomalaisilla on monilla omat ennakkoluulomme. Siksi monet sosiaalitantat haukkuvat meitä rasisteiksi. Olenko itse. Luultavasti.

Hyvin on somalit sopeutuneet, ainakin Täyspoteissa viihtyvät erinomaisesti, jopa klo 9:00 -20:00 ja vielä joka päivä!

Voimme olla ylpeitä että vieraamme viihtyvät.

pykli

Jäsen
Sanotaan: pakolainen ja maahanmuuttaja on OK, kunhan se menee töihin.

Selvä. Kunhan nykyistä suurempi osa työnantajista suostuisi antamaan niitä töitä. Ja oikean tasoista. Kuinka moni Jatkoajassakin luultavasti liikkuvista insinööreistä suostuisi siivoamaan öisin toimistoja, kuten moni "vääränvärinen" korkeasti koulutettu taitaa joutua tekemään ?

Ja oletteko tosiaan unohtaneet Karjalan evakot ? Luultavasti aika monen suku on kuitenkin lähtöisin sieltä, missä nyt puhutaan ihan muuta kieltä. Oliko sieltä lähtijöillä vaihtoehtoa ?

Näin.

--- pykli

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Viestin lähetti pykli

Selvä. Kunhan nykyistä suurempi osa työnantajista suostuisi antamaan niitä töitä. Ja oikean tasoista.

Somalit ovat luoneet hienon maineen itselleen. Pykli, jos omistaisit autokaupan, niin jos saisit valita ottaisitko myyjiksi 5 suomalaista vai 5 "mustalaista", kummat ottaisit?

Kuinka moni Jatkoajassakin luultavasti liikkuvista insinööreistä suostuisi siivoamaan öisin toimistoja, kuten moni "vääränvärinen" korkeasti koulutettu taitaa joutua tekemään ?
Niinpä, "taitaa jotua tekemään". Nimenomaan; taitaa.
Aliarvioitko lisäksi siivojien työtä? Voisi melkee rasistiksi sinut tuomita. Ei siivoojaksi jolla ei ole siihen vaadittavaa koulutusta.

Ja oletteko tosiaan unohtaneet Karjalan evakot ? Luultavasti aika monen suku on kuitenkin lähtöisin sieltä, missä nyt puhutaan ihan muuta kieltä. Oliko sieltä lähtijöillä vaihtoehtoa ?
Jos esim. Venäjä hyökkäsi nyt Suomeen, lähtisitko Somaliaan rautatieasemalle tappelemaan paikallisten kanssa ?

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Aika mielenkiintoista...

Lueskelen suurella mielenkiinnolla keskustelua maahanmuuttajista ja pakolaisista.

Se että olen itse joskus muuttanut Suomesta Ruotsiin tekee sen että voin nähdä jutut eri näkökulmasta katsoen. On helpompi ymmärtää jos on ollut itse samassa asemassa.
Okei.. se on tietysti eri juttu kun on iho valkoinen ja liikkuminen on ollut vapaa-ehtoista...

Mainitsin aikaisemmin että jokainen näkee ongelmat omalta kantiltaan. Niin myös eräs kamu joka vuodatti minulle vakavaa ongelmaa Vaasassa. Hän selitti kiihtyneenä miten väärin se on, että somalit saavat imeä juisea kapakassa kun oven takana on pitkä jono janoisia suomalaisia:D

En mielelläni kommentoi mitään "lentokoneeseen ja takaisin Afrikkaan" juttuja, mutta yksi juttu kuitenkin:
Jos kuskataan kaikki pakolaiset takaisin Afrikaan, niin käviskö päinsä että otetaan paluumatkalla kyytiin kaikki suomalaiset pummit?
Siihen ei riitä yksi eikä toinenkaan Hercules ja tarvittaisiin toinenkin Nokia elättämään heidät näillä Suomen "maaaahtavilla" valtion tuilla.

Se on totta että kulttuurierot ovat monesti isoja. Meidän mielipiteemme ja perinteemme on että töitä pitää painaa, mielummin vielä viikonloputkin. Hedelmät poimitaan ostamalla rivitalonpätkä ja uusi auto eteen. Mummoa ja paappaa ei käydä tervehtimässä kuin korkeintaan kaksi kertaa vuodessa ja lapsille karjutaan hullunkiilto silmissä väsyksissä viikonloppuna. Voisiko asia olla myös hieman niin että meillä voisi olla myös jotain opittavaa Suomeen muuttaneilta vieraiden kulttuureiden edustajilta?

Kamu on kotoisin Serbiasta. Hän kertoi minulle serkustaan Zoranista joka asui Kroatiassa. Zoranilla oli kaikki. Perhe, oma talo, oma yritys jne. Kaikki oli hyvin kunnes syttyi sisällisota silloisessa Jugoslaviassa. Eräänä päivänä kroatialaiset tulivat ja panivat hänen talonsa asumattomaan kuntoon ja polttivat hänen autoliikkeensä ja ajoivat koko perheen tiehensä.
Tänä päivänä Zoran asuu parakissa perheensä kanssa. Samassa parakissa asuu myös neljä muuta perhettä. Hänellä ei ole oikeutta hakea turvapaikkaa mistään koska henkeä ei kukaan uhkaa tänä päivänä.

Kamu maitsi myös erään mielenkiintoisen seikan:
Sanokaa mitä haluatte muslimeista, mutta jos me osaisimme pitää huolta meidän vanhemmistamme ja sukulaisistamme samalla tavalla kuin he, niin moni ongelma olisi ratkaistu.

Helsingin asematunneli on ollut esillä useaan otteeseen. Muista. kun isä kielsi jyrkästi minua menemästä sinne levykauppaan. Silloin ei Suomessa ollut yhtään neekeriä...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy