Oletko ollut todistajana?

  • 8 746
  • 27

Oletko ollut oikeudessa todistajana?

  • Kyllä

    Ääniä: 37 39,8%
  • En

    Ääniä: 56 60,2%

  • Äänestäjiä
    93

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kävin tuossa juuri itse ensimmäistä kertaa todistamassa käräjäoikeudessa riita-asiassa. Aika paljon se jännitti, kun työn takia tuohon hommaan jouduin. Asia on tuore, niin en oikein viitsi enempää sitä avata, mutta olisi mukava kuulla muiden tarinoita todistusreissuiltaan. Menitkö lukkoon ja tuliko odottamattomia kysymyksiä? Olitko riita- vai rikosasiassa todistamassa? Miksi jouduit todistamaan ja mistä todistit? Kuinka juttu päättyi?
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kerran olin ja kyse oli virkavallan hälytyajossa olleen auton ja toisen auton kolarista. Oikeudessa taisin olla lopulta virkavallan todistajana, kun todistin kuulleeni ja nähneeni hälytysajonevon tulevan. Viereltä lähtenyt ei kuullut eikä nähnyt. En tiedä miten asiassa lopulta kävi. Ei se muistaakseni paljon jännittänyt ja väittelyn siis sain aikaan yhden asianajajan kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tasan yhden kerran olen olen ollut käräjillä jossakin muussa roolissa kuin yleisön edustajana, ja silloin juuri todistajana. Tämä tapahtui 1990-luvun puolivälin tienoilla.

Neljän jannun porukka yritti kähveltää suht arvokasta tavaraa myymälästä, jossa olin töissä. Kaksi heistä yritti jemmata myyntipakkauksesta irrottamansa tavarat paikkaan, josta ne olisi ollut sopivan hetken helppo ottaa takin sisään. Toiset kaksi koettivat sillä aikaa kiinnittää liikkeen henkilökunnan huomion itseensä kyselemällä jotakin ohuesti tuoteisiin liittyvää. Yritys paljastui, kun tyypit pudottivat tavaraa ylähyllyltä alas - paikasta, johon asiakkailla ei olisi ollut oikeastaan mitään asiaa mennä käpälöimään. Minua jututtanut kaveri koetti siirtyä minun ja kavereidensa väliin ikään kuin näkösuojaksi, kun tavaraa alkoi kolista hyllyltä alas. Tuosta tuli tietenkin oitis mieleeni, että nyt on meneillään jotakin, mikä ei kuulu asiaan. Laatikon pudottaneet tyypit ehtivät irrottaa varsinaiset tuotteet pakkauksesta, ja siirtyivät kuljeksimaan muualle myymälätiloihin. Kun sitten irtaannuin minussa roikkuneesta "asiakkaasta", menin vilkaisemaan, oliko äskeisen putoamiskolinan suunnassa kaikki kunnossa. Löysin hyllyjen väliin piilotetun tavaran, jonka nostin teatraalisesti ilmaan, ja kysyin kollegoiltani teatraalisesti "tietääkö joku miksi tämä on täällä". Samassa nuo neljä jannua jo poistuivatkin ovesta. Kun vaikutti aika selvältä, että kyseessä oli varkauden yritys, niin toimitimme valvontakameroiden kuvamateriaalin poliisille ja teimme rikosilmoituksen. Myöhemmin tyypit tunnistettiin, ja ilmeni, että poliisilla oli heidän kanssaan muitakin vastaavia juttuja tutkinnassa.

Jouduin sitten käräjille todistajaksi. Oikeuskäsittely tapahtui vasta pari vuotta varkausyrityksen jälkeen. Ihan veitsenterävästi en enää kaikkea muistanut, mutta kuitenkin aivan riittävän hyvin. Syytettyjen penkillä istunut silloin max. parikymppinen pääpukari suhtautui koko oikeuskäsittelyyn hyvin ylimielisesti, ja yritti häiriköidä välihuudoillaan sekä minua että syyttäjää. Tuomari onnistui kuitenkin hiljentämään tyypin, joten oma osuuten hoitui lopulta ihan asiallisesti. Puolustusasianajaja esitti minulle vain yhden kysymyksen, joka tuntui vähän näennäiseltä ja oli esitetty mielestäni muodon vuoksi. Todistusvuoroni päätyttyä minun piti tietenkin poistua, enkä saanut olla enää läsnä istunnossa.

Ei tuo nyt niin kuumottava tapaus ollut. Hoidin hommani ja sillä siisti. Syytetyt eivät olleet ensimmäistä kertaa käräjillä, varsinkaan pääspede. Juuri sellaisia tapauksia, jotka tunsivat todella tarkkaan oikeutensä, velvollisuuksilla taas ei ollut mitään väliä. Todistaessani en ollut enää työsuhteessa myymälään, jossa varkausyritys tapahtui. Otin vanhoihin myymäläkavereihini yhteyttä myöhemmin, jotka kertoivat, että kehvelit pääsivät ehdollisella. Sakkoja tuli. Korvauksia ei myymälä vaatinut, koska varsinaista korvattavaa vahinkoa ei tapahtunut.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Olen ollut todistajana tapauksessa, jossa selviteltiin, kuka oli lyönyt ketä. Ei mut olin vaan poliisisedän kuultavana! Asia ei vissiin koskaan edennyt. Poliisisetä oli myöhemmin muistaakseni HS:n Kuukausiliitteessä esittelemässä valokuvausharrastustaan. Hyvä mies oli ja toivottavasti yhä on eli elossa on. Naurattaa, kun muistelee sitä meidän turinointiamme, mähän kuvailin vuolaasti tapahtumat ja poliisisetä naputteli kiireesti kirjoituskoneelle. Oliko sen nimi Harju? En oo varma.

Oikeuden edessä olen ollut asianomistajana sekä myös syytettynä eikä ollut kivaa. Syytettynä olin tehnyt väärin ja sain siitä rangaistuksen. Niin sen pitääkin mennä. Tosin vastapuoli käyttäytyi vähän naurettavasti mutta en mä voinut siihen oikein mitään sanoa, se oli heidän juhlapäivänsä eikä minun. Kerran oon kans ollut sovittelussa, maksoin 800 euroa yhdelle nilkille siitä, kun olin hänelle vähän opettanut sitä, miten käyttäydytään. Ei oppinut.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ellen nyt aivan väärin muista, niin kahdeksan kertaa on tullut istuttua todistajan penkillä: kuusi kertaa käräjillä ja kaksi kertaa hovissa. En kerro, mitä asiat koskivat, mutta noiden tapausten johdosta minusta tuli suuri lakimiesten vihaaja. Jo ensimmäisen kerran jälkeen tajusin, miten korruptoitunut ja läpimätä koko oikeuslaitos on.
Onneksi viimeisimmästä istunnosta on vierähtänyt jo pitkälti yli viisi vuotta aikaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olin todistajana yhdessä taloyhtiöriidassa. Työn puolesta periaatteessa, mutta riita-asia oli oikeudenkäyntihetkellä jo vuosia vanha ja olin itsekin ihan eri hommissa ollut jo pitkään.

Asianomistajan (osakkaan) lakimies soitteli etukäteen että miten tapahtumien kulun muistan, ja sitten minua pyydettiin todistajaksi. Tai näin luulin että se meni, mutta itse oikeudenkäynnissä oikeastaan pelkästään puolustuksen (taloyhtiön) asianajaja esitti kysymyksiä, ja jäi vähän höntti fiilis, koska minulla olisi ollut kyllä mielestäni asianomistajaa hyödyttävää tietoa tai ainakin ammatillisia näkemyksiä, mutta kun eivät kysyneet. Tai en mä tiedä onko asianomistaja ja puolustus tällaisessa riita-asiassa oikeat termit, mutta ymmärrätte varmaan.

Myös OBJECTION leading the witness! jäi kokematta, vaikka yhtä vastausta puolustus joutui kaivelemaan minulta varsin johdattelevin sanakääntein. No ihan paikkansa se tieto toki piti, olin vaan unohtanut. Muutenkaan ei ollut ihan Suitsin veroista meininkiä...

Koko riita oli kyllä täysin dorka ja liittyi huoneiston käyttöalan pienentymiseen putkiremontin yhteydessä. Asia olisi voitu sopia jo heti kättelyssä, mutta sitten kun vuosia myöhemmin siitä käräjille päädyttiin niin lopputulos oli muistaakseni juuri se mikä se olisi ollut alunperinkin, vain rahaa ja aikaa paloi. Itsekin olisin kai ollut oikeutettu johonkin ansionmenetyksen korvaukseen kun työajalla monta tuntia oikeustalolla hengasin ja odottelin, mutta ilmoitin tuomarin kysyessä että ihan rakkaudesta lajiin olen paikalla. Toki jos on kyse jostain ns oikeasta rikoksesta jossa olisi uhreja ja rikollisia, niin kuuluisikin vaatia omansa pois.
 
Viimeksi muokattu:

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minut kutsuttiin todistajaksi eräässä häiriökäyttäytymisjutussa. Pakkohan sinne oli mennä, vaikken olisi halunnut, eikä asia mielestäni ollut oikeuden väärti. Onneksi asia kuitenkin ratkesi niin, ettei mun edes tarvinnut todistaa, kun syyllinen tunnusti kaiken jo todistusvuoroani ennen. Minut vain kutsuttiin sisään ja sanottiin, että asia oli ratkennut ilman todistustanikin. Oletin, että olisin kuitenkin joutunut todistamaan, vaikka tunnustikin. Lomapäivä siihen multa meni, mutta hyvä, että tarvinnut todistaa. Ei se heppu niin kamala ollut.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ihmeessä sitä oikeudessa menisi lukkoon? Kyllä kait jotain työhaastattelua vaikka voi paljon enemmän jännittää kun siinä tavallaan pitää esittää jotain tai ainakin yrittää etsiä ne parhaat puolet ja muutenkin käyttäytyä fiksusti jne, jos vaan haluaa saada sen homman, mutta oikeudessa meet vaan ja kerrot asias ja vastailet jos jotain kysytään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...mutta noiden tapausten johdosta minusta tuli suuri lakimiesten vihaaja. Jo ensimmäisen kerran jälkeen tajusin, miten korruptoitunut ja läpimätä koko oikeuslaitos on.
Todellakin. Siis en olisi ikinä uskonut. Mehän asutaan Suomessa. Länsimainen hyvinvointivaltio ja oikeusvaltio vielä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Olen ollut todistajana markkinaoikeudessa kahden yrityksen välisessä tapauksessa, joka liittyi domainnimiin ja verkkopalveluihin. Vastapuoli ei tiennyt oikeastaan mitään internetin sielunelämästä, joka aiheutti sitten niin vaiketa kysymyksiä, etten niihin välttämättä osannut vastata mitään muuta kuin että "olet yksinkertaisesti väärässä, mikään jota sanoit ei toimi noin". Keissi oli toki selvä jo ennen oikeuteen menemistä, joten helppoahan se oli kiistää. Oikeudessa ei myöskään ollut ketään muutakaan joka olisi ymmärtänyt ko. asiasta yhtään mitään, joten hiukan jäi ihmetyttämään että josko tuollaisissa tapauksissa vakuuttavampi osapuoli pystyy (väärin) voittamaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Useamman kerran. Kaksi tapausta antoi kyllä niin paskan maun että meni usko oikeusjärjestelmään.
Ensimmäinen tapahtui 90-luvun puolessa välissä kun olin vartioimassa koiran kanssa yöllä erästä aidoin rajattua tapahtuma-aluetta. Näin sitten kun kaksi henkilöä alkoi lyömään kolmatta siinä parikymmentä metriä alueen ulkopuolella kadulla. Lähdin juokemaan sinne koiran kera ja huusin "Seis, lopettakaa". Siinä vaiheessa uhri oli jo maassa ja sai kenkää päähän. Tekijät karkuun, soitto poliisille ja lanssille.
No tekijät saatiin kiinni karkumatkalta, osasin antaa hyvät tuntomerkit.

Oikeuteen sitten todistajaksi. Odottelin 3-4 tuntia, sitten sisään. Tuli ilmoitus että tekijät tunnustaneet, ei tarvetta enää todistajille. Jäin sitten kuuntelemaan tuomion. Toinen sai nuorena tekijänä törkeästä pahoinpitelystä ehdollista 8 kk ja toinen aikuisen pahoinpitelystä 4 kk. Tuo nuori oli se joka monotti.
Vtu uhrille pysyvä aivovamma, lievä sellainen, mutta kuitenkin niin että rajoittaa elämistä.

Toinen tapaus oli ihan normaali myymälävarkaus ja kavallus väärennetyillä maksusitoumuksilla.
Todistajaksi oikeuteen. Noin 2,5 vuotta tapahtuneen jälkeen.
Kerroin mitä oli tapahtunut. Syyttäjä! alkaa vittumaisella sävyllä tenttaamaan, sanoit näin ja näin, mutta aikaisemmin olit antanut todistajan lausunnon jossa sanoit näin ja näin. Etkö ole varma mitä tapahtui?
Vtu taas. Sanoin suoraan että minulla on muutakin elämää kuin miettiä reilu kaksi vuotta vanhoja tapahtumia ja todistajanlausunto oli annettu heti tapahtuman jälkeen ja mitä siinä sanoin, oli tuoreessa muistissa ja niin tapahtui.
Sanoin myös että ehkä muistaisin jos tämä olisi järjellisessä ajassa tullut oikeuteen.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joitain kymmeniä kertoja työtehtävien takia ja kertaalleen riita-asiassa. Hukkareissuja ei ole osunut kuin yksi, onneksi.

Iso osa ilmaisista avustajista on paikalla vain näön vuoksi ja koska kilikalipetteri näin haluaa. Valtion rahaa tuossa vaan hukkuu, mitään järkevää he harvemmin osaavat kysyä kun tapaukset pääsääntöisesti ovat erittäin selviä.
 

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaan ihan tyhmä kysymys..Mutta en tähän suoraan löytänyt Googlesta vastausta, niin kokeillaan olisko täällä jollain tietoa.

Tänään siis soitettiin Käräjäoikeudesta, ja minut pyydettiin todistajaksi yhteen eläinsuojelurikokseen liittyen, joka tapahtui . 1,5 vuotta sitten.

Kysymykseni: Saako syytetty jossain vaiheessa prosessia tietoonsa minun nimeni?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmaan ihan tyhmä kysymys..Mutta en tähän suoraan löytänyt Googlesta vastausta, niin kokeillaan olisko täällä jollain tietoa.

Tänään siis soitettiin Käräjäoikeudesta, ja minut pyydettiin todistajaksi yhteen eläinsuojelurikokseen liittyen, joka tapahtui . 1,5 vuotta sitten.

Kysymykseni: Saako syytetty jossain vaiheessa prosessia tietoonsa minun nimeni?
Kyllä saa ja muista, snitches get stitches.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Itse en ole ollut, mutta serkkupoika todisti Kanarialla rajun pahoinpitelyn, jossa mies pieksi vaimonsa henkihieveriin. Tätä sitten selviteltiin poliisilaitoksilla ja niin edelleen. Käsittääkseni pyyntöä saapua oikeuden eteen todistajaksi ei kuitenkaan tullut.

Kuinka ollakkaan, vuosia myöhemmin USA:n rajatarkastuksessa matkalla Helsingistä Floridaan ottivat paikalliset viranomaiset serkkuni eroon seurueestaan ja pistivät kovaan kuulusteluun.

"Me tiedetään, että sä oot ollut ennenkin poliisin kanssa tekemisissä!"

"Me tiedetään niistä huumeista!"

Lopulta selvisi tosiaan, että nämä "poliisien kanssa tekemiset" oli juurikin tähän em caseen liittyviä. Muutenkin ujo serkku auttavalla kielitaidollaan oli ns. kusi sukassa.
 

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos kaikille vastanneille.
Ei sillä, että pelkäisin tätä syytettyä henkilöä, mutta kiinnosti vaan etukäteen tietää miten homma menee.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Varmaan ihan tyhmä kysymys..Mutta en tähän suoraan löytänyt Googlesta vastausta, niin kokeillaan olisko täällä jollain tietoa.

Tänään siis soitettiin Käräjäoikeudesta, ja minut pyydettiin todistajaksi yhteen eläinsuojelurikokseen liittyen, joka tapahtui . 1,5 vuotta sitten.

Kysymykseni: Saako syytetty jossain vaiheessa prosessia tietoonsa minun nimeni?
Vastaus tulikin jo mutta tosiaan todistajana sinun nimi ja henkilötiedot ovat kirjattuna oikeudenkäyntipöytäkirjoihin yms jotka ovat julkisuuslain alaisia eli kaikkien vapaasti saatavissa. Samoin syytetty saa kaikki häntä koskevat asiakirjat joissa em. tiedot ovat.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ollut kerran tapauksessa, missä syytettynä oli entinen työnantajani. Todistajina oli vain yrityksen henkilökuntaa ja minä. Olin ainoa joka puhui totta, joten minua ei uskottu. Todella naurettavan kuvan antoi oikeusjärjestelmästä. Oman työnantajansa puolesta valehtelevaa uskotaan sokeasti toisin kuin täysin ulkopuolista, jolla ei ollut mitään intressiä valehdella.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Olen ollut pari kertaa oikeudessa todistajana yhdessä jutussa aikoinani, kun olin konsulttitoimistossa töissä.
Asiakkaallamme oli oikeusjuttu kesken erään suomalaisen mahtiyhtiön kanssa ja hänen tilaamansa ja meidän tekemämme selvitystyö oli todistusaineistona hänen puoleltaan tuossa jutussa. Koska työmme oli aika spesifistä eikä mitenkään triviaalia materiaalia, jonkun firmastamme piti mennä esittelemään se oikeuteen. Koska minä tein laskennat ja laadin raportin, lankesi myös tuo tehtävä minulle.
Eka kerralla jännitti niin pirusti, mutta sain ilmeisesti homman kunnialla hoidettua, koska vastapuoli yritti tuon kerran jälkeen todistaa laskelmani, ym. vääriksi ja minut ammattitaidottomaksi. Jouduin näin ollen tekemään vastapuolen todistuksesta vastineen ja käymään uudestaan oikeudessa vastaamassa huutooni. Vastapuolen asianajaja yritti hiillostaa minua kovasti, mutta kun ei ymmärtänyt tekemästämme työstä ja laskelmista mitään, kysymykset koskivat lähinnä minun henk.koht. uskottavuutta eli mitä minä väitin tapahtuneen. Niihin totesin vain, etten väitä mitään, kerron vain, millaisen käsityksen todistusaineistomme antaa, siis asiantuntijalausunnon.
Asiakkaani lopulta voitti jutun ao. oikeusasteessa ja tavan mukaan mahtiyhtiö valitti tietysti päätöksestä ylempään asteeseen, mutta lopullista päätöstä jutusta en tiedä.

Kokemukseni oikeudesta oli tavallaan pettymys, koska jouduin toteamaan, ettei tiedolla ja totuudella ole määräävää roolia pyrittäessä päätökseen, enemmänkin sillä, mille asiat saadaan näyttämään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... kysymykset koskivat lähinnä minun henk.koht. uskottavuutta eli mitä minä väitin tapahtuneen....
Näin oli muuten minunkin tapauksessa. Asianajaja sekoitti minut toiseen mahdolliseen todistajaan, joka ei kuitenkaan tullut paikalle ja hän oli jäänyt ratista kiinni joku vuosi pari aiemmin. Dialogi meni tyyliin:
k: onko sinulla ajokortti, v: on
k: milloin sait sen v: 1985
- selaa papereitaan
k: onko sinulla ollut se koko ajan v: on
- selaa lisää papereitaan
k: etkö muka ole menettänyt sitä esim. rattijuopuksen takia v: en
- selaa lisää papereitaan, mutta puheenjohtaja kysyy, että mihin pyritte, eikö todistaja ole vastannut kysymykseen ja keskustelu päättyy siihen.

Siinä oli vähän sellasta amerikanmallista haastoa.
 

Glove

Jäsen
Kerran joskus 25 vuotta sitten edellä ajavan auton kylkeen tultiin risteyksessä vasemmalta aika reipasta kyytiä. Otti se paikalle tullut sinivuokko minunkin tietoni ylös, mutta eipä koskaan kutsuttu todistamaan. Mutta maalaisjärjelläkin niin selvä tapaus, että kai se meni jotenkin sukkana läpi koneistosta.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jouduin asianomistajana käräjille. Vaikka syylliset istuivatkin siellä toisella puolella käytävää, niin kyllä tuossa tilanteessa tuntui ihan täysin siltä, että minä olen asiassa se syyllinen.

Multa oli siis pöllitty auto, joka löytyi myöhemmin ojasta. Poliisille ja vakuutusyhtiölle piti ilmoittaa vauriot ja muut tappiot. Tekijät eivät kiistäneet auton luvatonta käyttöönottoa, mutta kiistivät hävittäneensä/varastaneesta autosta tavaraa. Takakontissa oli ollut mm. jalkapallo ja vanhat futiskengät ja auton sisällä ainakin nippu cd-levyjä. Irtaimen arvo oli siis jotain kymppejä tai korkeintaan satasia, eli alle vakuutuksen omavastuun ja tiesin myös jo siinä vaiheessa, että tekijöiltä ei saisi mitään. Mutta ilmoitinpa nuo nyt kuitenkin, kun kerran kysyttiin.

Ei olisi pitänyt. Asiaan tuli nimittäin sellainen twisti, että syyttäjä ilmoitti kieltäytyvänsä ajamasta syytettä varkaudesta, koska tekijät kiistävät sen. En vieläkään tajua asiaa, mutta se kääntyi sitten niin, että minun piti itse hoitaa asia oikeudessa. Yritin sitten vielä sitäkin, että unohdettaisiin tuo koko varkausasia, kun ei sillä nyt mitään rahallistakaan merkitystä ollut. Ei käynyt. Se oli kirjoitettu paperille, eikä sitä nyt noin vaan peruta.

No, sitten koitti aikoinaan oikeudenkäyntipäivä. Muutaman tonnin uhkasakon voimin oli minut sinne määrätty. Otin vapaata töistä ja menin oikeuteen. Siinä sitten odoteltiin samassa pienessä huoneessa: meikäläinen, kaksi tekijää ja yksi toisessa samaan porukkaan liittyvässä jutussa todistajana ollut sotaveteraanipappa. Odoteltiin aika pitkäänkin, kunnes käsittely peruttiin. Yksi tekijöistä jätti saapumatta, eikä poliisikaan onnistunut häntä löytämään.

Parin viikon päästä sama juttu. Nyt vaan puuttui eri jäsen tuosta kolmikosta. Kolmannella kerralla sitten onnistui, tosin myöhässä silloinkin. Konstaapelit olivat löytäneet puuttuvan veljeksen piilosta sänkynsä alta ja saivat koko köörin kasaan. Siinä vaiheessa sitten selvisi, että oikeudessa menisi ainakin koko päivä. Rötöksiä oli niin paljon, että käsittely saattaisi mennä jopa seuraavalle päivälle. Yritin sitten ehdottaa tuomarille tai jollekin muulle virkailijalle, että josko ensin voitaisiin hoitaa nämä kaksi asiaa, jossa on ulkopuolisiakin paikalla, mutta eihän sekään käynyt.

Sotavetaraanipappa alkoi tosin jossain vaiheessa olla niin huonossa hapessa, että hänen juttunsa jouduttiin ottamaan käsittelyyn etuajassa. Minä kuuntelin siinä sitten tuntitolkulla kilikalikeikkojen, huumehörhöilyjen ja autovarkausyritysten kavalkadia.

Lopulta päivän lopulla tuli mun jutun vuoro. Veijareilla oli toki valtion maksama puolustusasianajaja ja meikäläinen sitten parikymppisenä ja ekaa kertaa oikeudessa olleena sitä vastaan. Idiootti alkoi vielä kuulustelemaan ja kuumottamaan minua. Taisi yrittää syyttää jostain vakuutuspetoksestakin(!). Tekijöillä oli toki hyvin hauskaa. Sen verran matlockia olin onneksi minäkin katsonut, että sain lyötyä vastapalloon.

Tekijät kiistivät, että autossa olisi ollut yhtään cd-levyä, mutta yksi kertoi illan kulusta kertoessaan että olivat ajelleet ja kuunnelleet musiikkia. Siinäpä oli vaan se, että antenni oli poikki ja radiosta ei kuulunut yhtään mitään, joten jos musiikkia halusi kuunnella, niin pakkohan sinne mankkaan oli ollut joku levy tunkea. Ulosottoon meni nuo kaikki vaatimukseni, mutta eihän sieltä koskaan mitään saanut. Jannuilla taisi olla siellä jo ennestään vähintään kuusinumeroiset summat sisällä.

Vittumainen kokemus oli joka tapauksessa kaikkiaan, eikä prosessi mennyt mielestäni oikeudenmukaisesti. Sen jälkeenkin olen ollut asianomistajana kahdesti, kerran yksityishenkilönä ja kerran yrityksen puolesta. Molemmilla kerroilla varmistin jo esitutkintavaiheessa sen, että minun ei pitäisi joutua samanlaiseen tilanteeseen.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Olen ollut työtuomioistuimessa todistamassa työnantajan puolella.
 

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Melkoisia stooreja täällä :)

Se tässä toki jo etukäteen itseäni hieman vituttaa valmiiksi, että jos/kun tuon mulkku syytetyn asianajaja alkaa mua kuumottelemaan kaikenmaailman kysymyksillä, yrittäen kääntää koko homman päälaelleen.
Asianajajien pelikenttähän tuo koko oikeussali taitaa hyvin pitkälti olla, mikä on ihan perseestä loppujenlopuksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös