Minä kyllä uskon, että nimenomaan porvarihallitus muodostetaan, vielä on hieman hämärän peitossa onko kyseessä Kok+Kepu+RKP+joku vai Kok+Kepu+PS+RKP.
No, esimerkiksi uusimman gallupin valossa kyseessä voi olla hyvin keskustavetoinen hallitus. Voi myös hyvin olla, että seuraavaan hallitukseen tulee kolme suurta puoluetta, jolloin keskisuuret ja pienpuolueet jäävät tällä kertaa oppositioon. Näiden galluppien valossa pitäisin ehkä todennäköisimpänä kesk+kok+ps -pohjaa. Tämä todennäköisyysarvio on tietenkin eri asia kuin se, mitä itse toivoisin. Tosin kok+sd -pohjaa en missään tapauksessa, eikä se jatkamaan kaiken todennäköisyyden mukaan tulekaan. Realistisista vaihtoehdoista kesk+ps+sd voisi olla näistä suurten puolueiden yhdistelmistä lähimpänä omaa ajatusmaailmaani talous- ja sosiaalipoliittisesti. Tämä johtuu siitä, että vaikka kokoomuksesta löytyy paljon järkevääkin ajattelua (ja teitä monia järkeviä kokoomuslaisia on muuten tällä palstallakin), nimenomaan kyseisillä politiikan sektoreilla olen itse lähempänä vasemmistoa kuin oikeistoa.
erku kirjoitti:
Suomen lähihistoriassa on kahdesti ollut oikeistohallitus ja molemmilla kerroilla se on ollut erittäin vahingollinen Suomen taloudelle, työllisyydelle ja hyvinvoinnille.
Tästä olen kyllä hiukan eri mieltä. Vanhasen kakkoshallitus harjoitti itse asiassa varsin keynesiläistä elvytyspolitiikkaa + korotti kuitenkin jonkin verran perusturvaa, minkä vuoksi en sitä osaa itse nähdä erityisen huonona suomalaisessa poliittisessa historiassa. Lipposen hallituksia en näe ainakaan parempina, vaikka politiikkaa vertailtaessa onkin otettava huomioon yleinen talouskehitys. Ahon hallitus on sitten eri asia ja siihen olen kriittinen, mutta jätetään siitä vääntö tässä ketjussa väliin.
MustatKortit kirjoitti:
Mielenkiintoinen tulkinta, en kuullut tätä näkemystä YLE-aamun keskustelussa Ruotsin vaaleista, enkä liioin Ruotsin omista medioista ole tällaista tulkintaa lukenut. En toki kiistä tätä, jos olet jonkun tällaisen asiantuntija-mielipiteen onnistunut löytämään.
Käsittääkseni vaalien jälkeen tehdyissä gallupeissa ulkopoliittiset kysymykset eivät olleet ihan kärkisijoilla. Esimerkiksi koulu oli nimenomaan ykkösenä listalla, jonka SVT oli vaalilähetykseensä koonnut. Ruotsissa taitavat olla muuten lähes kaikki puolueet ympäristöpuolue mukaan lukien (onko vasemmistopuolue?) puolustusmäärärahojen korotuksen kannalla.
Nato-kysymystä en pidä itselleni ratkaisevana suuntaan enkä toiseen. Hiukan olen skeptinen Suomen kohdalla jäsenyyden hyötyihin nähden, mutta Nato on erittäin tarpeellinen toimija kansainvälisessä politiikassa länsimaisten demokratioiden puolustusjärjestönä - ja Baltian maiden kannalta jäsenyys on hyvin järkevää.