varjolle:
"Miksi muka miesten välinen tappelu olisi yhtään hyväksyttävämpää jos osapuolet ovat epätasaiset."
Kerrankin olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, mutta teen silti alkuun selväksi oman näkemykseni. Itse voin kuvitella käyttäväni väkivaltaa vain silloin, jos minun tai jonkun minulle läheisen ihmisen turvallisuutta uhataan (no, kyllä ainakin tietyissä tilanteissa voin auttaa myös tuntematonta). Voisin siis periaatteessa lyödä myös naista, jos hän uhkaisi henkeäni. Uskon, että useimmissa tilanteissa naisen taltuttamiseen riittäisi "fyysinen rauhoittaminen", mutta ei suinkaan kaikissa tapauksissa. Jos hyökkääjällä on vaikkapa teräase mukanaan, tilanne muuttuu huomattavasti hankalammaksi.
Tämä näkemykseni perustuu puhtaasti siihen, että minulle itsepuolustus on jokaisen oikeus, eikä sitä voi eikä saa kukaan yksilöltä riistää. Uskon siis väkivaltaan vain puolustustilanteissa, ja silloinkin viimeisenä hätäkeinona. Mielestäni tässä kuitenkin nyt unohdetaan se, että jokainen varmaankin puntaroi tilanteen yksilöllisesti. Toiset kokevat, että heidän fysiikkansa riittää tilanteen rauhoittamiseen rauhanomaisemmin, mutta toiset saattavat kokea, että lyöminen on ainoa keino oman hengen säilyttämiseksi. En siis ymmärrä sitä, että itsepuolustusta ei hyväksytä vain sillä perusteella, että hyökkääjä on nainen. Mielestäni itsepuolustuksen hyväksyttävyys riippuu hyökkääjän aiheuttamasta uhasta, ei hänen sukupuolestaan.
En voisi ikinä elää parisuhteessa, jossa on väkivaltaa. Jos kumppanini uhkaisi henkeäni, puolustaisin itseäni tarpeelliseksi näkemälläni tavalla, mutta suhde loppuisi kyllä välittömästi siihen. On myöskin aivan turha jauhaa paskaa nalkuttavasta akasta ja henkisestä väkivallasta oman fyysisen väkivallan perusteluna. Minkä vuoksi sellaista tulisi sietää? Minkä helvetin takia ihmiset suostuvat siihen, että heitä kohdellaan kuin paskakasaa? Mielestäni noin vastenmielisestä suhteesta kannattaa lähteä välittömästi pois. Itse en ainakaan viihtyisi noin ikävästi käyttäytyvän ihmisen kanssa.
Parisuhteen tulisi oman näkemykseni mukaan olla kahden toisiaan kunnioittavan ja toisistaan välittävän ihmisen suhde, ja siihen kunnioitukseen kuuluu väkivallattomuus. Jos toisen nalkutus/oma raivonpuuska riittää syyksi väkivaltaan, voi jokainen miettiä, miten on tuon kunnioittamisen laita. Totta kai toisinaan viskellään niitä astioita, valitetaan, huudetaan ja haukutaan, mutta toiseen ihmiseen ei käydä käsiksi. Näin asian näen.
Vielä tuosta varjon kommentista: Minuakin on jo pitkään ihmetyttänyt tuo joidenkin olevinaan niin ritarillisten ja rehtien miesten "en lyö naisia enkä lapsia" -periaate. Kuulostaa lähinnä oman miehiin kohdistuvan väkivallan puolustelulta. Minkä helvetin takia miehiin kohdistuva väkivalta olisi yhtään sen hyväksyttävämpää? En puhu nyt itsepuolustuksesta enkä mistään kahden miehen tappelusta, johon molemmat ovat suostuvaisia, vaan siitä, että lyödään toista pahkaan vaikkapa baarissa sen takia "ku se vittuili mulle". Myöhemmin todetaan taas kavereille ja keskustelupalstalla, että "noi naisten hakkaajat ovat sitten säälittäviä". Kyllä vain, ovathan he toki, mutta eivätpä ole ainoita...
Lisätään vielä sen verran, että tämä kirjoitukseni ei todellakaan ole suunnattu kenellekään henkilökohtaisesti.