Tuolla kyselyssä pitäisi olla kohta "Olen, mutta harkitsen tilin poistamista". Ruksaisin sen heti. Nyt laitoin vain että olen.
Onhan tuo Facebook aika nätisti lässähtänyt viimeisen kahden vuoden aikana. Kaikki siirtyneet päivittämään Instaa ja Facebookissa lähinnä tykkäillään mainoslinkeistä. Itsellä adblock ja sillä estän kaiken mainoksen mitä block ei tunnista itse. Vituttaa kun oma feed on täynnä Iltasanomien linkkejä, kavereiden kavereiden statuspäivityksiä, jotain meemi-kuvia jne mistä kaverini tykkäävät. Hyviä päivityksiä tulee todella harvoin, pelkkää mainosshaibaa. Toisessa fb-ketjussa joskus laskin 20 ylintä päivitystäni feedissä, ja niistä yli puolet olivat juuri jotain linkkejä Iltasanomiin.
Olen melko kateellinen heille jotka eivät ole näihin some-touhuihin erehtyneet. Helpolla ovat päässeet. Ainoa syy tällä hetkellä miksi olen facebookissa, on että koululuokkani tiedoituskanava on oikeasti aktiivinen. Aina ei muista päivitellä koulun sähköpostia, eikä sinne edes tule aina tarvittavaa infoa, mutta facebookissa jutut leviävät nopeasti kulovalkean tavoin. Lisäksi fb on kätevä keino pitää yhteyttä vähän vanhempiin kavereihin joista ei muuten kuule mitään.
Uskallan kuitenkin väittää että kun kouluni tästä joskus loppuu, niin fb-tunnukset lähtevät poistoon. Ja ei, en aio siirtyä mihinkään Instaan, Twitteriin, Snappchatiin, Kik-messengeriin jne. WhatsApp minulla on, ja se on oikeasti kätevä! Periaatteessa ilmaisia tekstiviestejä loputtomasti jossa helppoa ja nopeaa lähettää kuvia, äänitteitä jne.Yksi whatsapp-ryhmä meillä on, missä on kaikki parhaat kaverini ja pidämme sitä kautta yhteyttä toisiimme. Ryhmään tulee päivässä parhaimmillaan satoja viestejä, yleensä känni- ja pieruhuumoria. Toimii minulle. Toivotaan että facebook ei tee whatsappista tulevaisuudessa mitään mainospesäkettä.
Jos fb-tunnukset poistan, niin veikkaan että ikävä ei tule vaan eräänlainen kivi putoaa sydämeltä. Nyt on raastavaa kun kaikki keskustelut alkavat aina "luiks facebookista muuten". Käsittämätöntä kyllä mutta jotkut oikeasti seuraavat myös ketkä tykkäävät heidän tilapäivityksistään ja jos et huomaa päivitystä ja käy peukuttamassa sitä, niin toisen päivä menee pilalle. Pari kaveria on jotka vihjailevat chatissa aina jos päivittävät jotain ja en ole siitä käynyt tykkäämässä tai kommentoimassa. "Luiks tuon mun päivityksen?"
Jos ihmiset käyttäisivät edes puolet somessa vietetystä ajasta johonkin kehittävään, niin mitä meillä olisikaan?