Odottavan aika on pitkä – keskustelua tulevista peliuutuuksista

  • 168 345
  • 832

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
GoT (ja tuleepa tästä hankalaa tulevaisuudessa että tarkoitetaanko Ghost of Tsushimaa vai Game of Thronesia) ainakin lykättiin ihan sen takia, että TLOU 2:n julkaisua jouduttiin lykkäämään, tämä taas ilmeisesti johtui koronasta (ei välttämättä niinkään pelin valmistumisen takia, vaan ihan fyysisen valmistuksen ja siihen liittyvän logistiikan takia). Sony ei halunnut ymmärrettävästi kahta isoa julkaisua samalle kuulle. Shittiä happenoi.

Niin, no oli miten oli, sain nyt kertoa näkemykseni tästä ja ei se varmaan pahaa tee, jos keskustelu asiasta jatkuu. Ymmärrän täysin sen, että koodarina sinä jo moni muukin täällä asetutte puolustamaan ammatinalaa ja sitä pitääkin puolustaa, koska nuo kuvaukset ajankäytöstä ovat tosia ja kukaan ei halua tappaa itseään työnteolla. Ja kaikki haluavat ensisijaisesti hyviä ja valmiita pelejä.

Mutta on tässä kuitenkin tuon lisäksi se iso kuva ja se miten koko koneisto tahkoaa rahaa tuolla. Se on se, mikä määrää sitten miten se kaikki joka tekemisen osa-alueelle heijastuu. Eikä se mielestäni paranna tuota ylityökuormaa, jos lähdetään lupailemaan ennen aikojaan, paine siinä kasvaa koko ajan matkan varrella. Että ei mielestäni homma yleensä niin päin mene, että asiakkaalta kysytään lisäaikaa, jotta ei menisi ylitöiksi, vaan niin päin, että joudutaan tekemään ylitöitä, että voidaan pitää lupaus asikkaalle.

Ja pelialalla tehdään ylitöitä, eikä siltikään pystytä pitämään lupausta asiakkaalle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, no oli miten oli, sain nyt kertoa näkemykseni tästä ja ei se varmaan pahaa tee, jos keskustelu asiasta jatkuu. Ymmärrän täysin sen, että koodarina sinä jo moni muukin täällä asetutte puolustamaan ammatinalaa ja sitä pitääkin puolustaa, koska nuo kuvaukset ajankäytöstä ovat tosia ja kukaan ei halua tappaa itseään työnteolla. Ja kaikki haluavat ensisijaisesti hyviä ja valmiita pelejä.

Mutta on tässä kuitenkin tuon lisäksi se iso kuva ja se miten koko koneisto tahkoaa rahaa tuolla. Se on se, mikä määrää sitten miten se kaikki joka tekemisen osa-alueelle heijastuu. Eikä se mielestäni paranna tuota ylityökuormaa, jos lähdetään lupailemaan ennen aikojaan, paine siinä kasvaa koko ajan matkan varrella. Että ei mielestäni homma yleensä niin päin mene, että asiakkaalta kysytään lisäaikaa, jotta ei menisi ylitöiksi, vaan niin päin, että joudutaan tekemään ylitöitä, että voidaan pitää lupaus asikkaalle.

Ja pelialalla tehdään ylitöitä, eikä siltikään pystytä pitämään lupausta asiakkaalle.
En sanoisi että lähden kovin ihmeellisesti puolustamaan CDPR:ää, vaan lähinnä ymmärrän miksi julkaisu viivästyy. En ole sitä mieltä, että siellä on parhaalla mahdollisella tavalla toimittu, kun julkaisupäiviä on tiedotettu, mutta ainakin viivästyksistä on kerrottu asiallisesti ja suhteellisen ajoissa. Korona on aivan takuulla vaikuttanut aikatauluun, sille ei voi mitään.

Pelialalla on äärimmäisen vaikeaa ennustaa milloin peli saadaan julkaisuvalmiiksi ja tämä on sitä vaikeampaa, mitä suuremmasta pelistä on kyse. Usein kiveen hakatusta julkaisupäivästä pidetään väkisin kiinni, joka näkyy sitten sillä tavoin, että peli on julkaisuvaiheessa buginen ja yleensä myös jotain sisältöä joudutaan jättämään pois. CDPR pystyy onneksi joustamaan julkaisuajankohdan suhteen, jolloin sen ei tarvitse julkaista bugista peliä, joka ei olisi kenenkään etu.

Suurin osa kuumeisesti Cyberpunkia odottavista pelaajista tuntuu ymmärtävän viivästykset hyvin ja ennemmin odottavat hieman pidempään, kuin joutuvat pelaamaan julkaisuvaiheessa peliä, joka ei ole oikeasti valmis julkaistavaksi.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä minä ainakin odotan mielelläni vähän pidempään, jos sillä saadaan peliä parannettua ja bugeja poistettua. Jos kuitenkin peli on julkaisun aikaan edelleen buginen, voi hieman ärräpäät lentää ja kyllähän monikin peli on nyt viivästynyt. Osa pidempään ja osa vähemmän. TLOU2, olisikohan FF7 ja RE3 remake näin nopeasti muistettuna.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pelialalla on äärimmäisen vaikeaa ennustaa milloin peli saadaan julkaisuvalmiiksi ja tämä on sitä vaikeampaa, mitä suuremmasta pelistä on kyse. Usein kiveen hakatusta julkaisupäivästä pidetään väkisin kiinni, joka näkyy sitten sillä tavoin, että peli on julkaisuvaiheessa buginen ja yleensä myös jotain sisältöä joudutaan jättämään pois. CDPR pystyy onneksi joustamaan julkaisuajankohdan suhteen, jolloin sen ei tarvitse julkaista bugista peliä, joka ei olisi kenenkään etu.

Niin, kyllä minäkin sen viivästyksen ymmärrän ja ehdottomasti otan mieluummin valmiin, kuin bugisen pelin. Ette te väärässä ole näissä mielipiteissänne siinä mielessä. Olen muuten kuullut, kun tässä näitä 80-20 sääntöjäkin oli, sellaisenkin säännön IT:n liittyen, ehkä muistatte sen tarkemmin, kuin minä, mutta siihen aikaan, mikä arvioidaan valmiiksi saamiseen menevän, pitäisi aina laskea oliko kolmannes vai jopa puolet lisää kaikkia ennalta-arvaamattomia muuttujia varten, mitä käytännössä aina IT-kehityksessä ilmenee.

Tästä nyt edelleen takaisin siihen, että eivät he vaikuttaisi näin tehneen (ja puhutaan siis siitä hetkestä, kun ovat päättäneet ensimmäisen julkaisupäivämäärän lukita), tai sitten se olisi teoriassa ilman mitään ylläreitä pitänyt olla valmis jo 2019 puolella, johon olisi sitten laskettu pelivaraa sinne 2020 huhtikuuhun. Mutta tästä itse tulenkin siihen päätelmään, että eivät he niin tyhmiä siellä ole, etteivätkö he näitä kehittämisen lainalaisuuksia tietäisi, vaan se julkaisupäivämäärä vedetään aikaiseen tietoisena siitä, että se on tällä alalla sen verran löyhä lupaus, että se voidaan syödä.

Jos tätä nyt rakentavasti viedään tätä keskustelua sitten siihen suuntaan vielä, että miksi sitten julkaisupäivämäärä pitää laittaa noin aikaisin, että eikö olisi suosiolla voinut laittaa vaikka samantien tulevaan syksyyn ja yllättää asiakkaat iloisesti toimittamalla ennen julkaisuaikaa, jos olisi oikein loistavasti mennyt. Mutta varmaan tuohon julkaisuun liittyy asioita, joiden tähden noinkaan päin ei ainakaan helposti voi tehdä.

Tai mietin sitäkin itsekseni, että onko se pakko juuri tuolla tavalla rakentaa se juttu, että eikö voisi pistää ennakkomyyntiin ja antaa ainakin aluksi tyyliin vain suurpiirteisen lupauksen - tulee 2020 aikana. En tarkkaan tiedä, mutta siinä voi tulla jonkinlainen kuluttajansuojalaki vastaan, että voidaanko tuotetta myydä ilman, että on tiedossa, koska se toimitetaan. Toisekseen uskon, että vaikka noin voisikin tehdä, niin psykologisessa mielessä se ei ole sama, kuin antaa se tarkka pvm, koska siitä tulee ostajalle konkreettisempaa kuitenkin niin ja on se kiintopiste tiedossa, eikä se ole häilyvä se toimitusaika.

Että jos tätä atomeiksi halkoo tätä juttua, niin ei tuo päivämääränjulkistusprosessi mielestäni kumpua näistä it-tuotannon lainalaisuuksista, vaan sen aikaansaa myynnin lainalaisuudet. Voi jopa olla niin, kun on olemaasa tällainekin markkinoinnin teesi, mien sekin nyt meni, että negatiivinen näkyvyyskin on näkyvyyttä, että jos päivämäärän siirtäminen aiheuttaisikin pientä parranpärinää, niin sekin voi edesauttaa tietoisuutta, että tällainen peli on tulossa ja sitä kautta kääntyykin positiiviseksi lopullisissa myyntiluvuissa. Hype pysyy yllä, tuote asiakkaiden mielissä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ghost of Tsushiman julkaisuun alle viikko, jos tekee mieli hypätä hypejunan kyytiin niin koodilla 8T2T-CRNJ-FM72 saa ilmaisen dynaamisen teeman.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
E3-messut peruttiin sattuneesta syystä tältä vuodelta, eikä oikeastaan ole ollut melkein yhtään ikävä. PS5-julkistusstreami tuli katsastettua (ja Sony ilmoitti hyvissä ajoin ettei osallistu messuille, että ei sikäli samaa asiaa), mutta EA/Ubisoft/Activision - ei vaan jaksa. Ne mielenkiintoisimmat trailerit voi katsoa jälkikäteenkin, mutta muuten todella puuduttavia tilaisuuksia. Tämän vuoden versio edellisvuoden pelistä on pikkuisen eri, ja sitten tulee kanssa mobiiliraiskaus jostain tuntemastasi IP:stä, jippii. Joten sikäli ei tosiaan messujen peruminen ole haitannut.

Mutta yhtä on ollut ikävä, ja nyt se viimein on täällä:



Devolver Digital näyttää jälleen kerran mistä se kana kusee ja kuinka nämä pitää hoitaa. Jos firma ei ole tuttu, niin kyseessä indiejulkaisija, joka nyt neljättä vuotta putkeen järjestää omaa "lehdistötilaisuutta". Lainausmerkit hyvin vahvat; vaikka toki pelijulkistuksiakin tuossa on (osa uusia, osalle tiedossa olleille julkaisupäivä), niin päähuomio on absurdissa huumorissa ja peliteollisuudelle/etenkin E3-presseille vittuilussa. Jos et ole nähnyt edellisiä osia (kaikki neljä tilaisuutta tähän mennessä on siis samaa "juonta"), niin nyt mennään CEO Ninan pään sisällä "future's future future"ssa - ei kannata yrittää liikaa järkeillä tuota, senkus antaa vaan mennä.

Mutta jos ei jaksa kokonaan katsoa, niin hyppää kohtaan 34:07. Ninan monologi on täyttä asiaa ja tuo julkistus - en spoilaa, mutta tiputti ihan täysiä, ja peli on vieläpä ladattavissa heti nyt Steamista.
 
Viimeksi muokattu:

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Huomenna heti aamusta Giganttiin noutamaan Ghost Of Tsushima. Arvosteluiden ja pelikuvan perusteella vaikuttaisi olevan potentiaalinen GOTY- ehdokas.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Itsekin ajattelin pelin hankkia mutten aivan heti. Tlou2 on vielä liian vahvana mielessä että päästäisin mitään lähelle mutta kyllähän peli näyttää niin uskomattomalta ja cinemaattiselta että jossain kohtaa se on haettava.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Ladattu on jo ja puolenyön jälkeen ensitahdit. Odotukset tosiaan kovat kaikkineen ja mitä lukenut Redditistä ihmisten kokemuksia ja lukenut arvosteluja niin uskalsi jopa ennakkotilata.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Kesäloma sikäli alkaa virallisesti vasta maanantaina - mutta ei kai kukaan huomaa, jos aloittaa loman jo pikkuisen aiemmin, voi sitä out-of-officet laittaa huomenna päälle samoilla silmilläkin. Joten Susimaan Kummitus itselläkin ehdottomasti valmiiksi ladattuna, puoliltaöin alkaa samuraininjailu.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Kertokaas sitten ensivaikutelmat... Kovinta ikinä vai bugista ylihehkutettua paskaa? Voiko olla jotain siltä väliltä?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kertokaas sitten ensivaikutelmat... Kovinta ikinä vai bugista ylihehkutettua paskaa? Voiko olla jotain siltä väliltä?

Takana ehkä kuutisen tuntia ja ihan on kehujen arvoinen. Taistelu toimii, tunnelma on loistava, maailma on mielenkiintoinen jne jne. Juonikin on hyvä samurai-kostotarina. Samurai-voimafantasiaa parhaimmillaan ja Kurosawaa kunnioittaen. Lopullinen tuomio sitten kun vähintään tuplat tunteja takana. Mutta. Arvostelut ovat osuneet oikeaan.

Tuossa spoilerivapaa lyhyt pätkä taistelusta:



 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Kertokaas sitten ensivaikutelmat... Kovinta ikinä vai bugista ylihehkutettua paskaa? Voiko olla jotain siltä väliltä?
Tähän mennessä oma arvosana 9, mutta ymmärtäisin seiskan kanssa, se on ihan mitä haluaa. Tyypillisiä open-world bugeja saattaa tulla vastaan, mutta ei mitään liian vakavaa tähän mennessä; jossain vaiheessa joudut päättämään hevosesi värin ja nimen, ja vaikka valitsin mustan niin parin tehtävän ajan se oli valkoinen. Huvitti lähinnä, ei riko mitään. Ja vaikka ympäristöt on ihan käsittämättömän hienoja, niin esitystavassa muuten on kritisoitavaa: inverse kinematics (että vaikka jalat menisi oikein ympäristön suhteen kun juoksee ylä-/alamäkeen) loistaa poissaolollaan, yllättävää kyllä, ja jos valitsee japaninkielisen äänen niin lip syncia ei ole edes yritetty.

Mutta, tätä on tosi kiva pelata. Kunhan saa vähän stanceja auki (tämä tapahtuu tappamalla mongoli-bosseja, joten kannattaa tyhjentää niitä campeja sitä mukaa kun jaksaa) niin tappelu menee heti mielenkiintoisemmaksi. On neljä eri "stance"a, joista jokainen sopii parhaiten tietyn tyyppistä vastustajaa vastaan (käytännössä sitä varten, että kolmiota hakkaamalla saa puolustuksen rikki ja sitten pääsee tekemään damagea neliöllä). Ja erittäin tärkeä on "perfect parry" - L1:stä painamalla on suojaus, mutta jos painaa L1:stä juuri kun vihulainen on osumassa niin saa oikean parryn ja pääsee kurittamaan kunnolla takaisin.

Oikeastaan tykkääkö tästä pelistä vai ei riippuu siitä, tykkääkö Ubisoft-formulasta tehtynä oikein. Ei ole "torneja", ja sivuaktiviteetit aika eri (haikuja pääsee rustaamaan, mikä on jotenkin todella jees), mutta onhan tämä "Assassin's Creed Japan". Eikä siinä mitään vikaa, kun se on tosiaan tehty vähän luovemmin. Kartta-markereiden puute on ihan paras juttu. Pitää oikeasti vähän katsoa ympärilleen sen sijaan että vilkuilee mihin suuntaan nyt pitäisi mennä.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En ole enää julkaisun jälkeen tubevideoita pelistä katsonut kun joku munapää kuitenkin puolihuolimattomasti tai tahallaan spoilaa jotain hienoa joten kyselisin sen Kurosawa-kuvauksen perään. Ymmärsin että pelin saa siis mustavalkoiseksi Kurosawan tapaan mutta trailerien perusteella nimenomaan se värimaailma on henkeäsalpaava joten mitä "iloa" siitä mustavalkoisuudesta on? Tyylikkäät varjot vai mitä?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ymmärsin että pelin saa siis mustavalkoiseksi Kurosawan tapaan mutta trailerien perusteella nimenomaan se värimaailma on henkeäsalpaava joten mitä "iloa" siitä mustavalkoisuudesta on? Tyylikkäät varjot vai mitä?
Tuuliefektit kaakkoon, film grain ja muut "realistiset" filmiefektit myös, ääniraita filterin läpi ja melkein monona. Ei siitä oikeasti ole muuta iloa kuin Kurosawa-larppaus, mutta jotkut kai saa kiksejä tuostakin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
En ole enää julkaisun jälkeen tubevideoita pelistä katsonut kun joku munapää kuitenkin puolihuolimattomasti tai tahallaan spoilaa jotain hienoa joten kyselisin sen Kurosawa-kuvauksen perään. Ymmärsin että pelin saa siis mustavalkoiseksi Kurosawan tapaan mutta trailerien perusteella nimenomaan se värimaailma on henkeäsalpaava joten mitä "iloa" siitä mustavalkoisuudesta on? Tyylikkäät varjot vai mitä?

Tuo mun jakama tubevideo on ihan mun omaa pelaamista ilman spoilereita. Ja taistelukin ns. satunnaiskohtaaminen.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.




Ei saatana miten hieno video oli. Tehtävät muistan käytännössä ulkoa, mutta hiton hienoa että tuohonkin on nyt laitettu sitten mukaan kerättävää kamaa. Ihan sairaan hienot valaistukset, kasvonpiirteet ja grafiikat. Pelkäsin oikeasti floppia, mutta näyttää siltä että kaikkien aikojen paras toimintapeli saa arvoisensa remaken.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika




Ei saatana miten hieno video oli. Tehtävät muistan käytännössä ulkoa, mutta hiton hienoa että tuohonkin on nyt laitettu sitten mukaan kerättävää kamaa. Ihan sairaan hienot valaistukset, kasvonpiirteet ja grafiikat. Pelkäsin oikeasti floppia, mutta näyttää siltä että kaikkien aikojen paras toimintapeli saa arvoisensa remaken.

Yleensä tykkään trailereita katsella, mutta kun en ole ennen Mafia 1:stä pelannut niin 14min reveal on kyllä liian spoilaava. Taitaa vähän olla Hangar 13 ongelma, että paljastavat pelistään ehkä hitusen liikaa trailereillaan, kuten Mafia 3:n kanssa. Toki kyseinen peli toistoineen oli aika epäonnistunut, aikakausi ja musiikki pelastivat vähäsen.

Toki tämä remake perustuu vanhaan peliin, että tavallaan ei ole spoilaamista, paitsi niille, ketkä eivät ole alkuperäistä pelanneet. Hyvä puoli on se, ettei videota ole pakko katsoa, mutta kun mieli tekis. :O
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kyseinen video ei spoilaa mitään oleellista pelin kannalta. Siinä vaan pelataan yksi pelin parhaista tehtävistä läpi hieman kelailtuna. Mutta jos mitään ei halua pelistä nähdä ennakkoon, niin sit toki eri homma.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
En vieläkään ole vakuuttunut tulevasta Avengers-pelistä nähdyn perusteella - mutta ei tarvitse onneksi ostaa sikaa säkissä. Koska kyseessä moderni peli, niin betatkin toki menee vammaisesti porrastettuna:
  • 7.-9.8. suljettu beta PS4-ennakkotilaajille
  • 14.-16.8. avoin beta PS4-pelaajille ja suljettu beta Xbox/PC-ennakkotilaajille
  • 21.-23.8. avoin beta kaikille
Löytynee noina aikoina ao. sovelluskaupasta ladattavaksi.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Tuo avopuoliso on kova Harry Potter fani ja eilen sattui silmään tuon Hogwarts Legacyn traileri. Julkaisupäivä ei taida olla vielä tiedossa.

Ite olen muutaman kirjan lukenutkin ja leffat nähnyt useampaan kertaan. Varsinaista HP-fania ei minusta kyllä saa, mutta vanhat HP 1 ja 2 pelit pleikkarilla olivat kyllä todella hyviä kokemuksia ja mielestäni omaa aikaansa edellä. Odotukset tälle pelille on siis kovat!

Spiderman-fanina odottelen myös tuota Insomniacin kakkos osaa. Vaikka liputankin täysin Peter Parkerin Hämikselle, niin menköön nyt tuo Miles Morales päähahmona. Ykkösosassa pelkkä paikasta toiseen liikkuminen nosti hymyn poskipäille. Matkalla paria pahista turpaan ja seittisinkoilu jatkuu!
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Muutaman päivän päästä julkaistaan hienon hieno rallitaideteos Art of Rally. Ens kuussa puolestaan kauan odottamani Partisans 1941.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Itse odottelen Assassin's Creed Valhallaa PC:lle, edellinen julkaisu Odyssey oli aika hemmetin hyvä, sivutehtävineen meni yli 80 tuntia pelin parissa. Onhan se mukava lahdata pohjoismaalaisena brittejä tulevassa pelissä...
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Itse odottelen Assassin's Creed Valhallaa PC:lle, edellinen julkaisu Odyssey oli aika hemmetin hyvä, sivutehtävineen meni yli 80 tuntia pelin parissa. Onhan se mukava lahdata pohjoismaalaisena brittejä tulevassa pelissä...
Ei jumankavita, tuleeko niitä taas lisää? Ostin Xlaatikon silloin joskus kun Origins tuli kyljessä ja aloin pelaamaan pelisarjaa alusta, vaikka pari ekaa ja ne kaks lyhempää olin pelannut aiemmin läpi. Nyt oon kerennyt jo Black Flagin ihan loppumetreille, eli rästissä olisi vielä Unity, Syndicate, Origins ja Odyssey. Saapa nähdä riittääkö elinkaari koko sarjan läpäisemiseen, jokseenkin pitkän kaavan mukaan ja vähän kerrallaan tulee pelailtua. Eli Valhallaa odottelen minäkin nyt!
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Unity ja Syndicate ovat ihan ok pelejä, Origins ja varsinkin Odyssey ovatkin sitten huomattavasti parempia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös