Pelialalla on äärimmäisen vaikeaa ennustaa milloin peli saadaan julkaisuvalmiiksi ja tämä on sitä vaikeampaa, mitä suuremmasta pelistä on kyse. Usein kiveen hakatusta julkaisupäivästä pidetään väkisin kiinni, joka näkyy sitten sillä tavoin, että peli on julkaisuvaiheessa buginen ja yleensä myös jotain sisältöä joudutaan jättämään pois. CDPR pystyy onneksi joustamaan julkaisuajankohdan suhteen, jolloin sen ei tarvitse julkaista bugista peliä, joka ei olisi kenenkään etu.
Niin, kyllä minäkin sen viivästyksen ymmärrän ja ehdottomasti otan mieluummin valmiin, kuin bugisen pelin. Ette te väärässä ole näissä mielipiteissänne siinä mielessä. Olen muuten kuullut, kun tässä näitä 80-20 sääntöjäkin oli, sellaisenkin säännön IT:n liittyen, ehkä muistatte sen tarkemmin, kuin minä, mutta siihen aikaan, mikä arvioidaan valmiiksi saamiseen menevän, pitäisi aina laskea oliko kolmannes vai jopa puolet lisää kaikkia ennalta-arvaamattomia muuttujia varten, mitä käytännössä aina IT-kehityksessä ilmenee.
Tästä nyt edelleen takaisin siihen, että eivät he vaikuttaisi näin tehneen (ja puhutaan siis siitä hetkestä, kun ovat päättäneet ensimmäisen julkaisupäivämäärän lukita), tai sitten se olisi teoriassa ilman mitään ylläreitä pitänyt olla valmis jo 2019 puolella, johon olisi sitten laskettu pelivaraa sinne 2020 huhtikuuhun. Mutta tästä itse tulenkin siihen päätelmään, että eivät he niin tyhmiä siellä ole, etteivätkö he näitä kehittämisen lainalaisuuksia tietäisi, vaan se julkaisupäivämäärä vedetään aikaiseen tietoisena siitä, että se on tällä alalla sen verran löyhä lupaus, että se voidaan syödä.
Jos tätä nyt rakentavasti viedään tätä keskustelua sitten siihen suuntaan vielä, että miksi sitten julkaisupäivämäärä pitää laittaa noin aikaisin, että eikö olisi suosiolla voinut laittaa vaikka samantien tulevaan syksyyn ja yllättää asiakkaat iloisesti toimittamalla ennen julkaisuaikaa, jos olisi oikein loistavasti mennyt. Mutta varmaan tuohon julkaisuun liittyy asioita, joiden tähden noinkaan päin ei ainakaan helposti voi tehdä.
Tai mietin sitäkin itsekseni, että onko se pakko juuri tuolla tavalla rakentaa se juttu, että eikö voisi pistää ennakkomyyntiin ja antaa ainakin aluksi tyyliin vain suurpiirteisen lupauksen - tulee 2020 aikana. En tarkkaan tiedä, mutta siinä voi tulla jonkinlainen kuluttajansuojalaki vastaan, että voidaanko tuotetta myydä ilman, että on tiedossa, koska se toimitetaan. Toisekseen uskon, että vaikka noin voisikin tehdä, niin psykologisessa mielessä se ei ole sama, kuin antaa se tarkka pvm, koska siitä tulee ostajalle konkreettisempaa kuitenkin niin ja on se kiintopiste tiedossa, eikä se ole häilyvä se toimitusaika.
Että jos tätä atomeiksi halkoo tätä juttua, niin ei tuo päivämääränjulkistusprosessi mielestäni kumpua näistä it-tuotannon lainalaisuuksista, vaan sen aikaansaa myynnin lainalaisuudet. Voi jopa olla niin, kun on olemaasa tällainekin markkinoinnin teesi, mien sekin nyt meni, että negatiivinen näkyvyyskin on näkyvyyttä, että jos päivämäärän siirtäminen aiheuttaisikin pientä parranpärinää, niin sekin voi edesauttaa tietoisuutta, että tällainen peli on tulossa ja sitä kautta kääntyykin positiiviseksi lopullisissa myyntiluvuissa. Hype pysyy yllä, tuote asiakkaiden mielissä.