Vaikka tuo pääosin olisikin totta, niin se ei tarkoita, että kehitystyö lopetettaisiin loppuajan osalta. Viimeiset kuukaudet ovat aina kiireisintä aikaa. Lisäksi playtest tarkoittaa käytännössä bugien etsimistä ja korjaamista, joka nimenomaan vaatii paljon eri versioiden latailua joka suuntaan. Testaus ja bugien korjaus on loppuajan osalta tärkein asia, mutta samalla peliä hiotaan kuntoon muutenkin kaikkien osa-alueiden osalta. Eli vaikka tuo toteamus varmasti pääpiirteiltään onkin totta, niin se saatetaan usein ymmärtää väärin.
No hyväksytään sitten kokonaan, koska onhan se niin, että korona saattoi olla syynä tähän toiseen kahden kuukauden siirtoon, en voi tietää ja hyvistä pointeistasi huolimatta, et sinäkään sitä kyllä tiedä oliko vai ei, ellei ole sisäpiirin tietoa? Mutta pointti ei joka tapauksessa ollut alunperin se, että mistä syystä sitä lisäaikaa otetaan, vaan se, että sitä lisäaikaa tässä teollisuudessa tunnutaan ottavan tyyliin täysin vapauksin asiakkaan kustannuksella ja koko homma pelataan turhan usein niin päin, että on melkein jo alunperin selvää, että siihen ekaksi annettuun julkaisupäivämäärään ei edes pystytä.
Varmaan tiedätte pelin kehitystyöstä jotain, te jotka tähän keskusteluun olette osallistuneet, mutta tulee fiilis, että se, mistä minä leipäni tienaan, IT-alalla asiakasrajapinnassa (teollisuusyritysten) työskentelystä, niin tiedättekö siitä mitään? Koska tässähän on suunnilleen yhteen ääneen koko jengi puolustellut pelin kehittäjiä ja olette selitelleet kaikkia syitä, miksi tuon julkaisupäivämäärän siirtely ilman mitään seuraamuksia on täysin hyväksyttävää.
Minun hommassani onnistuakseen pitää tietysti pitää development tiimin puolta asiakkaan suuntaan, mutta on siinä kyllä vastaavasti toisinpäinkin pidettävä välillä asiakkaan puolta omaan firmaan päin. Ei se homma näissä mene ihan niin, että asiakas aina hymyssäsuin ottaa vastaan tiedon, että valmista ei tullutkaan sovittuun ajankohtaan.
Ja se, että vaikka juuri te ymmärtäisittekin alaa, niin voidaanko lähteä siitä ajatuksesta, että kaikki asiakkaat ymmärtävät alan pirteet, tai miksei sitten tuonne ennakkotilauksen yhteyteen, kun julkaisupäivä laitetaan, pistetä alle teksti, että "ymmärräthän, että kyse on pelialasta ja tämä oli ensimmäinen luvattu päivämäärä, että tämä tulee kyllä melko varmasti vielä paukkumaan."
Mutta, jos mennään tähän vielä syvemmälle, niin ne keitä tässä olette puolustelleet, en minä heitä tässä edes syytäkään, koska luultavasti ei siellä pelin tuotantotiimissä (ainakaan tällaisessa isossa tuotannossa) valtaosa pääse siihen julkaisupävämäärään mitään varmaankaan sanomaan. Eiköhän se projektin johto ja myyntipuoli ole se.
Ja tämähän lähti siitä, kun puhe oli, että tekijät haluavat välttää crunchia ja ettei menisi ihan 24/7 työnteoksi. Tietysti en minäkään sitä toivo, mutta kyllä se äkkiä tuohon meneekin, jos asiakkuutta ei hallita. Että vähän olen sitä mieltä, että itse itselleen tekevät sen ja nimenomaan se jengi, joka julkaisupäivämääristä päättää. Se hetki tuossa kun pelin ensimmäinen julkaisupäivä annetaan on se, kun sekkari tosissaan lähtee juoksemaan vähenevään suuntaan. Siihen asti saadaan työskennellä varmaan rauhassa, mutta sitten on viesti annettu, että tämä tulee kohta ja voitte jo ostaa sen. Porukalla on jo rahaa sisässä tuotteen suhteen. Sitten se on saatava tietyssä ajassa pihalle, vaikka pvm:ää lykättäisiinkin.
Eli pointtini on se, että onko tuo ensinnäkään hyvää asiakkuuden hallintaa, kun kyllä siitä nyt varmaan jonkin verran pahaa mieltä aikaansaadaan, kun ilmoitetaan jotain, mitä joudutaan sitten lykkäilemään. Ja toisekseen, että jos tällä tyylillä tuppaa tulemaan kumminkin perkeleen kiire, niin siitähän sitä keskustelua juurikin on ollut tapetilla. Joku osa-alue tuossa kusee, mutta sitten se mitä sanoin, että kyse kun on rahanteosta, niin tähän se on melko varmaan siitä syystä mennyt, kun tällä netotaan eniten.
Eli en tiedä missasiko tässä osa pointin, mutta sen sijaan, että mietitte asiaa puhtaasti kehittäjien saappaista, niin miettikääpä asiakkaan saappaista, koska asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja se, minkä asiakas kokee hyväksyttäväksi ja mihin tyytyy, määrää lopulta sen, että millä tavalla tuo koko kuvio pelintekijäpuolelta voidaan rakentaa. Mutta se ei ole kuitenkaan asiakkaan vika, jos menevät lupailemaan ja eivät pysty pitämään.