Odottavan aika on pitkä – keskustelua tulevista peliuutuuksista

  • 168 338
  • 832

A Siente

Jäsen
Mafia 3:sta pelasin, kun sai ilmaiseksi. Tunnin jaksoin ja iski turhautuminen eikä oikein kiinnostanut. Muistaakseni esimmäisessä tehtävässä heti hirveetä ammuskelua ja sekavat kontrollit. Olin pelin alusta täysin hukassa mitä tapahtuu. En ole koskaan pelannut aikaisempia Mafia pelejä, joten en tiedä liittyvätkö tarinat jotenkin toisiinsa. Sen verran kehuja kuullut aikaisemmista versioista, että kyllä ne voisi tarkistaa. Ihan tuota hintaa ei vaan tee mieli maksaa vanhasta pelistä.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Mafia 3:sta pelasin, kun sai ilmaiseksi. Tunnin jaksoin ja iski turhautuminen eikä oikein kiinnostanut. Muistaakseni esimmäisessä tehtävässä heti hirveetä ammuskelua ja sekavat kontrollit. Olin pelin alusta täysin hukassa mitä tapahtuu. En ole koskaan pelannut aikaisempia Mafia pelejä, joten en tiedä liittyvätkö tarinat jotenkin toisiinsa. Sen verran kehuja kuullut aikaisemmista versioista, että kyllä ne voisi tarkistaa. Ihan tuota hintaa ei vaan tee mieli maksaa vanhasta pelistä.
Teet kyllä erittäin suuren virheen jos aloitat Mafiat kolmosesta. En tiedä mitään yhdistämisistä kun tuota en ole pelannut, mutta Mafia 1 on mestariteos ja kakkonenkin loistava, etenkin jos Mafia-leffoista pitää.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Huomenna sitten luvassa lisäinfoa TLoU 2:sta, taas klo 23 paikallista aikaa: State of Play: Get a Preview of The Last of Us Part II Wednesday

@Tifosi unohtui vastata Ghost of Tsushiman suhteen - jos et ole ehtinyt vielä kunnon netin ääreen/katsonut videota, niin ei sikäli mitään hirveän uutta ja ihmeellistä (stealth-osiot oli aika pitkälti Assassin's Creediä - ei välttämättä huono asia, mutta ei myöskään mullistavaa). Samurai-miekkailu vaikutti kivan hidastempoiselta. Mutta kaksi juttua tuossa pisti silmään. Ensiksi, pelissä ei ole mitään kompassia tai markereita ruudulla viuhumassa. Kartta toki on, mutta ei ole koko ajan nuolta kertomassa minne pitää mennä, eli pitää navigoida joko käyttäen ympäristöä tai sitten napilla saa "tuulen" näyttämään hetkeksi että minne päin sitä pitäisi seuraavaksi suunnistaa. Saa nähdä kuinka hyvin tuo toimii käytännössä, mutta varovainen littipeukku etukäteen, tuntuu että moni open world -peli menee nykyään geokätköilyksi kun pitää vain juosta markereiden perässä.

Ja tuon lisäksi on leffamoodi. Kyllä, voi erikseen pelata tilassa jossa on mustavalkofiltteri, sopiva film grain ja tuuliefektit on laitettu kaakkoon. Päälle japaninkieliset äänet ja voi leikkiä pelaavansa 60-luvun samuraileffaa. En oikeasti tiedä onko tuo hyvä ideä, mutta naurahdin ääneen kun tuon näin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Huomenna sitten luvassa lisäinfoa TLoU 2:sta, taas klo 23 paikallista aikaa: State of Play: Get a Preview of The Last of Us Part II Wednesday

@Tifosi unohtui vastata Ghost of Tsushiman suhteen - jos et ole ehtinyt vielä kunnon netin ääreen/katsonut videota, niin ei sikäli mitään hirveän uutta ja ihmeellistä (stealth-osiot oli aika pitkälti Assassin's Creediä - ei välttämättä huono asia, mutta ei myöskään mullistavaa). Samurai-miekkailu vaikutti kivan hidastempoiselta. Mutta kaksi juttua tuossa pisti silmään. Ensiksi, pelissä ei ole mitään kompassia tai markereita ruudulla viuhumassa. Kartta toki on, mutta ei ole koko ajan nuolta kertomassa minne pitää mennä, eli pitää navigoida joko käyttäen ympäristöä tai sitten napilla saa "tuulen" näyttämään hetkeksi että minne päin sitä pitäisi seuraavaksi suunnistaa. Saa nähdä kuinka hyvin tuo toimii käytännössä, mutta varovainen littipeukku etukäteen, tuntuu että moni open world -peli menee nykyään geokätköilyksi kun pitää vain juosta markereiden perässä.

Ja tuon lisäksi on leffamoodi. Kyllä, voi erikseen pelata tilassa jossa on mustavalkofiltteri, sopiva film grain ja tuuliefektit on laitettu kaakkoon. Päälle japaninkieliset äänet ja voi leikkiä pelaavansa 60-luvun samuraileffaa. En oikeasti tiedä onko tuo hyvä ideä, mutta naurahdin ääneen kun tuon näin.

Mun mielestä tuo minimapin poistaminen on ihan jees idea. Miettii jotain Rockstarin pelejä niin sitä minimappia tulee katseltua enemmän kuin maisemia.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa
Spoilereista huolimatta The Last Of Us 2 on ennakkotilattu ja ja tuo keskiviikon gameplay vahvisti ostopäätöstäni. Ihan henkeäsalpaavan upealta näytti. Ei uskoisi, että tuo peli pyöri PS4 Pro:lla, tuli sellainen fiilis, että olisi katsellut seuraavan konsolisukupolven pelikuvaa. Naughty Dog on kyllä pelien visuaalisella puolella aina ollut mestari. Johan tuo Uncharted 4 oli jo aivan uskomatonta silmäkarkkia ja pelin ollessa jo kohta 4 vuotta vanha, se on mielestäni edelleen graafisesti hienoin peli, mitä on tullut konsolilla pelattua.

Gameplayn osalta sain sellaisen kuvan, että kaikki hyvät asiat ensimmäisestä osasta on otettu mukaan, sen päälle on rakennettu ja laajennettu sitten isosti. Maailma vaikuttaa avoimemmalta ja vähemmän lineaariselta, tuli vähän sellaiset mini open world- vibat. Ja jos ymmärsin oikein Naughty Dogin Druckmann mainitsi, että pelissä on myös side questeja eli jotain hahmoja/tapahtumia jää näkemättä, jos nämä skippaa. Kustomointimahdollisuuksia näytti myös olevan enemmän. Ellien taitoja ja varusteita pystyy kehittämään enemmän oman pelityylin mukaisesti.

Koittakaa hyvät ihmiset varoa spoilereita ja pysykää poissa somesta tämän pelin osalta. Hakkerit ovat vuotaneet käytännössä koko pelin juonen nettiin ja idiootit ympäri nettiä tunkevat spoilereita joka väliin. Itse pahaa-aavistamattomana lukaisin Instagramissa jonkun ND:n päivityksen kommenttikenttää ja pelin loppu spoilattiin mulle siinä. En tässä vaiheessa itse ollut tietoinen vuodoista.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Spoilereista huolimatta The Last Of Us 2 on ennakkotilattu ja ja tuo keskiviikon gameplay vahvisti ostopäätöstäni. Ihan henkeäsalpaavan upealta näytti. Ei uskoisi, että tuo peli pyöri PS4 Pro:lla, tuli sellainen fiilis, että olisi katsellut seuraavan konsolisukupolven pelikuvaa. Naughty Dog on kyllä pelien visuaalisella puolella aina ollut mestari. Johan tuo Uncharted 4 oli jo aivan uskomatonta silmäkarkkia ja pelin ollessa jo kohta 4 vuotta vanha, se on mielestäni edelleen graafisesti hienoin peli, mitä on tullut konsolilla pelattua.

Gameplayn osalta sain sellaisen kuvan, että kaikki hyvät asiat ensimmäisestä osasta on otettu mukaan, sen päälle on rakennettu ja laajennettu sitten isosti. Maailma vaikuttaa avoimemmalta ja vähemmän lineaariselta, tuli vähän sellaiset mini open world- vibat. Ja jos ymmärsin oikein Naughty Dogin Druckmann mainitsi, että pelissä on myös side questeja eli jotain hahmoja/tapahtumia jää näkemättä, jos nämä skippaa. Kustomointimahdollisuuksia näytti myös olevan enemmän. Ellien taitoja ja varusteita pystyy kehittämään enemmän oman pelityylin mukaisesti.

Koittakaa hyvät ihmiset varoa spoilereita ja pysykää poissa somesta tämän pelin osalta. Hakkerit ovat vuotaneet käytännössä koko pelin juonen nettiin ja idiootit ympäri nettiä tunkevat spoilereita joka väliin. Itse pahaa-aavistamattomana lukaisin Instagramissa jonkun ND:n päivityksen kommenttikenttää ja pelin loppu spoilattiin mulle siinä. En tässä vaiheessa itse ollut tietoinen vuodoista.

Koko tuo juonikohu on kyllä ollut oikein kunnolla ”tätä päivää”. Ihmiset suuttuvat videopelihahmojen seksuaalisuudesta ja pelin ”poliittisuudesta”. Tsiisus. Ja juu, mullekin pelin juoni spoilaantui kun luin kommentteja FBssä.
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa
Tää on kyllä totta ja mielelläni näkisin jonkin vaihtoehtoisen tyylin toteuttaa navigaatiota näissä hehtaaripeleissä. Itsellä ei esim riitä hermot pelata RDR2:sta ilman minimappia, ei vaan tuu mitään kun ei ole hajuakaan mihin päin pitäisi mennä. Jos saisi jonkin uuden tyylin näyttää vähän osviittaa että mihin suuntaan pitäisi mennä suoritettavan tehtävän suhteen ja samoin jotain infoa ruutuun jos lähistöllä on esim stranger-tehtävä jne.


Pelaan tällä hetkellä Metro Exodusta ja siitä puuttuu minikartta kokonaan. Olen tykännyt tästä konseptista, mukavan realistinen ja tulee kiinnitettyä ympäristöön enemmän huomiota. Viholliset eivät näy missään kartalla punaisina pisteinä, eikä niitä voi Far Cry yms. tyyppisesti kiikareilla ”merkata”, että näet koko ajan, missä banditit ja hirviöt menevät. Pelaajan täytyy koko ajan maastossa liikkuessa olla hereillä, muuten tulee noutaja. Hiippaillessa pimeässä banditien leireissä, on oikeasti kuumottavaa, kun ei ole välillä mitään käsitystä, kuinka paljon niitä vihollisia siellä on. Metro Exoduksessa on toki käytössä kartta, mutta se pitää aina erikseen kaivaa esille kesken pelin, eikä sitä voi katsoa taukovalikosta rauhassa. Karttaan ei myöskään randomisti ilmesty kysymysmerkkejä, vaan muilta hahmoilta saa vinkkejä kiinnostavista paikoista ja ne merkataan sitten karttaan. Omalle hahmolle saa myös valittua lisävarusteeksi kompassin ranteeseen, joka näyttää ilmansuunnan, mihin tehtävässä pitää edetä. Metro Exoduksen open world on toki ihan kärpäsen paska verrattuna esim juuri RDR2:een, mutta jotain tämän tyyppistä navigaatiota toivoisin open world-peleihin, mitä Metro Exoduksessa käytetään.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Crash Bandicoot 4. Ilmestyy 2.10.2020. Eipä olisi kyllä uskonut. Edellinen hyvä Crash peli oli Twinsanity ja ne sen jälkeen tulleet kyllä ihan perseestä. Jos tämä uusin peli on samanlaista menoa, mitä nähtiin ensimmäisissä osissa niin kelpaa kyllä. Ainakin trailerin perusteella, tämä ei yhtään huonolta näytä.

 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa
Ei tainnut täällä olla vielä. Cyberpunkin julkaisu siirtyi kahdella kuukaudella marraskuulle. Linkki vie Cyberpunkin Twitteriin:





Ensimmäinen reaktio oli valtava pettymys, mutta tietäen CD Projekt Redin maineen kuluttajaystävällisimpänä pelitalona, kuinka paljon pelien laatuun siellä panostetaan, niin olen kyllä itse valmis odottamaan. Mielummin valmis hiottu paketti kuin juosten kustu buginen rahastuspaska a’la EA.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Pitkän aikaa on ollut jo tiedossa, että Eidos Montreal ja Crystal Dynamics työstävät Avengers-peliä. Peli on ilmestymässä useamman lykkäyksen jälkeen syyskuun 4. päivä, mutta muutamaa ikivanhaa klippiä lukuun ottamatta ei hirveästi mitään muuta ole pelistä kuulunut. Ne klipit vaikuttivat aika tönköiltä, mutta kerta puhutaan silti pelistä joka on vielä työn alla, niin ajattelin että kyllä se tuosta varmaan paranee. Noh. Nyt on tullut paljon lisää videomateriaalia, tässä vaikkapa yksi:



...ja tuon perusteella ennakko-odotukset on aika todella alhaalla. Gameplay vaikuttaa todella geneeriseltä - ehkä siinä on pelatessa enemmän syvyyttä, mutta ainakin tuon perusteella ei lupaavalta näytä. Suurin ongelma on kuitenkin itse hahmot. Kuten Insomniacin Spider-Man, tämäkään ei sijoitu MCU:hun, joten en oletakaan että näyttäisivät samalta kuin leffoissa, mutta onhan nuo animaatioineen aika tragikoomisia. Mutta suurin synti on ääninäyttely. Siis ihan oikeasti. Kuulostaa joltain nopeasti dubatulta JRPG:ltä 2000-luvun alusta.

Kenties tuosta tulee sittenkin ihan mainio peli, mutta itsellä taitaa ainakin jäädä aluksi hyllyyn, kattoo sitten jos alesta hankkii jossain vaiheessa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei tainnut täällä olla vielä. Cyberpunkin julkaisu siirtyi kahdella kuukaudella marraskuulle. Linkki vie Cyberpunkin Twitteriin:





Ensimmäinen reaktio oli valtava pettymys, mutta tietäen CD Projekt Redin maineen kuluttajaystävällisimpänä pelitalona, kuinka paljon pelien laatuun siellä panostetaan, niin olen kyllä itse valmis odottamaan. Mielummin valmis hiottu paketti kuin juosten kustu buginen rahastuspaska a’la EA.

CD:n crunch Witcher 3 loppuvaiheissa oli sen verran brutaali, että annan ihan mielelläni lisäaikaa heille jotta ohjelmoijat voivat fiksailla bugeja rauhassa. Ettei käy niinkuin esim. Skyrimille joka piti saada ulos 11.11.11 joten pelistä karsittiin hirveä määrä materiaalia pois.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Taitaa olla ilmeisesti poistettu tuo gameplay-osio tuosta lähetyksestä.
Edit: Näyttää ne jotain kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa
CD:n crunch Witcher 3 loppuvaiheissa oli sen verran brutaali, että annan ihan mielelläni lisäaikaa heille jotta ohjelmoijat voivat fiksailla bugeja rauhassa. Ettei käy niinkuin esim. Skyrimille joka piti saada ulos 11.11.11 joten pelistä karsittiin hirveä määrä materiaalia pois.

Joo, CDPR on saanut paljon kuraa tuosta crunch-kulttuurista. Tällä julkaisun siirtämisellä halutaan varmasti välttää juurikin crunchista mahdollisesti aiheutuva paskamyrsky. Eiköhän peli ole aika lailla valmis ja mitään syytä huoleen ei ole.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On kaikinpuolin todella paljon parempi vaihtoehto että koodareiden annetaan tehdä työnsä rauhassa ja saadaan valmiimpi lopputulos sitten joskus kun se on oikeasti valmis.

Niin, on se minunkin mielestäni paljon parempi, kuin julkaista keskeneräistä, mutta pakko silti sanoa, että joku tuossa tyylissäkin ottaa silti päähän, että noita julkaisupäivämääriä heitellään ja siirrellään suunnilleen niin, ettei sillä olisi mitään väliä. Onhan se tavallaan etenkin ennakkotilaajaa kohden tietyssä mielessä vähän väärin ja kun sitä pelifirmojen vinkkelistä miettii, nnin he tuskinpa tuossa siirtelyssä mitään häviävät, enemmänkin voittavat. Heti kun peli tulee alunperin ennakkotilattaviin, kaikista innokkaimmat tilaavat heti. No nämä tilaajat tuskin peruvat, vaikka viivästyisikin, mutta siinä ehtii tulla vielä niitäkin ennakkotilaajia, jotka ovat vartoilleet ja ennakoineet, ettei alkuperäinen pvm kumminkaan pidä, ettei ole kiirettä tilata.

Minun mielestä se ei olisi vääryys, vaikka niitä ennakkotilaajia kompensoitaisiin esim. jollain pienellä prosenttiosuudella hinnassa, joiden tilaushetkellä voimassa ollut julkaisupäivämäärä ei pidä. Sitähän se tietää monilla muillakin bisneksen aloilla, jos hommat ei tule valmiiksi ilmoitettuun ajankohtaan.

Homma ratkaisi tietysti sillä, että ilmoittaisivat suoraan päivämäärän, johon tulee valmista, mutta tuon ennakkotilauskuvion vuoksi tuntuu, että eivät he halua edes oikeastaan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Molempia tyylejä on käytetty ja lienee makuasia kumpaa kannattaa.
Shigeru Miyamoto, joka tunnetaan sellaisista indie-hiteistä kuten Super Mario Bros ja The Legend of Zelda, sanoi aikanaan:

A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.
Toki tuo sitaatti on ajalta, jolloin patchaaminen jälkikäteen ei ollut mahdollista. Mutta tuossa mielestäni on edelleenkin totuuden siemen, ensivaikutelman voi tehdä vain kerran.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näin se minustakin menee. Keskeneräisen tuotteen laskeminen markkinoille jättää paskan maun, vaikka sitä sitten paranneltaisiinkin päivityksin myöhemmin.

Joo kyllä minäkin tästä olen samaa mieltä, että loppupelessä peli tuomitaan käytännössä sitten ihan sen itse pelin perusteella, eikä mikään muu siihen pahemmin sitten vaikuta. Mutta pointti oli tosiaan se, että millä tavalla siihen asti, kun sitä riittävän valmista tulee, asiakkaita kohdellaan ja tavallaan se, että tekijöitä hyödyttää odotuttaa jengiä, koska sillä maksimoidaan sitä aikaa, jolloin pelistä voi vetää täyden hinnan.

Voisihan sitä joskus jollekin pelifirmalle esittää ajatuksen, että jos odotusaikaa, jossa peli saadaan, pidetään niin merkityksettömänä, että sitä voidaan huolettomasti pistää lisää silloin kun halutaan, niin mitäs jo me kaikki ostajat päättäisimme odotella julkaisun jälkeen niin ptikään, että se maksaa enää 20 € ja ostaa vasta sitten, kun meillähän ei ole mikään kiire sitä saada? Että kyllähän sillä odotusajallakin selvää merkitystä on, kun siitä, että se nopeammin saadaan, maksetaankin enemmän. Ja tässä mielestäni ehkä se suurin ongelma, joka ei oikeastaan houkuta itseäni ennakkotilaamaan, eli korvattaisiin jollain tavalla niille, joille se nopeus merkitsee eniten, jos ilmoitettuun ei päästykään. Että nimenomaan se ennakkotilaushan osittain pohjaa lupaukseen siitä, milloin peli on tulossa.

Mutta se mikä tässä ko. tapauksessa varsinkin on, että kyllä minä vielä sen ymmärrän, että kerran siirretään, mutta Cyberpunkin tapauksessa se piti tulla jo oliko viime huhtikuussa alunperin, kunnes se meni syyskuuhun ja nyt vielä pari kuukautta lisää. En tiedä sitten vaikuttiko korona, mutta jos ääninäyttelyt oli tehty, niin tuskimpa se nyt ihan hirveästi sitten vaikutti. Että kai sitä siinä vaiheessa voisi jo pystyä laskemaan riittävästi aikaa julkaisuun, kun ensimmäisen kerran siirretään. Että tietynlaista ratsastuksen makua tuossa välillä on.

Mutta no, sitten kun peli saadaan, niin tätä odottelua ei enää muisteta, eli toivotaan tosiaan, että se on sitten valmis, koska se pahinta olisi, että on jo pariin kertaan siirretty ja sittenkin olisi vielä kesken.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta se mikä tässä ko. tapauksessa varsinkin on, että kyllä minä vielä sen ymmärrän, että kerran siirretään, mutta Cyberpunkin tapauksessa se piti tulla jo oliko viime huhtikuussa alunperin, kunnes se meni syyskuuhun ja nyt vielä pari kuukautta lisää. En tiedä sitten vaikuttiko korona, mutta jos ääninäyttelyt oli tehty, niin tuskimpa se nyt ihan hirveästi sitten vaikutti. Että kai sitä siinä vaiheessa voisi jo pystyä laskemaan riittävästi aikaa julkaisuun, kun ensimmäisen kerran siirretään. Että tietynlaista ratsastuksen makua tuossa välillä on.
Ihmettelen suuresti, jos korona ei ole tähän vaikuttanut. Pelin kehitystyö kärsii todella paljon, jos joudutaan etätöihin. Yksi suurimmista hidasteista liittyy tiedonsiirtoon. Pelistudion sisällä on helppoa siirtää ja käsitellä isoja tiedostoja sisäverkossa, mutta kun joudutaan selviämään kotioloista löytyvillä nettiyhteyksillä, niin se vaikeuttaa ja hidastaa työskentelyä todella paljon. Etenkin, kun tähän ei yleensä ole varauduttu, eikä sitä varten ole toimivia järjestelmiä tai toimintatapoja.

Kehitystyössä käytettävät raakaversiot ovat nimittäin kooltaan usein jättimäisiä. Pahimmillaan puhutaan sadoista gigoista, mitä pitäisi päivittäin pystyä lataamaan suuntaan jos toiseenkin. Normaalisti kahdessa viikossa valmistuva työ voi helposti ottaa neljä viikkoa, kun joudutaan tällaiseen tilanteeseen.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kehitystyössä käytettävät raakaversiot ovat nimittäin kooltaan usein jättimäisiä. Pahimmillaan puhutaan sadoista gigoista, mitä pitäisi päivittäin pystyä lataamaan suuntaan jos toiseenkin. Normaalisti kahdessa viikossa valmistuva työ voi helposti ottaa neljä viikkoa, kun joudutaan tällaiseen tilanteeseen.

Hyväksyn tämän osittain, mutta jos tammikuun 16., kun ensimmäisestä viivästyksestä kerrottiin, viesti oli
"The game is complete and playable, but we need more time to playtest.", niin uskallan epäillä, että tuossa vaiheessa sieltä testaajat joka päivä uutta versiota latailevat. Se on sitten taas eri, että olivatko viestissään täysin todenmukaisia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyväksyn tämän osittain, mutta jos tammikuun 16., kun ensimmäisestä viivästyksestä kerrottiin, viesti oli
"The game is complete and playable, but we need more time to playtest.", niin uskallan epäillä, että tuossa vaiheessa sieltä testaajat joka päivä uutta versiota latailevat. Se on sitten taas eri, että olivatko viestissään täysin todenmukaisia.
Vaikka tuo pääosin olisikin totta, niin se ei tarkoita, että kehitystyö lopetettaisiin loppuajan osalta. Viimeiset kuukaudet ovat aina kiireisintä aikaa. Lisäksi playtest tarkoittaa käytännössä bugien etsimistä ja korjaamista, joka nimenomaan vaatii paljon eri versioiden latailua joka suuntaan. Testaus ja bugien korjaus on loppuajan osalta tärkein asia, mutta samalla peliä hiotaan kuntoon muutenkin kaikkien osa-alueiden osalta. Eli vaikka tuo toteamus varmasti pääpiirteiltään onkin totta, niin se saatetaan usein ymmärtää väärin.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka tuo pääosin olisikin totta, niin se ei tarkoita, että kehitystyö lopetettaisiin loppuajan osalta. Viimeiset kuukaudet ovat aina kiireisintä aikaa. Lisäksi playtest tarkoittaa käytännössä bugien etsimistä ja korjaamista, joka nimenomaan vaatii paljon eri versioiden latailua joka suuntaan. Testaus ja bugien korjaus on loppuajan osalta tärkein asia, mutta samalla peliä hiotaan kuntoon muutenkin kaikkien osa-alueiden osalta. Eli vaikka tuo toteamus varmasti pääpiirteiltään onkin totta, niin se saatetaan usein ymmärtää väärin.

No hyväksytään sitten kokonaan, koska onhan se niin, että korona saattoi olla syynä tähän toiseen kahden kuukauden siirtoon, en voi tietää ja hyvistä pointeistasi huolimatta, et sinäkään sitä kyllä tiedä oliko vai ei, ellei ole sisäpiirin tietoa? Mutta pointti ei joka tapauksessa ollut alunperin se, että mistä syystä sitä lisäaikaa otetaan, vaan se, että sitä lisäaikaa tässä teollisuudessa tunnutaan ottavan tyyliin täysin vapauksin asiakkaan kustannuksella ja koko homma pelataan turhan usein niin päin, että on melkein jo alunperin selvää, että siihen ekaksi annettuun julkaisupäivämäärään ei edes pystytä.

Varmaan tiedätte pelin kehitystyöstä jotain, te jotka tähän keskusteluun olette osallistuneet, mutta tulee fiilis, että se, mistä minä leipäni tienaan, IT-alalla asiakasrajapinnassa (teollisuusyritysten) työskentelystä, niin tiedättekö siitä mitään? Koska tässähän on suunnilleen yhteen ääneen koko jengi puolustellut pelin kehittäjiä ja olette selitelleet kaikkia syitä, miksi tuon julkaisupäivämäärän siirtely ilman mitään seuraamuksia on täysin hyväksyttävää.

Minun hommassani onnistuakseen pitää tietysti pitää development tiimin puolta asiakkaan suuntaan, mutta on siinä kyllä vastaavasti toisinpäinkin pidettävä välillä asiakkaan puolta omaan firmaan päin. Ei se homma näissä mene ihan niin, että asiakas aina hymyssäsuin ottaa vastaan tiedon, että valmista ei tullutkaan sovittuun ajankohtaan.

Ja se, että vaikka juuri te ymmärtäisittekin alaa, niin voidaanko lähteä siitä ajatuksesta, että kaikki asiakkaat ymmärtävät alan pirteet, tai miksei sitten tuonne ennakkotilauksen yhteyteen, kun julkaisupäivä laitetaan, pistetä alle teksti, että "ymmärräthän, että kyse on pelialasta ja tämä oli ensimmäinen luvattu päivämäärä, että tämä tulee kyllä melko varmasti vielä paukkumaan."

Mutta, jos mennään tähän vielä syvemmälle, niin ne keitä tässä olette puolustelleet, en minä heitä tässä edes syytäkään, koska luultavasti ei siellä pelin tuotantotiimissä (ainakaan tällaisessa isossa tuotannossa) valtaosa pääse siihen julkaisupävämäärään mitään varmaankaan sanomaan. Eiköhän se projektin johto ja myyntipuoli ole se.

Ja tämähän lähti siitä, kun puhe oli, että tekijät haluavat välttää crunchia ja ettei menisi ihan 24/7 työnteoksi. Tietysti en minäkään sitä toivo, mutta kyllä se äkkiä tuohon meneekin, jos asiakkuutta ei hallita. Että vähän olen sitä mieltä, että itse itselleen tekevät sen ja nimenomaan se jengi, joka julkaisupäivämääristä päättää. Se hetki tuossa kun pelin ensimmäinen julkaisupäivä annetaan on se, kun sekkari tosissaan lähtee juoksemaan vähenevään suuntaan. Siihen asti saadaan työskennellä varmaan rauhassa, mutta sitten on viesti annettu, että tämä tulee kohta ja voitte jo ostaa sen. Porukalla on jo rahaa sisässä tuotteen suhteen. Sitten se on saatava tietyssä ajassa pihalle, vaikka pvm:ää lykättäisiinkin.

Eli pointtini on se, että onko tuo ensinnäkään hyvää asiakkuuden hallintaa, kun kyllä siitä nyt varmaan jonkin verran pahaa mieltä aikaansaadaan, kun ilmoitetaan jotain, mitä joudutaan sitten lykkäilemään. Ja toisekseen, että jos tällä tyylillä tuppaa tulemaan kumminkin perkeleen kiire, niin siitähän sitä keskustelua juurikin on ollut tapetilla. Joku osa-alue tuossa kusee, mutta sitten se mitä sanoin, että kyse kun on rahanteosta, niin tähän se on melko varmaan siitä syystä mennyt, kun tällä netotaan eniten.

Eli en tiedä missasiko tässä osa pointin, mutta sen sijaan, että mietitte asiaa puhtaasti kehittäjien saappaista, niin miettikääpä asiakkaan saappaista, koska asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja se, minkä asiakas kokee hyväksyttäväksi ja mihin tyytyy, määrää lopulta sen, että millä tavalla tuo koko kuvio pelintekijäpuolelta voidaan rakentaa. Mutta se ei ole kuitenkaan asiakkaan vika, jos menevät lupailemaan ja eivät pysty pitämään.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Varmaan tiedätte pelin kehitystyöstä jotain, te jotka tähän keskusteluun olette osallistuneet, mutta tulee fiilis, että se, mistä minä leipäni tienaan, IT-alalla asiakasrajapinnassa (teollisuusyritysten) työskentelystä, niin tiedättekö siitä mitään? Koska tässähän on suunnilleen yhteen ääneen koko jengi puolustellut pelin kehittäjiä ja olette selitelleet kaikkia syitä, miksi tuon julkaisupäivämäärän siirtely ilman mitään seuraamuksia on täysin hyväksyttävää.

Minun hommassani onnistuakseen pitää tietysti pitää development tiimin puolta asiakkaan suuntaan, mutta on siinä kyllä vastaavasti toisinpäinkin pidettävä välillä asiakkaan puolta omaan firmaan päin. Ei se homma näissä mene ihan niin, että asiakas aina hymyssäsuin ottaa vastaan tiedon, että valmista ei tullutkaan sovittuun ajankohtaan.
Itse ainakin koodarina olen kovin kantapään kautta oppinut 80/20-säännön eli Pareto principle - Wikipedia - eli kovin useasti (vaikka tuolla säännöllä on monta tulkintaa) ensimmäiset 80% projektista vie yhtä paljon aikaa kuin viimeiset 20% kun koko homma pitää vetää kasaan. Toivon todella, että CDPR käyttää tähän paljon resursseja, koska niin paljon kuin tykkäsinkin Witcher 3:sta, niin olihan se ihan raakile julkaisun yhteydessä. Bugeja joka paikassa ja kaatuu jos sattuu kattomaan väärin.

Tulee vaikutelma, että olisit jotenkin asiakassuhteessa CDPR:ään. Varmasti olet siinä mielessä, että joskus ostat pelin, mutta ei ne ole sulle mitään velkaa. Toki jos olet ennakkotilaaja, niin jotain hyvityksiä/ennakkotilauksen peruminen voisi olla ok, tästä joudut vääntämään peistä mitä hyvänsä kauppapaikkaa oletkaan ennakkotilannut; mutta et varmaan missään vaiheessa ole allekirjoittanut sopimusta, että CDPR tekee pelin valmiiksi päivään X mennessä? Joten aika turhaa kitinää.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse ainakin koodarina olen kovin kantapään kautta oppinut 80/20-säännön eli Pareto principle - Wikipedia - eli kovin useasti (vaikka tuolla säännöllä on monta tulkintaa) ensimmäiset 80% projektista vie yhtä paljon aikaa kuin viimeiset 20% kun koko homma pitää vetää kasaan. Toivon todella, että CDPR käyttää tähän paljon resursseja, koska niin paljon kuin tykkäsinkin Witcher 3:sta, niin olihan se ihan raakile julkaisun yhteydessä. Bugeja joka paikassa ja kaatuu jos sattuu kattomaan väärin.

Edelleen pelkkää puhettä tuotannon näkökulmasta, ei mitään asiakkuuden näkökulmasta. Jokaisenko pelin ostavan pitää tämä ymmärtää mielestäsi? Jos ostan vaikka auton korjausken, niin ei minun pidä tietää auton korjaamisesta mitään, vain se, että tuleeko kuntoon ja koska tulee, ratkaisee.

Tulee vaikutelma, että olisit jotenkin asiakassuhteessa CDPR:ään. Varmasti olet siinä mielessä, että joskus ostat pelin, mutta ei ne ole sulle mitään velkaa. Toki jos olet ennakkotilaaja, niin jotain hyvityksiä/ennakkotilauksen peruminen voisi olla ok, tästä joudut vääntämään peistä mitä hyvänsä kauppapaikkaa oletkaan ennakkotilannut; mutta et varmaan missään vaiheessa ole allekirjoittanut sopimusta, että CDPR tekee pelin valmiiksi päivään X mennessä? Joten aika turhaa kitinää.

En varsinaisesti syytä tässä CDPR:ää vaan yleisesti sitä, miten tämä minun mielestäni näyttää menevän. Mitkä pelit ovat tässä viimeaikoina siirtyneet tuonnemmaksi? Niistä mitä olen ajatellut viimeaikoina ainakin Ghost of Tsushima ja Wasteland 3 (voi mennä koronan piikkiin, mutta on tässä samaa tapahtunut jo aiemminkin yhtälalilla), voidaan näitä alkaa tonkia, että moniko on mennyt näin, voin jopa itse yllättyä, ettei niitä ehkä sitten ole niin paljoa, kuin minusta tuntuu, mutta tutkitaanko?

Tämä Cyberpunk vaan toimii ehkä keihäänkärkenä tässä, joskin on sen verran iso, että vaikea sitä on varmaan täysin ennustaa. Mutta on se vähän naiivia ja yksipuoleistakin näkökantaa mielestäni, että jos vedetään seitsemän kuukautta pitkäksi, että alkuperäiseen piti tulla valmiiksi, eikä mitään muuta asiaan liity. Ja jos noin todella on ja kyse on täysin vilpittömästä virhearvioinnista, niin saa se vähän näyttämään sen arvioija- ja jukaisupäivämääräporukan huonolta mielestäni.

Mutta siellähän on voinut olla painetta heillä muista asioista, ehkä kun uuden sukupolven konsolit on tulossa, niin tämä piti saada pihalle, ennenkuin ollaan skabassa suoraan näille uusille platfomreille tulevien pelien kanssa. Mutta niin usein tätä pitkäksi vetämistä kuitenkin tapahtuu, etten suostu mitenkään uskomaan, että joka kerta käy vaan niin, että aika arvio epäonnistuu. On siinä muutakin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Mitkä pelit ovat tässä viimeaikoina siirtyneet tuonnemmaksi? Niistä mitä olen ajatellut viimeaikoina ainakin Ghost of Tsushima
GoT (ja tuleepa tästä hankalaa tulevaisuudessa että tarkoitetaanko Ghost of Tsushimaa vai Game of Thronesia) ainakin lykättiin ihan sen takia, että TLOU 2:n julkaisua jouduttiin lykkäämään, tämä taas ilmeisesti johtui koronasta (ei välttämättä niinkään pelin valmistumisen takia, vaan ihan fyysisen valmistuksen ja siihen liittyvän logistiikan takia). Sony ei halunnut ymmärrettävästi kahta isoa julkaisua samalle kuulle. Shittiä happenoi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös