Oberstdorfin MM-hiihdot 24.2.–7.3.2021

  • 64 721
  • 671
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tähän nyt se klassinen "kaikille sama". Hiihtäköön sen verran hyvin myös pertsalla että on mahdollisuuksia 15 kilometrin vapaalla.
Toisaalta joo, mutta itse ajattelen niin että yhdestä kilpailusta jaetaan yhdet mitalit, eikä erillisten kilpailujen pitäisi vaikuttaa toisiinsa.

Ennen vanhaan oli pertsan kymppi ja siitä jaettiin mitalit. Heti perään seuraavana päivänä oli kuitenkin vapaan 15km, johon lähdettiin pertsan kisan tuloksien perusteella. Ja taas jaettiin mitaleita.

Mun mielestä kyse oli ja on yhdestä kilpailusta, jossa vain on kaksi osiota. Siksi tykkään nykyisestä yhdistelmäkisasta enemmän.

Periaatteessa mulle sopisi myös vanhanaikaisen tyylinen takaa-ajo, jos siitä jaettaisiin vain yhdet mitalit.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Periaatteessa mulle sopisi myös vanhanaikaisen tyylinen takaa-ajo, jos siitä jaettaisiin vain yhdet mitalit.

Tämä olisikin kenties se paras vaihtoehto yhdistelmäkilpailun korvaajaksi. Mutta tuskin tulemme tällaista kilpailumuotoa
enää näkemään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Periaatteessa mulle sopisi myös vanhanaikaisen tyylinen takaa-ajo, jos siitä jaettaisiin vain yhdet mitalit.
Juuri näin, eli skiathlon helvettiin ja tämä tilalle. Mitään tarvetta ei ole jakaa mitalia molemmista osioista, yksi riittää hyvin. Ei maastohiihdon tarvitse mitään uintia olla missä on joku lähemmäs kymmenen eri matkaa. Mitaleille tulee ihan eri arvo silloin. Jos saisin päättää niin:

-Sprintit
-15km
-10+10 tai 15+15 takaa-ajo
-50km

Ei tämän niin vaikeaa pitäisi olla. TV-katsojalle tuollaisen takaa-ajokisan seuraaminen olisi jännää, tai ainakin itse pitäisin. Yhteislähtöjen ja väliaikalähtöjen kanssa voitaisiin sitten tehdä kompromisseja aina vuorovuosin. Mielestäni tuohon kisaohjelmaan mahtuisi hyvin sitten myös parisprintti mukaan, voisi tulla hyvin myös variaatioita sille että ketkä keskittyvät vaikka pelkkiin sprintteihin yms. Muistan kun Lahden 2001 kisoihin tuli sprinttikisat mukaan niin oli ihan erikoissprinttereitä, mutta nykyään niitä ei oikein ole enää. Joku Ola Vigen Hattestad varmaan viimeisin ihan puhdas sprintteri, siis sellainen joka pärjää.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Monojen suhteen joutuu tietysti tekemään kompromissin, mutta se on kuitenkin kaikille sama. En oikeastaan ymmärrä yhtään, jos urheilijoilla on tuollainen näkökulma. Ihan turhaa valittaa siitä, jos ei pääsekään hiihtämään parhailla mahdollisilla välineillä. Vastustajilla on sama tilanne.
On sama mutta kun se ei ole hyvä kenellekään ja nimenomaan vie parhailta urheilijoilta tehoa suhteessa heikompiin. Siis minkä tahansa paskan asianhan voi perustella sillä "kun se on kaikille sama", mutta silti monesta asiasta voi kysyä että onko siinä silti mitään järkeä? Yhdistetyn kisa voitas järkätä että hypätään K15-mäestä ja hiihdetään 200 metriä ja turha kenenkään ulista kun se on kaikille sama! Aivan huikee idea sekin olis varmaan!

Eikä se ero ole edes kovin merkittävä. Olen itse tänä talvena hiihtänyt useita pertsan lenkkejä luistelumonoilla. Tällainen kuntourheilija ei edes huomaa eroa, joten en jaksa uskoa että kilpaurheilijaakaan tuo asia loputtomasti vituttaisi.
Öö, ihanko oikeesti tällasella ajattelulla mennään? Että kun mä käyn joskus luistelemassa jollain parikyt vuotta vanhoilla perushokkareilla ja toimii hyvin niin kyllä ne NHL-miehetkin ihan hyvin vois sellasilla vetää.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
-Sprintit
-15km
-10+10 tai 15+15 takaa-ajo
-50km

Itse, jos saisin suunnittella arvokisojen ohjelman, niin se olisi seuraavanlainen:

Miehet:

- Sprintti
- 10 km (p) +10 km (v) samana päivänä ei kuitenkaan yhteen pötköön, mitalit vain jälkimmäisen osan peruusteella
- 30 km (p/v) yhteislähtö yhdellä hiihtotyylillä
- 50 km (p/v) VÄLIAIKALÄHTÖ
- viesti ja parisprintti

Naiset:

- sprintti
- 5km (p) + 5 km (v) samana päivänä ei kuitenkaan yhteen pötköön, mitalit vain jälkimmäisen osan peruusteella
- 15km/20km (p/v) yhteislähtö yhdellä hiihtotyylillä
- 30 km (p/v) VÄLIAIKALÄHTÖ
- viesti ja parisprintti
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minä en ymmärrä, miksi yhdistelmähiihto pitäisi poistaa arvokisaohjelmasta. Miesten puolella skiathlonit ovat olleet viime aikoina upeita kilpailuja arvokisoissa järjestään eikä todellakaan ole nähty mitään massakiriin päättyvää letkajenkkaa. Ylipäätään minusta arvokisaohjelman tulee olla sellainen, että kisoissa oikeasti kysyään erilaisia ominaisuuksia ja skiathlonissa on sellaisia spesiaaleja juttuja, joita ei muissa kisoissa ole (lihasten toimintakyky hiihtotavan vaihduttua, suksitaitavuus pertsalla kombin monolla jne.). Urheilullisuuden näkökulmasta kaikkein tyhmintä oisi mennä ampumahiihdon suuntaan eli ohjelmaan, jossa kaikki kisamuodot kutsuvat puoleensa melkein samoja ominaisuuksia ja kaikilla matkoilla on pitkälti samat suosikit.

Täällä ehdotettiin sitä vuoden 2001 takaa-ajomuotoa takaisin. Vissiin aika kultaa muistot, kun näköjään unohdettu, kuinka kyseistä kisamuotoa urheilijoiden toimesta haukuttiin ihan helvetisti, miten mukamas leikitään urheilijoiden terbeydellä, kun kaksi kertaa päivässä rykäistään kova kisa.
 

Ralph

Jäsen
Johaug toi Norjalle 12. kultamitalin näissä kisoissa ja Norjan saldo on nyt 12-11-6, kun muulla maailmalla 11-12-17.

Jos siis miesten 50 kilometrillä voitto menee muulle maailmalle ja Norjaan tulee hopeaa, tulee tasapeli sekä kulta- että hopeamitaleiden osalta. Tällöin muu maailma tietysti voittaisi mitalitaulukon pronssimitalien myötä. Joten Norjalla tänään pakkovoitto edessä!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mä kaipaan enemmän väliaikalähtöjä. Sen verran hiihto-konservatiivi olen. Massalähdöt ovat paitsi yleisön hauskuutusta ja uusien tv-katsojien kosiskelua, suosivat selvästi tiettyjä hiihtäjiä ja etenkin 50 km kisassa, pahimmillaan kisa on todella puuduttavaa lipumista 49 kilsaa. Joku 50 km väliaikalähdöllä kysyy klassista kestävyyttä, vauhdinjakoa, taktista osaamista ja henkistä kanttia. Liiallinen perässä roikkuminen, retkihiihtely ja kolarointi loistaa poissaolollaan ja oikeasti kestävin hiihtäjä pystytään erottelemaan.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Arvokisoihin toivoisin samanlaista ohjelmaa kuin ampumahiihtoon. Yksi yhteislähtökisa, vanhan ajan takaa-ajo (eli osat erikseen,
ei mitään tyylinvaihtoa lennosta), ja yksi tai kaksi yksittäistä väliaikalähtökisaa+sprintti ja viesti(t)
Eikö ampumahiihdossa muuten ole vähän painetta siihen että väliaikalähtönä olevia normaalimatkan kisoja ei niin järjestettäisi. Toki ne varmaan MM-kisojen ohjelmassa pysyvät mutta maailmancupissa on vain kaksi tuollaista kisaa tänäkin vuonna. Ja syynä siihen on se, että tv-yhtiöiden näkökulmasta tuollainen yli 1,5 tuntia kestävä väliaikalähtökilpailu on turhan pitkä ja hankalasti seurattava. Urheilijat haluaisivat enemmänkin normaalimatkan kisoja, mutta hehän eivät tietenkään päätä.

Kyllähän urheilullisesti väliaikalähtökisat ovat tietenkin mielenkiintoisia ja ehkä reilumpia, mutta toisaalta sitten taas viihteen näkökulmasta veikkaisin että iso osa mahdollisista tv-katsojista pitää kuitenkin enemmän yhteislähdöistä ja sprinteistä missä on koko ajan tilanne selvillä ja tapahtuu koko ajan. Siis ne samat syyt miksi oletan että ampumahiihto on niin paljon suositumpaa kuin tavallinen hiihto (muualla paitsi Norjassa ja Suomessa ilmeisesti). Aina on mahdollisuus yllätyksiin ja kilpailun aikana tapahtuu koko ajan.

Itse näen tilanteen niin, että tavalla tai toisella kansainvälisen hiihtoliiton pitää miettiä miten lajin mielenkiintoa saadaan lisättyä. Keski-Euroopassa jäävät kuitenkin esimerkiksi ampumahiihdon jalkoihin ja vaikea on myydä tuotetta missä norjalaiset (ja välillä venäläiset) voittavat käytännössä kaiken. Nyt näissä kisoissa henkilökohtaisilla matkoilla on hiihdossa tainnut vain Lampic ottaa mitalin sprintistä ja kaikki muut mitalit ovat menneet Norjaan, Venäjälle, Ruotsiin. Jos ottaa viestitkin mukaan, niin mitaleja on lisäksi Suomella (sprinttiviesti ja naisten viesti), Ranskalla (miesten viesti), Sveitsillä (sprinttiviesti) ja Slovenialla (sprinttiviesti).
Oletan että ne keinot mielenkiinnon lisäämisen ovat nimenomaan sprintit, sprinttiviestit ja yhteislähdöt. Yhdistelmäkisa on myös hyvä, koska siinä voi kisan aikana tulla isoja muutoksia kun vaihdetaan hiihtotyyliä. Viihdebisnestähän tuo kuitenkin nykyään pääasiassa on.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Muistan samoin kuin @erku tuon, että kun Lahdessa ja Salt Lake Cityssa hiihdettiin tuo takaa-ajo muutaman tunnin palautusajalla, niin itse hiihtäjiltä tuo sai enemmän kritiikkiä kuin mikään muu muutos. Ehkä tuo skiathlon on tosiaan paikkansa lopullisesti arvokisaohjelmassa ottanut, vaikka moni urheilijoista lajista ei pidäkään. Toisaalta onhan esim. Pärmäkoski puhunut matkan puolesta, ja näissä Oberstdorfin kisoissa esim. se miesten skiathlon on ollut ehkä paras kilpailu hiihtopuolella.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oma ehdotus arvokisojen pysyväksi ohjemaksi:

Naiset/Miehet:
Sprintti (v)
Yhdistelmähiihto (15 km p+15 km v)
15 km väliaikalähtö (v)
Viesti 4x10 km (2×p ja 2xv)
50 km (p) väliaikalähtö

Parisprintin ottaisin ohjelmasta pois, minusta se on jotenkin typerä laji. Tai ainakin voisi muokata niin, että molemmat hiihtävät reitin kerran.

Vapaan hiihtoa pitää suosia mahdollisimman paljon, jotta saataisiin Keski-Euroopasta hiihtäjiä mukaan. Tuo on lajin elinvoiman kannalta elinehto. Nyt suuntaus on huono, jopa Tour de Skin palkintorahat putoavat koko ajan huippuvuosista.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Ulvang allekirjoittaa arvostelun. Hänen mukaansa MM-kisat olisi jatkossa pystyttävä viemään maaliin helmikuun puoliväliin mennessä, jotta vesikelihiihdoilta vältyttäisiin.

– Ajankohta on ehdottomasti tärkein kysymys. Tiedämme, että märät olosuhteet ja suolaus ovat huollolle haastavia. Näissä oloissa erot suksien välillä ovat myös suurimmillaan. Suurimmat maat, jotka voivat testata paljon, saavat kohtuutonta etua, Ulvang sanoo.


Tuosta on helppo olla samaa mieltä, kalustossa on haastavissa keleissä liian isoja eroja. Suomen päävalmentaja kertoi, että miesten parisprintissä Suomi sai etua heikompiin suksiin 3-5 sek per kierros. Tuo on valtava ero, kun halutaan mukaan uusia maita, pitäisi välttää kisaamista ääriolosuhteissa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tämä on se päivä kun olen Magnar Dalenin kanssa samaa mieltä: pitkät matkat pidemmiksi. Mutta ei naisille mitään 70 kilsaa vaan kaikille 100 kilsaa. Todellisilla pitkillä matkoilla yhteislähtö on perusteltavissa, jokaisen on todellakin mentävä omaa vauhtiaan eikä peesailu ole niin merkittävässä osassa. Myös voitaisiin hiihtää kaikki yhdessä, miehet, naiset ja muut.
 

Rara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuota sekaviestiä olen itse aiemmin miettinyt. Ampumahiihdossa ja mäkihypyssä on sekakisat, miksei maastohiihdossa? Luulen, että se on seuraava uusi kisamuoto. Toinen mitä olen pohtinut on se, että miksi vapaatyyli on aina viimeisenä sekä viesteissä että yhdistelmäkisassa? Miksei tätäkin voisi vaihdella että olisi välillä toisin päin?

Huomenna ne sitten loppuu. Sen verran jaksan vielä ihmetellä, että kun pitkät matkat hiihdetään yhteislähtönä ilmeisesti
aina ja iankaiken aina maailman loppuun saakka, niin miksei voisi joskus hiihtää, vaikka kahta eri lenkkiä (miehet esim. 6km+6,5km, naiset esim. 5+5 km) vuorotellen. Tällöin hiihtäjät ovat ihan yhtä monta kertaa stadionilla yleisön edessä kuin nykyäänkin, jos se kerran on niin pirun tärkeää (tällähän näitä lyhyitä lenkkejä pitkillä matkoilla on perusteltu)

Silloin (lähes) kaikki, ketkä jaksavat, saisivat hiihtää maaliin saakka. Ja toinen hyöty on se, että jos sattuu lämmin keli, niin latu-
pohja ei menisi ihan sohjomössöksi.

Ainakin Holmenkollenilla ja Lahdessakin on juuri näin hiihdetty. Käytännössä siis yhtä pidempää lenkkiä missä puolivälissä tai jossain kohtaa käydään stadionilla pyörähtämässä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Yhdistelmäkisa on parantunut huimasti ja nykyisin ilman muuta osa arvokisoja. Sen sijaan sen vapaan painotuksesta tulisi luopua ts. hiihtojärjestyksestä pitäisi tulla arvokisoittain vaihtuva. Sama muutos myös viestiin. Ei pitäisi nykyaikana olla mahdoton ratkaisu, ratojen vetämisellähän tuota on perusteltu.

Takaa-ajokisassa on kaksi ongelmaa: a) tyylien yhdistelmäkisaa räikeämpi tasa-arvo ja b) kilpailun aikainen ratkeaminen. Ei olisi kauhean mielenkiintoista katsoa perinteisen takaa-ajoa, kun Bolshunov, Krüger ja Holund ratkoisivat jo vapaalla pelin. Tai Niskanen, Bolshunov, Kläbo ja Iversen pertsalla.

Toivottavasti tuo Dalenin idea sekaviestistä nauretaan pihalle. Ei todellakaan pidä luopua kisojen kohokohdista sen takia, että saataisiin tilalle mukamas tasa-arvoisempi kilpailu, joka vain pelaisi isojen maiden pussiin. Parisprinttiin sekaformaatti voisi toimiakin, mutta ylimäääräistä viestiä ei tarvita. Johan ampumahiihdossa on nähty, millaiseksi pelleilyksi homma on mennyt kun viestejä on koko ajan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma ehdotus arvokisojen pysyväksi ohjemaksi:

Naiset/Miehet:
Sprintti (v)
Yhdistelmähiihto (15 km p+15 km v)
15 km väliaikalähtö (v)
Viesti 4x10 km (2×p ja 2xv)
50 km (p) väliaikalähtö

Parisprintin ottaisin ohjelmasta pois, minusta se on jotenkin typerä laji. Tai ainakin voisi muokata niin, että molemmat hiihtävät reitin kerran.

Vapaan hiihtoa pitää suosia mahdollisimman paljon, jotta saataisiin Keski-Euroopasta hiihtäjiä mukaan. Tuo on lajin elinvoiman kannalta elinehto. Nyt suuntaus on huono, jopa Tour de Skin palkintorahat putoavat koko ajan huippuvuosista.

Parisprintistä saadaan suomalaisille lohdutusmitalit, ja pysyy tälläkin talousalueella vielä mielenkiinto hiihtoon yllä. Ehdottomasti pidettävä nykymuodossaan.

En mä oikein tiedä, pitäisin kai kaikki nykyiset mutta lisäisin yhden 30 km (miehet) tai 20 km (naiset) väliaikalähdön. Ohjelmasta poistuisi maanantain välipäivä, mutta hei eihän kaikkien tarvitse hiihtää kaikkia matkoja. Valitkaa niitä matkojanne.

Lyhyempi väliaikalähtö voisi olla aina perinteinen, ja pitempi vapaa. Ja pitkä yhteislähtökisa (50/30 km) sitten vuorotahtiin perinteinen tai vapaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mun mielestä ei missään nimessä lisää matkoja. Erilaisten kisamatkojen lisääminen vie koko homman vain kohti uintia, jossa on jo nyt aivan järkyttävästi liikaa matkoja ja koko kisaaminen ja mitalit menettää merkityksensä. Joku sekamäki on jo aivan koominen viritelmä, oli jo syntyessään. Kuka sitä arvostaa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Milloin 50 km on viimeksi hiihdetty yhtenä lenkkinä?
Ei aavistustakaan, mutta jos pitäisi arvata niin Oslo 1966. Vai olikohan edes Hakulinen ja 1952.
Edit: 1983 Kollenilla hiihdettiin 25km lenkkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Mitkä on Iivon realistiset menestys mahdollisuudet tänään? Onko mahdollista, että kuninkuusmatka pituutensa tähden olisi niin omanlainen koettelus, että Iivo on nimenomaan harjoitellut ja säästänyt parhaimpansa tätä matkaa varten. No se oli retorinen kysymys. Onhan se.

Mutta mihin se riittää? Mikä on palstalaisten näkemys, onko voitto nykykunnossa mahdollinen?
 

Jaskaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue
Mitkä on Iivon realistiset menestys mahdollisuudet tänään? Onko mahdollista, että kuninkuusmatka pituutensa tähden olisi niin omanlainen koettelus, että Iivo on nimenomaan harjoitellut ja säästänyt parhaimpansa tätä matkaa varten. No se oli retorinen kysymys. Onhan se.

Mutta mihin se riittää? Mikä on palstalaisten näkemys, onko voitto nykykunnossa mahdollinen?

Iivolla on kova latinki ja vähemmän hiihdettyjä matkoja kuin monilla kilpakumppaneilla, toivottavasti on Iivon päivä. Klaebon suoritus mielenkiintoista seurata, yöllä ollut pakkasta -4 ja tunteja plussalla vain muutama ennen kisaa, jos on pilvistä niin Klaebo voi olla kova. Nostan suosikiksi kuitenkin Kruegerin, on kunnossa ja matka sopii.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri niin. En ymmärrä tätä valitusta, että nämä menisi jotenkin letkajenkaksi. Naistenkin kisassa erot repeilivät hyvinkin paljon ja eiköhän sama nähdä miesten kisassa.
Naisissa erot on suurempia ja taso aika kapea kärjessä. Miehissä yleensä letkat on pysyneet isompina. Toki homma on vähän muuttunut siitä että hiihdellään ja annetaan Nortin voittaa mutta tuskin samanlaista repeilyä tullaan näkemään.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei kisaa, jossa suomalainen ei kaatuisi.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Tshekki vs Itävalta
  • 1.12
  • 10.00
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös