Onneksi Suomen huolto on tähän asti tainnut joka kisassa onnistua suksen kanssa. Toivottavasti tänäänkään ei tule ohipäivää.
Tuo on aika raadollista, isojen resurssien maat saavat isoa etua kalustopuolella. Suomen päävalmentaja sanoi Suomen saaneen parispintissä kalustolla 3-5 sekunnin edun per kierros niihin maihin, kenellä kalusto oli heikko. Tuo on aivan valtava etu. Sprintissä Suomella on ollut tykkikalusto, muissa kisoissa top 1-3. Alakärpän kiinnitys on MM-menestyksen tärkeimpiä tekijöitä. Toki myös Suomen huolto on testannut valtavat kilometrit, jolloin sattuman osuus saadaan pieneksi.
Hieno urheilija Diggins sanoi ylpeänä hiihtäneensä joka kisan täysillä, vaikka kalusto ei ole ollut kertaakaan kilpailukykyinen. Tuo ei tietysti poista sitä, että Diggins hiihti viestissä taktisesti täysin vihkoon, kun päätti vetää koko matkan. Heikommalla suksella olisi kannattanut vain peesata ja säästää voimat loppuun, mutta Krista kiitti ja kuittasi upean kirivoiton.
Saksa on oikeastaan vasta nyt kisojen loppupuolella alkanut löytää oikeat voiteet. Ruotsi on munannut välinepuolella jo kahdesti, naisten viestissä tuli todellinen mahalasku.
Norjalla on suurimmat resurssit ja se on myös näkynyt. Norjalla on ollut jokaiseen kisaan hyvä kalusto. En usko, että viestissä tulee tähän muutosta.
YLE:n lähetyksessä on ollut hieman outoa, että kaluston merkitystä ei ole juuri nostettu esille. Tuo on ehkä sitten tietoinen valinta, ehkä suurin osa katselijoista ei halua kuulla välinepuolesta liikaa. Esim. Kirvesniemi ja Isometsä taas nostavat aina välinepuolen esille.