Vuoden 2010-11 tietojen (
MTV3) perusteella pääsylipputulot ovat lähes samaa luokkaa yhteistyösopimusten kanssa. HIFK:n ja Kärppien lukuja katsellessa vaikuttaa siltä, että meidän lukuun ei ole ainakaan liigan mittapuulla tungettu "kaikkea läheltä liippaavaa" mukaan.
En tiedä miksi lähdit vertailemaan kaksi vuotta vanhoja budjetteja tai edes sitä mitä haet vertauksella HIFK:hon tai Kärppiin. Tällä kaudella Jokerit on budjetoinut eniten pääsylipputuloja, ja sekin varovaisella 8400 katsojan yleisökeskiarvolla. Näyttääkin todennäköiseltä että Jokereilla tulee olemaan liigan suurimmat pääsylipputulot.
Oleellista on miettiä esimerkiksi:
1. Miten paljon tuohon on mennyt enemmän rahaa?
Sen verran kuitenkin on todettava, että suuri osa uudistuneesta markkinoinnista on periaatteessa helppoa ja erittäin halpaa toteuttaa pelaajayhdistyksen "perussopimusmallin" raameissa.
Mikä on "pelaajayhdistyksen perussopimusmalli"? Markkinointi ei aina ole avaruustiedettä, vaan vaatii lähinnä kekseliäisyyttä ja maalaisjärkeä. Näkyvyydestä joutuu jatkossakin maksamaan, vaikka sosiaaliset mediat tietenkin mahdollistavat kustannustehokkaan markkinoinnin tietyille asiakasryhmille.
1-3, urheilupuoli, markkinointi, brändi
Nämä asiat ovat nähdäkseni kunnossa tai ainakin työn alla. Aina pystyy parantamaan, mutta pohja on jo kunnossa. Jokerit on ansiokkaasti myös tehnyt paljon uusia, innovatiivisia asioita.
Jotta pystytään parantamaan, on keskityttävä siihen mikä voidaan tehdä toisin tai paremmin. Juuri ottelutapahtuman näen tässä valossa tärkeänä.
4. Ottelutapahtuman pitää olla sellainen, että lipuista tärkeisiin matseihin joutuu tappelemaan, halli on aina kotisohvaa parempi vaihtoehto ja tapahtuma vetoaa myös muihin kuin laji-ihmisiin.
Ottelutapahtumassa on nähdäkseni paljon parantamisen varaa, vaikka siinäkin on tapahtunut kehitystä. Lienee selvää, että kaikkien matsien tuominen telkkariin ja nettiin syövät yleisömääriä, kenties merkittävästikin. Jotkut joukkueethan pitivät tätä suurena ongelmana ja ovat ymmärtääkseni olleet halukkaita rajoittamaan TV-tarjontaa. Tämä on mielestäni väärin, sillä palvelu on välttämätön vieraspelien seuraamiseen. Systeemi palvelee myös muualla asuvia faneja. Liigapaikkakunnilla asuville palvelu markkinoi tuotetta niille potentiaalisille asiakkaille, jotka syystä tai toisesta eivät lähde halleihin.
Fakta on kuitenkin, että matsiin lähteminen maksaa ja on neljän tunnin projekti. Kotona matsin seuraamiseen menee puolitoista tuntia. Olisikin elintärkeää keskittyä siihen, mitä lisäarvoa halliin lähteminen tuo, sillä siitä maksaa sekä rahassa että ajassa merkittävän hinnan.
4a. Kehitetään kotimatsien toimintaa siten, että myös vierasfanien on helppo tulla Areenalle. Miksi ei esimerkiksi eri seurojen fanikerhoille tai etäfaneille luoda "kausaria", jolla näkee jokaisen suosikkiseuransa matsin Areenalla? Tuo voisi olla kovaa valuuttaa esimerkiksi töiden tai opiskeluiden takia alueelle muuttaneiden parissa. Miksi ei yhdessä muiden faniryhmien kanssa väsätä heidän matkojaan Areenalle? Tuo toisi tunnelmaa Areenalle, rahaa kassaan ja "pakottaisi" meidänkin väen raivokkaaseen kannustukseen aivan kuten Eteläpääty "pakotti" ihmiset Turussa ja Raumalla.
Tämä on hyvä idea, mutta vaikeasti toteutettavissa. Miksi ostaa vieraskausaria etukäteen, kun irtolippujakin on ostettavissa kalenterin selkiytyessä? Matsin tunnelma vaikuttaa kaikkien katsojien viihtyvyyteen ja vierasfanien saaminen Areenalle tekisi tuotteesta huomattavasti paremmin. Pasilan asema on merkittävä hyödynnettävissä oleva valtti, kun vierasfanit arkisinkin ehtivät yhdeksän junaan.
4b. Matsien oheistoimintaa on vietävä eteenpäin. Tällä hetkellä erätauot ovat esimerkiksi itselleni melkoista pakkopullaa: erätauko-ohjelma on aina käytännössä sama ja "oikean" matsin ollessa kyseessä bisseäkin joutuu jonottamaan kohtuullisen kauan ja imaisemaan mukinsa epämukavasti.
Samaa mieltä. Erätauko-ohjelmaa ei Suzuki-kisaa ja videohaastatteluita lukuun ottamatta ole. Erätauko-ostokset jää yleensä tekemättä, kun ei vaan jaksa uhrata ensimmäistä kymmentä minuuttia jonottamiseen. Olenkin aina ihmetellyt miksei ruoka- ja juomapisteitä voisi olla enemmän, sillä tulot olisivat kuitenkin menoja suuremmat.
4c. Pyritään tekemään jokaisesta matsista jollakin tavalla uniikki. Esimerkiksi Bluesia vastaan olisi voitu rohkeasti ottaa pikkujouluteema ja tarjota esimerkiksi jo ovella joulukortti, ryhmälippuja eri ryhmille ja somistaa areenaa jouluiseksi sisäpuolelta.
Onhan tässä ollut kaikenlaista teemaa: koulu-, synttäri-, lapsi-, opiskelija-, perhe- ja etukorttimatsia. Jaksavatko nämä kuitenkaan sytyttää riittävästi, vai pitäisikö kehittää jotain uutta ja erikoisempaa?
4d. Opitaan ymmärtämään se, että ihmisillä on muitakin syitä tulla hallille kuin vain matsin näkeminen. Matsin näkee kotonakin halvemmalla ja omassa rauhassa. Kun tämä asia ymmärretään ja osataan toimia sen mukaan, voidaan aivan varmasti kehittää toimintaa oikeaan suuntaan.
Juuri näin, lätkää näkee muualtakin. Harva menee yökerhoon tanssimaan, vaan tapaamaan ihmisiä. Areenasta pitää tehdä huomattavasti parempi kohtaamispaikka, missä jääkiekko on ihmisten kohtaamiseen aktivoiva tekosyy.
5a. Pidetään huolta siitä, että pitkäaikaiset fanit huomioidaan paremmin. Julkaistaan vaikka haastatteluja verkkosivuilla, pidetään esittelyjä erätauoilla ja esimerkiksi "elinkautisille kausikorttilaisille" voisi huoletta iskeä "juhlatilaisuutta" kun "merkkivuosi elinkautisena" tulisi täyteen. Kylkeen vielä jokerikelloa tai vastaavaa, niin tuskin ainakaan kannattajien sitoutuminen laskisi.
Ehdottomasti, Jokerit on enemmän kuin jääkiekkoa pelaava joukkue. Kekäläinenhän palkitsi vanhan papan Jokereiden synttäripelissä. Miksei vastaavanlaista voisi olla jokaisessa ottelussa? Pienellä työpanoksella löytänee vuodessa 30-40 huomiota ansaitsevaa fania.
5c. Tuodaan tiiviimmin esimerkiksi koululuokkia halliin. Tuota tapahtuu jo jossakin mittakaavassa, mutta ei mielestäni tarpeeksi. Hirveän moni lipunmyynnistä "normaalisti" tuleva euro ei jää saamatta, mutta tuolla tavalla saadaan "käännytettyä" junnuja meidän puoelle ja luotua positiivisia mielikuvia seurasta.
Tätä tehdään jo, mutta voisi mielestäni tehdä huomattavasti suuremmassa mittakaavassa. Ymmärrän ettei asiakkaita pidä totuttaa siihen, että matsiin pääsee ilmaiseksikin, mutta koululaisten kohdalla en näe ongelmaa. Areenalla on niin paljon tilaa, että lähes joka pelissä voisi olla satoja koululaisia. Merkittävä osa nuorista koululaisista ovat potentiaalisia elinkautisia kanta-asiakkaita, eikä ilmaisista lipuista aiheudu kustannuksia Jokereille.
6b. Pidetään huolta siitä, että todelliset jokeripelaajat pysyvät jokereina läpi elämän. Tuodaan heitä toimistolle töihin, hommataan jopeja suurimmilta yhteistyökumppaneilta ja pidetään heistä huolta. Yhdenkään ikijokerin ei tarvitse kuolla oman käden kautta vahvasti alkoholisoituneena, vaan seura tarjoaa vaikka hoidon ja jos ei muuta voi, niin vaikka homman aarenan kiinteistyöhuoltotiimistä. Näytetään kaikille, että Jokerit seisoo omiensa takana myös uran jälkeen.
Camp Noulla näin Barcelonan entisille pelaajille tarkoitetun tilan, missä he pystyvät viettämään aikaa keskenään matsien yhteydessä. Maksaa tietenkin, mutta sponsorien avulla taatusti maksettavissa. Tuo vanhoja staroja yhteen, jotka jollain tapaa voivat olla hyödyksi uran jälkeenkin, ja osoittaa Jokereiden olevan kiinnostunut uran jälkeisestä elämästäkin.