onko edes realistista tavoitella 10.000 katsojan keskiarvoa lähitulevaisuudessa? Jos on, niin mitä Jokerit edes pystyisi tekemään huomattavasti paremmin?
On. Ehdottomasti realistista ja jopa tavoiteltavaa. Itse olen pettynyt, jos keskiarvo ei ole tuota viimeistään 5 vuoden päästä. Nimittäin jos se on alle, ollaan ainakin jossain asiassa epäonnistuttu.
Jotta tuohon päästäisiin, kävisin itse läpi seuraavat seikat:
1. Tuote on kunnossa, eli Jokerit pelaa Suomen ja Euroopan mittakaavalla hyvää kiekkoa. Mestaruuden on oltava tavoitteena jokaisena vuotena ja toiminnan tähdättävä siihen kaikilta osin. Mestaruuksia on myös tultava 3-4kpl per vuosikymmen.
1a. Menestyksen lisäksi pelin on oltava viihdyttävää. Hanlonin aikana tuloksellisesti olimme vähintäänkin siedettävissä rajoissa, mutta sellaista paskakiekkoa ei kyllä halua keskivertokatsoja katsoa.
1b. Pidetään huolta siitä, että organisaatiotasolla kehitytään jatkuvasti. Käytännössä tämä tarkoittaa skouttauksen parantumista, pelaajien kehittymismahdollisuuksien maksimointia, fanitoiminnan laaja-alaista kehittämistä ja vastaavaa. Sinä päivänä kun tyytyväisyys valtaa seuran, voidaan toivo paremmasta unohtaa.
1c. Tavoitteiden saavuttaminen on laitettava etusijalle. Jos A kärsii liigaseuran otettua parhaat päältä, niin ei voi mitään. Jos mestaruus vaatii luotettavan sotaratsun ja oman pojan penkitystä, niin antaa mennä. Seuraikoneille ja junnuille on paikkansa, mutta loppupeleissä sydän ei saa johtaa toimintaa.
2. Markkinointi on pitkäjänteistä, vetoaa tunteisiin ja on suunnattu eri ryhmille. Käydään kouluissa, järjestetään fanitapaamisia ja ylipäätään aktivoidaan faneja ja pidetään huolta siitä, että Jokerit näkyy arkipäiväisessä elämässä.
2a. Pyritään kehittämään fanituotemallistoa monipuolisemmaksi. Jokerit on saatava katukuvaan ja osaksi arkipäiväistä elämää. Laadukkuudesta, tyylikkyydestä ja monipuolisuudesta ei voida tinkiä liikaa: Jokerien fanitavaran on oltava Suomen suurimman urheiluseuran arvoisella tasolla.
2b. Järjestetään kampanjoita, joissa faneja "pakotetaan" osallistumaan. Raskin sopparin julkistus oli hyvä esimerkki, vaikkakin sopparin saanut pelaaja ei ollut mitä tapahtuma olisi vaatinut. Samoin hyvää on mm. Namun "fanitapahtumat", lähes kuukausittaiset kohtaamiset (viimeksi siinä Stockan kulmilla) ja somen käyttö.
2c. Järjestetään mainonta siten, että siihen on jokaisen helppo samaistua ja kohdeyleisöt tavoitetaan. Ei takerruta yhteen sloganiin ja ideaan, vaan ymmärretään erilaisten ihmisten tarpeet ja halut.
2d. Kehitetään jäsenyyden toimintaa ja pyritään siihen, että jäsenyys on "pakollinen" jokaiselle, joka haluaa esimerkiksi liput vuoden tärkeimpiin matseihin tai vastaavaa. Nykyisellään idea on loistava, mutta toteutus vielä keskeneräisen oloinen.
3. Kehittää Jokereista selkeä brändi, joka tunnetaan laajalti ja johon halutaan samaistua. Seuran omat fanit ovat ylpeitä Jokerien edustamista asioista ja vieraspaikkakuntalaisetkin liittävät mielikuvissa seuraan positiivisia asioita.
3a. Joukkueen peli pidetään sellaisena, vuosien saatossa Jokerit opitaan tuntemaan omasta tavasta pelata. Jokainen valmentaja tuo sisään oman reseptinsä, mutta tietyt periaatteet säilyvät. Näitä periaatteita (kiekollisuus, fyysisyys, jne.) tuodaan jatkuvasti esiin mediassa ja pidetään huolta siitä, että ne opitaan liittämään juuri Jokereihin. Jos esimerkiksi hyökkäyspelin merkitys, fyysisyys ja taitokiekko halutaan yhdistää Jokereihin, ei valmentajaksi voida missään nimessä valita Hanlonin koulukuntaan kuuluvaa.
3b. Jatkuvuutta haetaan myös sponsorien taholta. Pelipaidat eivät saa olla kuin tilkkutäkkejä ja tärkeimmät sponsorit nähdään osana kokonaisuutta. Jos olisin Scholl, nostaisin tässä vaiheessa esille erään baijerilaisen joukkueen suhteen Adidakseen tai HIFK:n suhteen Koffiin. Silloin kun jo pelkästään tunnetun tuotteen/toimijan/jne. nimestä tulee mieleen Jokerit, aletaan olla perillä.
3c. Levittäydytään myös kaupungin ja maan rajojen ulkopuolelle. Miksi ei esimerkiksi Venäjältä tuleville turisteille ole helposti tarjolla matsipaketteja? Tuollainen ei söisi käytännössä yhtään pääomaa tai lisäisi kiinteitä kuluja, mutta toisi pienellä vaivalla rahan lisäksi myös tunnettavuutta idästä. Miksi ei jenkkituristille ensimmäiseksi isketä kouraan jokerilippistä ja todeta, että illalla olisi huikea spektaakkeli? Jos asiat onnistuu kääntämään oikein päin, ottelu areenalla voi vetää myös lajista kiinnostumattomia "osana matkaa" katsomoihin. Oktoberfest vetää muitakin kuin alkoholisteja, härkätaisteluita katsovat muutkin kuin punaniskaiset eläinrääkkääjät ja isoimmat urheiluseurat maailmalla vetävät väkeä laidasta laitaan.
3d. Kehitetään "jatkuvuutta" pitämällä yllä seuran historiaa ja perinteitä.
Tässä palstalle kirjoitetussa viestissä kävin tarkemmin läpi miten tuota osa-aluetta voisi kehittää, joten linkki puhukoon puolestaan.
4. Ottelutapahtuman pitää olla sellainen, että lipuista tärkeisiin matseihin joutuu tappelemaan, halli on aina kotisohvaa parempi vaihtoehto ja tapahtuma vetoaa myös muihin kuin laji-ihmisiin.
4a. Kehitetään kotimatsien toimintaa siten, että myös vierasfanien on helppo tulla Areenalle. Miksi ei esimerkiksi eri seurojen fanikerhoille tai etäfaneille luoda "kausaria", jolla näkee jokaisen suosikkiseuransa matsin Areenalla? Tuo voisi olla kovaa valuuttaa esimerkiksi töiden tai opiskeluiden takia alueelle muuttaneiden parissa. Miksi ei yhdessä muiden faniryhmien kanssa väsätä heidän matkojaan Areenalle? Tuo toisi tunnelmaa Areenalle, rahaa kassaan ja "pakottaisi" meidänkin väen raivokkaaseen kannustukseen aivan kuten Eteläpääty "pakotti" ihmiset Turussa ja Raumalla.
4b. Matsien oheistoimintaa on vietävä eteenpäin. Tällä hetkellä erätauot ovat esimerkiksi itselleni melkoista pakkopullaa: erätauko-ohjelma on aina käytännössä sama ja "oikean" matsin ollessa kyseessä bisseäkin joutuu jonottamaan kohtuullisen kauan ja imaisemaan mukinsa epämukavasti.
4c. Pyritään tekemään jokaisesta matsista jollakin tavalla uniikki. Esimerkiksi Bluesia vastaan olisi voitu rohkeasti ottaa pikkujouluteema ja tarjota esimerkiksi jo ovella joulukortti, ryhmälippuja eri ryhmille ja somistaa areenaa jouluiseksi sisäpuolelta.
4d. Opitaan ymmärtämään se, että ihmisillä on muitakin syitä tulla hallille kuin vain matsin näkeminen. Matsin näkee kotonakin halvemmalla ja omassa rauhassa. Kun tämä asia ymmärretään ja osataan toimia sen mukaan, voidaan aivan varmasti kehittää toimintaa oikeaan suuntaan.
5. Fanitoiminta on viime vuosina kehittynyt huimasti ja puhuminen liigan parhaista ja organisoituneimmista faneista ei liene ainakaan kovin pahasti pielessä. Sen sijaan seurajohdon puolelta olisi suotavaa tukea fanitoimintaa vieläkin enemmän.
5a. Pidetään huolta siitä, että pitkäaikaiset fanit huomioidaan paremmin. Julkaistaan vaikka haastatteluja verkkosivuilla, pidetään esittelyjä erätauoilla ja esimerkiksi "elinkautisille kausikorttilaisille" voisi huoletta iskeä "juhlatilaisuutta" kun "merkkivuosi elinkautisena" tulisi täyteen. Kylkeen vielä jokerikelloa tai vastaavaa, niin tuskin ainakaan kannattajien sitoutuminen laskisi.
5b. Tuetaan esimerkiksi vierasreissujen järjestämistä. Laitetaan seuran puolesta reissuun lähteville faneille lippalakkia, sponssataan junamatkat tai vastaavaa. Nuo ovat rahallisesti pieniä panostuksia, mutta varmasti helpottavat fanien tiiviimpää sitoutumista joukkueeseen ja tuovat Jokerit positiivisessa valossa esille myös mediassa.
5c. Tuodaan tiiviimmin esimerkiksi koululuokkia halliin. Tuota tapahtuu jo jossakin mittakaavassa, mutta ei mielestäni tarpeeksi. Hirveän moni lipunmyynnistä "normaalisti" tuleva euro ei jää saamatta, mutta tuolla tavalla saadaan "käännytettyä" junnuja meidän puoelle ja luotua positiivisia mielikuvia seurasta.
6. Pyritään kehittämään Jokereista perhe ja tiivis yhteisö. Jokaisen fanin on pystyttävä tuntemaan ylpeyttä edustamaansa seuraa kohtaan ja tunnettava kuuluvansa osaksi jotakin suurempaa.
6a. Kuinka moni muistaa tarinan siitä iäkkäästä ladysta, joka Rangersin mestaruuden jälkeen totesi voivansa kuolla nyt? Miksi ei Jokereihin edes pyritä yhdistämään tällaisia koko elämän jatkuneita rakkaussuhteita?
6b. Pidetään huolta siitä, että todelliset jokeripelaajat pysyvät jokereina läpi elämän. Tuodaan heitä toimistolle töihin, hommataan jopeja suurimmilta yhteistyökumppaneilta ja pidetään heistä huolta. Yhdenkään ikijokerin ei tarvitse kuolla oman käden kautta vahvasti alkoholisoituneena, vaan seura tarjoaa vaikka hoidon ja jos ei muuta voi, niin vaikka homman aarenan kiinteistyöhuoltotiimistä. Näytetään kaikille, että Jokerit seisoo omiensa takana myös uran jälkeen.
6c. Tuodaan markkinoinnin keinoin pelaajia yhä lähemmäs faneja. Pidetään huolta siitä, että heidän sankaritekonsa tuodaan aina uudelleen ja uudelleen esille. Esimerkiksi ilmaveivin takia MG veti aivan varmasti väkeä hallille. Samoin Selänteen vaikutuksesta Jokerit veti aivan varmasti hirveän määrän faneja 1990-luvun alkupuoliskolla. Miksi? Koska hänestä tuotiin esille muutakin kuin maaleja ja muillekin kuin jokerifaneille.
Merkkirajan tultua vastaan sitten toinen postaus heti perään...