Ennen kaikkea Jokerit sai tällä liikkeellä lisää rahaa viivan alle. Ja tuolla rahalla voidaan tehdä, ja tullaan tekemään, hankinta tai hankintoja tämän kauden jengiin. Toisin sanoen, myymällä Lehtosen oikeudet eniten tarjoavalle, saatiin maksimoitua käytössä olevat varat tämän kauden jengin vahvistamiseen. Pietarilaisten vahvistaminen on sinänsä riskaabelia, mutta Lehtoseen käytetyt rahat olisi muussa tapauksessa käytetty esimerkiksi juuri mainitun Menellin tai muun pakin hankintaan. Ts. ska olisi vahvistanut pakkiosastoaan joka tapauksessa. Lehtosella tai ilman, mä näen ska:n olevan ihan voitettavissa playoffeissa. Nuoret kikkapojat tuskin pärjäävät samalla tavalla kun meno kovenee ja kokemus korostuu. Toisaalta Jokerit ei ole vielä kertaakaan pelannut ska:ta vastaan keväällä ja on mahdollista, ettei tuo sarja toteudu tänäkään vuonna. Mä en usko ska:n menestykseen nykyisellä valmennuksella ja nuoriso-osastolla, olkoonkin lupaavia kavereita.
Siinä mielessä Kurri on varmaan salaa jopa vähän hyvillään, koska ska maksoi mahdollisesti ylihintaa Lehtosesta. Tai ainakin jos skenaario toteutuu, jossa Menell siirtyy Jokereihin nyt tai esim. ensi kaudeksi. Menellin oikeudet ovat vielä 5 kautta voimassa ja toisin kuin Lehtonen, Menell on onnistunut playoffeissa. Yhtä kaikki, tätäkin siirtoa tulee pohtia keskipitkällä aikavälillä (tämä kausi, kenet Jokerit hankkii tuolla rahalla) ja pitkällä aikavälillä (tulevat kaudet) ja vertailla miten Lehtonen ja Menell pelaavat ja missä. Ja muistetaan, että vaakakupissa oli vaihtoehto, ettei Jokerit saa mitään ja Lehtonen siirtyy Sveitsiin.
Mitä sitten tulee fanien näkökulmaan... Kaikista jengeistä juuri ska:han meno vituttaa eniten. Jokerien ja ska:n välillä on, ainakin Jokerifanien osalta, hitunen sitä samaa vihaa, joskin eri muodossa, jota oli aikanaan ifk:n kanssa. Tai tässä kohtaa voinen kirjoitta HIFK, koska arvostan teitä seurana todella paljon enemmän, kuin ska:ta. Faneja tämä siirto vituttaa kuin pientä jyrsiää pakkasaamuna, mutta niin sen kuuluukin. Jos halutaan väkisin kaivaa jotain positiivista, kuten mulla nyt on tapana, niin tämä nostaa näiden kahden seuran välistä jännitettä ennestään. Kiimaisia ja vihan sekaisia kohtaamisia odotellessa. Hartwall ei tule olemaan helppo paikka pietarin rottalaumalle. Toisaalta tämä saa myös arvostamaan entistä isommin Brian O'Neillin tyylistä hahmoa. Uskomattoman hieno ihminen, jonka seurauskollisuus on harvinaista herkkua näinä aikoina!
Jokerit ja Kurri teki tämän ratkaisun, koska heidän analyysiensä perusteella tämä oli urheilullisesti paras tehtävissä oleva ratkaisu Jokereille. Ratkaisua himmentää sen vaikutus faneihin. Tuokin puoli on kiillotettavissa pyyhkimällä rottalaumalla vessan lattiaa nyt, tammikuussa ja kevään playoffeissa. Jos taas käy niin, että Lehtonen upottaa Jokerit, on Kurrin myönnettävä, että oli virhe myydä ska:han.
Ja ennen kuin joku tulee pätemään aiheella, niin voin sanoa de facto, että ska:n maksama korvaus näkyy lopulta tämän kauden pelaajabudjetissa. Osa rahasta voidaan mahdollisesti jyvittää myös ensi kaudelle. Odottelisin verorajalle nyt ainakin, kuten toisessakin ketjussa sanoin.
*tästä summasta mulla on riittävän hyvää ja luotettavaa tietoa, että uskallan sen täällä faktana sanoa.
Avaatko tarkemmin, missä on sanottu, että Lehtosesta saatu korvaus menisi pelaajabudjettiin tai ylipäätään joukkueen vahvistamiseen? Tätä ei mielestäni ole sanottu suoraan missään. Kurri mutisi podcastissa jotain tyyliin, että korona on rokottanut seuraa ja raha tulee tarpeeseen. Jos rahat oikeasti menisivät pelaajabudjettiin tai joukkueen vahvistamiseen tämä olisi pitänyt selkeästi tuoda esille jo siinä tiedotteessa, jossa tästä kaupasta ilmoitettiin. Ei tuotu, miksiköhän? Podcastin juontajan olisi pitänyt tästä kysyä tarkemmin, koska Kurri itse uhosi ennen kauden alkua Jokereiden vievän kauden läpi normaalisti oli yleisöä tai ei. Minä en tiedä vaan luulen, että rahat menevät pääsääntöisesti nykytoiminnan pyörittämiseen eli pienentämään Jokereiden miljoona tappioita.
Toinen juttu. Miksi kenenkään Jokerifanin pitäisi uskoa, että tuo Menell olisi Jokereihin tulossa? En tarkoita vain tätä kautta vaan myös tulevina vuosina. Menellin näytöt ovat sitä luokkaa, että hän pomminvarmasti kiinnostaa muissa seuroissa samalla tavalla kuin Lehtonen. Ja jos Menell saa tuplapalkan vaikka Kazanista niin eiköhän tämänkin herran oikeudet myydä eteenpäin. Jolloin koko homma alkaa taas alusta.
Olen seurannut Jokereita jo kauan ennen KHL taipaleen alkua. Olin jopa perjantaina paikalla hienossa SKA ottelussa, mutta sunnuntain uutiset menivät yli oman sietokykyni. Laitoin tästä ihan suoraan myös Jokereille viestiä. Olisi varmaan vielä pitänyt Kurrilta ja Vuoriselta kysyä, että palautanko fanikamat myös heille. Voivat myydä ne merkittävää korvausta vastaan jonnekin. Itselläni ei niille ole toistaiseksi mitään käyttöä.