Kyllä HIFK on panostanut CHL:ään, sekä pelillisesti että Facebookissa ja muissa somessa.
Minä olen kanssasi eri mieltä, ja perustelen tässä mielipiteeni. Ensin paneudun joukkueeseen, joka on mielestäni suuressa epäbalanssissa:
- Sentterit ovat paperilla erinomaiset, mutta minun mielestäni sentteristön kokoamisessa on roolituksen kanssa ongelmia, koska Ramu, Elkins ja Kuparinen kaipaavat kaikki kärkisenttereiden peliminuutteja, jotta heistä saataisiin se paras osaaminen irti. Jos joku noista edellä mainituista suostuu roolinsa pienentymiseen mukisematta, niin silloin meillä on käsissä timanttinen sentterikolmikko, mutta minulla tulee pakostikin mieleen Petun kausi jolloin kauteen lähdettiin sentterinelikolla Mikke-Hirso-PW-Liivik, ja tuolloinhan Hirso jäi ihan statistin rooliin, eikä hän saanut itsestään mitään irti.
- Laituriosastolla taas kärkilaitureita edustaa Zaborsky ja Puustinen, joista myös ensiksi mainittu on erinomainen vahvistus kunnossa ollessaan. Sen enempää piruja seinille maalaamatta totean, että Zabo on näyttänyt vähän pulskanpuoleiselta, eikä hän ole onnistunut treenimatseissa lähellekään odotetulla tavalla. Partanen ja Luttinen täyttänevät myös roolinsa 2.-3. ketjun laitahyökkääjinä, mutta sitten alkaakin kysymysmerkit. Eli lopuista laitureista Raskin, Leinosen, Ikosen, Lambergin ja Leinon on lähes jokaisen breikattava, jotta alemmista ketjuista saataisiin myös tehoja irti, vaikkakin Leino on jo näyttänyt potentiaaliansa. Tämän lisäksi
laituriosastolle on hankittava ainakin yksi 1.-2. ketjun laitahyökkääjä.
- Pakisto on suoraan sanoen aivan surkea. Söderholm on Stigun sanoin ainoa, jolta voidaan aivan 100-varmasti odottaa suurta panosta, mutta myös Taipalus tuntuisi olevan täsmähaku pakistoon. Grillfors on ollut todella suuri pettymys toistaiseksi, ja avainpuolustajiksi hankitut Auvitu sekä Honkaheimo ovat molemmat kärsineet aiemmilla kausilla loukkaantumisista, eikä kaudet HIFK:ssa tuntuisi kuluvan tästä poiketen. Näin ollen HIFK:n viidestä näennäisesti liigatason puolustajista ainoastaan kolmelta on lupa odottaa lähes täysiä otteluita HIFK-nutussa, ja näitä tyhjiä tontteja on paikkaamassa täysin raakileet nuorehkot puolustajamme, joilta ei treenimatseja, sekä liigamatseja todistettua tulisi olla mitään asiaa pelaavaan kokoonpanoon.
Puolustuksesta puuttuu siis numerollisestikin 1-2 korin puolustaja sekä kolmosparin kovaa pelaava puolustaja.
- Maalivahtien osalta ainoa oikea vaihtoehto oli lähteä kauteen Husso 1. kassarina, mutta minä olisin valinnut Hussolle 2. maalivahdiksi, jonkun kokeneen tandemin kokemattoman Lankisen sijasta. Orelta on aivan turha odottaa yhtään mitään, sillä nähdyn perusteella kyseessä on Mestis-tason kassari, jolla ei tulisi olla Liigaan mitään asiaa.
Minun mielestäni siis maalivahtiosastolta puuttuu tandemkassari Hussolle, vaikka meillä onkin myös sopimukset Lankisen ja Oren (huoh) kanssa.
- Valmennus on lähtökohtaisesti ok, ja pelikin on näyttänyt ihan kivalta, vaikkakin rosterin vajaavaisuus on selvästi vaikuttanut omissa heilumisen määrään.
- Summasummarum = HIFK pelaa jo alkaneena kautena sekä CHL:ää, että Liigaa, mutta siitä huolimatta joukkue ei ole yhtään parempi kuin viimekään vuotena tähän aikaan kaudesta. CHL:n olisi pitänyt panostaa joukkueen osalta paljon enemmän, niin leveyden kuin kärkiosaamisen osalta, ja siksi en osaa olla tyytyväinen valloilla olevaan tilanteeseen. Joukkueessa on aivan liikaa kysymysmerkkejä.
CHL:n mainostuksesta taas... Missä sitä on mainostettu? Minä seuraan kaikkia HIFK:n sosiaalisia medioita, eikä sitä ole sielläkään sen kummemmin hehkutettu, katukuvasta ja muusta mediasta nyt puhumattakaan. Verrataan tilannetta nyt vaikka Jokereiden KHL-siirtoon, josta puhuu ihan kaikki, joka helvetin media, tuularit, ihan kaikki. HIFK:lle aukeni uusi markkinarako Jokereiden siirron seurauksena, mutta tätä ei ole hyödynnetty mitenkään, vaan
HIFK on toiminut täysin samalla tavalla kuin aikaisempinakin kausina, mikä ei ole, nyt valloilla olevan tilanteen vuoksi, millään mittareilla hyväksyttävää.
HIFK on tällä hetkellä häviämässä ihan kardinaalisesti Jokereille medianäkyvyydessä ja ulospäin tilanne näyttää siltä, ettei HIFK edes yritä taistella tätä vastaan. Jos HIFK tosiaan alkaa mainostamaan CHL:ää vasta ensi viikolla, niin minun mielestäni ollaan auttamatta myöhässä. Siis CHL alkoi jo, ja sitä olisi pitänyt mainostaa, joka helvetin tuutista paljon aiemmin, jotta ihmiset edes tietäisivät tämmöisen turneen olevan käynnissä. Tavallinen kaduntallaaja ei edes tiedä CHL:n olevan olemassa, kun taas se samainen kaveri tietää aivan taatusti Jokereiden KHL-siirrosta. Eikö niiden hälytyskellojen pitäisi jo alkaa soimaan?
Kaiholla muistelen kevättä 2011, jolloin HIFK:n tulevaisuus näytti niiiiiiiin valoisalta.
E: onneksi ollaan negaketjussa... Täällähän saa negailla?