IFK:lla ja Kärpillähän on melkein identtiset talousluvut tällä hetkellä, tulobudjettia ja pelaajabudjettia myöden. Markkinoinnista saatava rahakin on molemmilla melkein sama. Seurojen ero on pitkäjänteisyydessä ja ammattitaidossa. Jos otetaan referenssivuodeksi vuosi 2004, niin
1. Talouspuolella
- Kärpät on joka kausi pystynyt kasvattamaan tulobudjettiaan ja pelaajabudjettiaan
- IFK:n tulobudjetti ja pelaajabudjetti ovat lievästi laskeneet
Tämä talouspuolen kehityshän ei sinänsä kerro muuta kuin, että Kärpät ovat lähteneet vuonna 2004 huomattavasti alempaa, ja kasvupotentiaali on ollut verrattain suuri HIFK:n vastaavaan nähden. Jos ja kun talousluvut ovat tällä hetkellä identtiset, niin lopulta talouspuolen kehitystä päästään arvioimaan vasta nyt. Toki urheilussa talous on täysin sidottu menestykseen, minkä ansiosta Kärpillä on luonnollisesti iso etu puolellaan. Mutta ei nyt sentään puhuta ihan höpöjä siitä, että me mentäisiin jotenkin täysin vastakkaiseen suuntaan Kärppien kanssa talouspuolella. Lopulta HIFK on taloudellisesti se toinen seura Liigassa, joka voi pistää Kärpille täysipainoisesti kampoihin, Lukon ollessa toinen.
Urheilupuoli on se, joka meillä tällä hetkellä laahaa ihan helvetisti perässä. Edustuksen puolella meillä tulee ensi kaudella olemaan todella iso etu Kärppiin verrattuna jatkuvuudessa. Kärppien pajatso tyhjenee tähän sarjaan liian hyvistä pelaajista (Donskoi ja Komulainen) sekä kalleista flopeista (Glenn, Davis, Spang, Kaspar). Tuohon kun lisätään vielä isomman peliajan perässä poistuvat, niin Kärpäthän räjähtää käsiin kuin HIFK viime vuosina konsanaan. Toki Kärpillä on vähintään yhtä massiivinen etu voittamisen kulttuurissa ja juniorityössä verrattuna meihin. Sitä on mahdotonta sanoa, saadaanko me Kärppiä kokonaan kiinni ensi kauden aikana, mutta kyllä mä uskallan ennustaa välimatkan kapenevan isosti, on se jatkuvuus vaan niin tärkeää.
Junioripuoli puolestaan on kuin talouspuoli vuonna 2004, ainoastaan käänteisesti. Meillä on siellä ihan mielettömän paljon kasvupotentiaalia verrattuna Kärppiin. Helvetin tylsäähän se on todeta, että pitää vaan malttaa, mutta eihän tässä nyt enää mikään auta. Toki minun kohdallani odottamista helpottaa se, että HIFK:n junnupuoli on tällä hetkellä käsissä, joihin minä luotan täysin. Itse odotan junnutyön osalta innolla kolmen ja viiden vuoden väliaikaraportteja Kärppien vastaavaan verrattuna. Salaa toivon, että viiden vuoden jälkeen katseet voisi Kärppien sijaan suunnata Skellefteån suuntaan.