Nyt just hymyilyttää!

  • 2 058 350
  • 10 267

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Huvittaa se, että joidenkin mielestä ei saa olla mielipiteitä (ainakaan negatiivisia) ja mitä Kangen ja Lennun loppukauden peleihin ja fiiliksiin tulee, niin ne ovat varmaan verrattavissa Engrenin ja Ruusun koko kauden fiiliksiin. Kyllä pelaajat ovat joutuneet tottumaan myös negailuun ja jos pelaisi jatkuvasti hyvällä tasolla, tulisi posiakin varmaan enemmän. Tehotilasto ei kerro kaikkea, mutta katsojan silmä näkee mitä pelissä tapahtuu.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se on esim. Kanki Kankaanperällä tai joukkueen kipparilla helvetin mukava lähteä loppukauteen ensi kaudesta puhumattakaan, kun tietää miten omien 'tuki' on takana vaikeinakin aikoina. Toisaalta, eipähän tarvitse edes painaa täysillä, kun epäonnistuu kuitenkin.

No vinkumisen alkaessa varmaan kannattaisi ammattilaisen todistaa valitukset vääräksi. Santala
sai myös aivan poskettomasti rapaa syksyllä, mutta vaikuttaisi siltä ettei paljoa paina. Jos meidän kapteenisto on henkisesti niin kova, että tulee tällaisista fanien kannanotoista paha mieli, niin ovat totaalisen väärässä roolissa. Ja tuolta viimeiseltä lauseelta se on kapun kohdalla näyttänyt jo koko kauden.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Toisaalta olisi voitu julkistaa myös kaljakellunnassa ohimennen sivulauseessa. Paitsi Varakas, joka tämän kauden otteilla on ihan VL-statuksen puolustaja ja sikäli hyvä tiedottaa jo tässä vaiheessa.

Mä en hetkeäkään epäile, etteikö tuo olisi voinutkin olla se master plan taustalla. Somehönöt ovat ottaneet nyt jotenkin itseensä sen, että ihan kaikki fanit eivät olekaan yhtä isoa punaista perhettä, jotka nauttivat sääleissä kyntämisestä. Olemme niin sanottuja väärin kannattajia siis. Nyt sitten keksitään hassun hauskoja juttuja, joilla saadaan negasiipeen tutinaa ja tötinää ja itse voidaan naureskella väärin kannattajien tuskalle. Mikäli näin toimitaan, se kertoo valitettavan paljon officen tämänhetkisestä tilasta. Toisaalta niin kertoo sekin, että tällaiset turhakkeet pitää oikein erillisessä tilaisuudessa esitellä, kun ilmeisesti itse pidetään heitä niin suurina vahvistuksina.

Vaan eipä siinä, sitä saa mitä tilaa. Oma kausari on pudotuspelien ja ensi kauden osalta erittäin tarkassa harkinnassa. Jos ei officella kiinnostele, niin sitä sitoutumista on turha peräänkuuluttaa muualtakaan.
Ja kyllä myös ihmetyttää se, että jatkosopparit olivat siitä huonommasta päästä. No Nykoppin sopimus on jo olemassa, mutta entä Finley ja O'Connor sekä Koivisto ja Pitkänen. Eiks heillekin pitäis? Vitsinä, jotta ainakin itseä hymyillyttäis. Mutta asiaan, missä ovat jatkot tärkeille pelaajille, kuten Iikka, Rask ja Ertsi? Sen ymmärrän, ettei uusia soppareita saa vielä julkaista.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta asiaan, missä ovat jatkot tärkeille pelaajille, kuten Iikka, Rask ja Ertsi? Sen ymmärrän, ettei uusia soppareita saa vielä julkaista.
Salmelainen sanoi eilen tuolla peliä edeltävässä kannattajatilaisuudessa, että ensi kaudelle on ~30 sopimusta, mutta osalla on "ulkomaanpykälät" sopimuksissa ja näistä esimerkkeinä olivat niin Kangasniemi, Rask, Eronen kuin Tyrväinenkin. Eli käytännössä ulkomaanpykällä tarkoitetaan varmasti, että tiettyyn päivämäärään mennessä voivat siirtyä KHL:ään. Useinhan tuollaiset päivämäärät ovat olleet toukokuun(?) loppuun mennessä muistaakseni, mutta juuri näiden herrojen pykälistä ei ole tietoa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Salmelainen sanoi eilen tuolla peliä edeltävässä kannattajatilaisuudessa, että ensi kaudelle on ~30 sopimusta, mutta osalla on "ulkomaanpykälät" sopimuksissa ja näistä esimerkkeinä olivat niin Kangasniemi, Rask, Eronen kuin Tyrväinenkin.

Miksi tulit pilaamaan kuiviin vuotamista faktoilla? Kuulin nimittäin hallihuhun, että oikeasti em. pelaajille ei ole tarjottu jatkoa, koska Ilmari-Henrik Koivisto-Pitkänen on ensi kauden ykköskentän laituri. Toisessa laidassa viilettää Henrik-Ilmari Pitkänen-Koivisto. Ykkössentteriä kuulemma haetaan vielä. Katsos, ihanan halpaa ja jää enemmän rahaa potkia koutseja pihalle.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmari-Henrik Koivisto-Pitkänen ... Henrik-Ilmari Pitkänen-Koivisto
Onko tässä ensimmäinen miespuolinen mielikuvitusjääkiekkolijapariskunta joka tulee kaapista ulos? Melko söpöä, että ottivat toistensa sukunimien lisäksi myös toistensa etunimet käyttöön papin aamenen jälkeen.
 
J

Just-Ice-Hockey

Salmelainen sanoi eilen tuolla peliä edeltävässä kannattajatilaisuudessa, että ensi kaudelle on ~30 sopimusta, mutta osalla on "ulkomaanpykälät" sopimuksissa ja näistä esimerkkeinä olivat niin Kangasniemi, Rask, Eronen kuin Tyrväinenkin. Eli käytännössä ulkomaanpykällä tarkoitetaan varmasti, että tiettyyn päivämäärään mennessä voivat siirtyä KHL:ään. Useinhan tuollaiset päivämäärät ovat olleet toukokuun(?) loppuun mennessä muistaakseni, mutta juuri näiden herrojen pykälistä ei ole tietoa.

Hienoa, jos meidän paremmillekin pelaajille on saatu jatkoja rustattua. Tietysti ulkomaanpykälät ovat perkeleen ongelmallisia, kuten Suomelan lähtö osoittaa (siitäkin huolimatta, että lähti ilman pykälää). Miten siinä kohtaa suu pannaan, kun Eronen ja Tyrväinen nostaa kytkintä saatuaan paremmat laput ulkomailta. En siis kritisoi sitä, että ulkomaanpykäliä annetaan, niitä on pakko nykypäivänä antaa, jos halutaan kilpailla kovista nimistä. On vaan vaikea nähdä, että tuo joukkue tuosta paljon ensi kaudeksi paranisi, jos kerran alempiin ketjuihin tulee minimaalisen vähän muutoksia ja sama koskee ylempiä ketjuja. Ilman melko reipasta vaihtuvuutta meidän ensi kauden menestysmahdollisuudet lepää enemmän muiden taantumisen kuin oman kehittymisen varassa. Paskamainen ajatus huippu-urheilussa.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
No vinkumisen alkaessa varmaan kannattaisi ammattilaisen todistaa valitukset vääräksi. Santala sai myös aivan poskettomasti rapaa syksyllä, mutta vaikuttaisi siltä ettei paljoa paina. Jos meidän kapteenisto on henkisesti niin kova, että tulee tällaisista fanien kannanotoista paha mieli, niin ovat totaalisen väärässä roolissa. Ja tuolta viimeiseltä lauseelta se on kapun kohdalla näyttänyt jo koko kauden.

"Vinkumisen alkaessa kannattaisi" lopettaa vinkuminen. Mä en myöskään ymmärrä, että millä ihmeen mandaatilla fanit on valjastettu vittuilemalla ja valittamalla testaamaan kapteeniston henkistä kanttia. Ihmeellinen näkemys joukkueen kannattamisesta, tai siitä, miten yksittäisen pelaajan tekemisestä kaukalossa saataisiin muka enemmän irti.

No nämä on näitä. Voi olla, että musta vaan tuntuu, mutta IFK:ssa ei faneillekaan ole viime kausina enää jaettu kiitosta läsnäolostaan ja kannustuksestaan entiseen malliin. Puheet perheestä on haudattu vähin äänin. Varmaan pelaajien ja toimiston syy?
 
Viimeksi muokattu:

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
"Vinkumisen alkaessa kannattaisi" lopettaa vinkuminen. Mä en myöskään ymmärrä, että millä ihmeen mandaatilla fanit on valjastettu vittuilemalla ja valittamalla testaamaan kapteeniston henkistä kanttia. Ihmeellinen näkemys joukkueen kannattamisesta, tai siitä, miten yksittäisen pelaajan tekemisestä kaukalossa saataisiin muka enemmän irti.

No nämä on näitä. Voi olla, että musta vaan tuntuu, mutta IFK:ssa ei faneillekaan ole viime kausina enää jaettu kiitosta läsnäolostaan ja kannustuksestaan entiseen malliin. Puheet perheestä on haudattu vähin äänin. Varmaan pelaajien ja toimiston syy?

Se on vaan sellainen juttu, että kun porukalla alkaa palaa hihat tuohon puheiden ja tekojen ristiriitaan. Pahempi se olisi että kukaan ei kritisoisi, silloin ketään ei kiinnostaisi aidosti, että missä mennään.

Selänpesukerho IFK:sta tulee mieleen. Kavereitten kesken pidetään kivaa ja tehdään mukaville ja kivoille jätkille jatkodiilejä, vaikka taso ei riittäisikään. Ja katsojien + yhteistyökumppanien luonnollisesti pitäisi maksaa tämä puuhastelu.

Se on ihan ok, että sinulla on oma mielipide asiasta. Ihan turha on kuitenkaan jeesustella, jos osalla jengistä alkaa mitta täyttyä.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Se on vaan sellainen juttu, että kun porukalla alkaa palaa hihat tuohon puheiden ja tekojen ristiriitaan. Pahempi se olisi että kukaan ei kritisoisi, silloin ketään ei kiinnostaisi aidosti, että missä mennään.

Sitten ne hihat palaa. On kuitenkin valtava ero terveen kritiikin ja täältä palstalta luettujen ulostulojen, vinkumisen niin kuin itse asian nimesit, välillä.

Selänpesukerho IFK:sta tulee mieleen. Kavereitten kesken pidetään kivaa ja tehdään mukaville ja kivoille jätkille jatkodiilejä, vaikka taso ei riittäisikään. Ja katsojien + yhteistyökumppanien luonnollisesti pitäisi maksaa tämä puuhastelu.

Onko jokin muuttunut tämän suhteen lähiaikoina, tai edes lähivuosina, tai edes vuosikymmeninä?

Se on ihan ok, että sinulla on oma mielipide asiasta. Ihan turha on kuitenkaan jeesustella, jos osalla jengistä alkaa mitta täyttyä.

Noh noh, äläpä hyökkää. Mielipide on meillä kaikilla. Siitä tässä nyt ei olekaan kyse, vaan siitä miten aikuiset ihmiset ilmaisevat itseään. Kiukuttelua on vaikeaa sietää lapsen suusta. Miksi sitä pitäisi sietää aikuisiltakaan?

Toisia vertaisia on äärimmäisen vaikea rauhoitella, ja vastuu rauhoittumisesta on viime kädessä aina sillä, jonka tarvitsee rauhoittua. Toisessa ketjussa @douppi ehdotti ryhmähalausta. Halataanko?
 

444

Jäsen
Miksi tulit pilaamaan kuiviin vuotamista faktoilla? Kuulin nimittäin hallihuhun, että oikeasti em. pelaajille ei ole tarjottu jatkoa, koska Ilmari-Henrik Koivisto-Pitkänen on ensi kauden ykköskentän laituri. Toisessa laidassa viilettää Henrik-Ilmari Pitkänen-Koivisto. Ykkössentteriä kuulemma haetaan vielä. Katsos, ihanan halpaa ja jää enemmän rahaa potkia koutseja pihalle.
Kuten olet selvästikin lukenut täältä, tai hallilla kuullut, niin juuri Koivistolle ja Pitkäselle täällä on pitkiä jatkoja toivottu, ja luonnollisesti suurempaa roolia. Samat henkilöt ovat varmaan onanoineet mielessään mm. Nykoppin ja Ulanderin ikuisuussopimuksille.
Onko jokin muuttunut tämän suhteen lähiaikoina, tai edes lähivuosina, tai edes vuosikymmeninä?
Jo pelkästään tämän toteamisen pitäisi saada kaikki hälyytyskellot soimaan ja varoitusvalot vilkkumaan. Vaikka toisaalta, vastahan tässä on kolmisen vuosikymmentä puuhasteltu menemään, niin miksi sitä vielä lopetettaisiin.

All in all, mun mielestä on hienoa, että fanit suhtautuvat intohimoisesti tähän seuraan. Jos tästä puuttuisi tunne, niin mitä jäisi jäljelle?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en myöskään ymmärrä, että millä ihmeen mandaatilla fanit on valjastettu vittuilemalla ja valittamalla testaamaan kapteeniston henkistä kanttia.

Maksamalla lipusta sen saa. Tämä on ymmärretty jo ajat sitten ulkomailla kovemmissa sarjoissa eri lajeissa. Sama se pätee meidän piskuisessa Liigassa. Ammattikavereiden pitää ymmärtää ja hyväksyä tämä. Tai sitten vaihtaa muihin hommiin jos pää ei sitä kestä.

Pätee niin pelaajiin kuin seuran muihinkin työntekijöihin. Mehän tää kustannetaan.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Voisiko edes tämän ketjun pitää vapaana pohjoiskorealaisesta vittuilusta, syyllistämisestä, naurunalaistamisesta ja mollaamisesta? Tämä tuntuu orwellilaisuudessaan masentavammalta kuin vitutusketju, eikä täällä ole pariin sivuun yhtäkään oikeasti positiivista tai hymyilyviestiä, pelkkää valitusta valituksesta, joka on saatanan paljon surullisempaa, säälittävämpää ja turhempaa valitusta, kuin sellainen joka oikeesti kohdistuu seuran huonoon pyörittämiseen. Kuka oikeasti jaksaa käyttää elämäänsä toisten valitteluista valittamiseen? Ellei sitten saa palkkansa lypsylehmän utareesta ja puoliväkisin joudu tekemään sitä työkseen.

Mä en hetkeäkään epäile, etteikö tuo olisi voinutkin olla se master plan taustalla.

Nice! Itsehän vältin sitten täpärästi tämän miinan, kun totesin melko lakonisesti, että nämä sopimukset kelpaavat, kunhan nämä kriteerit täyttyvät:

Petrell 13. hyökkääjänä, Varakas 5. pakkina ja Kankaanperä 8.-10. pakkina niin nämä kelpaavat, yhtään sen korkeammalle kellään heistä ei ole asiaa.

Oikeasti ketjun aiheeseen: Nyt just hymyilyttää, että jokainen tuleva jatkosopimus tulee olemaan eilisiä sopimuksia enemmän hymyilyä aiheuttava! Niin kauan kun sinne tulee ihan vain määrällisesti tarpeeksi jätkiä, että Lennu ja Kanki jäisi täpärästi kokoonpanon ulkopuolelle stunteiksi, voi olla varma että jokainen hankittava menee heidän edelleen. Ainakin, jos Pikkarainen omaa jonkunlaista aivokapasiteettia.

Helppoa kuin lottorivin väsääminen!

7 Oikein: Turunen/JaKeränen, Jääskä, Santala, nelossentteri, Bono, Lindbohm, Lintuniemi
3 Lisänumeroa: Tyrväinen/Paananen, Rask, Kangasniemi/Salminen

Olen lottovoittaja aina siihen asti, kunnes todistetusti olen hävinnyt. <---- sellaista optimismia ja positiivista ajattelua, joihin pohjoiskorealaiset eivät kykene.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Maksamalla lipusta sen saa. Tämä on ymmärretty jo ajat sitten ulkomailla kovemmissa sarjoissa eri lajeissa. Sama se pätee meidän piskuisessa Liigassa. Ammattikavereiden pitää ymmärtää ja hyväksyä tämä. Tai sitten vaihtaa muihin hommiin jos pää ei sitä kestä.

Pätee niin pelaajiin kuin seuran muihinkin työntekijöihin. Mehän tää kustannetaan.

Vai niin, mielenkiintoista. Mä makselen lipusta, jotta näkisin hyvää kiekkoviihdettä paikan päällä.

- "Kapteeni Lennu Petrell, onnittelut mestaruudesta, mitkä on päällimmäiset fiilikset?"

- "No siis me ei oltais tässä ilman meidän läpeensä tyytymättömiä faneja. Mä sain helvetisti virtaa pelaamiseeni helmikuussa, kun fanit antoivat ymmärtää, etten kuulu joukkueeseen taitojeni tai asenteeni puolesta. Kaikki ne sentterit ja buuaukset oli niin mahtavia. Kiitos fanit että jaksoitte masentua jatkosopimuksestani. Mä oon aina tienny, että katsomosta tää homma on niin paljon vaikeampaa, kun joutuu maksamaan lipusta ja kaikkee. Siks mä oon sitä mieltä, että meillä on Suomen äänekkäimmät fanit. Lisäks ne jaksaa myös kannustaa välillä. Huippujengiä!"
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai niin, mielenkiintoista. Mä makselen lipusta, jotta näkisin hyvää kiekkoviihdettä paikan päällä.
Mikä yhteensattuma! Niin mäkin teen!

Mä vaan pidän oikeutenani, maksettuani siitä lipusta, arvostella/kehua/kannustaa/buuata/kritisöidä/spekuloida aina paikanpäällä ja myös poissaollessani hallilta. Ei oo vaikea yhtälö =)
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Mikä yhteensattuma! Niin mäkin teen!

Mä vaan pidän oikeutenani, maksettuani siitä lipusta, arvostella/kehua/kannustaa/buuata/kritisöidä/spekuloida aina paikanpäällä ja myös poissaollessani hallilta. Ei oo vaikea yhtälö =)

Ja sitä oikeutta, arvon Punakone, ei kukaan ole viemässä sinulta, tai keneltäkään muultakaan pois. Ei kai missään vaiheessa ollutkaan.

Pahoittelut kaikille kenen itsemääräämisoikeutta onnistuin loukkaamaan. Viime päivien aikana olen tullut kuitenkin siihen tulokseen, että jos IFK:lla ei menestys tai pelaajapolitiikka olekaan aina sitä onnistuneinta mahdollista, niin eipä kyllä fanitkaan ole kaksisia. Melkoinen lastentarha.

Hymyillen kohti huomista.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahoittelut kaikille kenen itsemääräämisoikeutta onnistuin loukkaamaan. Viime päivien aikana olen tullut kuitenkin siihen tulokseen, että jos IFK:lla ei menestys tai pelaajapolitiikka olekaan aina sitä onnistuneinta mahdollista, niin eipä kyllä fanitkaan ole kaksisia. Melkoinen lastentarha.

Hymyillen kohti huomista.

Joo, ei tästä mitään huolta kannata kantaa. Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, tällaista lastentarhaa se on isommissakin ympyröissä kuin meidän HIFK. Rapakon takana fanit on vielä pahempiakin toisinaan näissä kuvioissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Hymyilyttää kun ”Nuhis” on hypetetty jo lähes sateentekijäksi Pelsuihin. Kunhan nyt eivät pettyisi. Josko se JMA olis sittenkin ”kevvään miehiä”. Epäilen vahvasti.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
JMA aloitti, kuten aina uudessa jengissä: 2+1.
Kevät on kuitenkin pitkä.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
No niin, nyt ei enään itketä menneitä. Hymyllä kohti tulevaa peliä, tärkeä voitto otetaan. Voidaan taas hengitellä vähän helpommin ens viikkoon.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Hymyilyttää viime päivien reaktiot. Minusta se osoittaa sen, ettei perhettä ole sittenkään vielä ajettu täysin välinpitämättömyyteen - eikä suinkaan sitä, että IFK-fanit olisivat jotenkin sairaalloisen negatiivisia, haukkuvia, itsesäälissä rypeviä, katkeria tai vahingoniloisia. Tunnetta löytyy, välitetään menestyksestä, tunneside on edelleen vahva ja vaatimustaso on sittenkin vielä jossain järkevissä mitoissa. Kuvittelin, että pohjoiskorea/ddr/countryclub olisi saanut kaikki jo aivopestyä vähään tyytymiseen, alistumaan ja luovuttamaan kaiken toivon. Näin ei ole, ja se hymyilyttää!

Itse nyt kuitenkin poistin viimeisetkin viittaukset IFK:hon suosikkijoukkue-kohdasta, sillä jos vaakakuppiin laitetaan tietynlainen totalhokiksi kutsumani pelityyli ja juuri tämä yksittäinen, sisäsiittoinen saunapiiri, painaa pelityyli enemmän. Tämän tiedostaminen, osin kiitos käyttäjä @N.Vidic :n kehoituksen kävellä hymyillen pois ja lopettaa tuskailu yhdellä päätöksellä, hymyilyttää. Vapauttava tunne. Olen toki tämän irtipäästämisen tehnyt useasti aiemminkin, enkä kai koskaan ole päässyt "kohtaan 12", mutta aina se on yhtä euforista päästää irti - oli sitten kyseessä turhan kannattaminen, epäterve ihmissuhde tai harhainen kuvitelma.

Hymyilyttää myös, että duuni maistuu, kasvihuoneeseeni paistaa aurinko, terassillani joogaileva hippityttö osaa ilmeisesti soittaa hangpaniani varsin mukavasti ja läheisessä purossa sulavesi soljuu kovin meditatiivisesti. On lätkätöntä kevättä rinnassa!
 

Qkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hymyilyttää kun IFK:n matsiennakossa hehkutetaan Salmista maasta taivaaseen ja laitettu oikein hieno "tarkkaile heitä" -kuva kaverista ja sit se ei edes pelaa.
 

Liitteet

  • tarkkaile-600x338.jpg
    tarkkaile-600x338.jpg
    31,6 KB · kertaa luettu: 436

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Hymyilyttää kun IFK:n matsiennakossa hehkutetaan Salmista maasta taivaaseen ja laitettu oikein hieno "tarkkaile heitä" -kuva kaverista ja sit se ei edes pelaa.

Jep, mutta eikös tuo ennakko oltu eilen tehty ja ehkä silloin ei vielä ole ollut selvillä tämä ettei Salminen pelaa. Vähän siimaa! :)
 

Ralph

Jäsen
Hymyilyttää kun IFK:n matsiennakossa hehkutetaan Salmista maasta taivaaseen ja laitettu oikein hieno "tarkkaile heitä" -kuva kaverista ja sit se ei edes pelaa.
Tuohon Turusen kohdalle olisi ollut hauska lisätä "pelaa ensi kaudella IFK:ssa"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös