Nyt just hymyilyttää!

  • 2 062 400
  • 10 281

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Narri nauraa....eiku :) Kovasti tuntuisivat nauttivan narrin roolista tossa kuviosta ja luulis, että kakkoset alkais olemaan jo hellänä.

Niin, ehkä kannattajat ovat ns. 'aisurihenkisiä'? Tykkäävät katsoa kun omaa kultaa nasautellaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia

Kiitos, ei kyllä oikeastaan edes hymyilytä. Kovin on sirkus ja vaikka joku asia olisikin laillista, niin se ei siitä järkevää tee.

Jos IFK joskus lähtisi tähän, niin se olisi avioero saman tien. Ei se ole mitään uhkailua tai kiukuttelua, mutta ei kiinnosta olla mukana tuollaisessa sähläämisessä.

Ei sillä, että olisin muutenkaan menossa, mutta yhteenkään narrien kotipeliin en mene. Jos ne sattuisi vastaan jossain vieraissa, niin sillä olisi vähemmän merkitystä.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Hymyilyttää, kuinka vihdoin isolle yleisölle alkaa selvitä, minkälaista muovista polkua Jokerit kulkee KHL:ssä. Hymyilyttää myös, kuinka perselleen Jokerien piti vetää koko juonioritoimintansa ennen kuin seuran sisällä tajuttiin, että perse edellä puuhun on menty tämänkin osalta
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokereiden tilanne on surullinen, eikä aiheuta hymyilyä. Lähinnä taas muistutus, että kannattajien vaikutusmahdollisuudet "oman" seuransa ratkaisuihin ovat aina jälkikäteisiä ja ajautuminen Jokereiden tilanteeseen on täysin mahdollista lähes seuran kuin seuran tapauksessa riippumatta siitä, mitä ikinä seuran kannattajat ajattelevat. Me ollaan kaikki lopulta vain maksavia asiakkaita.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Jokereiden tilanne on surullinen, eikä aiheuta hymyilyä. Lähinnä taas muistutus, että kannattajien vaikutusmahdollisuudet "oman" seuransa ratkaisuihin ovat aina jälkikäteisiä ja ajautuminen Jokereiden tilanteeseen on täysin mahdollista lähes seuran kuin seuran tapauksessa riippumatta siitä, mitä ikinä seuran kannattajat ajattelevat. Me ollaan kaikki lopulta vain maksavia asiakkaita.

Minkä tahansa muun organisaation osalta allekirjoittaisin viestisi. Juuri narrien kohdalla tämä ei päde. Jokereiden tilanne ei ole surullinen. Se ei tosin aiheuta hymyilyä myöskään, sillä firma on edelleen pystyssä. Kyseessä on paskalafka, joka suoritti sen verran moraalittoman teon, että joutaa konkurssiin, kaatopaikalle, venäjälle, pois. En halua, että narrit ikinä palaavat liigaan, enkä halua nähdä sitä roskaa hienon pääkaupunkimme kaduilla. Jos Viipuri vielä joskus on osa Suomea, voi PaSKAn vaikka viskata sinne. Nimeksi sopisi vaikka Karjalan UrheiluKerho eli kuk, mulkkuja kun ovat.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Minkä tahansa muun organisaation osalta allekirjoittaisin viestisi. Juuri narrien kohdalla tämä ei päde. Jokereiden tilanne ei ole surullinen. Se ei tosin aiheuta hymyilyä myöskään, sillä firma on edelleen pystyssä. Kyseessä on paskalafka, joka suoritti sen verran moraalittoman teon, että joutaa konkurssiin, kaatopaikalle, venäjälle, pois. En halua, että narrit ikinä palaavat liigaan, enkä halua nähdä sitä roskaa hienon pääkaupunkimme kaduilla. Jos Viipuri vielä joskus on osa Suomea, voi PaSKAn vaikka viskata sinne. Nimeksi sopisi vaikka Karjalan UrheiluKerho eli kuk, mulkkuja kun ovat.

Ymmärrän, että tämä on todennäköisesti jurripäissään kirjoitettu kärjistetty kommentti, mutta silti vaikea sulattaa tällaista selkeästi alle riman menevää käytöstä. Näin entisenä Jokerien kannattajana toivoisin kuitenkin jonkinlaisia, jo peruskasvatukseen pohjautuvia käytöstapoja. Sä et tainnut olla stadilainen, joten et ehkä kaikkia tähän paikallistaistoon liittyviä nyansseja ymmärrä.mutta Stadissa ei näin kirjoiteta tai käyttäydytä. Me ollaan tollaisen yläpuolella. Mulla on stadilaisena luonnollisesti valtava määrä frendejä, jotka ovat IFK:n kannattajia, eikä heistä kukaan onneksi käyttäydy noin junttimaisesti kuin tämä lainaamani korsolainen.

Jokerit on kuollut, kaapattu, miehitetty. That's it. Antakaa olla.Teillä on loistava joukkue, suomalainen omistus ja paikka suomalaisessa pääsarjassa. Tuo lällättely on ala-arvoista käytöistä..

Tsemppiä IFK:lle tähän kauteen, kyykyttäkää niitä loisivia maalaisia koko tulojensiirron edestä!
 
Viimeksi muokattu:

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal

Selvinpäin, ja kolmannen polven stadilainen. Korsolainen on kyllä ehkä loukkaavinta mitä olen hetkeen lukenut, mutta oma tekstini ei ollut mitenkään hyvien käytöstapojen vastainen. Jos hieman itse raitistut saatat huomata, etten itse ole haukkunut kuin persoonatonta organisaatiota, kun taas sinä hyökkäsit yksittäistä henkilöä kohti.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Selvinpäin, ja kolmannen polven stadilainen. Korsolainen on kyllä ehkä loukkaavinta mitä olen hetkeen lukenut, mutta oma tekstini ei ollut mitenkään hyvien käytöstapojen vastainen. Jos hieman itse raitistut saatat huomata, etten itse ole haukkunut kuin persoonatonta organisaatiota, kun taas sinä hyökkäsit yksittäistä henkilöä kohti.

No jossain vaiheessa näyttää teidän suvussa pallo pudonneen.

Pahoittelut, korsolainen oli ehkä pieni ylilyönti täältä suunnalta. Hyökkäsin yksittäistä henkilöä kohti, mutta täysin syystä. Edelleen, ala-arvoista käytöstä, ei siitä pääse mihinkään.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Lemieaux: Silkkaa paskaa tuo sinun kirjoituksesi. En tiedä mistä johtuu noin suuri viha Jokereita kohtaan. Itse kaipaan Jokereita takaisin liigaan, muutamasta ylilyönnistä huolimatta. Toivottavasti tämä tulee myös tulevaisuudessa toteutumaan, niin saadaan oikea paikallisvastus takaisin kaukaloon. Ylilyöntejä on tapahtunut molemmissa seuroissa, pahin tosin Jokereiden puolelta. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kaipaan Jokereita kovasti takaisin.

Nuorempana rupesi jännitämään jo pari päivää ennen Jokereiden kohtaamista. Ysäväpiirissä oli noin puolet IFK-faneja ja toinen puoli Jokereita. Uskomattoman hienoja muistoja noista peleistä jäi. Pikkubroidini on Jokeri-fani ja parempaa ei ollutkaan kuin matsin jälkeinen vittuilu puolin ja toisin.

Ainoa oikeasti huono muisto on, kun broidini esitteli mut Nahkahanska Pavelle jossain stadin raflassa. Vittu, noin kymmenisen minuuttia yritin pysyä kasassa, mutta sitten olin valmis menemään sen rillipään kimppuun. Aivan vitun ärsyttävä jätkä oli, onneksi broidi tuli väliin ja sanoi Pavelle, että lähtee menemään sieltä.

Tsemiä vanhoille Jokeri-faneille!
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ainoa oikeasti huono muisto on, kun broidini esitteli mut Nahkahanska Pavelle jossain stadin raflassa. Vittu, noin kymmenisen minuuttia yritin pysyä kasassa, mutta sitten olin valmis menemään sen rillipään kimppuun. Aivan vitun ärsyttävä jätkä oli, onneksi broidi tuli väliin ja sanoi Pavelle, että lähtee menemään sieltä.
Oliko Pavella nahkahanskat päällä myös ravintolan sisällä?

Minulla myös kova ikävä paikallispelejä ja nimenomaan Jokereita vastaan! Espoon kiekko alusta asti ollut pikkuveli, joten ei niistä oikein jaksanut syttyä.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Oliko Pavella nahkahanskat päällä myös ravintolan sisällä?

No ei ollut. :o) Pave oli samanlainen vihaaja kuin jotkut täällä. Hänen kanssaan ei pystynyt keskustelemaan lainkaan. Koko ajan armotonta vittuilua IFK:sta, myös henkilökohtaista vittuilua mukana. Lopulta sanoin, että nyt saa mölyapina opetuksen. Onneksi broidi tuli väliin, en tiedä kumpi siinä olisi kaatunut, mutta päälle olisin käynyt. En tiedä mikä sitä dorkaa vaivasi, oli ehkä kadottanut runkkuhanskansa.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Minkä tahansa muun organisaation osalta allekirjoittaisin viestisi. Juuri narrien kohdalla tämä ei päde. Jokereiden tilanne ei ole surullinen. Se ei tosin aiheuta hymyilyä myöskään, sillä firma on edelleen pystyssä. Kyseessä on paskalafka, joka suoritti sen verran moraalittoman teon, että joutaa konkurssiin, kaatopaikalle, venäjälle, pois. En halua, että narrit ikinä palaavat liigaan, enkä halua nähdä sitä roskaa hienon pääkaupunkimme kaduilla. Jos Viipuri vielä joskus on osa Suomea, voi PaSKAn vaikka viskata sinne. Nimeksi sopisi vaikka Karjalan UrheiluKerho eli kuk, mulkkuja kun ovat.
On se uskomatonta miten jotkut eivät pysty antamaan olla ja unohtamaan. Jos katkeruutesi johtuu Case Ben Amourista, niin kohdista se henkilöihin, älä seuraan sillä jossen nyt aivan väärässä ole, yksikään tuohon tapaukseen vaikuttanut henkilö ei ole enää seuran palveluksessa. Ainoastaan Mäksä ja Hjallis ovat jäljellä ja epäilen kummankaan olleen osallisena.

Ja henk koht olen sitä mieltä että kaikessa surullisuudessaan KHL-siirto oli tarpeen juurikin yllänähtävän katkeruuden takia. Tilanne fanien keskuudessa oli mennyt niin tulenaraksi että homma oliai räjähtänyt käsiin ennemmin kuin myöhemmin jossei sitä olisi tapahtunut.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
No ei ollut. :o) Pave oli samanlainen vihaaja kuin jotkut täällä. Hänen kanssaan ei pystynyt keskustelemaan lainkaan. Koko ajan armotonta vittuilua IFK:sta, myös henkilökohtaista vittuilua mukana. Lopulta sanoin, että nyt saa mölyapina opetuksen. Onneksi broidi tuli väliin, en tiedä kumpi siinä olisi kaatunut, mutta päälle olisin käynyt. En tiedä mikä sitä dorkaa vaivasi, oli ehkä kadottanut runkkuhanskansa.
Pavea en henkilökohtaisesti tunne, joten hänen persoonaansa en voi ottaa kantaa. Mutta lukuisia IFK-kannattajia tuntevana voin kertoa, että vastaavaa keskustelu kyvyttömyyttä esiintyy myös teidän leirissänne paljon. Sen voi todeta myös lukemalla tätä ketjua. Jos itse olisin vetänyt turpaan jokaista IFK-kannattajaa, joka mulle on vittuillut, istuisin todennäköisesti linnassa. Väkivaltaan turvautuminen tai edes sillä uhkailu on todella ala-arvoista käytöstä vaikka kuinka ärsyttäisi.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
DR J: Se on juurikin noin. Olin nuorempana paljon agresiivisempi ihminen, mutta aika opettaa. Nykyään en tuollaiseen lähde mukaan.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Jos katkeruutesi johtuu Case Ben Amourista, niin kohdista se henkilöihin, älä seuraan sillä jossen nyt aivan väärässä ole, yksikään tuohon tapaukseen vaikuttanut henkilö ei ole enää seuran palveluksessa.

Onko semir lopettanut valmentamisen Jokereissa? Viime kaudella oli ainakin vielä D-junnujen päävalmentaja?

Itse olen ainakin ymmärtänyt että hänelle luvattiin ikuinen virka Jokerien organisaatiossa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulinko IFK:n vai Jokereiden osioon? Vaikea hymyillä enää kun sivu on täynnä narreja, pavea, semiria ja muuta skeidaa.

Täällä IFK:n puolella nyt kuitenkin hymyilyttää lähestyvä liigakausi ja hiljalleen odottava kauden eka kotimatsi paikan päällä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Onko semir lopettanut valmentamisen Jokereissa? Viime kaudella oli ainakin vielä D-junnujen päävalmentaja?

Itse olen ainakin ymmärtänyt että hänelle luvattiin ikuinen virka Jokerien organisaatiossa.
Noh, niinkuin sanoin niin jossen väärässä ollut. Siellähän se, mutta D-junnuvalkku on käytännössä matonalle lakasu.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kaipaan Jokereita takaisin liigaan, muutamasta ylilyönnistä huolimatta. Toivottavasti tämä tulee myös tulevaisuudessa toteutumaan, niin saadaan oikea paikallisvastus takaisin kaukaloon. Ylilyöntejä on tapahtunut molemmissa seuroissa, pahin tosin Jokereiden puolelta. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kaipaan Jokereita kovasti takaisin.

Tämä kattaa hyvin omat fiilikseni nykyisin. Tervetuloa vain takaisin se Narrien organisaatio mikä oli pystyssä ennen itään lähtöä. Tuskin kuitenkaan lähivuosina tapahtuu. Tuo muovinen kohelo touhu pitää ensin käydä tiensä loppuun. Ja jos ei paluuta tule niin muistellaan sitten aikoja ennen sitä. Mitä tulee loppuunkulutettuun Case BA:n niin onhan se häpeällinen ja siitä asianmukainen tahra laahaa perässä. On niitä meilläkin mistä eroon haluaisi päästä.

Viha& halveksunta tuntuu olevan nykyisin liian syvällä ihon alla monella. Mä kaipaan sitä kun pystyi paikalliskohtaamisen jälkeen lähtemään hallilta kohti himaa tappion armottomassa vitutuksessa niskassa naapurin tylytykset vahingoniloineen. Mä kaipaan sitä kun homma oli päinvastoin ja ne luikki naama punasena pois samalla kun itse marssi rinta rottingilla kohti pubia. Seuraavat viikot molemminpuolista kuittailua ja uhoa mutta aina pystyi, jos ei kättä paiskaamaan, lähtemään eri suuntiin kuin ihmisten kuuluu. Nyt tuntuu että saa varoa tuleeko takaraivoon jotain heitettyä rojua ja hakemalla haetaan konfliktia.

Medialla on tässä osansa mutta se toiste. En siis itse kannata @Lemieaux kaltaista suhtautumista. Khl-narrit ovat ihan eri juttu kuin yllämainittu. Muistan kun @Risa tästä jutteli tapaamisessa silloin kun idän lähtö oli todellisuutta. Those really were the good ’ole days ja kippis niille.

Ps. Jatkoajan sisältämät vittuilut ja provot ovat myös ihan oma maailmansa millä ei reaalimaailmassa ole montaakaan ’uskallan kyllä livenäkin’- kannattajaansa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Noh, niinkuin sanoin niin jossen väärässä ollut. Siellähän se, mutta D-junnuvalkku on käytännössä matonalle lakasu.

Siellä näyttää olevan alkavallakin kaudella. Ja joudun korjaamaan. Kyseessä ei ole matonalle lakaisu, vaan "ikuinen" diili siitä, että otti keissin yksin omille niskoilleen. Se miten se toteutuu tulevaisuuden organisaatiossa, on tietysti hämärän peitossa.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itse kyllä kaipaan Jokereita takaisin Liigaan vaikka en pysty ikinä ymmärtämään minkä helvetin takia (anteeksi) Jokerit menivät myymään perseensä idän propagandaliigaan ja lähtivät kehittämään venäläistä jääkiekkoa suomalaisen jääkiekon sijaan + tietenkin levittävät tuota paskaa meidän maalla. Kummola ansaitsee tästä myös kasapäin paskaa niskaansa. SBA tapaus oli ikävä, säälittävä tapahtuma jollaista ei toivottavasti enää koskaan jääkiekossa nähdä, mutta koko organisaatiota en sen vuoksi tuomitse, mm. moni aito Jokerit-fani on tuon tuominnut niin kuin kuuluukin, muuta he eivät voikaan tehdä eikä heiltä muuta voi ja pidä odottaa.

Ikinä en Jokereista pitänyt, vihasin kyseistä seuraa, mutta hyvällä tavalla, eiköhän ainakin suurin osa ymmärrä mitä tällä meinaan :)
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Ikinä en Jokereista pitänyt, vihasin kyseistä seuraa, mutta hyvällä tavalla, eiköhän ainakin suurin osa ymmärrä mitä tällä meinaan :)

Täysin samoilla linjoilla ja mä ainakin ymmärrän. Tietynlainen vi**umainen vääntö on sitä mitä kaipaa. Paikallisten tunnelmaa ja loputonta vääntöä! :)
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kyllähän Summasellakin oli oma rooli noissa viimeisissä vuosissa, jolloin vihanpito meni yli.

Itselleni Jokereita ei enää ole olemassa. Joku muovinen sätkynukke siellä Ilmalassa kai venäläisten pillin mukaan tanssii, mutta ei sillä mitään tekemistä sen vanhan kilpakumppanin kanssa ole.

Hattu kourassa kun mestiksessä lähtevät, sen voittavat niin ei kun takas liigaan. Sais poikanikin kokea sen sähkön, mikä paikallispeleissä parhaimmillaan oli. Esim koko 90-luku.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Lemieaux: Silkkaa paskaa tuo sinun kirjoituksesi. En tiedä mistä johtuu noin suuri viha Jokereita kohtaan. Itse kaipaan Jokereita takaisin liigaan, muutamasta ylilyönnistä huolimatta. Toivottavasti tämä tulee myös tulevaisuudessa toteutumaan, niin saadaan oikea paikallisvastus takaisin kaukaloon. Ylilyöntejä on tapahtunut molemmissa seuroissa, pahin tosin Jokereiden puolelta. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kaipaan Jokereita kovasti takaisin.

Nuorempana rupesi jännitämään jo pari päivää ennen Jokereiden kohtaamista. Ysäväpiirissä oli noin puolet IFK-faneja ja toinen puoli Jokereita. Uskomattoman hienoja muistoja noista peleistä jäi. Pikkubroidini on Jokeri-fani ja parempaa ei ollutkaan kuin matsin jälkeinen vittuilu puolin ja toisin.

Kuin omasta kynästä. Tuskin ne ihan heti on takaisin tulossa, saa muuten nähdä, alkaako uuden "suomalaisomistajan" nimi R:llä ;) Tämä olisi jo viimeinen niitti Jokereiden arkkuun, mutta kovin vakavasti otettavaa oikeaa suomalaisomistajaa voi olla vaikea löytää. Tuskin Selänne lähtee, vaikka hänellekin näkyy olevan luontevaa puffata milloin Trumpia ja milloin Putinia.

Mutta liigan ja pääkaupunkiseudun kiekon kiinnostavuudelle Jokereiden paluu olisi hieno juttu. Viimeiset yhteiset vuodet meni yli, mutta antaa noiden nyt jo olla.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itselleni Jokerit on ihan se ja sama nykyään. Ei aiheuta enää tunteita mihinkään suuntaan.Toimikoot kuten haluavat mutta en liigaan halua koska viimeiset vuodet oli mitä oli. Nyt on paljon mukavampi kun se sota on ohi. Syitä oli molemmissa. Me ryövättiin sieltä aikanaan parhaat ja sitten Hjalliksella oli joku ihme tarve hankkia sinne Jere, Ruutu yms. Lapsellista touhua kaiken kaikkiaan. Toivottavasti ei enää koskaa tapahdu mitään vastaavaa kuin silloin kun Peltonen telottiin ja kaikki se mikä johti siihen puolin ja toisin.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Viha& halveksunta tuntuu olevan nykyisin liian syvällä ihon alla monella.
...
Nyt tuntuu että saa varoa tuleeko takaraivoon jotain heitettyä rojua ja hakemalla haetaan konfliktia.

Medialla on tässä osansa mutta se toiste. En siis itse kannata @Lemieaux kaltaista suhtautumista.

Ps. Jatkoajan sisältämät vittuilut ja provot ovat myös ihan oma maailmansa millä ei reaalimaailmassa ole montaakaan ’uskallan kyllä livenäkin’- kannattajaansa.

Hienosti tämä ja pari muuta tekstiä antaa ymmärtää, että mun katkeruus olisi vihaa, että hakisin konfliktia tai että olisin agressiivinen - kun koko katkeruuteni johtuu nimenomaan inhosta silmitöntä väkivaltaa ja epäreiluutta kohtaan. Jos on itse kohdannut silmitöntä väkivaltaa ja epäreiluutta, ymmärtää ehkä paremmin - tai jos omaa empatiakykyä.

Traumojen, muistiongelmien, uniongelmien, painajaisten, ahdistuksen, masennuksen, pelkotilojen ja aivovamman jälkeen on hieman mahdotonta vain "antaa jo olla". Etenkään kun tekijät eivät lähes koskaan saa kunnon rangaistusta teoistaan, mutta uhrit kärsivät lopun elämäänsä. Olen pasifisti. Katkera ja surullinen, mutta rauhallinen pasifisti.

Jo pelkästään siitä johtuen mitä mixu yllä kirjoitti, en halua jokereita koskaan takaisin. En halua ikinä kokea mitään vastaavaa kuin ne viimeiset vuodet, jolloin niin moni narri kirkkain silmin puolusteli ja selitteli sitä silmitöntä väkivaltaa, sovittaakseen sitä jotenkin todellisuuteen. Ennen noita vuosia minäkin nautin siitä viha-rakkaussuhteesta, oikeanlaisesta "vihasta", joka 90-luvulla vallitsi. Se ei johtanut ylilyönteihin eikä väkivaltaan. Mutta se maailma ja se suhde on poissa ikuisesti, eikä palaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös