Rantojen mies
Jäsen
Mitenkään surullisia vaikutuksia väheksymättä, tappeluiden kieltäminen jääkiekossa vaarallisuuden perusteella on aiheellista sitten kun nyrkkeily, MMA, vapaapainit sun muut on lajeina kokonaan kielletty.
Ymmärrän mitä haet takaa, mutta jos puhtaasti ajatellaan vaarallisuutta, niin kyllähän nyrkkeily tapahtuu paljon hallitummassa tilanteessa, kuin jääkiekkotappelu. En sano, että jääkiekkotuomareiden pitäisi alkaa samanlaista koulutusta tappeluiden osalta käymään, kuin nyrkkeilytuomareiden, vaan ajan takaa jääkiekossa tapahtuneita hallitsemattomia tappeluita. Joka vuosi nähdään jääkiekossa niin isoja joukkokähinöitä, että niistä löytyy tappelupukareita joissa ei ole tuomaria seuraamassa tilannetta. Sen lisäksi nyrkkeilyssä ei aleta hakkaamaan maassa makaavaa miestä, vaan mittelö keskeytetään siihen, toisin kuin jääkiekkotappeluissa on tapana. Jääkiekkotappeluhan päättyy yleensä siihen, kun tuomari tulee sen keskeyttämään. Vaikka varusteet ovat jääkiekossa paremmat, yleensä tappelijoilla ei ole kypäriä päässään ja kun tappelun tiimellyksessä kaadutaan, maassa ei olekaan pehmyt nyrkkeilykehän lattia, vaan kova jää. Eli ihan puhtaasti vaarallisempiakin tekijöitä on jääkiekkotappeluissa, mitä esimerkiksi nykkeilyssä.
Muutenkin olen sitä mieltä, että vaikka nyrkkeily on vaarallisempaa kuin jääkiekkotappelu, voisi jääkiekkotappelut juuri vaarallisuuden takia lopettaa, koska kyseessä on nimenomaan maalintekopeli, ei kamppailu-urheilu. Mielestäni nimenomaan tappeluiden vaarallisuus on järkevin syy, millä niiden poistamista voidaan perustella. Toki miellän vaarallisuuteen myös kaikki piristeet ja kipulääkkeet ynnä muut sellaiset.
Itse en ole vielä lopullista mielipidettä muodostanut jääkiekkotappeluiden tarpeellisuudesta. Vaikka olen niitä nähnyt ja niistä myös innostunut, pelkkä "ne kuuluvat jääkiekkoon" selitys ei ole koskaan minulle oikein uponnut. Pitänee yrittää miettiä asiaa mahdollisimman monelta kantila, missä toivottavasti tämä foorumi on (jatkossakin) apuna.