Itse olen ollut aina sitä mieltä, että WBA ja WBC ovat suuria liittoja. IBF hieman ei niin arvostettu ja muut ovat pieniä liittoja, mistä kukaan ei ole koskaan mitään kuullut. Jos olet WBA:n, WBC:n ja IBF:n mestari kuten Tyson oli niin olet kiistaton maailmanmestari.
Onko tilanne muuttunut vai miten minulla on voinut olla kymmeniä vuosia tällainen käsitys? Enkä sitä käsitystä ole mitenkään hatusta vetänyt, vaan mm-otteluita aikoinaan katsonut ja selostusta kuunnellut.
Noh siis, kuten sanottua niin tilanne lähti 80-90 luvulla ihan käsistä ja sitä ennen oli oikeasti vielä määriteltävissä se oikea mestari. Mutta 90-luvulla kun homma lähti käsistä niin viimeiset ~10-vuotta ainakin on nämä neljä olleet ne suurimmat liitot. Ja yleisesti sarjoissa kuin sarjoissa näitä pidetään neljänä "oikeana" liittona, vaikka WBO:lla näistä lyhyin historia taitaa ollakkin. Näillä liitoilla on toimistot eri maissa ja niinpä varmaan ei ole tulossa muutosta jatkossakaan.
Yksi "hauska" seikka liittyy siihen että jotkut liitot eivät ole sallineet ollenkaan otteluita toisen liiton mestaria vastaan, esim. juuri WBC ei ole sallinut WBO:n mestareita otteluihinsa ja lisänä vielä WBC:tä on Dong King tainnut viedä miten tahtonut. Kaikissa liitoissahan taitaa tosin olla näitä lahjomisongelmia.
Eli lyhyesti, kyllä tilanne on muuttunut selvästi esim. 80-luvulta ja elää vieläkin varmaan. Tällä hetkellä on neljä suurta sarjaa, joka korostuu esim. näin: http://www.fightnews.com/rankings2.htm