Nykymedian klikkihuoruuden negatiiviset vaikutukset yhteiskunnassa

• 20 630
  • 109

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Siinäpä hyvä kirjoitus tästä Hörkön Panun agenttijournalismista.

Vähän tätä sivuten, niin ihmettelin kun vastaan tuli uutiset Jenni Haukion muuttamisesta, ja selkeästi jutun ajatus oli että nyt on erottu.

Ensimmäinen ajatus oli, että ei kai presidentin osoitetiedot voi olla julkisia. Ja jos tämä kävi tälläisen yksinkertaisen ihmisen mielessä ensimmäisenä, niin miten asia ei käynyt journalistin mielessä?

Tai varmasti kävi, ja asianlaita tiedettiin, mutta kunhan haluttiin saada klikkejä aikaan. Mielestäni tuo oli kaiken mauttomuuden huipentuma. Se on tietty asia erikseen että miten presidentin puoliso/perhe ei ole turvaluokituksen alaisena.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
En tiedä kuvittelenko vain, vai onko iltapulut keksineet uuden tavan kerätä klikkejä otsikkoa muokkaamalla. Homma menee siis näin:

Aamulla on otsikkona "Raju tilanne moottoritiellä - ohitus päätyi penkkaan. Katso video"

Puolen päivän jälkeen sama juttu on siinä keltaisessa "juuri nyt" palkissa otsikolla "Bemarikuskin ohitus päätyi ojaan. Katso video"

Illalla taas uusi otsikko "juuri nyt" palkissa: "Bemarikuski hurjasteli moottoritiellä rajuin seurauksin - näin kävi. Katso video"

Joo. En minä nyt noilla sivuilla kauheasti aikaa vietä, mutta tuollaisen olen huomannut. Tai sitten vaan tosiaan kuvittelen.

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei ainoastaan iltalehdet vaan Hesari harrastaa täysin samaa. Saman jutun otsikko saattaa muuttua monta kertaa päivässä. Olen muuten huomannut aika ison eron nettilehden ja painetun lehden välillä juuri otsikoinnissa. Nettiversiossa selvästi kalastellaan klikkejä usein jopa provosoivalla sitaatilla tms., jolla todennäköisesti pyritään ärsyttämään lukijaa klikkaamaan ja kommentoimaan uutista tietystä näkökulmasta. Sama uutinen taas seuraavan päivän painetussa lehdessä on otsikoitu täysin neutraalisti. Tällaisissa tapauksissa huomaa itsekin kuinka otsikko ohjaa lukijaa reagoimaan uutiseen tietyllä tapaa.

Klikkijournalismin vuoksi vähän pyörittelen silmiäni kun ns. laatumediat voivottelevat keskustelukulttuurin muutosta, vastakkainasettelun lisääntymistä ym. He itse osallistuvat tähän mm. provoisivilla otsikoilla.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Klikkijournalismin vuoksi vähän pyörittelen silmiäni kun ns. laatumediat voivottelevat keskustelukulttuurin muutosta, vastakkainasettelun lisääntymistä ym. He itse osallistuvat tähän mm. provoisivilla otsikoilla.
No siis todellakin. Ja myös valittavat kovasti mm venäläisestä mielipidevaikuttamisesta, boteista ja trolleista jne, ja samalla sallivat omilla kommenttipalstoillaan ties minkälaisen räikeän mellastamisen. Voitontavoittelu vie kevyesti voiton patriotismista.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kuvittelenko vain, vai onko hesarikin yhä enenevissä määrin alkanut luomaan tämmöisiä otsikkoja, jossa ei avata ollenkaan sitä uutisen sisältöä? Tämä otsikko on ainakin vaan ihan puhdas "klikkaa minua" otsikko.

Ärsyttää, että vielä ihan laatujulkaisuna pitämäni Helsingin Sanomat on myös vajoamassa tähän klikkien huoraamiseen. Nettisivuja kun selaa, niin siinähän ei ole edes tuota ingressitekstiä näkyvillä, joka edes vähän avaa uutisen sisältöä.

En ole mikään tekstin tuottamisen ammattilainen, mutta kyllä näin maallikkona kuitenkin ajattelen, että pitää sen otsikon edes jotain kertoa siitä jutun "pihvistä". Eli tässä tapauksessa Jori Lehterän jatkosopimuksesta.

Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
No siis todellakin. Ja myös valittavat kovasti mm venäläisestä mielipidevaikuttamisesta, boteista ja trolleista jne, ja samalla sallivat omilla kommenttipalstoillaan ties minkälaisen räikeän mellastamisen. Voitontavoittelu vie kevyesti voiton patriotismista.
Aamulehden kommenteissa on samat trollit mellastaneet jo pitkään. Siitä ei nyt juuri haittaa ole, kun ne näkee trolleiksi helposti, mutta kieltämättä ihmetyttää lehden päätös tukea tuollaista toimintaa.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaiken maailman k
En tiedä kuvittelenko vain, vai onko iltapulut keksineet uuden tavan kerätä klikkejä otsikkoa muokkaamalla. Homma menee siis näin:

Aamulla on otsikkona "Raju tilanne moottoritiellä - ohitus päätyi penkkaan. Katso video"

Puolen päivän jälkeen sama juttu on siinä keltaisessa "juuri nyt" palkissa otsikolla "Bemarikuskin ohitus päätyi ojaan. Katso video"

Illalla taas uusi otsikko "juuri nyt" palkissa: "Bemarikuski hurjasteli moottoritiellä rajuin seurauksin - näin kävi. Katso video"

Joo. En minä nyt noilla sivuilla kauheasti aikaa vietä, mutta tuollaisen olen huomannut. Tai sitten vaan tosiaan kuvittelen.
Ja sitten klikkaajia koukutetaan helposti sanaparilla "Uutta tietoa...". Vaikkei siis päivitetty juttu varsinaisesti sisältäisi mitään oleellista uutta, niin tuo fraasi putkahtaa moneti silmille.

Useinhan niiissä vain alkuperäisen tekstin sanajärjestystä sekä rakennetta on hieman ehkä muokattu, ja lisätty joku sivulause, tyyliin "tapauksella on silminnäköijöitä" ja "poliisi tutkii asiaa".

Eli mitään mullistavaa uutta tietoa ei ole, vaan tarkoituksena on lähinnä mässäillä ja lietsoa hysteriaa ylläpitämällä tätä online-kriisiuutisointia.

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura

Tämä on ihan yleinen käytäntö netissä, ihan "oikeat" lehdetkin tekee tuota. Eli että tehdään etukäteen muutama otsikkovaihtoehto, julkaistaan artikkeli, kokeillaan ensin paljonko klikkejä saa otsikko 1, sitten otsikko 2 jne. Jossain vaiheessa lukitaan vastaus.

En lainkaan epäile etteikö iltapäivälehdet syyllistyisi tuohon vielä enemmän, ja vielä pidemmän aikaa pitkin päivää, kuin vähemmän viihteelliset julkaisut, mutta kaikki tuota harrastaa.

Ak13Ze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit, Ässät
En ymmärrä tätä nykyisellään useasti silmiin pistävää systeemiä yhtään, ellei tällä sitten ole oikeasti jotain psykologista vaikutusta ihmiseen, niin että se saa ihmisen klikkaamaan uutisen auki.

Mistä tämä täysin käsittämätön otsikointitapa "henkilön nimi, ikä, itse uutisen sisältö" olisi saanut muuten alkunsa, kuin siitä että ihminen klikkaa sen herkemmin auki kuin ilman ikää?

Nytkin puhelimeen tuli ilmoitus kuinka "Vili Saarijärvi, 27, sai huippusiirron"

Saarijärven iän mainitseminen kun ei oikeasti tuo yhtään lisäarvoa tuohon otsikkoon, niin miksi se pitää siinä ylipäätään mainita? Välillä tuntuu että iltapaskojen otsikoista puolet on "nynnynnyy, 27, teki tätä" ja "nönnönnöö, 59, teki sitä" jne.

Its en todellakaan ymmärrä tuon iän mainitseminen lisäarvoa, enkä todellakaan avaa yhtäkään tuolla idioottimaisella tavalla kirjoitettua otsikkoa, ihan vain periaatteen vuoksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy