Tuo alkoi kiinnostamaan. Itse olen väsännyt sellaista hätänuuskaa, mutta noin saa varmaan parempaa. Mites tuo tilaus onnistuu, mitä tulli sanoo moisesta?
Haaparannasta ollaan tuotu. Laatikoissa on 1 kg raakaa tupakkaa ja muut tarpeet kuten glyserolit ja natriumkarbonaatit. Sen lisäksi voi ostaa myös nuuskan tekoon tarkoitettuja mausteita. Paketti sisältää myös valmistusohjeet. Koko paketti mausteineen tosiaan maksaa noin 40 €. Mielestäni kuivatupakan tuontia ei Ruotsista ole rajoitettu, mutta faktaksi en sitä julista.
Nuuskan valmistus on suunnilleen seuraava:
1. Tupakkaan sekoitetaan mukana tuleva ruokasuola ja litra vettä. Sekoitus laitetaan noin 90 asteiseen uuniin 24 tunniksi.
2. Sekoitukseen lisätään natriumkarbonaatti ja 5 desiä vettä, jonka jälkeen laitetaan takaisin uuniin 12 tunniksi. *
3. Sekoitukseen lisätään glyseroli-pussi, jonka jälkeen laitetaan jäähtymään. Tämän jälkeen voidaan lisätä haluamat aromit ja pistetään jääkaappiin kypsymään. Nuuska on käyttövalmista heti, mutta maku on parhaimmillaan vasta noin 2 vk:n jälkeen.
Itse olen blendannut valmiin nuuskan, koska tuo Cuthofin tupakka on muuten hieman karkeaa kamaa käsillä pyöriteltäväksi. Blendaamalla voit itse määritellä haluatko rödamaista vai ihan perus nuuskan karkeuden. Tämä on ihan normaali nuuskaa käsillä pyöriteltäväksi ja maku on blendattuna paljon parempi jostakin syystä.
* Itse olen lisännyt vettä vain joku pari desiä tässä vaiheessa, koska 1,5 litran vesimäärällä blendattu nuuska on liian kosteaa.
Tosiaan olen itsekin räpeltänyt noita tupakanpurunuuskia, jotka ei laadultaan pääse lähellekkään oikeaa nuuskaa, toisin kun tämä. Suosittelen ihan vain hinnan puolesta. Tässä tavassa haju ei ole erikoisen miellyttävä, joten kannattaa tämä lämmitys toteuttaa mökillä tai ulkotilassa. Meillä käytössä on ollut verkkovirralla toimiva vanha sähköuuni, joka on pöhissy terassilla.