Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 285 344
  • 4 078

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Huomasin tuossa kun eksyin northenerin sivuille, että ovat aloittaneet nuuskan toimituksen taas Suomeen. Tämä "Finland" vaihtoehtohan oli poissuljettu pitkän aikaa kyseisiltä sivuilta, muistaakseni ongelmia tullin kanssa. No nyt ainakin pystyy taas tilata. Voisi joku pvä pistää tilauksen ja katsoa että tuleeko halvemmaksi tilata sieltä kuin snusworldwidesta.

Kokemuksia teillä muilla northenerin tilauksista??

-Cactus-
 
Suosikkijoukkue
Pavel Bure#10, Venäjä, KalPa
Helsingin suunnalta jos joltain löytyy varastoista nuuskaa tai on lähdössä laivalle ja kehtaisi muutaman tornin tuoda/myydä niin pistäkää mulle yyveetä.
 

jussimy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Cube

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
On se vittu kumma ettei EU puutu Saksan ja Hollannin laillistettuun ganjamyyntiin mutta sitten joku nuuska joka ei aiheuta riippuvuutta kielletään kokonaan??
Ööh, mitä? Kyllähän nuuska enemmän riippuvuutta aiheuttaa kuin ganja. Jos olet eri mieltä, niin tutustuisin mieluusti lähteisiisi. Vaan eipä taida niitä löytyä, koska puhut jälleen kerran enemmän tunteella kuin järjellä ja enemmän perseellä kuin suulla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Cube kirjoitti:
Ööh, mitä? Kyllähän nuuska enemmän riippuvuutta aiheuttaa kuin ganja. Jos olet eri mieltä, niin tutustuisin mieluusti lähteisiisi. Vaan eipä taida niitä löytyä, koska puhut jälleen kerran enemmän tunteella kuin järjellä ja enemmän perseellä kuin suulla.

Mitäs sinä nyt siinä taas piipität? Pistä lähdettä tulemaan nuuska vs. ganja riippuvuudesta ja aletaan väittelemään.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jussimy kirjoitti:
Tullinsedät olivat teipanneet paketin kylkeen kirjekuoren jossa oli tulostettuna tämä tupakkaverolomake:
http://www.tulli.fi/fi/06_Sahkoinen_asiointi/05_Lomakkeet/08_Valmisteverotuksen_lomakkeet/181A_s_02.pdf
http://www.tulli.fi/fi/06_Sahkoinen_asiointi/05_Lomakkeet/08_Valmisteverotuksen_lomakkeet/181B_s_02_ohje.pdf

Onko kokemuksia vastaavasta, onko tuo nyt pakko täytellä ja maksella vai ei?
Tai pakkohan ei tietenkään ole kuin kuolla, mutta tuleekohan karhuja tms.?

On kokemuksia. En maksanut eikä mitään ole kuulunut. Sain eräältä lakia oppineelta palstalaiselta sen verran infoa, että Tulli ei päästä tavaraa haltuusi ennen kuin olet maksanut mikäli oikeasti haluavat sen veron.

En tietenkään suosittele maksamatta jättämistä, ihan oma päätöksesi. Näin minä tein, tyytyväinen olen valintaani.
 

jussimy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
lintu kirjoitti:
On kokemuksia. En maksanut eikä mitään ole kuulunut. Sain eräältä lakia oppineelta palstalaiselta sen verran infoa, että Tulli ei päästä tavaraa haltuusi ennen kuin olet maksanut mikäli oikeasti haluavat sen veron.

En tietenkään suosittele maksamatta jättämistä, ihan oma päätöksesi. Näin minä tein, tyytyväinen olen valintaani.

Ok, kiitti tiedoista.
Pitääpä laittaa harkintaan maksanko vai en :)
 

Cube

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Mitäs sinä nyt siinä taas piipität? Pistä lähdettä tulemaan nuuska vs. ganja riippuvuudesta ja aletaan väittelemään.
Heh, itse vedät jonkun kakararaivarin nuuskan asemasta Euroopassa ja tuet näitä tyypillisen vahvoja mielipiteitäsi virheellisillä faktoilla, mutta kuitenkin minä olen se joka piipitän? No, ei kai siinä mitään.. Väitellään vaan:

http://www.druglibrary.org/schaffer/Misc/addictiv.htm

Siinä alkuun yksi, ota toki huomioon myös HN:n viesti. Entä jos sinä tässä vaiheessa kertoisit mihin pohjautuu väitteesi siitä, että nuuska ei aiheuta riippuvuutta? Käsittääkseni on aika yleisesti hyväksytty totuus, että nikotiini aiheuttaa voimakkaammin riippuvuutta kuin kannabis, joten en oikein ymmärrä miksi todistustaakka olisi minun harteillani tässä asiassa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En kysynyt nikotiini vs. kannabis vertailua, kysyin NUUSKA vs. kannabis vertailua.

Nuuska ei ole niin addiktiivista kuin tupakka vaikka molemmissa nikotiinia onkin. En tunne/tiedä ketään jonka on pakko saada nuuska huulen alle vaikka monet kaveripiiristäni sitä säännöllisesti käyttävätkin, kun taas tiedän monia joilla kädet alkaa sheikkaan pahasti jollei saa palavaa spaddua sormien väliin. Tiedän, ei kovin tieteellinen todiste mutta nuuskan riippuvuudesta en ole koskaan nähnyt mitään tieteellistä tutkimusta.

Eli nyt sitä nuuska vs. kannabis vertailua kiinni tai ryömi takaisin sinne itkupotkuraivarikiven alle mistä tulitkin.
 

Cube

Jäsen
No eipä ole tosiaankaan kovin tieteellinen todiste. Et sitten kiihkoillessasi tullut ajatelleeksi, että on ehkä olemassa ihan looginen selitys sille, että näillä nuuskaavilla kavereillasi ei välttämättä kovin vahvoja vierotusoireita esiinny? Päättele itse oheisesta materiaalista.

Linkki:
"Vieroitusoireita voidaan lievittää käyttämällä mm. nikotiinipurukumia, nikotiinilaastaria taikka inhalaattoria, joista onkin tullut tavallisia apuvälineitä tupakoinnin lopettajille, mutta myös nuuskan käytön lopettajille."

"Nikotiini imeytyy nuuskasta hitaammin kuin tupakansavusta, josta se muutamassa sekunnissa imeytyy keuhkoista verenkiertoon ja saavuttaa näin keskushermoston hyvin nopeasti.

Nikotiinin puoliintumisaika on noin kaksi tuntia. Nuuskan vakiokäyttäjä käyttää keskimäärin 13 tuntia vuorokaudesta nuuskaa. Suussa olevaa annosta määräajoin vaihtamalla voi nuuskan käyttäjä säilyttää hyvin tasaisen nikotiinitason veressään, toisin kuin tupakan polttaja."



Ja toinen:
"Nicotine dependence scores increased linearly with snuff use among weekly smokers."

Ja kolmas:
"Myös nuuskan sisältämä nikotiini aiheuttaa riippuvuutta. Nikotiini imeytyy nuuskasta hieman hitaammin kuin tupakansavusta, mutta pitoisuus veressä pysyy pitempään suurena nuuskaamisen jälkeen."

Ja neljäs, vähän laajempi linkki vielä loppuun.

Täytyy myöntää, etten itse jaksanut tuon viimeisen linkin artikkeleita enää tarkemmin selata, koska aihe on minulle ihan selvä. Ehkä niistä on kuitenkin sinulle apua, jos vielä jäi jotain epäselväksi. Ensi kerralla sitten vähän paremmalla järjenkäytöllä taas liikenteeseen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei taida tuo lukemisen ymmärtäminen olla sinun vahvimpia puoliasi? Tai järjenkäyttökään mutta sen puutteethan myönsit jo itsekkin.

Pyysin linkkejä nuuska vs. kannabis riippuvuuksista, en siitä miten nuuska vaikuttaa.

Ja kun muistetaan että nuuska EI aiheuta samoja terveydellisiä ongelmia kuin tupakka niin vähäinenkin riippuvuus on huomattavasti vähemmän haitallista.

Koko pointtihan tässä on se että kokonaisvaikutuksiltaan nuuska on HUOMATTAVASTI vähemmän haitallista kuin kannabis mutta jostain syystä EU kieltää nuuskan mutta eipä tunnu esim. Hollannin kannabiskäytäntö hirveästi häiritsevän.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
HN kirjoitti:
Ehkä sinun, Daespoo, kannattaisi edes tämän yhden ainoan kerran elämässäsi myöntää olleesi väärässä, kun kaikki olemassa oleva aineisto todistaa argumentointiasi vastaan. "Okei, mulla oli väärää tietoa / luulin väärin" - kuinka vaikeata se voi olla?

Edit: se on toki totta, että nuuskan aiheuttamat suorat terveyshaitat verrattuna tupakan ja pilvenpolton vastaaviin ovat huomattavasti vähäisemmät.

Kukaan ei ole vielä näyttänyt mitään nuuska vs. kannabis riippuvuudesta ja tämä riippuvuuskin oli sinänsä ihan sivupointti koko alkuperäisessä viestissäni vaan tarkoitin nimenomaan yleistä haittavaikutuksia sekä täysin poskettomista EU:n säädöksistä nämä huomioiden.

Ei ole vaikea myöntää että ilmaisin itseäni huonosti alkuperäisessä viestissäni ja kun joku pistää konkreettista faktaa pöytään nuuskan aiheuttamasta riippuvuudesta niin myönnän välittömästi olleeni väärässä myös riippuvuuden suhteen.

Cubelle tämä tosin taitaa olla liian vaikeata ymmärtää.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Se että on samaa ainetta kyseessä ei vielä todista mitään, määrät, nautintotapa, vaikutusaika, imeytymisnopeus yms yms. ovat hyvin olennaisia.

Tämän viimeisimmän linkkisi hyväksyn jo todisteeksi asiasta joten myönnän olleeni asiassa väärässä.

Alkuperäisen viestini pointtia se ei toisaalta muuta mihinkään suuntaan.
 

Naughty_S

Jäsen
Aargh

Jyväskyläläiset alan liikkeet ovat aiheuttaneet pelkkiä pettymyksiä viime aikoina, joten jos jollain on tietoa nuuskan saatavuudesta JKL:n seudulla tai jos joku haluaa päästä eroon pussinuuskavarastoistaan, ovat kaikki yv-yhteydenotot enemmän kuin tervetulleita.
 

Cube

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Cubelle tämä tosin taitaa olla liian vaikeata ymmärtää.
Ihme mussutusta sinulta näköjään tullut vielä eilen. Sinulle taitaa tuo väärässä oleminen olla ihan tajuttoman vaikeaa, mutta ei mahda mitään. Esitit tällä kertaa sen verran vajaaälyisen väitteen ("nuuska ei aiheuta riippuvuutta"), että se oli jo pakko korjata. Pyysit myös faktoja ja minä esitin niitä. Silti sama nillitys sen kuin jatkui. On lisäksi jotenkin helvetin huvittavaa, että tarjoemieni linkkienkin sijaan "hyväksyit" todisteeksi tästä asiasta vasta jonkun Wikipedian linkin, samaan aikaan kun omat tietosi aiheesta olivat lähinnä jotain Porttilan "Minulle on kerrottu" -tasoa.

Eikä tämä ole mikään epäselvä tai vaikeaselkoinen asia ollut missään vaiheessa kenellekään muulle kuin sinulle:

1. Nuuskassa on nikotiinia (jopa enemmän kuin tupakassa).

2. Nikotiini aiheuttaa voimakasta riippuvuutta.

3. Riippuvuus syntyy aivoissa, joten on aivan sama mitä kautta nikotiini sinne päätyy.

4. Nikotiini riippuvuuspotentiaali on korkeampi kuin kannabiksen.

Mutta ei tästä sen kummempia, koska kaikki ovat väärässä aika-ajoin. Jopa Daespoo. Kuten jo totesin, ensi kerralla taas paremmalla järjenkäytöllä liikenteeseen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Heheh, ei tässä voi kuin hymyillä kun lukee noita sinun itkunsekaisia todisteluitasi. Olen jo noihin kaikkiin "pointteihisi" vastannut jo aikaisemmin joten tee maailmalle palvelus ja säästä internetin kaistaa lukemalla ne uudestaan ja vastaa vasta sitten.
 

Cube

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Heheh, ei tässä voi kuin hymyillä kun lukee noita sinun itkunsekaisia todisteluitasi. Olen jo noihin kaikkiin "pointteihisi" vastannut jo aikaisemmin joten tee maailmalle palvelus ja säästä internetin kaistaa lukemalla ne uudestaan ja vastaa vasta sitten.
Ei tässä mitään itkunsekaista ole, koska asia on täysin selvä, eikä minulla ole siinä edes mitään omia intressejä pelissä. Menikö ne faktat sulle nyt vihdoin perille vai pitääkö rautalankaa vääntää vielä vähän enemmän?

Katsoin myös edelliset viestisi läpi, mutta eipä niistä mielestäni löytynyt vieläkään yhtään mitään järkevää. Entä jos sinä laittaisit vaihteeksi jakoon jonkun linkin? Vaikkapa sellaisen, jossa todetaan, että nuuska ei aiheuta riippuvuutta.
 

Rosa 55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sport, NYR
jussimy kirjoitti:
Tullinsedät olivat teipanneet paketin kylkeen kirjekuoren jossa oli tulostettuna tämä tupakkaverolomake:
http://www.tulli.fi/fi/06_Sahkoinen_asiointi/05_Lomakkeet/08_Valmisteverotuksen_lomakkeet/181A_s_02.pdf
http://www.tulli.fi/fi/06_Sahkoinen_asiointi/05_Lomakkeet/08_Valmisteverotuksen_lomakkeet/181B_s_02_ohje.pdf

Onko kokemuksia vastaavasta, onko tuo nyt pakko täytellä ja maksella vai ei?
Tai pakkohan ei tietenkään ole kuin kuolla, mutta tuleekohan karhuja tms.?


Itselleni tuli tullinlappuja loppuvuodesta 2004 ja tänään tuli ulosotosta lisää postia.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rosa 55 kirjoitti:
Itselleni tuli tullinlappuja loppuvuodesta 2004 ja tänään tuli ulosotosta lisää postia.

Kerro toki lisää...
 

Rosa 55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sport, NYR
lintu kirjoitti:
Kerro toki lisää...

30 purkkia.

5.11.2004. Tulli-Arvioverotusesitys.
Suorittamatta jäänyt tupakkavero 119,82€
Lähdin kaljalle

24.11.2004 Tulli-Arvioverotuspäätös 119,82€
Lähdin kaljalle

27.5.2006 Ulostusmies-Maksukehoitus 119,82€+ulostusmiehen uusi laituri(mökin olen jo maksanut) yht. 149,05€
 

jussimy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Rosa 55 kirjoitti:
30 purkkia.

5.11.2004. Tulli-Arvioverotusesitys.
Suorittamatta jäänyt tupakkavero 119,82€
Lähdin kaljalle

24.11.2004 Tulli-Arvioverotuspäätös 119,82€
Lähdin kaljalle

27.5.2006 Ulostusmies-Maksukehoitus 119,82€+ulostusmiehen uusi laituri(mökin olen jo maksanut) yht. 149,05€

hmm, mulla ei tosin ollut mitään summia arvioitu edes, vain nuo tyhjät lomakkeet tulostettuna... taisi olla vain vihjailua..
nuo tosin vaikuttaa jo enemmän kuin vihjailulta :)
 

Rosa 55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sport, NYR
jussimy kirjoitti:
hmm, mulla ei tosin ollut mitään summia arvioitu edes, vain nuo tyhjät lomakkeet tulostettuna... taisi olla vain vihjailua..
nuo tosin vaikuttaa jo enemmän kuin vihjailulta :)

Todisteet on netissä. Linkit saa yv:llä
 

jussimy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Rosa 55 kirjoitti:
Todisteet on netissä. Linkit saa yv:llä
Niin siis tarkoitin että minulle tulleet laput olivat vihjailua tullilta ja sinulle tulleet ei.
Jos sinulle oli laskettu jo summatkin valmiiksi ja minulle tuli vain tyhjät lomakkeet?

Kiinnostaisi kyllä saada ne linkitkin yv:llä :)

Loppuu kyllä tilailut netistä jos alkaa mätkyjä napsumaan, ennemmin ajan muutaman sata kilsaa autolla ja käyn haaparannasta hakemassa...
Menkööt vaikka bensoihin ne rahat, verojahan nekin kyllä on suurimmaksi osaksi :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös