Nopeusrajoitus

  • 6 922
  • 78

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Niin, Helsingin keskustan nopeusrajoitukset ovat nykyisen holhousvietin yksi mielettömyyksistä (tämän olisi tietysti voinut postata vitutusketjuunkin, mutta se olisi sinne muun urbaamisen sekaan hukkunut ja sitten ervatsalo ja muut nurmivasarat eivät tietäisi asiasta mitään).

Onhan tässä se hyvä puoli, että poliisit eivät enää tarvitse viritettyjä Volkkareita, hevosia taikka fillareita, kun autot saa juoksemalla kiinni. Rikkureiden pakomatkakin päättyy lyhyeen, kun keskusta ruuhkautuu niin, ettei siellä pääse eteen-, sivuille-, eikä taaksepäin. Ellei käveleskelvä popula ehdi kuolla saasteisiin, mitä paikoillaan stondaavat biilit puskevat atmosfääriin.

Autokorjaamoilla menee lujaa, kun koneet ovat karstan peitossa ja pakoputket putoilevat suolalla kuorrutettuna Finlandiatalon ja Kansallismuseon väliselle pikataipaleelle.

Noh, poliisillahan riittää resursseja tämän asian valvomiseen. Voin jo kuvitella miten esim. Aleksis Kiven kadulla Linnanmäelle menevässä risteyksessä päivystää aamuyöllä klo 03.00 - 05.00 välisenä aikana 12 partiota + Karhuryhmän rynnäkköosasto.

Olenko minä siis kapeakatseinen kaahari, vai Mel Gibsonin tyylinen Freedom Fighter?

edit:
- kai poliisi sitten tajuaa sakottaa myös ne meikäläisen autosta 30 km/t-rajoitusalueella ohi törkeästi polkevat polkupyöräilijät?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sehän on jo tieteellisesti todistettu, että kun ajoneuvojen nopeusrajoitus pudotetaan lukemaan 0 km/h, ei liikenneonnettomuuksia tapahdu ollenkaan. Tämän jälkeen on syytä harkita nopeusrajoitusten ulottamista myös jalankulkijoihin, sillä sen verran holtitonta ja toisia jalankulkijoita kunnioittamatonta heidän liikehdintänsä toisinaan on.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä nopeusrajoituksien laskut ovat menneet mielestäni jo aikalailla naurettaviksi. Esim. Raumalla nopeusrajoituksia on laskettu niin että Vanhan Rauman alueella rajoitus on nykyään huimaavat 20km/h. Autoistahan siis pääsee pian jo kävelemälläkin ohi. Eivät nämä nopeusrajoituksien laskut siltikään mitään pahoja onnettomuuksia vähennä, liikennekaaharit ajavat aina yhtä vaarallisesti, oli rajoitus mikä oli. Ennemminkin suosittelisin näille aivottomille kaahareille nykyistä paljon kovempia rangaistuksia, se olisi paljon parempi keino vähentää liikenneonnettomuuksia. Nykyisin kun tämäntyylisistä rikoksista tuntuu pääsevän aivan liian helpolla.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Älyvapaata meininkiä. Taas on joku kerran vuodessa ulkona tutkijankammiostaan käyvä hyypiö saanut kuolemattoman ajatuksen ja perustellut sen muille vastaaville näiden mielestä kelvollisesti. Kohta jalankulkijoilla on kypärät ja koirat joutuvat käyttämään kusetuslenkillä haarniskaa.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Predator
Niin, Helsingin keskustan nopeusrajoitukset ovat nykyisen holhousvietin yksi mielettömyyksistä (tämän olisi tietysti voinut postata vitutusketjuunkin, mutta se olisi sinne muun urbaamisen sekaan hukkunut ja sitten ervatsalo ja muut nurmivasarat eivät tietäisi asiasta mitään).


Olenko minä siis kapeakatseinen kaahari, vai Mel Gibsonin tyylinen Freedom Fighter?


Ettei totuus kävisi epäselväksi, voin kertoa että olet kapeakatseinen kaahari.

Jos olet huomannut, niin kaiken maailman autoilijioden kiusana siellä Helsingin keskustassa ja vähän muuallakin pyörii sellaisia otuksia kuten metro, ratikka ja juna. Lisäksi katujen tukkeena on sellaisia isokokoisia autoja, joita esim. hassut pipapäiset tamperelaiset kutsuisivat nysseiksi.

Arvaa, mikä aatos autoilijaa kovasti harmittaa?! Se että näitä edellämainittuja vekottomia kulkee siellä Helsingissä pirun usein. Siellä ne vaan ovat rehellisten tuloveroja maksavien kravattikaulojen tiellä. Eipä aatos pääse kavereineen kiihdyttelemään vapaata autobaanaa pitkin keskustan läpi muutamassa minuutissa.

Siispä, siirry sinäkin julkisen liikenteen käyttäjäksi. On varmasti erittäin halpaa ja lisäksi näin luonto pelastuu! Eipä tarvi sen jälkeen pohtia kaupungin nopeusrajoituksia.

masu
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Voi masu, masu, masu, masu.

Ihminen on keksinyt pyörän ja siitä hieman eteenpäin on keksitty auto. Niin kauan kuin autoja on olemassa, niin niillä myös ajetaan. Ja tehdään ruuhkia. Ja tukitaan pikataival Eduskuntalo-Viereinen Mutka.

Älä mulle ala rupeemaan joukkoliikenteestä. Se on nimittäin koettu ERITTÄIN monen vuoden kokemuksella. Minun päälleni on ratikassa oksennettu vuosien varrella YHDEKSÄN kertaa, olen ollut täysin viattomana sivullisena BUSSITAPPELUSSA viisi kertaa ja kolmesti minua on lyöty pärstään metrossa - kerran metroa odottaessa - niin no, se oli kylläkin potku takaapäin selkään - eräs liimanenä halusi minut pudottaa raiteille jostakin syystä. Tämä kaikki yli neljänkymmenen vuoden joukkoliikennekokemuksella Stadista.
Kumma että saan olla rauhassa siellä aamu-/iltaruuhakssa oman auton peltien sisällä? Onkohan joku muu tehnyt tämän samaisen hengästyttävän havainnon?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Predator
Tämä kaikki yli neljänkymmenen vuoden joukkoliikennekokemuksella Stadista.
Kumma että saan olla rauhassa siellä aamu-/iltaruuhakssa oman auton peltien sisällä? Onkohan joku muu tehnyt tämän samaisen hengästyttävän havainnon?

Kansantaloustieteilijä puhuisi preferensseistä; mikäli preferoit yksityisautoilua, lienee sitten paikallaan "kärsiä" siitä 30 km:n rajoituksesta ja aamuruuhkastakin. Oma on valintasi, joukkoliikenne on kuitenkin vaihtoehto.
 
Eilen testailin täällä Oulussa tätä 30 rajoitusta ja se tuntu sairaan hitaalta.Mittaria piti tuijottaa kokoajan ettei mene tuon maagisen 30 yli normaali ajo häiriintyi aika paljon kun piti keskittyä ettei mee yli tuon rajan.

Siinä ei paljon tartte kaasua painaa kun on jo ylinopeutta.

Jonkin verran Hesingissä ajaneena on semmoinen tuntuma että tämä on autoilijoitten kannalta ajateltuna täysi susi koko homma. Liikenne määräT siellä on niin suuret ettei siitä hyvä heilu.
Ainoa voittaja taitaa olla valtio jolla sakkotulot nousevat aivan merkittävästi Helsingin alueella.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos ei nopeusrajoitusten mukaan ajaminen kiinnosta, ainahan voi ajaa ylinopeutta - ajattelee sitten vaan sakkoja sellaisena ylimääräisenä verona siitä, että saa ajaa lujaa.

Kyllä se nopeusmittarin neula pysyy pienellä harjoituksella aivan hyvin siinä 30-35 km/h tuntumassa. Kuten sanottu, eihän siinä tarvitse painaa kaasupoljinta juuri ollenkaan. Tai minun kadettissa tarvitsee vain puoleenväliin.

Ihme nurinaa, eihän Helsingissä sentään kukaan asu Töölöä kauempana ydinkeskustasta? Ei luulisi viiden kilometrin matkalla olevan liian suuri asia ajaa hieman hitaampaa. Liikenteestä tulee sulavampaa, kun esim. se ennen kaistan tukkinut kääntyjäkin (joka ei osaa ryhmittyä) ehtii liikkumaan vastapuolen kaistan yli ennen seuraavaa autoa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Huvittavintahan on joidenkin kukkahattutätien suunnitelmat laskea yleinen nopeusrajoitus 70 kilometriin tunnissa. Joissain paikoissa 80 kilometrin rajoitus tuntuu talvellakin typerältä, esimerkiksi Tampereen pohjoispuolella kolmostiellä. Jos ajat 80km/h, keräät perääsi mahtavat jonot ja vihaisia ohittajia. Mitä sitten, jos rajoitus olisi 70 km/h? Todella tuskaista hissuttelua. Kelin mukaan muuttuvat rajoitukset ovat asiallisia, mutta niitä on käytössä vielä kovin vähän. Yleensä jonon ensimmäisenä ajava Micra toimii rajoituksena parin lumihiutaleen jälkeen ja vauhti on uskomattoman hidasta.

70 kilometrin rajoitusta käytetään kovin vähän. Itse huomasin itse asiassa ensimmäisen 70 km/h nopeusrajoituksen jokin aikaa sitten Jyväskylässä Killerin ohi ajaessa. 70 km/h sopii hyvin hieman hiljaisemmille teille, esimerkiksi entisille kuudenkympin alueille. Yleisnopeusrajoitukseksi sitä ei voi edes ajatella.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Surkuhupaisinta tässä nopeusrajoitustouhussa oli se, että vastaan jälkikäteen tajuttiin, että liikenteen päästöthän kasvavat, kun nopeusrajoituksia alennetaan.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Predator
Minun päälleni on ratikassa oksennettu vuosien varrella YHDEKSÄN kertaa, olen ollut täysin viattomana sivullisena BUSSITAPPELUSSA viisi kertaa ja kolmesti minua on lyöty pärstään metrossa - kerran metroa odottaessa - niin no, se oli kylläkin potku takaapäin selkään - eräs liimanenä halusi minut pudottaa raiteille jostakin syystä. Tämä kaikki yli neljänkymmenen vuoden joukkoliikennekokemuksella Stadista.
Tuohon ei voi sanoa muuta kuin että jotkut ihmiset taitavat vetää ikävyyksiä puoleensa, eihän tuota muuten voi selittää?
X)
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Predator
Niin, Helsingin keskustan nopeusrajoitukset......
Olenko minä siis kapeakatseinen kaahari, vai Mel Gibsonin tyylinen Freedom Fighter?

Muistakseni asut keskustassa, Krunikka?
Sinullahan tuo varmasti kirpaisee kaikkein eniten, kun keskustassa joudut sompailemaan. Minulla taas tuolla nopeuden laskemisella ei ole mitään merkitystä. Olisin jopa valmis muuttaman keskustan kävelykaduksi.

Asustelen Pajamäessä, joten käytän aina junaa. Autolla en ole käynyt itseasiassa kuin pari-kolme kertaa keskustassa. Junalla tuo liikkuminen on niiiiin helppoa, eikä tarvitse tehdä vekseliä muutaman tunnin pysäköintimaksua varten. Lisäksi, mikään ei estä nappaamasta paria bisseä matkani varrella..

Ehkäpä tuo väläyksen saanutkin asustelee radan varressa ?

K
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Silloin kun asun Suomessa, käyn Helsingissä töissä n. 45 km:n päästä. Syy, miksi en silloin käytä julkisia kulkuneuvoja on se, että omalla autolla töissä käydessä säästyy n. 1,5 tuntia vapaa-aikaa päivässä (50 min./suunta oma auto, 1h 35 min bussi+spora). Aika on rahaa, etenkin vapaa-aika.

Ai että miksi ostin kämpän niin kaukaa vaikka käyn töissä Hesassa? Oli silloista rahaa 500 000 halvempi. Nykyään ero on vielä suurempi. Tuolla säästöllä jaksaa herätä aamulla aikaisemmin ja istua vähän ruuhkassakin.

Tosin autolla ajaminen ei todellakaan rasita minua ollenkaan toisin kuin aika monia muita. En sano sitä kehuakseni itseäni vaan siksi, että ihmisten välillä on suuria eroja myös tässä suhteessa.

edit: niin ja, lucky me, minulla on duunissa ilmainen P-paikka. Seikka, joka tukee oman auton käyttöä.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Eppis
Surkuhupaisinta tässä nopeusrajoitustouhussa oli se, että vastaan jälkikäteen tajuttiin, että liikenteen päästöthän kasvavat, kun nopeusrajoituksia alennetaan.

Niinpä. Kiitos vaan kaikille jotka äänestivät vihreitä. *tu

Sitten vielä ihmetellään miksi mielenterveys ongelmat lisääntyvät.
Jokainen voi kokeilla miltä tuntuu körötellä kolmeakymppiä. Jos siinä ei v-käyrä nouse niin ei sitten missään.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Täysin rationaalinen päätös, arviolta matka-ajat pitenevät muutamalla prosentilla ja onnettomuusluvut kymmenillä.

On kumma, että kun pikkutyttö jää auton alle Huopalahdentiellä, koko kansa nyyhkyttää, mutta kun sitten tehdään konkreettisesti jotain vähentämään näitä onnettomuuksia ihmiset (miehet isomoottorisissa autoissaan) itkevät holhouksesta.

Noh eipä ole ensimmäinen kerta.

Tässäpä vähän taustatieto asiasta

Merkityksellistähän ei ole se mitä nopeusrajoituksia käytetään, vaan se miten kovaa autot oikeasti ajavat.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että ns vapaa nopeus on sen 10 km/h korkeampi ihan vakiona, joten jos rajoitusta lasketaan 10 km/h niin ollaan keskimääräisesti sitten alkuperäisessä 40 km/h nopeudessa...ja silti jarrutusmatkat yms. vähentyvät huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Predator
Voi masu, masu, masu, masu.

Ihminen on keksinyt pyörän ja siitä hieman eteenpäin on keksitty auto. Niin kauan kuin autoja on olemassa, niin niillä myös ajetaan. Ja tehdään ruuhkia. Ja tukitaan pikataival Eduskuntalo-Viereinen Mutka.


Voi preda, preda preda preda...

Niin kauan kuin meillä on luupäisiä ihmisiä, jotka eivät voi käyttää julkisia/kävellä edes 500 metrin matkaa, niin kauan meillä on ruuhkia.

Kuten DAF sanoi tuossa aikaisemmin. Jos olet halukas kulkemaan peltilehmälläsi paikasta toiseen, kärsi sitten se 30 km/h nopeusrajoitus.

Rauhassa saat toki olla kotonasi ja myös siellä kaarasi sisällä, mutta on erittäin kakaramaista itkeä siitä, että keskustaa tehdään turvallisemmaksi pienentämällä nopeusrajoituksia.

Itse olen käyttänyt joukkoliikennettä sekä T:reella että Helsingisä koko ikäni ja minun kohdalleni ei ole osunut kertaakaan mainitsemiasi ongelmia. Oletko kenties itse ollut osallisena mahdollisiiin ikäviin tapahtumiin?

Eppikselle vielä kommentti:

Olitko itse kenties huomauttelemassa nopeusrajoituksista, Huopalahdentien onnettomuuden jälkeen? Nyt kannat huolta "ikävistä" päästölisäyksistä.

Surkuhupaisinta ovat kaaharit, jotka piiloutuvat jonkun päästöongelman taakse, kun tehdään päätöksiä, jotka lisäävät ihmisten yleistä turvallisuutta.

masu
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni ihan hyvä päätös. Toivoa sopii, että myös valvonta pelaa ja nopeudet ihan oikeasti laskevat. Samoin tietysti toivoisin, että näihin vanhoja punaisia päin ajamisiin puututtaisiin entistä tiukemmin samoin kuin suojatien eteen pysähtymättömyyteen.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti varjo

Tällä hetkellä näyttää siltä, että ns vapaa nopeus on sen 10 km/h korkeampi ihan vakiona, joten jos rajoitusta lasketaan 10 km/h niin ollaan keskimääräisesti sitten alkuperäisessä 40 km/h nopeudessa...ja silti jarrutusmatkat yms. vähentyvät huomattavasti.

Ellen täysin väärin muista autokouluajoilta, niin nopeuden laskiessa 10km/h jarrutusmatka lyhenee puoleen. Ts. nopeuden kasvaessa 10km/h jarrutusmatka kaksinkertaistuu.

Tätä tuli testattua liukasradalla, jossa oli vieressä välimatkatolppia.

Ei haittais ollenkaan, vaikka Ouluun tulis samat säännökset, sillä täällä on monesti (talvella) tiellä liukas jääkerros.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Harri2001
Ellen täysin väärin muista autokouluajoilta, niin nopeuden laskiessa 10km/h jarrutusmatka lyhenee puoleen. Ts. nopeuden kasvaessa 10km/h jarrutusmatka kaksinkertaistuu.

Riippuu luonnollisesti, millä nopeudella ajetaan.

Pointtihan on siinä, että mitä lujempaa ajetaan, sitä pidemmän matkan auto ehtii kulkea ns. reaktioajan aikana, jonka jälkeen ajaja aloittaa jarrutuksen. Näin ollen: mitä lujempaa ajetaan, sitä lähempänä mahdollista hirveä/jalankulkijaa/pyöräilijää/lehmää/oravaa/pelikaania alkaa tehokas jarrutus. Ja mitä kovempi on vauhti, sitä kovemmalla vauhdilla luonnollisesti tuo törmäys tapahtuu.

Taajamanopeusten pudottaminen 50:stä 40:n oli hyvinkin perusteltua. Jos esimerkiksi lapsi juoksee suojatielle ja 40:ä ajava autoilija havaitsee tapauksen juuri riittävän ajoissa ja ehtii jarruttaa juuri ja juuri ajoissa, olisi vastaavalla hetkellä 50:ä ajava autoilija törmännyt lapseen 40 kilometrin tuntivauhdilla. Tuo vauhti on jo riittävän kova kuoleman aiheuttamiseen - lapselle siis.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti masu

Eppikselle vielä kommentti:

Olitko itse kenties huomauttelemassa nopeusrajoituksista, Huopalahdentien onnettomuuden jälkeen? Nyt kannat huolta "ikävistä" päästölisäyksistä.

Lähinnä viittaukseni päästöihin liittyi siihen, että valtuustossa nimenomaan vihreät ajoivat kovasti läpi rajoitusten alentamista. Unohtivat vaan, että asialla saattaa olla toinenkin puoli.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti masu
Voi preda, preda preda preda...

Niin kauan kuin meillä on luupäisiä ihmisiä, jotka eivät voi käyttää julkisia/kävellä edes 500 metrin matkaa, niin kauan meillä on ruuhkia.

Oletko kenties itse ollut osallisena mahdollisiiin ikäviin tapahtumiin?



Luetun ymmärtäminen olisi välillä ihan valloittavan hauska jutska, suorastaan. LUE mitä minä kokemuksistani kirjoitin NELJÄNKYMMENEN VUODEN AJALTA - siis minä aloitin joukkoliikenteessä kulkemisen vuonna 1964. Syytön minä siihen olen, että ratikkaan on helppo täysin sekopäisen yksilön tulla Stadissa esim. Hakaniemessä sillä välin kun vaunu seisoo ovet sepposen selällään auki kun on menossa kuskien vaihto. Minä en todellakaan haasta riitaa missään, koskaan, kenenkään kanssa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin minusta tuntuu siltä, että tässäkin asiassa mennään perse edellä puuhun.

Kymmenisen vuotta takaperin torjuttiin 12-vuotiaiden tupakointia nostamalla tupakinostoikä 16:sta 18 vuoteen. Minun logiikkaani ei ihan heti uppoa, miten tuolla ehkäistään 12-vuotiaiden tupakointia.

Tässä nopeusrajoituksen alentamisessa tehdään mielestäni sama virhe. Sen sijaan, että valvottaisiin olemassa olevaa rajoitusta, lasketaan rajoitusta. Kyllä varmaan auttaa.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti vilpertti
Liikenteestä tulee sulavampaa, kun esim. se ennen kaistan tukkinut kääntyjäkin (joka ei osaa ryhmittyä) ehtii liikkumaan vastapuolen kaistan yli ennen seuraavaa autoa.

Hah. Sellaista väliä vastaantulevissa ei Helsingissä tule ennen kuin tuossa vähän jälkeen 3:00 yöllä että ehtisi ylittää vastaantulijan kaistan 30km/h nopeudella;)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ostakoon automaattiauton, varmasti ehtii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös