En tiedä onko aiheesta jo montakin ketjua, mutta tämän kolumnin innoittamana halusin avata uuden ketjun aiheesta, nyt kun kokemuksia on MM-kisojen jälkeen. Olen eri mieltä kolumnistin kanssa siitä, voiko nollatoleranssi toimia SM-liigassa vai ei. En tällä kaudella ole nähnyt kuin 15-20 NHL-peliä, mutta minä väittäisin pelin siellä parantuneen nollatoleranssin johdosta. Toki MM-kisoissa linja meni hiukan yli, mutta se johtui mielestäni enemmänkin siitä, että tuomarit yrittivät noudattaa nollatoleranssia osittain myös taklausten ja kaiken fyysisen kontaktin suhteen. Sitähän kukaan ei tietenkään halua. Mutta niin kauan kun puhutaan nollatoleranssista mailahäirinnän (koukkaukset ja estäminen) ja blokkauspelin (estäminen) suhteen, toivotan nollatoleranssin tervetulleeksi SM-liigaan. Ihan oikean nollatoleranssin siis, ei mitään "joskus saa, toisinaan sitten taas ei"-linjaa. Peli paranee minun mielestäni huomattavasti, vaikka TV:n selostajalegenda tuomarilinjaa koko ajan arvostelisikin. MM-turnaus on liian lyhyt aika tekemään analyysia nollatoleranssista, on nimittäin selvää että pelaajilla ja valmentajilla kestää uuden linjan omaksuminen. Mutta kyllä se pikkuhiljaa menee läpi paksumpaankin kalloon, kun jäähyjä ropisee surutta ja linja pitää.
Tervetuloa nollatoleranssi SM-liigaan!
Tervetuloa nollatoleranssi SM-liigaan!