Ennen kaikkea jotain selkeää ja toistuvaa opastusta tarvisi selvästi olla. Tapahtuu se sitten järjestyksenvalvojien toimesta, näkyvin opastein, kuulutuksin jne. Muutenhan tuolla jatkuu tuo viidakonmeininki hamaan maailmanloppuun asti. Nyt uuden hallin alkutaipaleella olisi vielä helpompaan muovata "käytäväetikettiä" parempaan suuntaan. Mitä pidempää sekasorto jatkuu, sitä vaikeampaa sitä on korjata. Lonkerobaarin lentokenttänauhastakaan ei ole ollut ilman selkeää opastusta juurikaan hyötyä, kun massa jää kuitenkin siihen nauhan ulkopuolelle nauttimaan tuoppinsa.
Tiedä sitten, pitäisikö käytävälle maalata lattiaan kaistat koko kiertävän käytävän pituudelta, että siellä olisi selkeästi nähtävissä jokin kohta, missä ei ole tarkoitus seisoskella tai jonottaa ja liikkuminen olisi mahdollista molempiin suuntiin? Ei sillä, että kaduillakaan esimerkiksi pyöräkaistojen merkitys ei ole kaikille liikkujille selvää, joten eihän se välttämättä hallissakaan toimisi.
Sitten lillukanvarsiin. Ilves–SaiPa-ottelussa pisti silmään, että hallin ulkopuolella katonrajassa kiertävä valonauha oli valkoinen. Sehän on tähän asti ollut pääsääntöisesti sininen ja joulun aikaan punainen.
Samassa ottelussa pisti silmään, että mediakuutiolla näytettiin useaan otteeseen myös muiden otteluiden tilanteita. Edelleenkään tilanteet eivät näy koko ajan tulostaulun alaosassa, koska siinäkin on ilmeisesti tärkeämpää näyttää koko ajan jotain mainosta.
Koskahan Suomessa tajutaan sama kuin kaiken kaupallisuuden mekassa NHL:ssä, että nuo joka puolelta silmiin ja korviin pursuavat mainokset pilaavat itse ottelutapahtuman tunnelman? Ymmärrän reaaliteetit, että sponsorit tuovat rahaa lajiin, mutta rajansa kaikella ja mielestäni raja on ylitetty jo aikoja sitten, kuten vaikka kaikkien liigapaikkakuntien jäätä katsomalla voi nähdä.
Uudessa hallissa on useamman kerran ollut se tilanne, että liigan mainoskatkon jälkeen peli on jo jatkunut, kun mediakuutiolla pyörii vielä joku jääkiekkovaruste- tai kuntokeskusmainos. Onneksi sentään fanikatsomo pitää silloinkin ääntä, kun hallimusiikit jäävät toiseksi mainosten tyrkyttämisen edeltä.
Maalien ja jäähyjen näyttämisen osalta on edelleen sama tilanne mediakuutiolla. Ilmeisesti tuon korjaaminen on ylivoimainen haaste mediakuution käyttäjälle.