Itseä ihmetyttää, kuinka vähän ovia halliin on sisälle?
Itse käytän B sisäänkäyntiä ja eilenkin oli kauhean pitkä jono sisäänkäynnille, kun jengi jonotti "kahdelle" ovelle ja samaan aikaan B sisäänkäynnissä oli useampi ovi "vapaana".
Siinä tosin on vieressä rakennustyömaa, joka vähän rajoittaa ovien näkyvyyttä, kun tullaan rautatieaseman suunnalta.
Mutta hyvin korostuu tuossa se, että suomalainen jonottaa kiltisti...
Päätin tämän siirtää tälle puolelle tuolta "huligaani"-ketjusta.
Tuota suomalaista jonotuskäyttäymistä on tullut itsekin huomattua sisäänkäynneillä, kun kaks jonoa on nätisti vierekkäin ja niiden keskellä olevista ovista ei mene porukkaa sisään. Pari kertaa olen itse tästä kiittänyt, varsinkin sillon kun ulkona oli vähän purevammat pakkaset.
Mihin aikaan olit suunnilleen eilen hallilla? Käytän itsekin tuota B-sisäänkäyntiä lähes poikkeuksetta, mikäli tulen kotoota peliin. Huomasin runkosarjassa, Ilves-HIFK ja Ilves-Sport sunnuntaipeleissä, että jonot vetivät surkeasti, molemmilla A- ja B-sisäänkäynneillä. Olin molemmissa peleissä jonossa 15-30 minuuttia ennen pelin alkua ja jonot olivat aivan tolkuttomat. Tästä viisastuneena menin ensimmäiseen Ilves-Kärpät otteluun reilusti ennen tuntia sisään. Tuolloinkin joutui hetken jonottelemaan, joten mietin että yrittävätkö hallilla työntekijöistä pihistää mahdollisimman paljon sunnuntaisin, jos yli tuntia ennen peliä jo muodostuu jonoja. Arki- ja lauantaipeleissä, kun tuntuu siltä että pitkätkin jonot vetävät nopeasti sisään.
Olen kyllä myös pettynyt, että ovia halliin on niin vähän, tai ainakin asiakkaille on. Itse kun kävelen yliopistolta päin olisi hyvä jos halliin pääsisi esimerkiksi alakautta, muualtakin kun hotellin hissistä, mikä on ymmärrykseni mukaan enemmän klubilaisille tarkoitettu.
Mutta niin kauan kuin tamperelaisessa hallissa on 80 prosentilla yleisöstä tapana kiertää koko halli erätauon aikana vain koska se pitää kiertää, tamperelaiset jäähallit tulevat olemaan erätauoilla käytäviltään ahtaita, ruuhkaisia ja täynnä.
Tämä on aivan totta, käytävillä ei ole oikeastaan mitään "sääntöä" kulkusuunnista, milloin tuo kiertäminen menisi paljon sujuvammin. Kaipaisin kuitenkin järjestyksenvalvojilta vähän tiukempaa otetta käytäville purkamaan tuota ruuhkapainetta. En esimerkiksi pysty ymmärtämään ihmisporukoita, jotka päättävät pystyttää keskelle käytävää seurusteluryhmän, kun voisivat etsiä joltain seinustalta paremman ja hiljaisemman paikan. Useamman kerran on tehnyt mieli vetää röyhkeästi tämmösen ryhmän välistä, mutta toistaiseksi olen vain päättänyt purra hammasta ja kirota mielessäni kyseiset ihmiset. Lauantaina näitä porukoita tuntui olevan entistä useampia, ennen peliä, erätauoilla ja pelin jälkeen.