Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 951 960
  • 5 138

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
No tuohan on jo ollut arkea meillä android käyttäjillä jo pidempään, mitäpä niistä metelöimään.

Androdissa soittoäänien vaihtoon ei tarvitse olla insinöörin koulutusta.

On se ollut arkea monilla muillakin käyttäjillä jos osannut ottaa palveluita käyttöönsä, mutta Nokia ei ole markkinoinnissaan huomioinut näitä sanallakaan.
Ok. Symbianin ja Meegon osalta ymmärrettävää, koska pilvipalvelut eivät ole Nokian omia ja ilmankin pärjää, mutta WP:n kohdalla tilanteen olisi luullut olevan ihan toinen ottaen huomioon, että koko WP:llä ei ilman livetiliä tee hevon vittua.

Insinööri ei tarvitse olla WP:ssäkään. haet vaikka yourang tai free ringtones nimisen softan, ja sen jälkeen voit ladata soittoääniksesi biisejä niin paljon kuin lystäät. Itse niitä ei tavitse kenenkään alkaa pätkimään sopivan pituisiksi.
 

Fiiu

Jäsen
SkyDrive on siitä hyvä sovellus, että se toimii myös iPadissa. Nyt iPhonea voi käyttää mysös Xboxin ohjailemiseen, joten nämä ekosysteemit menevät muutenkin jo limittäin. Sitä hassumpaa on Nokian sitoutuminen MS:n, kun Microsoft itse ei sitoudu vain WP-puolelle, vaan tekee surutta sovelluksistaan iOS-appit.

Miksi Microsoft jättäisi osan asiakkaistaan pois palvelujen piiristä? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Ja anteeksi offtopic.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllähän nämä nykyisetkin ongelmat juontavat juurensa aikaan ennen Elopia. Jos jostain Elopia haluaa kritisoida, niin se palava lautta-juttu oli huonosti kommunikoitu ja sen vaikutuksesta symbian laitteiden myynti romahti kenties nopeammin kuin muuten.

WP -ratkaisua on kritisoitu, mutta mitkä olivat vaihtoehdot?

1) Jatketaan Symbianilla: Varma tuho, ei mitään mahdollisuuksia Androidia ja Applea vastaan

2) Panostetaan Meegoon: hyvä yritys sinänsä, mutta takamatka oli liian pitkä. Lisäksi jatkossa kännykän pitää integroitua saumattomasti ympäristöönsä, kuten tietokoneeseen ja tablettiin. Miten olisi löytynyt resursseja ekosysteemin luomiseen? Aikaakaan ei olisi ollut riittävästi. Tämä työ olisi pitänyt aloittaa vuosia aikaisemmin.

3) Mennään Android -leiriin: Ehkä joo, mutta samalla olisi naulattu vaatimaton tulevaisuus. Android -valmistajia on jo liikaakin, erottuminen tuossa porukassa olisi ollut hyvin vaikeaa.

4) Kimpataan Microsoftin kanssa: Microsoft tarjosi Nokialle erityisaseman WP-puhelimissa, sekä resurssit ja visiot ekosysteemin pystyttämiseen. Takamatka kilpailijoihin olisi ainakin puolta lyhyempi. Seurauksena tosin liiketoiminnan uudelleen ajattelu ja täysi remontti.

Itse uskon, että Windows-veto oli kuitenkin paras mahdollinen ratkaisu Nokian tilanteessa. Juuri nyt voi olla hankalat paikat, mutta kuka tietää missä oltaisiin muiden vaihtoehtojen kanssa? Perusajatus tässä on se, että suurimmat virheet tehtiin jo vuosia sitten. Nokia on kuitenkin tehnyt isoja ratkaisuja ja valinnut suunnan jota kohden kulkea. Mikään ei todista sitä, että muilla ratkaisuilla Nokia olisi nyt yhtään paremmassa asemassa kuin nyt tai että nähdyn kaltaisilta säästötoimilta olisi vältytty. Tilanne voisi olla jopa pahempi.

Elopia on nyt helppo haukkua, mutta ainakin hän tekee jotakin eikä jäädy paikalleen. Lautta-puhe oli perseestä, mutta sekin on nyt ollutta ja mennyttä, vatvominen ei auta. Nyt pitää toimia vallitsevan tilanteen ja olosuhteiden mukaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Samaan aikaan, kun maamme hallitus on valmis tukemaan miljardeilla euroilla Kreikan ja Espanjan horjuvaa taloutta, niin olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisen rahallisen tuen saa Nokian ahdingon vuoksi rakennemuutosalueiksi nimetyt kohteet Suomessa. Vaikea tietenkin näitä asioita on suoraan toisiinsa rinnastaa, mutta kunhan mietin vaan.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
2) Panostetaan Meegoon: hyvä yritys sinänsä, mutta takamatka oli liian pitkä. Lisäksi jatkossa kännykän pitää integroitua saumattomasti ympäristöönsä, kuten tietokoneeseen ja tablettiin. Miten olisi löytynyt resursseja ekosysteemin luomiseen? Aikaakaan ei olisi ollut riittävästi. Tämä työ olisi pitänyt aloittaa vuosia aikaisemmin.

Miksi ei alettu panostamaan Meegoon? Itse olen jo monta vuotta kiertänyt Mokian kaukaa, mutta N9 Meegon kanssa oli ensimmäinen puhelin moneen moneen vuoteen, josta olisin oikeasti voinut olla kiinnostunut, jos ei olisi Samsungin hyvää puhelinta jo taskunpohjalla. Hyvin samantyyppinen ulkoasultaan ja toiminnoiltaan kuin iPhone ja Android.

Tietenkin windows-ratkaisu oli ainut sellainen "tiedetään mitä saadaan" ratkaisu, eikä siihen kelkkaan ollut niin vaikea hypätä. Itse uskon kuitenkin, että Meegon kehitys olisi tuonut Nokialle paljon enemmän kuin mitä tämä Windows kehitelmä nyt toi.

Jälkiviisaus on paras viisaus.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Miksi Microsoft jättäisi osan asiakkaistaan pois palvelujen piiristä? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Ja anteeksi offtopic.

Ei olisikaan mitään järkeä, yhtä vähän kuin siinä, että Nokia ei käytä Android- tai Meego-käyttöjärjestelmää. Samsung kehittää Tizeniä, tekee Android- ja WP-puhelimia ja Samsung on samantyylinen yhtiö kuin Nokia, ei Apple. Nokia kulkee kuin MS:n käsiraudoissa verrattuna Samsungiin ja vapaaehtoisesti.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Onhan nämä Nokian suuret irtisanomiset myrkkyä työttömyysluvuille ja Suomen taloudelle! Viduttaa että juuri Suomesta pitää vähentää 40% ja luullaan että Suomalaisille riittää että Nokian päämaja jää tänne. Sekään kun ei ole enää varmaan kauan Nokia Suomessa enää viihtyy, joten sama siirtää koko roska muihin maihin! Stephen Elop on se mies joka tuhosi Suomen Nokian!
 

J.Petke

Jäsen
Onhan nämä Nokian suuret irtisanomiset myrkkyä työttömyysluvuille ja Suomen taloudelle! Viduttaa että juuri Suomesta pitää vähentää 40% ja luullaan että Suomalaisille riittää että Nokian päämaja jää tänne. Sekään kun ei ole enää varmaan kauan Nokia Suomessa enää viihtyy, joten sama siirtää koko roska muihin maihin! Stephen Elop on se mies joka tuhosi Suomen Nokian!

En yhtään ihmettele, että Suomesta leikataan. Täällä liittojen luvatussa maassa kustannukset ovat törkeän isot ja esim. liukuhihnatyöläisille maksetaan aivan liikaa jos yhtiön kuluja kerta halutaan karsia. Niin ja eiköhän tuo pääkonttorikin tule siirtymään jossain vaiheessa muualle.

Suomessahan yleinen asenne on se, että työläiset eivät ole koskaan tyytyväisiä. Saadaan liian vähän palkkaa, lomat on sijoiteltu huonosti, kahviossa ei kukaan keitä kahvia, ilmastointia ei ole, ilmastointi on liian kovalla, yms yms. Tämä siis tietysti hyvin paljon kärjistettynä. Iltalehdessäköhän se oli, kun joku rouva kommentoi koko juttua siten, että "nyt pitää sitten vaan etsiä uusia töitä". Tämä on juuri se asenne mitä tarvitaan eikä se, että "voi meitä, mitä mee nyt teherään". Muutenkin jotenkin heijastuu sellainen kuva, että nimenomaan Nokian perusduunareitakin pidetään jotenkin korvaamattomina kenestä pitää pitää huolta kuin kipeästä piparista. Kyllä nykyajan yhteiskunnassa pitää vaan tottua siihen, että pitää olla valmis kasvamaan ja kehittymään. Harvoin täällä enää on niitä 50v samassa paikassa työskennelleitä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
En yhtään ihmettele, että Suomesta leikataan. Täällä liittojen luvatussa maassa kustannukset ovat törkeän isot ja esim. liukuhihnatyöläisille maksetaan aivan liikaa jos yhtiön kuluja kerta halutaan karsia.

Ja se tärkein syy, täältä on erittäin helppoa että myös edullista työnantajalle potkia jengiä pois.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kyllä nykyajan yhteiskunnassa pitää vaan tottua siihen, että pitää olla valmis kasvamaan ja kehittymään. Harvoin täällä enää on niitä 50v samassa paikassa työskennelleitä.

Samalla kuitenkin edellytetään, että työntekijä antaa käytännössä koko elämänsä sille firmalle, missä on töissä. Team Spirittii, talkoohenkeä, Me-henkeä, "tämä on enemmän kuin yritys", tärkeiden asioiden jakamista (lasten syntymät, häät) ja muuta jargonia, onhan näitä.. Mutta, pikku hiljaahan tässä kai ollaan siirtymässä siihen, että jokainen on oman elämänsä herra ja silloin saanee firmatkin tottua siihen, että sitä sitoutumista ei enää entisissä mitoissa tapahdu - koska ketään ei enää kiinnosta. Toki isot asuntolainat sun muut ovat aika hyviä "sitouttajia". :D

Ainaisen oppimisen ja kehittymisen polusta toki samaa mieltä.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Täällä liittojen luvatussa maassa kustannukset ovat törkeän isot ja esim. liukuhihnatyöläisille maksetaan aivan liikaa jos yhtiön kuluja kerta halutaan karsia.
Lisäksi täällä joutuu maksamaan yhteisöveroa, jota Nokia on tosin maksanut vuosi vuodelta vähemmän. Kyseinen lafka maksoi esim. vuonna 2010 veroja Suomeen kokonaiset 0,25% tuloistaan, vaikka yleinen yhteisöveroaste on 26%. Vitsi mikä vitsi, siis. (Linkki ohjaa Uuden-Suomen uutiseen.)

Nokian hyöty Suomen kansantaloudelle onkin ollut sen työntekijöiden ansiotuloveroista saatava verokertymä. Nyt, kun Microsoft-Elop hoiti hommansa loppuun, pääkonttorin sijainnilla ei ole mitään merkitystä. Ahneinkaan henkilö tuskin näkee suurta eroa Cayman-saarten 0%: n ja Suomen 0,25% veroasteen välillä.

Yleisesti on käsittämätöntä, miten yhdestä yrityksestä on voinut kasvaa vuosien saatossa taho, joka voi sanella valtiolle uudistuksia korkeakoulujärjestelmään sekä lainsäädäntöön pelkästään sillä oletuksella, että sen olemassaolo tai "suomalaisuus" koetaan jonakin itseisarvona joka suunnalla kansanedustuslaitoksesta kansan syviin riveihin. Samalla Nokian asema "pyhänä lehmänä" on tuntunut vahvistuvan esim. mediassa sitä mukaa kun yhtiön markkina-arvo on romahtanut.

Yhtä lailla on käsittämätöntä, miksei Elopin suora Microsoft-kytkös ole saanut tiedotusvälineissä varsinaista palstatilaa enää pitkään aikaan, vaikka kyseisen "suuren tarinankertojan" rekrytointi Nokia Oyj:n palvelukseen oli vähintään Jorma Ollilan uran, ellei koko Suomen elinkeinohistorian, karmein virheliike.
 

julle-jr

Jäsen
Samalla kuitenkin edellytetään, että työntekijä antaa käytännössä koko elämänsä sille firmalle, missä on töissä. Team Spirittii, talkoohenkeä, Me-henkeä, "tämä on enemmän kuin yritys", tärkeiden asioiden jakamista (lasten syntymät, häät) ja muuta jargonia, onhan näitä.. Mutta, pikku hiljaahan tässä kai ollaan siirtymässä siihen, että jokainen on oman elämänsä herra ja silloin saanee firmatkin tottua siihen, että sitä sitoutumista ei enää entisissä mitoissa tapahdu - koska ketään ei enää kiinnosta.
Heh, tästä tulikin mieleeni työhaastatteluni nykyiseen työpaikkaani: Haastattelija, eli nykyinen esimieheni kysyi, olenko valmis sitoutumaan firmaan pidemmäksi aikaa. Ei nimittäin kuulemma ole järkeä ottaa kaveria töihin vain sillä ajatuksella, että tekee hommia pari vuotta ja sitten jo pyrkii muihin tehtäviin. Hommien opetteluun ja sisäänkasvamiseen menee niin kauan yms. yms.

No, minä sanoin, että mun puolesta voidaan tehdä vaikka viiden vuoden määräaikainen sopimus, jonka jälkeen työsuhde jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Siis siten, että kumpikaan ei voi sopimusta päättää ensimmäisen viiden vuoden aikana. Haastattelija hymähti ja sanoi, että kyllä sopimus on pakko tehdä toistaiseksi voimassaolevana ja irtisanomisaika on pakko pitää yhden kuukauden pituisena.

Ajattelin jo ennen haastattelua, että en mä tätä paikkaa varmaankaan edes ota. Tämän takia en miettinyt sen enempää, vaan ihmettelin ääneen että mitä perkelettä, haluaisit, että minä sitoudun firmaan useiksi vuosiksi, mutta et ole valmis takaamaan minulle usean vuoden sopimusta, vaan haluat pitää firman puolelta mahdollisena antaa kenkää yhden kuukauden kuluessa. Firma siis haluaa tehdä sopimuksen tyyliin "voimassa seuraaviin yt-neuvotteluihin", mutta silti odotetaan, että työntekijä on valmis sitoutumaan vuosiksi :)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nokia 1,8 euroa. Ovatkohan suomalaiset edelleen ostolaidalla kun halvalla saa? Taitavat Sijoitusvinkkejä-ketjun Nokian hehkuttajat olla nykyisin aika hiljjoo.
 

J.Petke

Jäsen
Heh, tästä tulikin mieleeni työhaastatteluni nykyiseen työpaikkaani: Haastattelija, eli nykyinen esimieheni kysyi, olenko valmis sitoutumaan firmaan pidemmäksi aikaa. Ei nimittäin kuulemma ole järkeä ottaa kaveria töihin vain sillä ajatuksella, että tekee hommia pari vuotta ja sitten jo pyrkii muihin tehtäviin. Hommien opetteluun ja sisäänkasvamiseen menee niin kauan yms. yms.

Nää on näitä täysin nollakysymyksiä haastattelussa. Eihän tuohon kai kukaan voi vastata, että "en mä varmaan oo kun vuoden" vaikka niin olisi oikeasti suunnitelmissa. Tai no jos vastaa niin aika idiootti on.

Nykyään tosiaan onkin tämä suhde muuttunut siten, että työntekijällä on oma bisnes ja firmalla oma. Molemmat ajattelevat omaa etuaan ja toimivat sen mukaan. Ei nykyään enää ole näitä pappa-isä-poika työrupeamia. Nykyään työtä tehdään ennemminkin siksi, että luodaan uraa kun että oltaisiin auttamassa jotain perheyritystä koska ollaan niin lojaaleja.

Nokiassa oli se huono puoli työntekijän (insinöörin) näkökulmasta, että tuo on melkein se yksi ja ainoa työpaikka missä työskennellä jos olit Symbian-osaaja. Nyt sitten pudottiin tyhjän päälle ja pakko kouluttautua uusiksi, joko työn ohessa tai muuten. Ikinä ei kannattaisi pelata koko uraa yhden kortin varaan vaan aina kannattaisi olla se plan b jos tulee vastaan jotain odottamatonta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokia 1,8 euroa. Ovatkohan suomalaiset edelleen ostolaidalla kun halvalla saa? Taitavat Sijoitusvinkkejä-ketjun Nokian hehkuttajat olla nykyisin aika hiljjoo.

Onhan niitä kaikenlaisia shorttauksen apuvälineitä, joilla voi tienata myös silloin, kun jonkun osakkeen pörssikurssi varmasti laskee, kuten nyt on pitkään ollut Nokian osake. Sijoittamaan ei Nokiaan tietysti pysty vielä vuosiin, kun se tarkoittaisi sitä, että yhtiö itse kykenisi ennustamaan tulevaisuuttaan edes parin kvartaalin päähän ja sillä olisi luotettava tuotevalikoima puhelimia tai muita laitteita, joita se myisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan niitä kaikenlaisia shorttauksen apuvälineitä, joilla voi tienata myös silloin, kun jonkun osakkeen pörssikurssi varmasti laskee, kuten nyt on pitkään ollut Nokian osake.
Tämä on totta. :) Luulen tosin, että 99 % suomalaisista Nokian omistajista eivät ole shorttauksesta edes kuulleet.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Nokia 1,8 euroa. Ovatkohan suomalaiset edelleen ostolaidalla kun halvalla saa? Taitavat Sijoitusvinkkejä-ketjun Nokian hehkuttajat olla nykyisin aika hiljjoo.

Voivat olla. Mutta tuskinpa kovinkaan monella Nokia on se ainoa osake salkussa ja monen vuoden palkan painolla, vaikka usein niin kuvitellaankin. Kuten sinäkin taidat kuvitella.

Hyvin hajautetussa salkussa tuo Nokian tämän päivän -20 % näkyy pienenä lisäkuoppana, mutta kyllä pörssissä on muitakin paskoja osakkeita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voivat olla. Mutta tuskinpa kovinkaan monella Nokia on se ainoa osake salkussa ja monen vuoden palkan painolla, vaikka usein niin kuvitellaankin. Kuten sinäkin taidat kuvitella.

Hyvin hajautetussa salkussa tuo Nokian tämän päivän -20 % näkyy pienenä lisäkuoppana, mutta kyllä pörssissä on muitakin paskoja osakkeita.
Kumpikohan tässä kuvittelee ja mitä. Tiedän kuitenkin parikin tapausta, jossa perheen tai henkilön kaikki osakkeet salkussa ovat tai ovat olleet Nokiaa. Luonnollisesti näillä henkilöillä sitä pätäkkääkin on sen verran, että eivät kyllä tule konkurssiin joutumaan. Olet oikeassa ettei salkun arvo ole monen vuoden palkan paino, mistäköhän kuvittelit minun tällaista kuvittelevan? Noh, eipä sillä väliä.

Sinä puhut hyvin hajautetusta salkusta, minä puhun (mutuilen) normaalista suomalaisesta osakesalkusta. Nokia on Suomessa ansaitusti käsite, yhtiön menestyksestä tuli itsestäänselvyys. Mummo tai vanhemmat ovat tietyissä piireissä antaneet lapsilleen lahjoiksi Nokian osakkeita.

Huonoista osakkeista puheenollen, itse olen tehnyt kunnolla turskaa esimerkiksi Biotiellä. Täytyy nyt vain olla tyytyväinen kun kerrankin olen tehnyt hyvän ratkaisun ja nähnyt tulevaisuuteen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Etä-Kärpät varmaan kasvaa kun Oulun insinöörit lähtevät elintasopakolaisiksi Etelä-Suomeen?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kumpikohan tässä kuvittelee ja mitä. Tiedän kuitenkin parikin tapausta, jossa perheen tai henkilön kaikki osakkeet salkussa ovat tai ovat olleet Nokiaa. Luonnollisesti näillä henkilöillä sitä pätäkkääkin on sen verran, että eivät kyllä tule konkurssiin joutumaan. Olet oikeassa ettei salkun arvo ole monen vuoden palkan paino, mistäköhän kuvittelit minun tällaista kuvittelevan? Noh, eipä sillä väliä.

Sinä puhut hyvin hajautetusta salkusta, minä puhun (mutuilen) normaalista suomalaisesta osakesalkusta. Nokia on Suomessa ansaitusti käsite, yhtiön menestyksestä tuli itsestäänselvyys. Mummo tai vanhemmat ovat tietyissä piireissä antaneet lapsilleen lahjoiksi Nokian osakkeita.

Huonoista osakkeista puheenollen, itse olen tehnyt kunnolla turskaa esimerkiksi Biotiellä. Täytyy nyt vain olla tyytyväinen kun kerrankin olen tehnyt hyvän ratkaisun ja nähnyt tulevaisuuteen.
Tuo aito vahingonilosi vaikutti siltä, että kuvittelet nyt monenkin suomalaisen ja palstalaisenkin tehneen henkilökohtaisen konkurssin, kun Nokia laski 20 % päivässä.

Olet tehnyt hyvän ratkaisun, kun et ole ostanut Nokiaa. Onneksi olkoon. Olet suuren enemistön joukossa suomalaisista ja suomalaisista osaksesijoittajistakin. Suurella osalla ei ole Nokiaa. Hekin voivat nyt onnitella itseään kaikki.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, ilo omasta onnistuneesta sijoituspäätöksestä on aika laimea mutta se että voi tuntea vahingoniloa ja parhaimmillaan päästä ilkkumaan omaisuuttaan menettäneille naapureille, nannaa.

Ja toisaalta, realisoimaton tappio ei ole tappiota, tottakai tässä on omakin Nokia-potti (ehkä joku 25-30% kokonaisarvosta) varmaan alle 25% arvossaan mutta mitä siitä, pelkkien patenttien takia Nokiasta ei tule koskaan (10v sisällä) Geosentriciä joten jossain vaiheessa kurssi normalisoituu, mille tasolle, se lienee oma kysymyksensä ja riippuu täysin Lumioitten menestyksestä tai sen puutteesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo aito vahingonilosi vaikutti siltä, että kuvittelet nyt monenkin suomalaisen ja palstalaisenkin tehneen henkilökohtaisen konkurssin, kun Nokia laski 20 % päivässä.

Olet tehnyt hyvän ratkaisun, kun et ole ostanut Nokiaa. Onneksi olkoon. Olet suuren enemistön joukossa suomalaisista ja suomalaisista osaksesijoittajistakin. Suurella osalla ei ole Nokiaa. Hekin voivat nyt onnitella itseään kaikki.
Jos vaihteluväliksi otetaan vaikkapa vuosi, pari vuotta tai 5 vuotta on Nokian arvo tippunut melko paljon. Tämä on varmasti vaikuttanut monen suomalaisen amatöörisijoittajan elämään. Monet ostivat Nokiaa esimerkiksi pari kuukautta sitten kun se oli "halpaa" ja eräät sankarit Nokiaa suosittelivat. Nyt puolet tästä sijoituksesta on sulanut pois. Se on surullista, mutta tunnen silti hieman vahingoniloa kuten itsekin huomasit.

Nokian romahdus on viimeisten vuosien aikana ollut uskomatonta. Ollilan, Kallasvuon ja Elopin työ on ollut erittäin heikkoa. Turha Eloppia on kaikesta syyttää, hän otti uppoavan laivan haltuunsa. Elop tosin avasi luukut päästäen laivan uppoamaan nopeammin. Kaikenkaikkiaan uskomattomia päätöksiä on tehty. Tämä on helppo todeta, mutta vaikeampaa on keksiä miten kurssin voisi kääntää. N9 olisi voinut olla tappajalaite, jolla markkinoita olisi saanut ravisteltua.

Olen itsekin ostanut ja omistanut Nokiaa. Myin kyseiset laput pois muutama vuosi sitten kun matkapuhelimien kanssa työskennellessä tajusi kuinka jäljessä Nokia oli kilpailijoitaan. Suomessa suositut E-sarjan yrityspuhelimet menivät huoltoon mallista riippuen 10 % - 40 % todennäköisyydellä. Päivityksissä kesti iäisyys ja näiden asentaminen ei peruskäyttäjiltä onnistunut sillä asennusten jälkeen piti Mail for Exchange -sähköposti asennella uudestaan, ja tämä toimi jos laite halusi toimia.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Mielenkiintoinen kysymys on, riittävätkö tämänpäiväiset uutiset vihdoin ja viimein romahduttamaan Nokian pörssikurssin siten, että Microsoft saa lopultakin kaapattua ko. firman itselleen.

No niin. Elopin projekti kääntyy loppusuoralle. Enää vain viimeinen niitti eli Microsoftin ostotarjous puuttuu.

elokuuhun mennessä osakkeen arvo alittaa 1,5 euron rajan, ja siinä vaiheessa Microsoft iskee suunnitellusti tehden ostotarjouksen. Saa ottaa talteen.

...on käsittämätöntä, miksei Elopin suora Microsoft-kytkös ole saanut tiedotusvälineissä varsinaista palstatilaa enää pitkään aikaan, vaikka kyseisen "suuren tarinankertojan" rekrytointi Nokia Oyj:n palvelukseen oli vähintään Jorma Ollilan uran, ellei koko Suomen elinkeinohistorian, karmein virheliike.
Aamulehti uutisoi päivän päätteeksi talouslehti Forbesia siteeraten, että Microsoft on lähettänyt tiedotusvälineille kutsuja ensi maanantaina järjestettävään "jymyuutista" käsittelevään tiedotustilaisuuteen. Jutun mukaan Microsoftia seuraavassa blogissa spekuloidaan, että yhtiö ilmoittaisi Nokian ostosta. En ihmettelisi, sillä niin hienosti on Elop hommansa isäntänsä nimiin hoitanut.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei tähän auringonlaskun teollisuuden kortin varaan laskeneiden hätään voi kauheasti osaa ottaa. Ihan samat porut kuin neljä vuotta sitten saksalaisten (siirto Romaniaan) ja hetkeä myöhemmin romanialaisten (siirto Aasiaan) kohdalla. Saksalaiset viisastelivat karavaanikapitalismista ja täältä käsin annettiin viileitä kommentteja realiteettien hyväksymisestä. Nyt kun piipun suu osoittaa kohti, ollaan luonnollisesti hieman hiljempaa, aavistuksen nöyrempinä. Jonkin aikaa.

Liukuhihnateollisuus on aivan rinnasteista aidon fetajuuston valmistamiseen jossain Adrianmeren pikkusaaren pikkukylän takaniityn kivimajassa. Nimellä ja laadulla pärjää aikansa, sitten tulevat kopiot, fetan kaltaiset "salaattijuustokuutiot", vikkeläsormiset 8-vuotiaat kiinalaiset tehdastyöntekijät ja valtaavat markkinat, koska se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa ja halvalla saaminenhan on meillä oikea kansallisurheilulaji - arvatenkin myös muualla.

ICT on saviselle maalle rakennettu tukijalka. Sen varaan ei voi laskea pitkiä suunnitelmia kansallisella tasolla. Edelleenkään ei riittävästi panosteta sen ainoan tuotteen brändäämiseksi ja tuotteistamiseksi, mitä täältä ei voi viedä pois ja kopioida. Suomalaisuus.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Aamulehti uutisoi päivän päätteeksi talouslehti Forbesia siteeraten, että Microsoft on lähettänyt tiedotusvälineille kutsuja ensi maanantaina järjestettävään "jymyuutista" käsittelevään tiedotustilaisuuteen. Jutun mukaan Microsoftia seuraavassa blogissa spekuloidaan, että yhtiö ilmoittaisi Nokian ostosta. En ihmettelisi, sillä niin hienosti on Elop hommansa isäntänsä nimiin hoitanut.

Mutulla sanoisin, että eiköhän Microsoftin ensi viikon tiedotustilaisuudessa käsitellä kuitenkin Windows 8 -pohjaisia tabletteja.

Itse en Nokian nykytilasta pysty Elopia syyllistämään. The virheet tehtiin kauan ennen Elopin palavia lauttoja, enkä näe mitään realistista vaihtoehtoa Windows Phone -alustalle. Symbianin uskottavuus nolla, Meegon takamatka liian suuri ja olisi ollut melkoinen taikatemppu vääntää siitä integroitu älypuhelin-tablet-tietokone(-konsoli) -ekosysteemi, jota nykyisessä markkinatilanteessa vaaditaan. Androidista ei varmasti tarvitse edes mainita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös