Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 953 430
  • 5 138
Sieltä se "uusi" iPhone sitten tulikin. Parannettu versio mutta ei mitään mullistavaa. Tämä tarkoittaa myös sitä että Nokialla on vielä ihan hyvät mahdollisuudet "wow-effektiin" jos onnistuvat esittelemään hyvän puhelimen Nokia World tapahtumassa ja jos joku uusista Windows puhelimista ehtii vielä tämän vuoden joulumarkkinoille.

N9-puhelimen myyntiin uusi iPhone 4S voi kuitenkin vaikuttaa. Puhelimet ovat periaatteessa markkinoilla samaan aikaan. iPhone kuitenkin näistä kahdesta se houkuttelevampi?

Nokia N9 vs. iPhone 4S
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ne jotka N9:iä ostavat eivät edes mieti iPhonea. Kyseessä on ääripäät puhelinfilosofioissa, täysin avoin N9 vs. täysin suljettu iPhone 4s.

Nokialla on nyt iskun paikka, uusi iLuuri oli aika suuri pettymys eikä tuonut varsinaisesti mitään uutta puhe-ohjauksen lisäksi.

WinPhone 7.5 ja siihen Nokian omat kartta yms kikkarat päälle niin hyvältä näyttää, käyttöliittymä on ainakin videoiden perusteella mennyt jo kirkkaasti iPhonesta ohi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ne jotka N9:iä ostavat eivät edes mieti iPhonea. Kyseessä on ääripäät puhelinfilosofioissa, täysin avoin N9 vs. täysin suljettu iPhone 4s.
Aika nörtti mielipide. Suuri osa puhelimista ostetaan oikeasti mielikuvilla, ei filosofialla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aika nörtti mielipide. Suuri osa puhelimista ostetaan oikeasti mielikuvilla, ei filosofialla.

Aika tyhmä mielipide. Mielikuvat perustuvat johonkin konkretiaan ja Applen tarinahan on juuri tämä iEverything jossa sitoudutaan Applen ekosysteemiin.

N9 on taas täysin avoin ympäristö jossa voi leikkiä miten haluaa ilman kummempia rajoituksia.

N9 ei ole iPhonen kilpailija, Windows Phonet ovat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aika tyhmä mielipide. Mielikuvat perustuvat johonkin konkretiaan ja Applen tarinahan on juuri tämä iEverything jossa sitoudutaan Applen ekosysteemiin.

N9 on taas täysin avoin ympäristö jossa voi leikkiä miten haluaa ilman kummempia rajoituksia.

N9 ei ole iPhonen kilpailija, Windows Phonet ovat.
Älä nyt viitsi. Applen vetovoima on sen helppokäyttöisyydessä ja innovatiivisessa imagossa. Nokia taas on niin insinöörivetoinen brändi kuin mikään vain voi olla. Murto-osa ostajista ostaa luurinsa sillä perusteella, kuinka avoin lähdekoodi on. Jos hekään. Ja kuinka moni heistäkään leikkii tuolla ympäristöllä?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
N9 on taas täysin avoin ympäristö jossa voi leikkiä miten haluaa ilman kummempia rajoituksia.

Huvittaa tässä on se, että N9 on vissiin erinomainen puhelin ellei jopa paras koskaan Nokian julkaisema luuri, ja ympäristö on tosiaan avoin, mutta Nokia ei enää tule hyödyntämään tätä ympäristöä...

Täysin käsittämätön päätös, mutta sellainen se avioehto oli kun mennään Gatesin kanssa naimisiin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Älä nyt viitsi. Applen vetovoima on sen helppokäyttöisyydessä ja innovatiivisessa imagossa. Nokia taas on niin insinöörivetoinen brändi kuin mikään vain voi olla. Murto-osa ostajista ostaa luurinsa sillä perusteella, kuinka avoin lähdekoodi on. Jos hekään. Ja kuinka moni heistäkään leikkii tuolla ympäristöllä?

Varmaan suurin osa, mutta silti kyseessä on niin marginaaliporukka, ettei sitä kannata massamyyntiä tekevän firman tavoitella.

Apple menestyy nimenomaan yhtenevällä, hienolla designilla, joka yltää kännykän kuorista käyttöliittymän kautta aina tuotteen mainoksiin asti. WP7 on niin hyvä käyttis, että Nokialla on vihdoin mahdollisuus ottaa tuota Applen imagosuvereeniutta kiinni jos muut jutut tehdään oikein. On mielenkiintoista nähdä mihin Nokian kurssi (ei pörssi) kääntyy. Toivottavasti puhelimet saadaan kauppoihin viikkojen sisällä julkistuksesta, se on se tahti, johon firman pitää pyrkiä noissa julkistuksissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Apple menestyy nimenomaan yhtenevällä, hienolla designilla, joka yltää kännykän kuorista käyttöliittymän kautta aina tuotteen mainoksiin asti. WP7 on niin hyvä käyttis, että Nokialla on vihdoin mahdollisuus ottaa tuota Applen imagosuvereeniutta kiinni jos muut jutut tehdään oikein. On mielenkiintoista nähdä mihin Nokian kurssi (ei pörssi) kääntyy. Toivottavasti puhelimet saadaan kauppoihin viikkojen sisällä julkistuksesta, se on se tahti, johon firman pitää pyrkiä noissa julkistuksissa.
Juu, paitsi että se Applen imago ei rajoitu pelkkiin kännyköihin. Nokian on oikeasti tehtävä hyvä (lue: huomattavasti iPhonea parempi) ja helppokäyttöinen luuri, jotta markkinaosuudet kääntyvät taas kasvuun. Jos uudet tuotteet vastaavat tämän syksyn hypeä, ei saa jäädä taputtelemaan itseään selkään, vaan pitää jatkaa samaa tahtia jatkossakin. Edelläkävijän imago ei tule helpolla, mutta siitä pääsee äkkiä irti.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Juu, paitsi että se Applen imago ei rajoitu pelkkiin kännyköihin. Nokian on oikeasti tehtävä hyvä (lue: huomattavasti iPhonea parempi) ja helppokäyttöinen luuri, jotta markkinaosuudet kääntyvät taas kasvuun. Jos uudet tuotteet vastaavat tämän syksyn hypeä, ei saa jäädä taputtelemaan itseään selkään, vaan pitää jatkaa samaa tahtia jatkossakin. Edelläkävijän imago ei tule helpolla, mutta siitä pääsee äkkiä irti.

Totta. Nyt siihen on vain poikkeuksellisen hyvä tilaisuus Android-leirin orastavien sisäisten ongelmien ja uusimman iPhonen aiheuttaneen pienen pettymyksen takia. Itse aion vaihtaa iPhone 4:n Noksun WP7-puhelimeen jos niitä ei ole ihan täysin kustu, vähän nähty juttu jo toi perusikonikäyttis.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Älä nyt viitsi. Applen vetovoima on sen helppokäyttöisyydessä ja innovatiivisessa imagossa. Nokia taas on niin insinöörivetoinen brändi kuin mikään vain voi olla. Murto-osa ostajista ostaa luurinsa sillä perusteella, kuinka avoin lähdekoodi on. Jos hekään. Ja kuinka moni heistäkään leikkii tuolla ympäristöllä?

Et nyt vieläkään ymmärtänyt.

Applen vetovoima on helppokäyttöisyys joka muodostuu siitä että kaikki on rakennettu Applen tuotteiden ympärille. iTunes, iTV, App Store, Mac Bookit, iCloud, iMessage jne jne. Täysin suljettu ympäristö jota Apple kontrolloi.

N9 perustuu taas lähes täysin avoimeen ympäristöön, kaikki ym. ratkaisut perustuvat siihen että käyttäjä voi tehdä asioita monella eri tavalla. Jos haluat vaikkapa Twitter-appsin (tosin N9:ssä se taitaa olla sisäänrakennettuna mutta enivei) niin voit joko koodata/kääntää sen itse, hakea sen Ovi Storesta tai joltain sivustolta joka tarjoaa sen ladattavana. iPhonella vaihtoehtoja ei ole (unohdetaan nyt jailbreakit yms. marginaaliratkaisut), haet sen App Storesta tai sitten et käytä sitä.

iPhonen ekosysteemi vetoaa aika moneen koska se on yksinkertainen, ei tarvitse paljoa miettiä miten asiat hoituu. N9 on taas niin avoin että ratkaisuja on monia.

WinPhone Mango on ottanut iPhonelta sen parhaat ominaisuudet ja toteuttanut ne paremmin (esim. widgetit), tämä ympäristö on sellainen joka tarjoaa käyttäjille samanlaisen helpon ja yksinkertaisen käyttökokemuksen ollen silti samalla monipuolisempi kuin Applen vastaava (noh, ainakin teoriassa).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
iPhonen ekosysteemi vetoaa aika moneen koska se on yksinkertainen, ei tarvitse paljoa miettiä miten asiat hoituu. N9 on taas niin avoin että ratkaisuja on monia.
Sinä et ymmärtänyt. Tuo hehkuttamasi ekosysteemi ei vetoa yhtään mihinkään. Macit olivat aikanaan helppokäyttöisten tietokoneiden maineessa, ovat sitä vieläkin. Ihan sama, mille ekosysteemille se perustuu, kun itse LAITE on helppokäyttöinen ja näennäisen päivitysvapaa. Se käynnistyy nopeasti, käyttöliittymä on suhteellisen heuristinen ja samalla selkeä. Samaa linjaa on jatkettu iLuureissa. Se penteleen vekotin ei vaadi mitään DI-tutkintoa, jotta sitä osaisi käyttää jopa markkinointi-ihminen. Ekosysteemistä mainittakoon iTunes, joka on todella hämärä laitos. Kun sen on kerran vaivautunut opettelemaan, se helpottaa aika paljon saman tuotteen käyttämistä toisessa yhteydessä. Mutta se ei edelleenkään ole mikään yksinkertainen apuväline puhelimen tai mp3-soittimen hallintaan. Se on siis enemmän painolasti kuin ekosysteemin luoma etu. Sieltä ei ole edes kovin helppo löytää haluamaansa. Käytettävyydeltään se on jopa Ovea heikompi, mikä on saavutus.
 

scholl

Jäsen
Aika nörtti mielipide. Suuri osa puhelimista ostetaan oikeasti mielikuvilla, ei filosofialla.

Aivan! Applen tuotteita ostavat vain olkalaukkufägärit ja harva haluaa julkisesti ilmoittautua hinttariksi. Se oli niin jo joskus 1982, eikä ole mihinkään muuttunut. Katsokaapa minkänäköistä porukkaa kävelee joku iPod korvillaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sinä et ymmärtänyt. Tuo hehkuttamasi ekosysteemi ei vetoa yhtään mihinkään.

Ymmärrän mitä yrität sanoa mutta olen täysin eri mieltä asiasta.

Koko Apple-kulttuuri perustuu yksinkertaiseen, Applen totaalisesti hallitsemaan ekosysteemiin josta on tehty hyvin käyttäjäystävällinen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärrän mitä yrität sanoa mutta olen täysin eri mieltä asiasta.

Koko Apple-kulttuuri perustuu yksinkertaiseen, Applen totaalisesti hallitsemaan ekosysteemiin josta on tehty hyvin käyttäjäystävällinen.
Mutuilen, että valtaosa (yli 50 %) iPhonen omistajista ei ole tietoisia tai ainakaan eivät omista muuta omenan tuotetta. Heidän ostopäätökseensä on vaikuttanut juurikin imago ja yksittäisen laitteen helppokäyttöisyys, ei ekosysteemi.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutuilen, että valtaosa (yli 50 %) iPhonen omistajista ei ole tietoisia tai ainakaan eivät omista muuta omenan tuotetta. Heidän ostopäätökseensä on vaikuttanut juurikin imago ja yksittäisen laitteen helppokäyttöisyys, ei ekosysteemi.

Höpöä.

Mielenkiintoista nähdä millainen puhelin tuosta MikkiNoksusta saadaan aikaiseksi. Mikäli härpäkkeeseen saadaan laitettua molemmilta parhaat palat, niin iPhonelle saattaa tulla haastaja ainakin työkäyttöön. Valitettavasti aina on olemassa sekin vaihtoehto, että kuluttajille myydään Vistan ja N97:n yhdistelmää, jolloin Nokian "äly"puhelimet voidaan haudata lopullisesti.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ei välttämättä ole kovinkaan höpöä. Itse tunnen useamman iPhone-käyttäjän jotka eivät ole lainkaan teknis-orientoituneita, eivätkä edes välttämättä tiedä että sen valmistaja on yritys nimeltä Apple joka valmistaa tietokoneita. Heille iPhone on vain siisti kännykkä jota on helppo käyttää, eivätkä he ole teknologiasta tai ekosysteemeistä kiinnostuneita pätkääkään.

Siitä en osaa sanoa kuinka suuri osa iPhone-käyttäjistä menee tähän kastiin ja kuinka suuri osa sitten seuraa teknologia-alaa ja on tietoinen eri järjestelmistä ja ekosysteemeistä. iPhonen myyntiluvut ovat kuitenkin niin korkeita että siihen sisältyy paljon myös tekniikan suhteen ns. taviksia. Veikkaan että todellisuudessa stereotyyppiset Apple-fanboyt joilla on iPad, iPhone, MacBook ja Applen T-paita, ovat marginaaliryhmä iPhonen käyttäjäkunnasta.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutuilen, että valtaosa (yli 50 %) iPhonen omistajista ei ole tietoisia tai ainakaan eivät omista muuta omenan tuotetta. Heidän ostopäätökseensä on vaikuttanut juurikin imago ja yksittäisen laitteen helppokäyttöisyys, ei ekosysteemi.
Varmaan noin päin toimiikin, että suurella osalla iPhonen omistajista ei ole muita Applen tuotteita. Mutta niillä, joilla on Mäkki, onkin melkein koko tuoteperhe. Tai ainakin vakavasti harkitsevat esim. iPadin ostamista. iPod taitaa olla kuitenkin aika marginaalinen kapistus nykyaikana, kun mp3-soitin sisältyy about kaikkiin uusiin puhelimiin. Minähän haluan pitää em. laitteet erillään, puhelin toimii vain varasoittimena. iPadia en luultavasti osta, koska Lenovon tabletti soveltuu omaan käyttööni paljon paremmin.

Siitä olen kyllä 100% varma, että ekosysteemi (onpas ärsyttävä termi) on vähäisin iPhonen ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Ihan sama kuin väittäisi Symbianin olleen suurin syy Nokian kapulan ostamiseen. Tavallista tallaajaa ei yksinkertaisesti kiinnosta tuollaiset insinöörin päiväunet. Appsit ja widgetit (miksei niitä voi kutsua yhteisellä nimellä "sovellukset"?) kyllä tulevat pikkuhiljaa vaikuttamaan ostopäätöksiin, mutta en usko niiden koskaan olevan suurin yksittäinen tekijä puhelinta valittaessa. Imago, design, merkkiuskollisuus ja hinta tulevat aina olemaan käyttiksen ja sovellusten edellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmaan noin päin toimiikin, että suurella osalla iPhonen omistajista ei ole muita Applen tuotteita. Mutta niillä, joilla on Mäkki, onkin melkein koko tuoteperhe.
Juurikin näin. iLuureja myydään aivan järkyttäviä määriä verrattuna Macbook-kannettaviin ja iMacceihin. Itse olen poikkeuksellinen, sillä omistan mäkin, mutta en iPhonea. :)
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei välttämättä ole kovinkaan höpöä. Itse tunnen useamman iPhone-käyttäjän jotka eivät ole lainkaan teknis-orientoituneita, eivätkä edes välttämättä tiedä että sen valmistaja on yritys nimeltä Apple joka valmistaa tietokoneita. Heille iPhone on vain siisti kännykkä jota on helppo käyttää, eivätkä he ole teknologiasta tai ekosysteemeistä kiinnostuneita pätkääkään.

Itse en tunne yhtään iPhonen käyttäjää, jolla ei olisi jotain muutakin Applen tuotetta. Tuo voi toki olla myös ikäkysymys. Nuoremmat ovat todennäköisesti saneet ensikosketuksensa iPhonesta, kun 30+ väki on on siirtynyt iPhone käyttäjäksi yhtä luonnollisesti kuin Macin käyttäjiksi.

Toisaalta iPhonen helppokäyttöisyys ei pääse edes oikeuksiinsa, jos sitä pitää käyttää PC:n kanssa. Itse en iPhonea edes ostaisi, jos joutuisin käyttämään sitä PC:n kanssa ja voi olla että uusi MikkiNoksu pitää edelleen ottaa työpuhelimeksi.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siitä olen kyllä 100% varma, että ekosysteemi (onpas ärsyttävä termi) on vähäisin iPhonen ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
On ärsyttävä termi. Kaiketi olen sitten kuitenkin niitä harvoja, jotka ovat päätyneet iPhoneen nimenomaan tuon "ekosysteemin" takia. Tietokone on ollut Mac vuodesta 1990 ja sen jälkeen, kun kännykät alkoivat kehittyä älylaitteiden suuntaan (so. tietokoneella alkoi päästä käsiksi puhelimen tietoihin), olin äärettömän turhautunut, kun puhelinvalmistajat unohtivat täysin omppukäyttäjät. Puhelimina mulla oli pääasiassa Nokiaa ja muutama Ericsson ja niinkin yksinkertainen asia kuin osoitekirjan synkkaaminen oli lähes mahdotonta tai vähintäänkin helvetin hankalaa. Nokian luurien mukana tulleen PC Suiten sai laittaa saman tien roskakoriin. Motorola oli ainoa valmistaja, joka osasi edes jotenkin ottaa Macin huomioon ja niiden saatavuus Suomessa oli taas... no, lähinnä olematon.

Toinen iPhone käytössä ja onhan tämä hienoa, kun kaikki toimii saumattomasti yhteen. Näillä näkymin puhelimen merkki ei hevillä vaihdu, mutta tietysti tässä vaiheessa pelataan fanipoika-kortti pöytään. Eikä se välttämättä ihan väärin olekaan. Käytön helppous on minulle tärkein tekijä ja sen Apple osaa. Mielenkiintoista nähdä, mihin Nokian MS-yhteistyö johtaa. Tähän mennessä on näyttänyt siltä, että kaupassa on vain yksi voittaja ja se ei ole Nokia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siitä olen kyllä 100% varma, että ekosysteemi (onpas ärsyttävä termi) on vähäisin iPhonen ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

No tästä olen 110% varma että olet 110% väärässä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Täällä jengiltä selvästi jää ymmärtämättä se, että vaikkei kuluttaja ehkä välitä ekosysteemistä sinänsä, ekosysteemi on juuri se tekijä mikä tekee Applen tuotteista "ne vain toimii"-henkisiä. Mutta toki juuri se sama ekosysteemi sitten taas tuo näitä "et vain tarvitse sitä"-juttuja, kun ekosysteemi on muurattu niin tiukasti umpeen.
Tiedosti kuluttaja sitä tai ei, juuri se ekosysteemi on syy siihen että se käyttäjäkokemus on mitä on. Vaikka joku ei ostaisi puhelinta sen takia, että sen saa helposti liitettyä mac-ekosysteemiin (etenkin kun oletettavasti tiedostaen liitäntämahdollisuudet on rakennettu niin että ilman sitä ekosysteemiä käyttö on hankalampaa->ohjaa kuluttajia ekosysteemin sisälle) niin pitää muistaa että käytännössä kaikki puhelimen ominaisuudet ovat suoraa seurausta ekosysteemin rakenteesta.

Jos iPhone olisi rakennettu vain puhelimeksi ilman mitään kontaktia Apple-ekosysteemiin, ei se olisi iPhone, mutta juuri siksi koska se on suoraa jatkumoa ekosysteemille (sovellusten, ulkoasun ja toiminnallisuuden osalta) niin se on sitä mitä se on.
 

scholl

Jäsen
iPod taitaa olla kuitenkin aika marginaalinen kapistus nykyaikana, kun mp3-soitin sisältyy about kaikkiin uusiin puhelimiin.

Eikös se puhelimessa oleva systeemi ole radio, eikä mp3? En tosin käytä kumpaakaan, kun ne tulee varmaan aina heitettyä roskiin ne puhelimien mukana tulevat ankeat kuulokkeet tai sitten ovat vielä paketissa. Tosin jotain spotifyta Sonera on minulle yrittänyt (kai ilmaiseksi) tarjota, mutta olen kieltäytynyt siitä eli onkohan se sitten se mp3. Ongelma kaikissa mp3 hässäköissä verrattuna cd-levyihin on se, että ne musat eivät ole siinä valmiiksi, eikä ainakaan järjestyksessä. On paljon helpompi ostaa levyjä. Itselläni esim. mahtuu autossa 7 cd levyä, joten siinä on ihan riittävästi musaa, jos ei radiota jaksa kuunnella, enkä kuuntele radiota tai musaa missään muualla kuin autossa. Muualla voi tehdä jotain fiksumpaa, mutta ajaessa on tosin vähän rajoittuneet ne vaihtoehdot, mitä voi ja saa tehdä.
 

scholl

Jäsen
No tästä olen 110% varma että olet 110% väärässä.

Eikös ekosysteemi ainakin karsi jotkut valmistajat ulos? Kun jenkkinörtit eivät tee niitä aplikaatioita kuin iPhonelle ja nyttemmin myös Androidille niin nörttikäyttäjät, kun ostavat kännykän, valitsevat vain noista kahdesta, koska Nokian puhelimista puuttuu ne aplikaatiot, eikä ole Apple storen tyylistä mestaa, mistä niitä ostaa. Itse en toki tiedä mitä hiton aplikaatioita kännykkään muka sitten tarvitaan. Joka puhelimella pystyy soittamaan, tekstaamaan ja lukemaan sähköpostit. Osoitekirjat ja puhelinmuistiot ovat aika puutaheinää. Itse ainakin esim. muistan yleensä kaikki puhelinnumerot, joihin soittelen ja näppäilen ne sitten manuaalisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös