palle fontän
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- RDS
Johannes kun on pelimies ja muistat tehdyt alaskirjaukset, niin voisitkin laskea kuinka suuren osuuden Nokian arvosta muodostaa tällä hetkellä Navteq ;)
Johannes kun on pelimies ja muistat tehdyt alaskirjaukset, niin voisitkin laskea kuinka suuren osuuden Nokian arvosta muodostaa tällä hetkellä Navteq ;)
Kassavarat 6372 miljoonaa euroa (31.3.2011), osaketta kohden n. 1,60 euroa. Osakkeen osien summa ja rahavarojen yhteisarvo olisi näin laskien n. 6,35 euroa, joten nyt Nokia osaketta saa n. 2 euron alennuksella ja ei kiinnosta, hassua.
JD&S arvostus oli Nordealla vielä helmikuussa 2011 n. 26900 miljoonaa euroa, joka teki n. 7 euroa/osake, yksistään. Nyt en moiti Nordean laskelmia, vaan kuvaan ainoastaan Nokian osakkeen romahduksen jyrkkyyttä sijoittajien silmissä.
Niin, yritä siinä sitten tehdä vertauksia jos ihmiset vievät ne heti juuri sinne mielikuva-alueelle. Juuri iPhonet ja Android-luurit ovat niitä V8:eja tehokkaine prosessoreineen ja karkkeineen käyttöliittymässä, jonka jälkeen ihmiset eivät enää ole valmiit sietämään pienintäkään viivettä näytön kääntymisessä yms.
Nokialla sen sijaan prosessorit ovat olleet pieniä, kännykät keskimäärin aika energiatehokkaita ja varustelu kattavaa lähtökohtaisesti mutta ei se auta jos kuluttajat ovat jo päättäneet että haluavat jotain muuta ja Nokia ei ole markkinoinnillaan kääntämään ihmisten mieliä.
Niin, mutta tuohan on lähinnä juuri mielikuvakysymys, toki en oikeasti usko että pystyt kvantitatiivisesti luettelemaan Sympparin huonouksia ja vertaamaan niitä puolueettomasti iOS:n tai Androidin ominaisuuksiin, se että olet sitä mieltä on toki ihan oma oikeutesi etkä tietenkään ole siinä yksin. Mutta sinänsä on juuri heikkoa markkinointia Nokialta että ihmiset pitävät N8:ia ensisijaisesti "mobile devicenä" eivätkä vain markkinoitten parhaana kamerakännykkänä. Jos alkuperäisen iPhonen ostajat olivat valmiit luopumaan monista kännyköitten perusominaisuuksista saadakseen karkkigrafiikan ja kosketusnäytön, miten se oikeastaan eroaa siitä että ihmiset jonottaisivat ostamaan N8:n sen kameran takia, vaikkei puhelinpuoli ehkä olisikaan niin priimaa, kaikki on vain kiinni markkinoinnista. Siinä vain suomalainen kaupallinen koulutus on niin alatasoista luokkaa, että pitää ihmetellä kauppakorkeakoulun opettajien ammattiylpeyttä ja oppilaitten tasoa.
Pystyisin luettelemaan ja olen niitä luetellutkin Nokialle. Toki mitään palautetta ei ole tullut, vaikka olen asiallisesti "betatestaaja"-tyylisesti niitä ilmoitellut. Kertaakaan ei ole esimerkiksi iPhone kaatunut, kun yrittää kirjoittaa tekstaria, sähköpostia tai osoitetta navigaattoriin (TomTom). Mutta Symbian tekee tuota päivittäin. Aikamoinen probleema, eikö?
Nokia sulkee laitekauppojaan.
Nokia kyllä itse markkinoi: "12MP kamera, 19 biljardia pistettä näytössä, teratavun muisti, HDMI-liitäntä", jne. speksirunkkausta, jota on juuri "näin ja näin paljon hevosia ja kiihtyy näin ja näin nopeata".
Kilpailijat markkinoivat: "Katso, näin tätä käytetään ja näin helppoa se on, näin ostat navigaattori ja näin se toimii, helppoa, eikö?"
En tiedä miten syvällä bisneksessä olet, mutta minulla ei kuluttajana ole harmainta aavistustakaan prosessoreista tai muisteista. Ei Nokian osalta eikä muidenkaan.
Pystyisin luettelemaan ja olen niitä luetellutkin Nokialle. Toki mitään palautetta ei ole tullut, vaikka olen asiallisesti "betatestaaja"-tyylisesti niitä ilmoitellut. Kertaakaan ei ole esimerkiksi iPhone kaatunut, kun yrittää kirjoittaa tekstaria, sähköpostia tai osoitetta navigaattoriin (TomTom). Mutta Symbian tekee tuota päivittäin. Aikamoinen probleema, eikö?
Nokia ei vain ole markkinoinnissaan kyennyt vastaamaan siihen aggressiiviseen painostukseen jota se on kohdannut jenkkiläisissä teknomedioissa. Mutta kun nyt yleiseen konsensukseen on päätynyt näkemys että Symbian on kökköinen ja hidas valikkohelvetti missä mikään ei toimi, niin ei ole oikein enää mitään tehtävää. Nokian vahvuuksia ei ole korostettu, niitä asioita mitkä toimivat ei ole tuotu esille, on vain passiivisesti katsottu kun mielikuvamarkkinoinnin kovat nimet ovat vyöryttäneet kerta toisensa jälkeen iskuja Nokian vyön alle.
Pari vuotta sitten, kun Nokian puhelinten hardware oli vielä kilpailijoita edellä, mm. Applen käyttäjät totesivat kuinka tavallista puhelimen käyttäjää ei kiinnosta pätkääkään, mikä prosessori tai näytön resoluutio puhelimessa on.
Nyt kun Androideissa on tuplaydintä ja gigahertsejä, hokevat Android-fanipojat kuinka Nokian puhelimessa on surkea hardware. Samoin Applen käyttäjät ylpeilevät iPhonen retinanäytöllä. Kaksi vuotta sitten nuo olivat nörttien asioita, nyt ne ovat cool kun jenkit ovat mainostaneet ja hypettäneet kyseisiä ominaisuuksia.
Mun mielestä näin mac-käyttäjänä OSX ei ole mitenkään merkittävästi käytettävämpi kuin Windows (ei ainakaan niin merkittävästi kuin jos verrataan iPhonen ja edellisten symbian-luurien käytettävyyttä, nythän tuokin ero on saatu pienemmäksi). Rauta on laadukkaampaa kuin keskimääräinen PC-rauta, ja ulkonäkö ehkä esteettisempi mutta samalla myös jonkinverran kalliimpaa. Kyllä se hinta kuitenkin merkitsee vielä PC-markinoilla sen verran että jos Apple ei tuo halvimpiin hintaluokkiin rautaa niin tuskin markkinaosuus koskaan nousee kovinkaan merkittäväksi.Vastaavasti Apple ei ole onnistunut nostamaan markkinaosuuttaan merkittävästi PC-maailmassa, koska muut ominaisuudet ajavat käytettävyyden edelle.
Mun mielestä näin mac-käyttäjänä OSX ei ole mitenkään merkittävästi käytettävämpi kuin Windows (ei ainakaan niin merkittävästi kuin jos verrataan iPhonen ja edellisten symbian-luurien käytettävyyttä, nythän tuokin ero on saatu pienemmäksi).
Sellainen ongelma tuohon kuitenkin liittyy, että siinä missä Maemo, MeeGo ja Qt houkuttelivat avoimen lähdekoodin ja vapaiden ohjelmistojen ystäviä, WP, XNA ja Silverlight käytännössä edellyttävät MS:n Visual Studion käyttämistä kehitystyökaluna. Vaikka potentiaalisia kaupallisia kehittäjiä varmasti löytyy paljon, harrastelijat tuottavat kuitenkin softamassan parhaastakin päästä melko suuren osan. Nokia heitti WP-kelkkaan hyppäämällä pesuveden mukana todella suuren osan innokkaimmista kehittäjäfaneistaan.Olin tuossa alkuviikosta koulutuksessa, joka käsitteli mm. Silverlight-kehitystä, ja kouluttaja oli samoilla linjoilla: softakehitys Windows Phoneen on niin helppoa, että siitä voi hyvinkin muodostua jopa kilpailuvaltti.