Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 971 808
  • 5 153

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Siltä vaikuttaa, ZTE kipusi jopa iPhonen ohi. Tässä on Androidiin panostaneiden valmistajien osalta se pahin ansakuoppa, kun softa on kaikilla lähes samaa, tapahtuu kilpailu hardiksella. Ja nyt kun halvat Kiinanihmeet ovat tämän tasoeron kivunneet kiinni, ei LG/SE/HTC:llä ole erityisesti keinoja taistella vastaan.

EDIT: ZTE Bladen osalta kannattaa muistaa myös, että sitä ei jenkkien markkinoilta edes vielä saa. Vasta 2011 alussa on alkanut valumaan tietoa, että saattaisi joku jenkkioperaattori sen valikoimaansa ottaa.

Niinpä, Nokialla sentään on vielä kilpailuetuna se että rauta on periaatteessa hieman parempaa ja toimivampaa alasegmentissä kuin kilpailijoilla. Mutta osataanko tällaista asiaa käyttää hyväkseen, no ei tietenkään, koska Nokialla ei osata markkinoida modernin mobiilimarkkinoinnin keinoin eli armottomalla kilpailijoitten lokaamisella ja omien ominaisuuksien korostamisella. Nokia häviää suomalaisuutensa takia, mutta sille nyt ei näemmä voi tehdä mitään, koko "ilmainen navigointi"-etukin tuhrittiin siihen ettei osattu tarpeeksi peloitella ihmisiä roaming-perusteisten navigointiratkaisuitten vaaroista.

Esim. Nokian näytön resoluutio on herättänyt valtavasti porua yläsegmentissä, mutta kun Nokia sitten toisaalta käyttää samaa näyttöä alasegmentissäkin (esim. Nokia 5230, 100 euron puhelin) ja esim. Samsungin vastajulkistetuissa halpispuhelimissakin on jokaisessa heikkoresoluutioisempi näyttö kuin em. vuoden vanhassa puhelimessa niin miten tätä etua käytetään hyväksi, no ei tietenkään mitenkään, todennäköisesti kukaan ei edes tiedä siitä koska se että Nokialla on huonot näytöt on jonkinlainen itsestäänselvyys.
Olennainen ongelma on se ettei Nokiassa kukaan tunnu ymmärtävän, että ihmiset ovat tyhmiä ja heille pitää kertoa mitä he haluavat. Tämän saman hävityn taistelun voi nähdä myös siinä miten näytön resoluutio on fanipoikien keskusteluissa täysin olennainen osa kännykän toimivuutta, mutta kameran megapikselimäärä taas onkin merkityksetön suure ja karkkivärimaailma kuvissa onkin oikeastaan paljon parempi kuin realistinen värimaailma.

Ainoa tapa saada pallo taas Nokialle on julkaista se 720p näyttö ykköspuhelimeen hinnalla millä hyvänsä, jotta sen jälkeen halvempien puhelinten suoraan skaalautuvat 360x640-näytöt vaikuttavatkin hienolta idealta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokian pitäisi tehdä, ainakin kokeiluna, samanlainen tarjous kuin on nyt ja oli ennen joulua ZTE Bladella Elisan kanssa. Paketoidaan puhelin, puhepaketti ja mobiililaajakaista yhteiseen edulliseen kokonaisuuteen. Nokia myy yleensä vanhanaikaisesti vain rautaa ja siihen puhe/tekstaripaketin. Ei näin, vaan kopioimaan sitä maalia miksi ZTE Blade-paketti nousi Elisan myydyimmäksi kokonaisuudeksi joulukuussa 2010. Paras puhelin ja parhaat puhelimen ominaisuudet ei riitä enää mihinkään, kun kirjoitetaan siitä mikä puhelin myy lopulta eniten, ainakin satasen hintaluokassa.

Lisäksi viimeistään 2012 on vaikea myydä mitään 350-500 euron puhelimia, kun tulee kaikilta valmistajilta sormitietokoneet kalliiden älypuhelinten kilpailijoiksi, ennustaa Johannes. Satasen puhelin ja pad/tablet, siinä on tulevisuus lähivuosiksi, poislukien yrityspuhelimet.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olennainen ongelma on se ettei Nokiassa kukaan tunnu ymmärtävän, että ihmiset ovat tyhmiä ja heille pitää kertoa mitä he haluavat. Tämän saman hävityn taistelun voi nähdä myös siinä miten näytön resoluutio on fanipoikien keskusteluissa täysin olennainen osa kännykän toimivuutta, mutta kameran megapikselimäärä taas onkin merkityksetön suure ja karkkivärimaailma kuvissa onkin oikeastaan paljon parempi kuin realistinen värimaailma.

Kun muistelee kirjoituksiasi tässä ketjussa niin etpä sinäkään tuntunut pitkään ymmärtävän, että ihmiset ovat tyhmiä eivätkä automaattisesti tajua teknologista parastaan, vaikka jossain muro-foorumilla sellainen toimisikin. Ehkä Nokian aiemmin menestynyt insinööri-vetoisuus kääntyi jossakin vaiheessa tappioksi eikä ymmärretty antaa markkinoinnille sen nykyisessä huomioyhteiskunnassa kuuluva keskeistä merkitystä. Tosin ainakin siinä taannoisessa Hesarin kuukausiliitteen jutussa myös kritisoitiin 2000-luvun alun matriisi-organisaation rakentamista, joka jutun lähteiden mukaan sirpaloi aiemmin menestyksellistä tuotantokokonaisuutta ja lisäsi innovaatioiden läpilyömisen vaikeutta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kun muistelee kirjoituksiasi tässä ketjussa niin etpä sinäkään tuntunut pitkään ymmärtävän, että ihmiset ovat tyhmiä eivätkä automaattisesti tajua teknologista parastaan, vaikka jossain muro-foorumilla sellainen toimisikin. Ehkä Nokian aiemmin menestynyt insinööri-vetoisuus kääntyi jossakin vaiheessa tappioksi eikä ymmärretty antaa markkinoinnille sen nykyisessä huomioyhteiskunnassa kuuluva keskeistä merkitystä. Tosin ainakin siinä taannoisessa Hesarin kuukausiliitteen jutussa myös kritisoitiin 2000-luvun alun matriisi-organisaation rakentamista, joka jutun lähteiden mukaan sirpaloi aiemmin menestyksellistä tuotantokokonaisuutta ja lisäsi innovaatioiden läpilyömisen vaikeutta.

Minä en kyllä olekaan markkinointi-ihminen, mutta ihmisten vietävyys on sitten vuosien varrella avautunut entistä enemmän. Mutta Nokian heikkoa markkinointistrategiaa olen kyllä ruoskinut jo pitkään, ihmisten kykyyn muodostaa objektiivisia näkemyksiä tuotteista olen lopettanut uskomasta esim. tämän tutkimuksen myötä
"TOO GOOD TO BE BAD: THE EFFECT OF FAVORABLE
EXPECTATIONS ON USABILITY PERCEPTIONS"
http://www.hiit.fi/u/oulasvir/scipubs/HFES_final_Raita_2010.pdf

Ja kysehän ei ole ainoastaan teknologisesta parhaudesta, vaan siitä miten asioita esitetään. Esim. tällä hetkellä on myös muotia hypettää kännykkäprosessorien megahertsejä, vaikka loppupeleissä kyse on vain käyttöjärjestelmän rautavaatimuksista. Mutta kun huomio sopivasti käännetään juuri prosessoritehoihin ja megahertsikilpailuun saadaan huomio kääntymään näppärästi siitä pois että tehokkaampaa rautaa tarvitaan juuri siksi ettei esim. Android pyörisi kunnolla heikommilla prosessoreilla siinä missä
Symbian kyllä toimii ja siksi Nokian ei ole tarvinnut, vielä, lähteä megahertsikilpailuun. Tietyllä lailla muut valmistajat ovat ottaneet mallia autoteollisuudesta, missä huippunopeuksia yms. suoritusarvoja kyllä osataan hehkuttaa vaikka toisaalta juuri kukaan ei koskaan oikeasti tarvitse huipputehoja ja toisaalta kun autot rajoitetaan jo tehtaalla 250km/h vauhteihin, niin kuluttajahan ei sinänsä hyödy mitään siitä että auto voisi kulkea 400 km/h, paitsi tietenkin mielikuvana, mun auto on parempi kuin muitten.

Toisaalta pitää huomioida, että ei Nokia sinänsä insinöörivetoinen yritys pelkästään ole, kyllä Nokia on aika tasaisesti imenyt ihmisiä kaikilta koulutusaloilta ja oikeastaan ne suurimmat puutteet ovat juuri niillä alueilla, missä insinöörejä ei juurikaan ole, kyllä Noksunkin markkinointiosasto on KTM-vetoista.
 

J.Petke

Jäsen
Nokia myy puhelimiaan sillä periaatteella, että asiakas päättää, että "tämä on se minkä minä tarvitsen". Kilpailijat taas menevät enemmän "tämä on se minkä sinä tarvitset"-linjalla. Nokialla ei osata markkinoida tuotetta ja sitä kokemusta vaan enemmän juuri sitä "tässä on helvetin hyvä kamera, jos joku tarvii". Nyt kun on saatu sitä markkinointia hieman kokoon, puuttuu taas se pari ns. trendituotetta mitkä herättävät sen "tuo on pakko saada"-efektin. Nokia myy puhelimia ja muut ovat ruvenneet myymään kokemuksia.

Tuohon Windows-puhelinsarjaan en edes ala puuttumaan, niin helvetin idioottimainen se idea on jo syntyessään.

Vieläkin sanon, että Nokialta olisi kova veto tarjota puhelin minkä saa neljällä käyttöjärjestelmällä. Asiakas saisi valita tuleeko puhelimen mukana, Symbian, Android, Windows vai MeeGo. Nokian raudalla tuosta voisi tulla hitti.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse en ihan heti vielä usko sen suurempaan yhteistyöhön, kuin että E7 ja tulevat high-end puhelimet tulevat olemaan täysin Office-yhteensopivia tms.
WP7 ei tosiaan tarjoa Nokialle mitään muuta kuin MS:n nimen.
.

Itse näen tämän niin, että jos MS:n kanssa mennä pussauskoppiin Microsoftin puolelta on ihan pakko tulla jotakin muutakin kuin WP7. Muuten ei oikein kukaan voi vakavalla naamalla sanoa, että ollaan mukana "voittavassa ekosysteemissä". Microsoftilla on kuitenkin paljon sellaista osaamista, mitä tuollainen Service-puolen valloittaminen edellyttäisi. Voittavia ekosysteemejä on tällä hetkellä kaksi: iOS ja Android ja vain toinen niistä on ainakin periaatteessa Nokialle avoin. Microsoftin ekosysteemin näkeminen voittavana mallina kyllä vaatii aika laajaa näkökulmaa, pelkällä mobiilipuolella ei pitkälle ratsasteta.

Yksi jotenkin kuviteltavissa oleva skenaario olisi sitten täydellinen käyttishuoraaminen Samsungin tyyliin. Voihan se laskukone raksuttaa niin, että smartphone-markkinaosuus ja kate on tärkeämpää kuin joku epävarma service-tulevaisuus (10 miljoonaa 600 euron luuria on 6 miljardia liikevaihtoa ja miljardi voittoa, kauanko menee tehdä nuo summat palveluilla vs. panna vain tuotantolinjat ja myyntikoneisto laulamaan). Nuo 2010 loppupuolen lukemat kertovat kyllä karusti sen, että markkinaosuus on aika rankassa luisussa (ellei peräti Motorolamaisessa syöksykierteessä) ja myös sen, että Symbian^3 ei ole kilpailukykyinen nykymuodossaan. Ja aikaa on hukattu "ensi vuotta" odotellessa nyt ainakin kolme vuotta, nyt on pakko tehdä isompia muutoksia.

Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että ainoa oikea vaihtoehto on Android, ihan samalla tavalla kuin Windows oli yhdeksänkymmentäluvun alussa se ainoa vaihtoehto PC-maailmassa. Ei se mitenkään täydellinen vaihtoehto ole, toki olisi parempi, että ekosysteemi olisi omissa käsissä, mutta parempi olla voittajan porukoissa kuin kärvistellä omalla hiljalleen hiipuvalla systeemillä. On paljon mukavampi kuitenkin olla HP tai Dell kuin Commodore tai Atari.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vieläkin sanon, että Nokialta olisi kova veto tarjota puhelin minkä saa neljällä käyttöjärjestelmällä. Asiakas saisi valita tuleeko puhelimen mukana, Symbian, Android, Windows vai MeeGo. Nokian raudalla tuosta voisi tulla hitti.

Nokialla ei tällä hetkellä ole yhtään rautaa ulkona, jossa tuo onnistuisi edes teoriassa. Se mikä "lisälaitteissa" kuten kameroissa voitetaan hävitään "tietokoneessa" eli muistissa ja prosessoreissa, N8:n raudalla ei pyöri kuin Symbian. Meegon raudastahan on nyt kaikenlaisia villejä arvauksia liikkeessä, mutta miksi edes niissä tällaista tarjottaisiin? Ja myisikö tuollainen laite oikeasti niin paljon paremmin, että moninkertainen tuotekehitys/integrointi-ponnistus maksaisi itsensä takaisin? Mobiilipuolella ei vielä aivan kuitenkaan olla PC-maailman tasolla siinä, että rautaan kuin rautaan voi lyödä melkein minkä tahansa käyttiksen ilman että suorituskyky kärsii.
 

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
Itse näen tämän niin, että jos MS:n kanssa mennä pussauskoppiin Microsoftin puolelta on ihan pakko tulla jotakin muutakin kuin WP7. Muuten ei oikein kukaan voi vakavalla naamalla sanoa, että ollaan mukana "voittavassa ekosysteemissä".

Jenkkinäkökulmasta katsottuna, kahden luuserin (Nokia, WP7) liittoutuminen ei auttaisi kyseisille markkinoille tunkeutumista. WP7 on ihan samanlainen naurunaihe Yhdysvalloissa kuin Nokia.

Nuo 2010 loppupuolen lukemat kertovat kyllä karusti sen, että markkinaosuus on aika rankassa luisussa (ellei peräti Motorolamaisessa syöksykierteessä) ja myös sen, että Symbian^3 ei ole kilpailukykyinen nykymuodossaan.

Symbian^3-puhelimia myytiin viime vuoden neloskvartaalilla noin 5 miljoonaa. Mihin perustat väitteesi "2010 loppupuolen lukemista", ettei Symbian^3 olisi kilpailukykyinen?

Ja sitten oma ehdotukseni Nokian tilanteen parantamiseksi: Nokian pitäisi panostaa enemmän jenkkityyliseen, aggressiiviseen markkinointiin.

Yhdysvalloissa on yleisenä tapana hyökätä kilpailijoiden tuotteita vastaan. Esim. Steve Jobs hyökkää keynote-puheissaan usein Androidia vastaan. Vastaavasti ainakin Motorola on markkinoinut omia Android-puhelimiaan viittaamalla esim. iPhonen antenniongelmaan. Näillä markkinointitempauksilla sekä Android- että Apple-fanipojat sitten laittavat lisää bensaa liekkeihin ja täyttävät jenkkisaittien keskustelupalstat väittelyillään.

Nokian markkinoinnin pitäisi enemmän hyökätä sekä Androidia että iPhonea vastaan, myös Euroopan markkinoilla. Toivottavasti Jerri tuo tällaista jenkkinäkökulmaa Nokian markkinointiin. Tällaisen tempauksen jälkeen toki Nokia saisi paljon vastaväitteitä muiden alustojen fanipojilta, mutta toisi käytännössä myös Nokian laitteiden hyviä puolia esiin (esim. "Nokian takuu on voimassa myös pakkasessa", "Nokia ei fragmentoidu" tjms.).
 

J.Petke

Jäsen
Nokian markkinoinnin pitäisi enemmän hyökätä sekä Androidia että iPhonea vastaan, myös Euroopan markkinoilla. Toivottavasti Jerri tuo tällaista jenkkinäkökulmaa Nokian markkinointiin. Tällaisen tempauksen jälkeen toki Nokia saisi paljon vastaväitteitä muiden alustojen fanipojilta, mutta toisi käytännössä myös Nokian laitteiden hyviä puolia esiin (esim. "Nokian takuu on voimassa myös pakkasessa", "Nokia ei fragmentoidu" tjms.).

Pitäisi vaan ensin saada se huipputuote millä hyökätä. Jos tuolla Symbianilla lähdetään hyökkäämään ketään vastaan on se kuin lapsi kiukuttelisi isälle. Isä katsoo hetken vakavalla naamalla ja sen jälkeen menee nauramaan nurkan taakse. Tokihan aina voidaan hyökätä tuollaisilla yleisillä jutuilla mutta kyllä niitä Nokiallakin on ollut noita suunnitteluvirheitä missä esim. linssinsuojus naarmuttaa linssiä. Nokia on tähän asti säästynyt tuolta kilpailijoiden morkkaamiselta mutta jos he aloittavat tuon itse niin onko siitä enää paluuta? Ja onko siitä lopulta enemmän hyötyä vai haittaa?
 

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
Tokihan aina voidaan hyökätä tuollaisilla yleisillä jutuilla mutta kyllä niitä Nokiallakin on ollut noita suunnitteluvirheitä missä esim. linssinsuojus naarmuttaa linssiä. Nokia on tähän asti säästynyt tuolta kilpailijoiden morkkaamiselta mutta jos he aloittavat tuon itse niin onko siitä enää paluuta? Ja onko siitä lopulta enemmän hyötyä vai haittaa?

Nokia saa tällä hetkellä niin pahasti turpaansa medioissa ja keskustelupalstoilla, että tilanne ei juuri voi enää mennä huonommaksi. Tilanne on kuin nyrkkeilyottelussa, jossa Nokia saa iskuja koko ajan, mutta ei edes yritä lyödä takaisin.

Applen antennagaten tiedotustilaisuudessa Steve Jobs näytti videon, kuinka myös kilpailijoiden puhelinten kenttä vaimenee. Tämän jälkeen Steven opetuslapset lähtivät levittämään ilosanomaansa ympäri foorumeita. Toisena esimerkkinä olkoon iPhonen takuu pakkasella. Taas opetuslapset yrittävät vaihtaa puheenaiheen esim. Nokian puhelimen ongelmiin, tai copypastettavat Nokian ohjekirjasta N8-puhelimen suosituslämpötiloja (jättäen silti mainitsematta, että Nokian puhelimissa pysyy takuu myös pakkaskäytössä).

Muuttamalla markkinointiaan aggressiivisemmaksi, Nokian puhelimet saavat myös positiivista julkisuutta ja vastaavasti kilpailijat (ja heidän fanipoika-armeijansa) joutuvat ainakin osittain puolustuskannalle. Low risk, high reward.

PS. Linssin naarmuuntumisen Nokia myönsi itsekin ja vaihtoi kyseiset puhelimet takuuseen (toisin kuin eräs firma joka vain jakeli ylimääräisiä kumisuojia). Tuollaisia laatuvirheitä ei tietenkään saisi tulla puhelimeen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nokia saa tällä hetkellä niin pahasti turpaansa medioissa ja keskustelupalstoilla, että tilanne ei juuri voi enää mennä huonommaksi. Tilanne on kuin nyrkkeilyottelussa, jossa Nokia saa iskuja koko ajan, mutta ei edes yritä lyödä takaisin.

Tätä samaa olen minäkin moneen kertaan toitottanut, esim. etukäteen ladattavien karttojen etu roaming-perusteisiin on jätetty täysin huomioitta markkinoinnissa vaikka sillä saisi niin helposti tehtyä jenkkityylistä peloittelumainontaa että.

Ihan samalla lailla N8:n kameran kuvanlaatua olisi voinut käyttää mainonnassa missä valokuvausasiantuntijat haukkuisivat Idols-tyyliin iPhonen yms. kuvia ja sitten esittäisivät niitä realistisia kommentteja mitä N8:n kuville voi esittää.
Valitettavasti jenkeissä ei vain toimi jos lähtee mainostamaan tyylillä "meillä ois tässä kiva kamera, ostakaa tämä ihmeessä".

On totta, että jos lähtee tuohon sotaan, siinä voi käydä huonostikin mutta ongelma on se että se sota on jo käynnissä kilpailijoitten ja jenkkiläisten teknoblogien toimesta ja jos vain kääntää toista poskeaan niin mustelmillehan siinä joutuu ja jenkeissä tuollainen käytös nähdään heikkoutena. Parhaiten tämän näkee siinä, miten esim. nämä essentiaalipatentteihin liittyvät oikeudenkäynnit Applea vastaankin on lähestulkoon käännetty gorillan viimeisiksi kuolinkouristuksiksi, vaikka sinänsä näissä on kyse varsin olennaisesta asiasta.
 

scholl

Jäsen
Saksasta luopuminen saattoi olla Nokian tyhmimpiä mokia. Nyt on hirveä talousbuumi olemassa ja siellä on aina ollut hyvä koulutusjärjestelmä. Lähes aina keksinnöt ovat tulleet Saksasta. Manager Magazin 2/11 numero, joka minulla on tässä pöydälläni, kertoo RIM:istä. Heti otsikon alla kerrotaan, että ovat parempia kuin Steve Jobs kuvittelee. Heillä on hyvä cash polster ja painotetaan sitä, kuinka satsaavat tuotekehitykseen pitkäjänteisesti. Nokia otetaan jutussa tällaisena uhkaavana esimerkkinä siitä, mitä tapahtuu, kun tuotekehitys on kustannustehokkuuslähtökohtaista.

Bochum otettiin myös siksi esimerkiksi, että siellä Ruhr-Unin hyvätasoinen insinöörikoulutus vieressä ja kun Nokia laittoi lapun luukulle Bochumissa niin RIM iski ja palkkasi parhaat sieltä. Saksalainen Heins oli Lazaridikselle sitä ehdottanut ja tämä oli vartin sisällä vastannut "go get them" ja näin ollen ottivat 100 nokialaista, rakensivat sinne Bochumiin tuotekehitysosaston, joka suunnitteli Bold 9700:n, joka myi vuoden sisällä 11 miljoonaa kappaletta.

Se voi valitettavasti olla niinkuin tuossa jutussa kanadalaiset veikkaavat, ettei Nokia jatkossa kuulu edes niiden pelureiden joukkoon, jotka markkinoita hallitsevat. Apple, Google ja RIM saattavat olla ne dynaamiset firmat, jotka pystyvät kiinnostavia tuotteita tarjoamaan.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Bochum otettiin myös siksi esimerkiksi, että siellä Ruhr-Unin hyvätasoinen insinöörikoulutus vieressä ja kun Nokia laittoi lapun luukulle Bochumissa niin RIM iski ja palkkasi parhaat sieltä. Saksalainen Heins oli Lazaridikselle sitä ehdottanut ja tämä oli vartin sisällä vastannut "go get them" ja näin ollen ottivat 100 nokialaista, rakensivat sinne Bochumiin tuotekehitysosaston, joka suunnitteli Bold 9700:n, joka myi vuoden sisällä 11 miljoonaa kappaletta.

Eikös tuolla Bochumissa ollut vain tehdas, ei tuotekehitystä? Vai mitä porukkaa tuo 100 henkilöä sitten on?
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kyllähän nuo Nokian ongelmat ovat olleet nimenomaan pitkälti strategisia, tuotekehitys on aina ollut laadukasta ja mahdollisuuksia olisi ollut tappaa kilpailijat siihen paikkaan siinä 2004-06. En nyt mene Androidin ylenkatsomiseen, kun ne rahoitusta aikoinaan tarvitsivat, vaan pikemminkin siihen millaisella prosessilla ja identiteetillä puhelimia valmistetaan. Nokialla oli aika monen talon sisällä olleen mukaan valmiina kosketusnäytöllinen puhelin ja valmiudet "iPhoneen" ajat sitten, mutta ei, johto päätti, että jos volyymilla valmistetaan keskihintaisia, niin siitä saa myös kvantitatiivisesti paremman katteen. Ei ymmärretty, että ihmiset oikeasti ostavat joskus massoittain viiden-kuudensadan puhelimia. No, ei siihen uskonut moni muukaan, ja toisaalta iPhone syntyi jonkinlaisesta "ei-mitään-hävittävää"-mentaliteetista, samoin Android. Ehkä Nokiakin tästä oppineena puristaa ulos jossain vaiheessa taas timanttia.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olen kirjoittanut tämän ennenkin, mutta minä omistin Nokia Communicatorin v. 2000 tai 2001. Jo silloin siihen rautaan saattoi laittaa soittoääneksi ihan minkä hyvänsä oikean musiikkikappaleen ja minä käytin ensin Daruden Sandstrormia ja sen jälkeen Lenny Kravitzin "Are You Gonna Go My Way". Bussissa ja esim. metrossa kanssakulkijoiden ilmeet aina vähän vääntyivät, kun sain puhelun ja puhelimeni alkoi soittaa oikeaa musiikkia. Sama Communicator toimi täydellisesti myös TV:n kaukosäätimenä, 20 euroa maksavan apuohjelman avulla, jonka ostin jostain puolalaisesta nettikaupasta. Nokian manuaaleissa ei ollut yhtään sanaa esimerkkieni mukaisista puhelimen jo 10 vuotta sitten toimineista ominaisuuksista vuoona 2000 tai 2001, eikä näitä ominaisuuksia markkinoitu silloin yhtään, eikä missään.

Onko ihme, että Nokia joutui lopulta liemeen kalliimpien älypuhelimien kanssa, kun se ei osaa kertoa edes sitä mitä sen puhelimilla pystyy tekemään tai pystyi tekemään jo 10 vuotta sitten. Osaako Nokia kertoa nytkään mihin N8 kykenee tai mikä saisi sen puhelimen myymään esim. tuplasti nykyisiin myyntimääriin verrattuna. Epäilen, että Nokia ei osaa, eikä kykene vieläkään ymmärtämään sitä mikä saa asiakkaan valitsemaan puhelimekseen Nokian N8:n, Samsungin Galaxyn tai iPhonen, kun asiakas tekee päätöstä omasta näkökulmastaan mikä on hänelle sopivin ostos.
 

scholl

Jäsen
Onko ihme, että Nokia joutui lopulta liemeen kalliimpien älypuhelimien kanssa, kun se ei osaa kertoa edes sitä mitä sen puhelimilla pystyy tekemään tai pystyi tekemään jo 10 vuotta sitten. Osaako Nokia kertoa nytkään mihin N8 kykenee tai mikä saisi sen puhelimen myymään esim. tuplasti nykyisiin myyntimääriin verrattuna. Epäilen, että Nokia ei osaa, eikä kykene vieläkään ymmärtämään sitä mikä saa asiakkaan valitsemaan puhelimekseen Nokian N8:n, Samsungin Galaxyn tai iPhonen, kun asiakas tekee päätöstä omasta näkökulmastaan mikä on hänelle sopivin ostos.

Nokiassahan on pyritty siihen, että tuote myy itsestään ja kukaan henkilö ei ole korvaamaton. Jossain vaiheessa yksittäiset johtokunnan jäsenet eivät saaneet antaa mitään henkilökuvahaastatteluja, vaan se koko johtokunta piti tuoda esille. Tuossa joku Steve Jobs ja Apple vie Nokiaa kuin pässiä narussa tarinan rakentamisessa. Väittäisin, että tilanne olisi voinut muuttua, jos Vanjoki olisi tullut johtoon silloin kun Kallasvuo valittiin. Nokia on ollut niin ylimielinen, eikä sen mielestä asioita ole tarvinnut kertoa. Heille on riittänyt se, että puhelin on pystytty rakentamaan kilpailijoita halvemmalla. Nyt siinäkin tilanne on varmaan eri, kun puhelimien kokoonpano on hyvin pitkälti tuolla toimialalla ulkoistettu sopimusvalmistajille.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vasta laitetta itse kädessä hiplattuani tajusin kuinka helvetin hyvä luuri N8 on!

Käyttötuntuma ja -logiikka on parantunut rutkasti susiseiskasta, vaikka tässä kieltämättä Apple on edellä.

Mutta puhelin on mainio huonossakin kentässä ja sen toimiminen läppärin mokkulana on jossain Savon takamailla yllättävän hyvää.

Samoin kamera on kännykkäviritykseksi uskomattoman hyvä! Kuitenkin kuvaan pääsääntöisesti Canonin EOS 7:lla, joten vaatimustasoni on aika korkea.

Luulisi olevan melkoinen markkinointivaltti, että GPS on miltei autonavigaattoreiden luokkaa ja ajantasaiset kartat miltei koko maapallolta voi ilmaiseksi imuroida luuriin etukäteen.

Samoin puhelimen näkyminen ulkoisena levyasemana koneessa kuin koneessa ilman mitään kilkkeiden asentamisia on ainakin minun mieleen.

Mutta EN OLE MISSÄÄN nähnyt Nokian haastavan aggressiivisesti Applea ja Android-luureja julkisesti näillä ominaisuuksilla. Luulisi, että Nokialla markkinoinnissa muniin puhaltelun aika on ohi.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Vähän tuntuu kuorolaulannalta, mutta täysin samanlaiset ovat minun näkemykseni siitä mikä Nokian on tähän tilanteeseen vienyt.

Hyvin suomalaisittain markkinointi ja imagon hallinta on kolmekymmentävuotta kilpailijoita jäljessä.

Tuoteiden laatu heittelee kaikilla alan toimijoilla, mutta muut osaavat käsitellä julkisuutta, jonka huono tuote synnyttää.

Nokia on kylmä tekninen yritys, jolla ei ole kasvoja. Ollila oli sinneppäin. Vanjoki olisi voinut olla tällainen, mutta kukaan heistä ei ole lähellekään sellainen tyyppi, joka vetoaisi amerikkalaisiin.

Nokia on toki aina ollut ja on yhä innovatiivinen, mutta ominaisuuksia ei ole osattu tuoda esille oikealla tavalla. Suurin osa tavallisista käyttäjistä ei ole teknonörttejä, vaan tekniikkaa jopa pelkääviä taviksia, jotka täytyy vakuuttaa ominaisuuden hyödyllisyydestä. Jälkijunassa tulleiden kilpailijoiden on ollut helppo kopioida tekniset ominaisuudet vuosia myöhemmin ja markkinoida ne sitten "mahtavina saavutuksinaan!!"

Keskittyminen Symbianiin ja Meegoon ovat teknisistä ja markkinallisita syistä oikea ratkaisu, mutta imagollisesti Nokialle riippakivi. Androidin käyttö nostaisi Nokian samalle tasolle muiden laitevalmistajien kanssa, mutta profiloituminen laitevalmistajaksi tappaisi Nokian samalla tavalla kun tappoi Motorolan.

Microsoft yhteistyö? Windows-käyttis tuskin auttaa imago ongelmissa, mutta markkinointi apua (mm. kilpailijoiden lokaamisessa) tulisi sen sijaan varmasti. Microsoftilla on kuitenkin jotain paljon arvokkaampaa portfoliossana: Office-sovellukset. Yrityskäytössä ylivoimaisen suositun Officen integroiminen Nokia laitteeseen auttaisi älypuhelinmarkkinoiden tietyn nurkan valtaamisessa, tosin se jättäisi yhä sen suurimman kilpailijoiden temmellyskentäksi.
 

scholl

Jäsen
Suurin osa tavallisista käyttäjistä ei ole teknonörttejä, vaan tekniikkaa jopa pelkääviä taviksia, jotka täytyy vakuuttaa ominaisuuden hyödyllisyydestä.

On myös kysymys siitä, mikä on riittävä taso. Jos ostat Mersun niin pitääkö siinä olla viiden litran moottori vai riittääkö kahden ja puolen litran, kun silläkin pääsee 250km/h. Tarvitseeko siis kännyköissä olla se kaikki mahdollinen teho, suurin prosessori, isoin näyttö ja eniten ominaisuuksia, mitä kukaan ei kuitenkaan osaa käyttää. Tärkeämpää on se, että se tuote on ostajan mielestä siisti ja hän haluaa sen pyydettävän summan siitä maksaa. Olen urputtanut siitä jo aika päiviä sitten, mutta yksi syy oli se pidättäytyminen niissä kummallisissa mallikoodeissa. Nokian olisi pitänyt pystyä myös keksimään älypuhelimilleen joku nimi, joka olisi ollut kuluttajien mielestä cool tai josta olisi muodostunut jonkunlainen käsite kuten Blackberry tai iPhone. Toinen on Nokian puhelimien ulkonäkö. Commarit olivat nyt ääriesimerkkejä, mutta ovathan ne lähes kaikki mallit olleet aina teekkariäijämäisiä. Pitänyt olla sellainen kunnon tiiliskivi ja design ei ole saanut olla liian hienoa. Perusmalleilla aluksi pärjäsivät vaihdettavilla kuorilla, mutta nyt kun se villitys on kuihtunut niin Nokiaa ei saa millään siistinnäköiseksi. Ohuet iPhonet ja muut kilpailijat eri väreineen kiinnostavat ihmisiä enemmän. Sen takia niiden kilpailijoiden puhelimien haluttavuus kuluttajien keskuudessa on suurempi. iPhone on nyt vähän kuin joku Audi, sen hankintaa ei tarvitse perustella. Sen sijaan Saabin ostaminen on kummallista.

Joku markkinoinnin proffa ehdotti Vertun laajentamista vähän alaspäin ja olen siitä ihan samaa mieltä. Mulla on esim. vieläkin viihteelle kullanvärinen D&G puhelin, vaikka se on puhelimena huono ja akku on onneton, mutta se on kullanvärinen ja pieni. Esim. kullanväristen ja muiden näyttävien puhelimien markkinat voisivat olla juuri iltakäyttöön olemassa, jos hintataso olisi nykyistä Vertun hintatasoa alhaisempi. Eivät kaikki ihmiset halua surffata puhelimella netissä, eikä ainakaan aina. Jos olet baarissa niin silloin puhelimella pitää pystyä soittamaan ja lähettää txt, ei muuta. Ulkonäkö on samalla tavalla olennaista kuin vaikkapa paidassa tai kellossa. Taskutkin ovat pienet, ei sinne mitään halkoja edes voi tunkea. Senhän takia moni ei kanna lompakkoakaan mukanaan illalla, vaan vain rahaa ja jonkun kortin.

Siis aivan totta, kaikkia markkinasegmenttejä ei ole osattu hyödyntää oikealla tavalla.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Mutta puhelin on mainio huonossakin kentässä ja sen toimiminen läppärin mokkulana on jossain Savon takamailla yllättävän hyvää.

Samoin kamera on kännykkäviritykseksi uskomattoman hyvä! Kuitenkin kuvaan pääsääntöisesti Canonin EOS 7:lla, joten vaatimustasoni on aika korkea.

Luulisi olevan melkoinen markkinointivaltti, että GPS on miltei autonavigaattoreiden luokkaa ja ajantasaiset kartat miltei koko maapallolta voi ilmaiseksi imuroida luuriin etukäteen.

Samoin puhelimen näkyminen ulkoisena levyasemana koneessa kuin koneessa ilman mitään kilkkeiden asentamisia on ainakin minun mieleen.
Muutaman kuukauden N8 kayttaneena, tosin vain ihan peruskayttajana, voin vain allekirjoittaa edellisen.
Muutama kysymys kun ilmeisesti osaat kapulan hieman paremmin kuin mina, mite tuon lapparin mokkulan sait toimimaan? En edes loyda sita omasta puhelimestani.
Entas onko olemassa softaa, jo valmiina tai ladattavan, joka toimisi esmes RDC:n tavalla? Eli pitais paasta puhelimella omalle serverille. Iphonessa kasittaakseni on Teamviewer tai vastaava.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Muutama kysymys kun ilmeisesti osaat kapulan hieman paremmin kuin mina, mite tuon lapparin mokkulan sait toimimaan? En edes loyda sita omasta puhelimestani.

Käynnistä läppäri ja kytke luurista nettiyhteys päälle! Laita puhelimen mukana tulevan uspipiuhan toinen pää läppärin vapaaseen USB-reikään ja toinen puhelimen USB-reikään. WIN7:ssa yhteyden pitäisi muodostua automaattisesti. Jos ei niin käy käyttöohjeista apu yleensä löytyy. Tämä viesti on vähän väärässä ketjussa, mutta lisää voi kysellä matkapuhelinfoorumilta.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Bochumissa oli 90-luvun alussa yksi Nokian TV-tehtaista, joka Nokian luovuttua erittäin tappiollisesta TV-valmistuksesta vähitellen muutettiin puhelinpuolen tehtaaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös