Mainos

Nokia – jättiläinen huojuu?

  • 971 620
  • 5 153

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
N900 toimii ainakin vielä moitteettomasti. MMS puuttuu, mutta sitä varten on netti, jonne kuvat on kätevä ja helppo ladata.

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=39737 Tässä ketjussa MMS ohjelma, joka toimiii N900:ssa, ei ehkä kaikilla, mutta ohjelmaa päivitetään koko ajan.

Ja tässä Nokian kanta MMS:ään ko. ketjussa.

qgil kirjoitti:
Said that, we have no intention of supporting MMS in Fremantle ourselves. That was and is our plan. The fact that MMS got a big user demand and the fact that an open source community project is satisfying it just tells you that there is something good going on here.
 
Viimeksi muokattu:

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
Nokian päätös jakaa navigointisofta ilmaiseksi on saanut positiivisen vastaanoton eri medioissa ympäri maailmaa. Jopa jenkeissä Nokia sai kehuja, kyseisien uutisten kommenttiketjuja myöten.

"Yllättäen" suurin vastustus Nokia-uutisen osalta on ollut Suomessa, lähinnä iPhonen faneilta. Esim. Taloussanomien uutisten kommentit menevät lähes poikkeuksetta Applen fanipoikien spämmiksi, jossa haukutaan Nokiaa vaikka kyseinen uutisartikkeli ei edes Nokiaa käsittelisi. "Nokia ei osaa, OP on epäonnistunut, iPhone on paras, Symbian on perseestä"-tyyliset argumentit ovat lähinnä säälittäviä.

Appleuskovaisia kuvataan jälleen varsin terävästi, ja osuvasti, Penny Arcaden uusimmassa: http://matin.maapallo.org/site.pl/selain/?c=pennyarcade&i=1416

Myös tässä on hyvä esimerkki herätyskokouksesta, jossa Applen fanipoikia aivopestään: http://www.youtube.com/watch?v=Nx7v815bYUw

Fanipojat, jotka netissä levittävät aggressiivisesti ilosanomaansa, lähinnä kusevat omaan pesäänsä, sillä moni henkilö on jo jättänyt Applen tuotteen ostamatta kun tuo keskustelupalstoja häiriköivä tyyli on levinnyt.
 

Viljuri

Jäsen
[...] Myös tässä on hyvä esimerkki herätyskokouksesta, jossa Applen fanipoikia aivopestään: http://www.youtube.com/watch?v=Nx7v815bYUw

Fanipojat, jotka netissä levittävät aggressiivisesti ilosanomaansa, lähinnä kusevat omaan pesäänsä, sillä moni henkilö on jo jättänyt Applen tuotteen ostamatta kun tuo keskustelupalstoja häiriköivä tyyli on levinnyt.

Sinällään luulisi, että Apple pystyisi palkkaamaan myös hieman monipuolisemmin itseään ilmaisevia käsikirjoittajia näitä esittelytilaisuuksia varten.

Apple tarjoaa vastinetta varmasti ainakin jollakin tasolla, mutta jos itse ei liiku markkinoilla ostamassa adjektiiveja tai johonkin herätysliikkeeseen verrattavaa yhteenkuuluvuutta, niin Applen brändinrakennuksen kustannuksia ei ehkä kannata maksaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
On hassua lukea jotain Engadgetin tyylistä US-keskeistä julkaisua jossa puhutaan Palmin ja HTC:n kaltaisista tuotteista jotka ovat maailmanlaajuisesti aika olemattomia valmistajia.

Jenkit ovat olleet perässähiihtäjiä mobiiliteknologiassa jo pitkään, siksi on aika hämmentävää kuulla kehuja jostain BlackBerry Storm 2:sta ja kuinka siihen on lisätty WiFi tuki.

BlackBerryn suosiota on todella vaikeata ymmärtää. Käyttis on todella vanha ja rajoittunut, multimedia käyttö on lähinnä vitsi, 3G saatiin puhelimiin vasta 2009 ja tämä hehkutettu sähköpostikäyttö vaatii hinnakkaan lisäpalikan serveripäähän.

Ehkä näistä syistä Berryn suosio on keskittynyt pohjois-amerikkaan.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On hassua lukea jotain Engadgetin tyylistä US-keskeistä julkaisua jossa puhutaan Palmin ja HTC:n kaltaisista tuotteista jotka ovat maailmanlaajuisesti aika olemattomia valmistajia.

Jenkit ovat olleet perässähiihtäjiä mobiiliteknologiassa jo pitkään, siksi on aika hämmentävää kuulla kehuja jostain BlackBerry Storm 2:sta ja kuinka siihen on lisätty WiFi tuki.

BlackBerryn suosiota on todella vaikeata ymmärtää. Käyttis on todella vanha ja rajoittunut, multimedia käyttö on lähinnä vitsi, 3G saatiin puhelimiin vasta 2009 ja tämä hehkutettu sähköpostikäyttö vaatii hinnakkaan lisäpalikan serveripäähän.

Ehkä näistä syistä Berryn suosio on keskittynyt pohjois-amerikkaan.
Tätä samaa asiaa olen ihmetellyt itsekin. Duunissa kun meille siirtyy tyyppi Amerikan Yhdysvalloista, he aina itkevät tuon Blackberrynsä perään ja ovat kovasti ihmeissään, kun ilmoitamme ettei me olla noita kivikautisia laitteita koskaan käyttäneet, emmekä tule koskaan käyttämäänkään. Nokialainen käteen ja jenkki turpa kiinni. Jenkeissä on kyllä huvittavaa tuo heidän lapsenomainen uskonsa siihen, että kaikki heidän tuotteensa ovat teknisesti edistyksellisempiä kuin muiden ja on lähes mahdoton tehtävä saada heidät uskomaan, ettei asiat aina niin ole.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
BlackBerryn suosiota on todella vaikeata ymmärtää. Käyttis on todella vanha ja rajoittunut, multimedia käyttö on lähinnä vitsi, 3G saatiin puhelimiin vasta 2009 ja tämä hehkutettu sähköpostikäyttö vaatii hinnakkaan lisäpalikan serveripäähän.

Ehkä näistä syistä Berryn suosio on keskittynyt pohjois-amerikkaan.
Mistä sitten johtuu, ettei Nokian laitteet menesty jenkeissä? Johtuuko se epäonnistuneesta markkinoinnista vai mistä? Jos kerran BlackBerry on kivikautinen laite, luulisi olevan helppoa Nokian lisätä markkinaosuuttaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mistä sitten johtuu, ettei Nokian laitteet menesty jenkeissä? Johtuuko se epäonnistuneesta markkinoinnista vai mistä? Jos kerran BlackBerry on kivikautinen laite, luulisi olevan helppoa Nokian lisätä markkinaosuuttaan.
Käsittääkseni siitä, että Nokia ei mielellään raiskaa puhelimiaan operaattoreiden toiveiden mukaisiksi, eli poista operaattoreiden maksupalveluiden kanssa kilpailevia, jo puhelimesta itsestään löytyviä ominaisuuksia. Kai se sitten on sitä epäonnistunutta markkinointia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mistä sitten johtuu, ettei Nokian laitteet menesty jenkeissä? Johtuuko se epäonnistuneesta markkinoinnista vai mistä? Jos kerran BlackBerry on kivikautinen laite, luulisi olevan helppoa Nokian lisätä markkinaosuuttaan.

Operaattorit. Toisin kuin Suomessa, jenkeissä käsittääkseni 99% luureista myydään kytkykaupalla ja operaattorit päättävät mitä luureja myydään.

Viime vuosiin asti Nokia on näyttänyt operaattoreille keskisormea mutta nykyään meno on vähän erilainen eli Noksukin on joutunut nöyrtymään tässä.

Jos nyt sinulle tarjottaisiin luuria myyntispiikillä "tässä on myös Wifi!" niin hyppisitkö tasajalkaa riemusta? Jos valmistajan myyntireiska olisi viime vuonna tullut mainostamaan luuria kehumalla että nyt tässä on myös 3G mahdollisuus niin olisitko lyönyt nimen paperiin sen perusteella?

Ja jos menisit suomalaisen firman IT-osastolle myymään Blackberryjä kertomalla että luuriin saadaan Exchange yhteensopivuus hankkimalla erillinen maksullinen palikka joka pitää lyödä serverille niin luulisitko että sinua ei heitettäisi niskaperse otteella ulos alle nanosekunnin?

iPhone tuli alunperin myyntiin ilman 3G tukea, videokameraa, MMS-viestejä, copy&pastea, Exchange-tukea jne. Kamera oli perseestä, akkua ei voinut itse vaihtaa, moniajoa ei ollut (ei tosin ole vieläkään) jne. Ominaisuuksiensa puolesta se oli 3 vuotta jäljessä markkinoita.

Mutta käyttöliittymä oli erinomainen ja markkinointi vieläkin parempaa. Ja lisäksi Applella on fanaattinen käyttäjäkunta joka on hionut kynsiänsä jo vuosia PC-maailmaa vastaan. Siksi se menestyi jenkeissä niin loistavasti.

Menee vähän OT mutta tässä on suomalaisten yritysten suurin ongelma pähkinänkuoressa. Teknologia on maailman huippua ja ominaisuuksia on enemmän kuin muilla mutta markkinointi on perseestä. Insinöörikansaa ollaan.

EDIT: Kuten jo yllä mainittiin niin Noksu on joutunut karsimaan tietyistä luureista nettiominaisuuksiaan rajulla kädellä operaattorien vaatimuksista, esim. Skype on punainen vaate operaattoreille. BlackBerryllä ja iPhonella tätä ongelmaa ei ollut kun teknologia oli niin vanhaa ettei Skype edes toiminut niissä. BlackBerryissä ei taida vieläkään toimia, kiitos vitun vaikean käyttiksen johon kukaan ei halua koodata mitään.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
btw. tuli tuossa esille, että vaikka julkistuksessa listattiin vain muutama malli johon tuon uuden Mapsin sai, niin työkaveri oli kuitenkin löytänyt toimivan version myös N82:een Noksun euroopan sivuilta, eli ilmeisesti ovat kovaa vauhtia päivittelemässä noita yleisesti ilman eri ilmoitusta.

En huomannut julkistuspäivänä N97 miniä listassa (tai sitten luin huonosti..) Ovi storesta tuo kuitenkin löytyi ladattavaksi, ja täytyypä kehaista käytettävyyttä. Todella sujuvasti pelaa ja vaikka noita säätietoja yms. juttuja varten on puhelimessa ollut itselläni erikseenkin softat, niin hyvä lisä nuo ehdottomasti siellä ovat. McDonaldsin mainos ainoa miinus so far. Jo ihan periaatteessakin mua vituttaa ihan jokainen jeesuksen mainos, mutta onneksi tuo nyt on sen verran haitattomasti tuonne ympätty ettei se isommin häiritse elämää.

Jos jostain löytyy autoon sopiva puhelinteline joka ei a.) maksa paskaakaan ja b.) jonka saa aikanaan irroitettua niin ettei kojelautaan jää jäljen jälkeä, niin käytössä oleva VDO vittumaisine imukuppeineen joutaa roskikseen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jenkkien suhtautumista puhelimiin peilaa muuten perjantain vastaisena yönä tullut Studio 60 on the sunset stripinuusinta. Jaksossa mies ja nainen jäävät loukkuun katolle ja koettavat soittaa kännyköillään jollekin hälyyttääkseen apua. Kenttää ei kuitenkaan ole ja kaveri tokaisee suurinpiirtein että "operaattorien kannattaisi keskittyä saamaan kuuluvuus kuntoon mielummin kuin pistää elokuvien katsomismahdollisuuksia näihin".

Eli operaattori on se taho joka tekee tuotekehityksen puhelimiin.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Operaattorit. Toisin kuin Suomessa, jenkeissä käsittääkseni 99% luureista myydään kytkykaupalla ja operaattorit päättävät mitä luureja myydään.

Viime vuosiin asti Nokia on näyttänyt operaattoreille keskisormea mutta nykyään meno on vähän erilainen eli Noksukin on joutunut nöyrtymään tässä.

Tällaisen selityksen ongelma on se, että vielä vuosituhannen alussa Nokian oli USA:ssakin ykkönen. Jos Nokia on viime vuosina skarpannut ja ottanut operaattorit paremmin huomioon, niin miksi markkinaosuus on pudonnut 30% -> 5%? Voisiko parempi selitys olla jossain muualla. Vaikka vain siinä, että kilpailijat tekevät hommansa paremmin (muutenkin kuin myynnissä ja markkinoinnissa). Operaattoriselitys ontuu varsinkin siksi, että alan voitollisin toimija ei tee minkäänlaista operaattorisovitusta tarjontaansa, vaan sanelee operaattorille niin musiikkikaupan kuin sovelluskaupankin ehdot, puhumattakaan itse laitteen ominaisuuksista.

Ja jos menisit suomalaisen firman IT-osastolle myymään Blackberryjä kertomalla että luuriin saadaan Exchange yhteensopivuus hankkimalla erillinen maksullinen palikka joka pitää lyödä serverille niin luulisitko että sinua ei heitettäisi niskaperse otteella ulos alle nanosekunnin?

Jos vaihtoehtona on maksaa 20€/kk (hiharavistusluku) per käyttäjä ja saada toimiva sähköposti tai tarjota tukea puolivillaiselle toteutukselle joka hiton kädettömälle myyntipäällikölle maailmalle vaikka vain vartin kuukaudessa (kysypä vain miltä vain IT-osastolta paljonko Noksu-käyttäjien tukemiseen menee aikaa), niin normaalibisnesmaailmassa toimivalle firmalle ei valinta ole vaikeaa. Blackberryn ydinpalvelu on tarjota kuukausimaksua vastaan toimiva sähköposti ja sellaiselle, jolle mobiilisähköposti on oikeasti työväline. Minä en ainakaan ymmärrä miksi tällaisesta olisi mahdoton maksaa?

Nokian E-sarjan lupausta on paljon vaikeampi ymmärtää. Joko ostat Blackberryn tapaisen palvelun joltain tai sitten yrität pärjätä kakkoskastin clientilla ja kolmostason Exchange-tuella ilman, että organisaation ulkopuolelta saa tukea edes ostamalla...

Mutta käyttöliittymä oli erinomainen ja markkinointi vieläkin parempaa. Ja lisäksi Applella on fanaattinen käyttäjäkunta joka on hionut kynsiänsä jo vuosia PC-maailmaa vastaan. Siksi se menestyi jenkeissä niin loistavasti.

Menee vähän OT mutta tässä on suomalaisten yritysten suurin ongelma pähkinänkuoressa. Teknologia on maailman huippua ja ominaisuuksia on enemmän kuin muilla mutta markkinointi on perseestä. Insinöörikansaa ollaan.

Tämä perusselitys kyllä vielä kolme vuotta myöhemmin ihmetyttää. Apple nappaa kolmasosan kännykkäalan voitoista (ja pistää ison osan alan totutuista toimintamalleista uusiksi) paremmalla markkinoinnilla ja käytettävyydellä? Applen ja Blackberryn ero Nokian vastaaviin tarjoamuksiin on tässä: käyttäjän ydintarpeeseen vastataan koko ketjun läpi toimivalla palvelulla, eikä vain lätkitä luuri täyteen ominaisuuksia, joita joku ehkä osaa käyttää. Kun saat luurin käteen, meilit, musiikkikaupat, selaimet ja sovelluskaupat toimivat. Niin kauan kuin muut vain väittävät tajuavansa sen vievät nämä kaksi lafkaa kermat päältä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Blackberryn ydinpalvelu on tarjota kuukausimaksua vastaan toimiva sähköposti ja sellaiselle, jolle mobiilisähköposti on oikeasti työväline. Minä en ainakaan ymmärrä miksi tällaisesta olisi mahdoton maksaa?

Itse sanoisin, että ydinpalvelu on ennemminkin tarjota koko toimistopaketti, eli mm. sähköposti, kalenterituki, osoitekirja sekä yrityksessä käytössä oleva pikaviestintäsovellus. Kyseessä on siis ennenkaikkea työkalu, joka vetoaa yritysasiakkaisiin.

edit: Jatketaan nyt hieman...

Toki Mail For Exchangekin pystyy melko vastaavaan toiminnallisuuteen. Yksi hyvä ominaisuus RIM:n paketissa on se, että tätä kokonaisuutta tarjotaan myös palveluna, eli houkutteleva varsinkin PK-yrityksille.
 
Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
Mitä tulee tähän Applen fanittamiseen niin sehän on totta, että mikä tahansa firma maksaisi mitä tahansa jos saisivat tuon maineen ja sitoutumisen mikä Applella on. Ja jos puhutaan Applen fanittajista niin vielä ehkä surullisempaa on nämä ketkä yrittävät aina tätä samaa väittelyä saada aikaan ja tarttuvat aina ensimmäisenä henkilöön joka kehaisee Applen tuotteita.
 

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
Tällaisen selityksen ongelma on se, että vielä vuosituhannen alussa Nokian oli USA:ssakin ykkönen. Jos Nokia on viime vuosina skarpannut ja ottanut operaattorit paremmin huomioon, niin miksi markkinaosuus on pudonnut 30% -> 5%?

Nokia menetti markkinaosuutensa jenkeissä jo monta vuotta sitten. Vasta viime vuonna yhteistyötä operaattorien kanssa on alettu viritellä uudelleen. Saatavilla olevia Nokian kytkypuhelimia on edelleen vähän, mutta asia on pikkuhiljaa paranemassa.

Jos vaihtoehtona on maksaa 20€/kk (hiharavistusluku) per käyttäjä ja saada toimiva sähköposti tai tarjota tukea puolivillaiselle toteutukselle joka hiton kädettömälle myyntipäällikölle maailmalle vaikka vain vartin kuukaudessa (kysypä vain miltä vain IT-osastolta paljonko Noksu-käyttäjien tukemiseen menee aikaa), niin normaalibisnesmaailmassa toimivalle firmalle ei valinta ole vaikeaa. Blackberryn ydinpalvelu on tarjota kuukausimaksua vastaan toimiva sähköposti ja sellaiselle, jolle mobiilisähköposti on oikeasti työväline.

Euroopassa Nokiaa käytetään business-puhelimena ja hyvin toimii. Jos Nokia ei toimisi, firmat olisivat jo aikoja sitten vaihtaneet muuhun puhelimeen.

Blackberryssä on ongelma mm. se, että jos Blackberryn omat järjestelmät menevät nurin, ovat firmat kusessa kun sähköpostia ei voi käyttää. Googleta sanoilla "blackberry outage" ja saat lisäinfoa viimeaikaisista tapauksista. Toinen syy miksi firmat eivät suosi Blackberryä, on sen korkeat käyttökustannukset esim. Nokian puhelimiin verrattuna. Miksi maksaa ylihintaa käytöstä, kun saman asian saa hoidettua TOIMIVALLA Nokian puhelimella ilman lisämaksua?

Tuo "Nokian puhelimissa ei toimi mikään"-argumentti on yleensä tyypillinen omenapojan kommentti. Kun taskussa on ylihintainen, 2 vuoden kalliilla kytkysopimuksella oleva iPhone, on v*tutus täysin ymmärrettävää. Eihän sitä voida myöntää olevansa puhelimeen pettynyt. Ennemmin esitetään että ollaan tyytyväisiä. Asiasta on tehty myös tutkimus, jonka perusteella todettiin että iPhonen käyttäjiä vaivaa Tukholman syndrooma. Alla linkki uutiseen:

http://www.digitoday.fi/tiede-ja-te...yttajilla-on-tukholman-syndrooma/200925753/66
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eeppinen tietokonejournalistin arvio Nokian navigointisovelluksesta Nokian uutisoitua uudesta Ovi Mapsista ja ilmaisesta navigoinnista.
Nokian navigaattori kaipaa vielä parannusta
http://blogit.tietokone.fi/tietojakoneesta/2010/01/nokian-navigaattori-kaipaa-viela-parannusta/

Eikun hetkonen: "Uutta Ovi Maps 3.3:aa ja maksutonta navigointia en ole vielä päässyt kokeilemaan, joten palaan siihen myöhemmin."

Voi siis kysyä, että miksi v*tussa edes tehdä juttua, jos se ei perustu uusimpaan ohjelman versioon ja kuitenkin on otsikoinniltaan ja ajoitukseltaan sellainen, että siitä voisi nopeasti tulkita jutun koskevan vasta julkaistua uutta softaa. Only in Finland, only by mac-people.
Ja siis pointti ei ole se että uusi Ovi maps välttämättä olisi parempi tai huonompi kuin vanha vaan se, mitä tälläisellakin jutulla oikein viestitetään.
 
Viimeksi muokattu:

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Eeppinen tietokonejournalistin arvio Nokian navigointisovelluksesta Nokian uutisoitua uudesta Ovi Mapsista ja ilmaisesta navigoinnista.
Nokian navigaattori kaipaa vielä parannusta
http://blogit.tietokone.fi/tietojakoneesta/2010/01/nokian-navigaattori-kaipaa-viela-parannusta/

Eikun hetkonen: "Uutta Ovi Maps 3.3:aa ja maksutonta navigointia en ole vielä päässyt kokeilemaan, joten palaan siihen myöhemmin."

Voi siis kysyä, että miksi v*tussa edes tehdä juttua, jos se ei perustu uusimpaan ohjelman versioon ja kuitenkin on otsikoinniltaan ja ajoitukseltaan sellainen, että siitä voisi nopeasti tulkita jutun koskevan vasta julkaistua uutta softaa. Only in Finland, only by mac-people.

Sattui sama aamulla silmään. Samasta lehdestä löytyi toinenkin artikkeli liittyen tällä kertaa ehkä jopa testattuihin karttoihin: http://www.tietokone.fi/softa/mobiili/nokia_ovi_kartat_3_1
 

J.Petke

Jäsen
Tuntuu, että Nokia on hukannut koko identiteettinsä kun markkinoille on tullut pari pahaa haastajaa. Nokia on sen jälkeen yrittänyt lähes kaikenlaista ja tulos ei ole ollut kovin mairitteleva. Nokia on siirtynyt innovaattorista seuraajaksi ja kopioijaksi. Nyt yrittävät niin paljon luoda hyvää kilpailijapuhelinta HTC:lle ja Applelle jotta heiltä on unohtunut se luovuus ja hauskuus.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Ehkä näistä syistä Berryn suosio on keskittynyt pohjois-amerikkaan.

Sekä vähitellen Afrikkaan. Tai siis otos on tässä tapauksessa akselilta Malawi-Kenia.

Oli meinaan huimaa huomata viime USA:n presidentin vaalien aikana, ja etenkin niiden jälkeen kuinka Blackberryn mainostus lisääntyi ja kuinka jokainen tiedostava ja kynnelle kykenevä oli suurin piirtein velvoitettu hommaamaan itselleen MustaMarja koska Obamallakin oli sellainen. Mitä sitten että esim. Malawissa ko. laitteen mitkään, toistan, mitkään "lisäominaisuudet" eivät pelanneet ilmeisesti puhelinverkon kehittymättömyyden vuoksi. Vasta nyt teleoperaattori Zain on alkanut kaupata n. 30 euron kuukausipakettia johon kuuluu rajoittamaton tekstiviesti- ja nettioptio. Miten se sitten toimii, en tiedä. Epäilen vahvasti.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kännykkäohjelmien keskihinta oli v. 2009 n. 1,20 euroa, jos Gartnerin tiedot ovat oikeita ja myynti euroina 3 miljardia euroa ja myytyjen sovellusten määrä n. 2,5 miljardia kpl. Nokian pitäisi kyllä nousta jo vuoteen 2013 mennessä jakamaan kunnolla tätä sovellusmyynnin kakkua. Esim. 20%:n markkinaosuuden saavuttaminen olisi hyvä tavoite ja silloin Nokian sovellusmyynti olii jo n. 5,5-6 miljardia dollaria vuodessa, jos Gartnerin arvio 29,5 miljardin dollarin kokonaismarkkinasta on oikean suuntainen oletus kokoluokaltaan.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo "Nokian puhelimissa ei toimi mikään"-argumentti on yleensä tyypillinen omenapojan kommentti. Kun taskussa on ylihintainen, 2 vuoden kalliilla kytkysopimuksella oleva iPhone, on v*tutus täysin ymmärrettävää. Eihän sitä voida myöntää olevansa puhelimeen pettynyt. Ennemmin esitetään että ollaan tyytyväisiä. Asiasta on tehty myös tutkimus, jonka perusteella todettiin että iPhonen käyttäjiä vaivaa Tukholman syndrooma. Alla linkki uutiseen:

http://www.digitoday.fi/tiede-ja-te...yttajilla-on-tukholman-syndrooma/200925753/66
Tukholmat vaan teillekin (taskussani on N900 ja HTC Hero, ihan sivuhuomautuksena). Mutta kyllä tämä summaa Apple-vihaajan tuskan aika laila kattavasti. Jesjes, BB ja Apple vetävät voittokakusta molemmat noin kolmanneksen koska käyttäjillä on Tukholman syndrooma. Ne ulkomaan ja jenkkilän dillet ei vaan ymmärrä ostaa teknisesti ylivertaisia tuotteita, koska: operaattorit ja Steve Jobsin Reality Distortion Field.

MfE+E-Sarjan luuri ei nyt vain oikeasti ole samalla tasolla kuin Blackberry, ei vaikka kuinka sun MfE toimiikin ihan loistavan täydellisesti. Meillä muilla se hukkaa kontaktit, kalenterimerkinnät aina silloin tällöin, lakkaa muuten vain toimimasta joidenkin laitteissa eikä usean vuoden jälkeen vieläkään tue Exchange-foldereita. Ja Apple-vihaaja varmaan pissaisi ilosta housuunsa jos iPhonen Exchange-tuki (MfE) menisi rikki, kun käyttäjä erehdyksessä sattuisi synkkaamaan iTunesin (PC Suiten) kanssa. MfE:n kanssa tällaisenkin perusmokan kanssa on vain oppittu elämään. Jos Blackberryn serveri menee nurin, se on uutinen ja saat kuukausilaskusta hyvitystä; kun MfE hukkaa seuraavan päivän tapaamisesi, kohautat olkapäitäsi alistuneena.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuntuu, että Nokia on hukannut koko identiteettinsä kun markkinoille on tullut pari pahaa haastajaa. Nokia on sen jälkeen yrittänyt lähes kaikenlaista ja tulos ei ole ollut kovin mairitteleva. Nokia on siirtynyt innovaattorista seuraajaksi ja kopioijaksi. Nyt yrittävät niin paljon luoda hyvää kilpailijapuhelinta HTC:lle ja Applelle jotta heiltä on unohtunut se luovuus ja hauskuus.

Itse olen sitä mieltä, että ongelmana on nimenomaan se, ettei osata kopioida toimivia konsepteja. Helkutti, Blackberryn bisnesmalli olisi voitu kopioida ihan sellaisenaan USA:n markkinoille aikoja sitten. BB:n laiteosaaminen ei kuitenkaan ole likimainkaan samalla tasolla kuin suurten kännykkävalmistajien. Samaten tammikuussa 2007 olisi vain lyöty tuotekehitysosastolle tehtäväksi tehdä laite, joka mätsäisi iPhonen designissa, näytön toimivuudessa, nopeudessa ja browserissa. Sen sijaan on tuotu markkinoille sarja pettymyksiä kuten N97 ja X6, joissa on kuin yritetty sanoa, ettei meidän tarvitse ketään kopioida.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos Blackberryn serveri menee nurin, se on uutinen ja saat kuukausilaskusta hyvitystä; kun MfE hukkaa seuraavan päivän tapaamisesi, kohautat olkapäitäsi alistuneena.

MfE:tä olen käyttänyt about 4 vuotta ja ei ole kertaakaan hukannut kalenterimerkintää.

Tosin synkkausongelmat (ei hae maileja) ovat tuttuja, korjaantuvat yleensä tekemällä MfE:stä uudelleen synkkauksen.

Jos Berryn tuotteet ovat niin hyviä, miksi heillä on marginaalinen osuu markkinoista esim. Euroopassa?
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Applen markkinaosuus myydyistä kännykkäohjelmista oli 99,4% v. 2009, mykistävää.

Selailen aina aika-ajoin Ovi Storea, ikään kuin tarkistaakseni mitä uutta on markkinoilla. No eipä juuri mitään mielenkiintoista. YouTube-clientin ja Opera Mobilen olen nokialaiseeni tuolta asentanut. Sitten kolikon toinen puoli: Pöydän kulmalla on iPod Touch. Käyn aina välilllä myös Applen storessa vilkuilemassa. Asennettuja ohjelmia viisi, jokainen on toinen toistaan huonompia pelejä.

Minkälaisia ohjelmia jengi lataa esim. iPhoneen? Olen siis ihan vilpittömän kiinnostunut, että mikä on se juttu mitä tuolta etsitään. Parilla kaverilla on iPhone ja ne softat, joita "hehkutetaan" on nämä "Ravista puhelinta ja se pitää pumppuhaulikon latausäänen" -tyyppisiä. Onko siellä mitään hyödyllistä? Tuntuu vähän, että pakkohan jossain vaiheessa tämmöisen tarjonnan saturaatiopisteen on tultava tulee vastaan. Tähänkö markkirakoon nyt Nokiakin tunkee mukaan? Mitä sieltä on saatavissa?
 

J.Petke

Jäsen
Minkälaisia ohjelmia jengi lataa esim. iPhoneen? Olen siis ihan vilpittömän kiinnostunut, että mikä on se juttu mitä tuolta etsitään. Parilla kaverilla on iPhone ja ne softat, joita "hehkutetaan" on nämä "Ravista puhelinta ja se pitää pumppuhaulikon latausäänen" -tyyppisiä. Onko siellä mitään hyödyllistä? Tuntuu vähän, että pakkohan jossain vaiheessa tämmöisen tarjonnan saturaatiopisteen on tultava tulee vastaan. Tähänkö markkirakoon nyt Nokiakin tunkee mukaan? Mitä sieltä on saatavissa?

Itse olen ladannut iTunesista Facebook-sovelluksen, Shazamin (tunnistaa kappaleen 10 sekunnin pätkästä), Radion, ToDo-sovelluksen johon voi pistää asioita ylös mitä pitää tehdä. Sleepcycle on ohjelma jonka avulla pystyy tarkkailemaan omia yöunia ja säätämään herätyksen niin, että herääminen tapahtuu ns. kevyestä unesta (kiitokset Bastille suosituksesta).

Paljon kehuja olen kuullut myös ReittiGPS-sovelluksesta joka auttaa julkisten kanssa. Spotify myös premium-käyttäjänä tarjoaa äärettömän määrän musiikkia missä vain. Skype tarjoaa ilmaiset puhelut voip:pina.

Tuossa nyt ne mitkä ensimmäisenä tuli mieleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös