Applen toimintatapoja jotakuinkin vihaavana voin ihan suoraan myöntää, että nautin suuresti, jos Nokia oikeasti nyt alkaa kunnolla vastaamaan Applen henkselienpaukuttelulle ja muulle vähintäänkin minun maailmankatsomukseni mukaan epäreilulle toiminnalle (esim. Applen markkinnoinnin valheet ja totuuden vääristäminen samalla kilpailijoita mollaten).
Ai, minulla kun on se käsitys että nimenomaan Nokia paukuttelee henkseleitään, mitään konkreettista sitten ei tapahdukaan. Applelta en ole samaa huomannut, mutta olisi niillä vähän varaakin. Heidän kokonaiskonsepti joka käsittää siis iPhonen, eri iPodit, Macit, Apple TV:n jne, ja tämä kaikki nätisti ja tuottavasti yhteen niputettuna verkossa, on jotain mistä muut voivat vain unelmoida.
Jackpotin Apple on vetänyt siinä että heidän tuotteidensa rauta ei ole kertakäyttöistä, siinä mielessä että vanhoihinkin iPodeihin ja iPhoneihin saa edelleen päivityksiä Applelta, ja ne ovat yhteensopivia Applen palvelujen kanssa.
Nokian bisnesidea on uudistaa 200 puhelinmallia joka 3. kuukausi, siten että niissä on uutena ominaisuutena vain pieniä viilauksia, ja luonnollisesti täydellinen yhteensopimattomuus edeltäjien ja seuraajien kanssa. Puhumattakaan sitten niistä paljonpuhutista verkkopalveluista, joiden perimmäistä ideaa tuskin ymmärtää edes itse Nokia. Tai siis sen mitä niiden pitäisi olla.
Nokialla olisi ollut kaikki avaimet kädessä nousta todelliseksi jättiläiseksi ja pysyä sellaisena, mutta onnistuivat sitten sen ryssimään perusteellisesti.
Alamäki jatkuu, siihen ei yksi whatever-patenttiriita paljon vaikuta.