Nokian onkin varmaan syytä panostaa verkkopuoleen, sillä puhelinpuoli on kyllä jyrkässä alamäessä. Markkinoilla on alkanut tipahdella viime aikoina rajulla tahdilla uusia kilpailijoita, kovia kilpailijoita, kaikissa segmenteissä. Suurin syy lienee siinä että Nokia on jättänyt oven täysin auki, tilaa on kilpailulle.
Nyt on enää myöhäistä rimpuilla, markkinaosuus pienenee tasaisesti, tekevätpä sitten mitä tahansa. Ovi käy, mutta ei auta.
Nokia mobilephones alkaa olla historiaa lähivuosina.
Niin, uusia kilpailijoita (Apple, RIM, LG) on tullut markkinoille ja samalla vanhat pahimmat kilpailijat (Sony-Ericsson, Motorola) ovat pudonneet totaalisesti kelkasta. Nokia on kuitenkin pystynyt pieniä notkahduksia lukuunottamatta pitämään suvereenin aseman markkinoilla.
Nyt nähty pudotus (39->36) menee mielestäni normaalin tuolla alalla tapahtuvan vaihtelun piikkiin, kun Nokian tuotesegmentti on ollut juuri tuolla hetkellä hieman aiempaa heikommalla tolalla kilpailijoihin verrattuna.
Lisäksi tulee huomioida, että Nokia ei ole teknisesti markkinoiden edistyneimpiä laitteita tehnyt enää moneen vuoteen, vaan on antanut first-mover avaimet kilpailijoiden käteen ja joko poiminut hedelmät sitten kilpailijoiden epäonnistuessa tai kärsinyt nahoissaan kun kilpailija on syönyt markkinoista Nokian osuutta (esim. iPhone).
Itse voin lyödä vaikka viidensadan euron vedon siitä, että Nokian markkinaosuus on vähintään 25% vielä vaikkapa viiden vuoden päästäkin.