Mainos

Niin notta onko jatkoaikalaasis Pohojalaasia ?

• 16 457
  • 130

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Viestin lähetti hannes_ko
(Keski-Pohjanmaan vähättely nyt varmaan johtuu kateudesta. Ootte niin fiiniä ja kulturellia väkeä ja sopuisaa. Tuossa Vetelin ja Itäkylän rajalla on sitä paitsi oikea Berliinin muuri. Molemmilla puolilla ollaan olevinaan. Ja ne "misä" ja "täsä" ja "repusa" -jutu alkoi tökkiä armeijassa...)

Samaan kastiin kuuluu "messä" ja "kassotaan", vaikka puhutaan mettästä ja kattomisesta. Tämä on sitäpaitsi omiaan aiheuttamaan etenkin teinitytöillä nykyisin niin yleisen suhu-ässä-puheen joka kauempaa kuunneltaessa kuulostaa käärmeenpesältä kevätauringossa.

Sitäpaitsi kun ei-pohjalainen puhuu (muka) hauskana juttuna pohojalaasittain, että "mihinä kuhuna", niin mitä se "kuhuna" siinä meinaa? Itse en ole ikinä kuullut kenenkään pohjalaasta äidinkielenään haastavan kyseistä sanaa maininneen.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings

(Keski-Pohjanmaan vähättely nyt varmaan johtuu kateudesta. Ootte niin fiiniä ja kulturellia väkeä ja sopuisaa. Tuossa Vetelin ja Itäkylän rajalla on sitä paitsi oikea Berliinin muuri. Molemmilla puolilla ollaan olevinaan. Ja ne "misä" ja "täsä" ja "repusa" -jutu alkoi tökkiä armeijassa...)

Tuo soppii jo paremmin meille keskipohojalaisille. Täsä ihimettelen, mite se voi muuttua käsitys ihimisestä. Tuota niin niin, ensin ajattelin, että tuosa on pikkusen yksinkertanen ihiminen tuo hannes_ko, ko vähättellee meitä keskipohojalaisia. Nyt on kaikki anteeksi.

Onko ne muuten sinun omat kotisivut? Kävin lukemassa. Siellä oli asiallisia kirjoituksia, kuten kirjoitus Puolan katolilaisuudesta stalinismin puristuksessa.

Lappajärviset eivät osanneet ennen soittaa torvia. Niinpä käytiin monet kesäjuhlat siellä soittamassa. Miten lienee nykyisin?

Lappajärvi on Kaiser Sozen listassa Etelä-Pohjanmaan kunta. Onkohan sekin vain byrokraattien listoja, mjr?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti siffa
Lappajärvi on Kaiser Sozen listassa Etelä-Pohjanmaan kunta. Onkohan sekin vain byrokraattien listoja, mjr?

Täm'on monimutkaanen kysymys - itte määrittelisin Etelä-Pohojammaan kiälellisesti eli alueheksi johona puhutahan Etelä-Pohojammaan murretta. Täm'on Suamen murrealueesta kaikkeen selekeen ja maan yksi terävimmistä murrerajoosta menöö Lapuan itä- ja Alajärven länsiosan välillä. Notta mun miälestä ei oo varsinaasta Etelä-Pohojammaata, mutta jonkunlaanen historiallinen oikeutus niillä maakuntahan kuulumises silti on. Ota ny tuallaasista mettäkylääsistä selevää, jokka omaa nimiänsäkin vääntelöö: siinä mihinä Nurmoo on rehellisesti Nurmoo niin nämä vimpelilääset sanoo Vimpeliä "vimpeksi". Liänöö joku väännös sanasta vihon viimmeenen.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Jumalauta. Kattokaas ny paskavarpahat, ku ruuben&joonas showssa on ruutsonit. Tolla toisella kölävillä on komia tatuoonti vasemmas käres. Kasivarren ympäri tehty jussi-paidan "salmiakki". Aika hyvin oivallettu..

K

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa sopia tänne paremmin kuin vitsiketjuihin:

- Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon

- Emmä neuvo mä vaan sanon, tuumas anoppi miniälle.

- Kaikki on katunu jokka Nurmoosta on lähteny, ja nekin jokka on takaasin tullu.

- Mikä miäs se sellaanen on, kun jo kaharen pullon jäläkeen jo haparoottoo?

- Kyllon rahaa, mutton reirekki kipiät

- Jo on ristuksen isoo rilli, sanoo lapualaaspoika ku näki ens kertaa mäk ronaltsin.

- On niin kiirus, nottei kissiäkää kerkiä sanomahan ku pitkähäntääseksi eläämeksi

- En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

- Hengellistä hyminää, sanoo Haka-Jaska ku kirnuhun piäri.

- Aina itte itteni oon kehunu ja aina oon kehutuksi tullu

- Isäntä juavuksis: Pirelkää musta kiinni notten mä revi rahojani

- Tairetahan olla Härmän asemalla, kunoon verta seinäs!

- Konstit on monet sanoo akka kun kusi, käveli ja kutoo sukkaa.

- Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aittanseinähän hyppöötti.

- Keltäs se tuli? kyseli muori ku kyykärmes tuvanlaattian poikki
luikerteli.

- Kihiloos ja kännis on kiva olla mutta naimisis ja krapulas yhtä
helevettiä.

- Ku menöö hyvin nii tavataha sanua jotta:

Mikä ristus o ku ei aharista?

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
Joo, no, mä oon alakujaan Lapualaanen, ja nykyään asun Lapualaasten amerikas Seinäjoella.... Kenenkään on kuitenkaan turha tulla mulle vittuulemahan notta, eksoo sen kauemmas päässy... Moon sentäs asunu ruattis ja hetkisen jopa norjas, no, nei ny tiätenkään oo mitään ylypeyren aiheeta. Ketjua ku lueskelin niin ihimettelin notta, mihinä kaikki Lapualaaset on, kait siältä ny joku on rekisteröötynyt ??? Seinäjoella ja muuallakin mut tunnistaa sitten siitä mustasinisestä villapairasta (paitsi kesällä) Ja jos joku on niin tyhymä, nottei tiärä mikä se villapaita on, niin ei voi ku surkutella.

In Vihtori we trust, sanoos amerikkalaane.

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Lapuanliikkehen arvot pitääs takoa jokaasen klopin kallohon jo alakoulus. Kyllä ne on koti, uskonto ja isämmaa johka tääläpäin on luatettu nii huanoona ku hyviinä aikoona.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arto Melleri on kuollut

Runoilija, näytelmäkirjailija ja sanoittaja Arto Melleri kuoli 13.5.2005 illalla. Melleri oli arvostettu kirjoittaja ja hän sai kirjallisuuden Finlandia-palkinnon 1991 kirjoittamastaan runokokoelmasta.

Tätä Lappajärveltä kotoisin olevaa boheemia runoilijaa pidin aina eteläpohjalaisena. Hänen puheessaan oli selvästi Etelä-Pohjanmaan murteen sävyjä. Varsinkin viimeisten vuosien alkoholihöyryisten mahtipontisten sanontojen alkuperästä ei voinut erehtyä.

Minua kiinnostaisi tietää, minkälaisissa olosuhteissa hän lapsuutensa ja nuoruutensa Lappajärvellä vietti. Kirjoittiko hän ensimmäiset julkaistut runonsa asuessaan vielä Lappajärvellä?

Miten Lappajärvellä suhtauduttiin häneen nerona runoilijana ja loppuvuosien ristiriitaisia tunteita herättävänä ihmisrauniona?

Oletan, että ainakin hannes_ko on perillä tästä Järviseudun lahjasta Suomen runoudelle?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti siffa

Keittokokemus kylläkin on Laihialta, joka mjr:n mukaan on vesijättömaata eikä näin ollen pidä Etelä-Pohjanmaahan lukea.

Kyllä kuule Laihia on Etelä-Pohojammaata - tarkootin vesijättömailla näitä kettu- ja porkkanafarmarien maita eli rantaruattalaasten asuunseutuja. N'oon kyllä sinänsä yllättävän omialtaasta väkiä: sitkiää, ittepäästä ja pahansisuusta. Mutta ketuusta ja retiisiistä tykkäävät kovasti.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti mjr
Kyllä kuule Laihia on Etelä-Pohojammaata - tarkootin vesijättömailla näitä kettu- ja porkkanafarmarien maita eli rantaruattalaasten asuunseutuja. N'oon kyllä sinänsä yllättävän omialtaasta väkiä: sitkiää, ittepäästä ja pahansisuusta. Mutta ketuusta ja retiisiistä tykkäävät kovasti.

Siellä Laihialaisen maatalon karjakeittiössä olin kuulevani todellista eteläpohjalaista murretta ja uhoa. Kirkkaan tippuessa ja maistiaisia otettaessa uho nousi. "Kylllllä niin kauan ku mun pää on pystyss niin ainaki venälääset pysyyvät täältä seurulta pois. Pannahan kaksfooninkisen yläkertahan konekivääriasema niin ei oo asiaa tänne tulla." Tuo silloinen opiskelijakaverini on sittemmin yrittäjänä tehnyt venäläistenkin kanssa ansiokkaasti kauppaa.

Siitä se mjr:n Etelä-Pohojammaa alkaa muotoutua niinkuin olen itsekin ajatellut. Murret on hyvä kriteeri.

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Re: Arto Melleri on kuollut

Viestin lähetti siffa

Miten Lappajärvellä suhtauduttiin häneen nerona runoilijana ja loppuvuosien ristiriitaisia tunteita herättävänä ihmisrauniona?

Oletan, että ainakin hannes_ko on perillä tästä Järviseudun lahjasta Suomen runoudelle?

Arto oli jonkilainen lapsinero ja julkaisi Ilkassa taidekritiikkejä noin 10-vuotiaana. Ensimmäinen julkaistu kirja on kai myös kirjoitettu teini-iässä.

Entiset opettajat ovat puhuneet Artosta positiiviseen sävyyn, ja puolustaneet häntä. Mieleen tulle parikin tapausta, kun luokan kovat jätkät alkoivat haukkua Melleriä ja udella opettajilta Arton viinajutuista, ja opettajat sitten herkistyivät kehumaan Artoa. Arto kävi kouluista osan Vimpelissä. (Kuten myös Lappajärvellä kasvanut Antti Tuuri.)

Osaat varmaan arvata myös miten Melleriin suhtauduttiin: ristiriitaisesti. Oltiin kovasti ylpeitä, että tällainen mies tulee Itäkylästä, mutta surtiin myös mökellystä. Lisäksi tiedän, että monilla oli huonoja kokemuksia henkilökohtaisella tasolla.

Mitään Timo K. Mukka-kompleksia ei nähty kuitenkaan.

Omat kokemukseni Artosta ovat vähäiset. Aika huonossa kunnossa miestä talutettiin joskus raitilla, kun juoksin jalkapalloa pelaamaan. Meinasin aina moikata, mutta muistin, etten miestä tunne.

Runoja en ole lukenut, mutta proosaa, joissa kuvataan kotikyläni elämää hyvin heikosti koodatussa muodossa, eli ei oikeastaan ollenkaan salattuna.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Arto Melleri on kuollut

Arto oli jonkilainen lapsinero ja julkaisi Ilkassa taidekritiikkejä noin 10-vuotiaana. Ensimmäinen julkaistu kirja on kai myös kirjoitettu teini-iässä.

Entiset opettajat ovat puhuneet Artosta positiiviseen sävyyn, ja puolustaneet häntä. Mieleen tulle parikin tapausta, kun luokan kovat jätkät alkoivat haukkua Melleriä ja udella opettajilta Arton viinajutuista, ja opettajat sitten herkistyivät kehumaan Artoa. Arto kävi kouluista osan Vimpelissä. (Kuten myös Lappajärvellä kasvanut Antti Tuuri.)

Osaat varmaan arvata myös miten Melleriin suhtauduttiin: ristiriitaisesti. Oltiin kovasti ylpeitä, että tällainen mies tulee Itäkylästä, mutta surtiin myös mökellystä. Lisäksi tiedän, että monilla oli huonoja kokemuksia henkilökohtaisella tasolla.

Mitään Timo K. Mukka-kompleksia ei nähty kuitenkaan.

Omat kokemukseni Artosta ovat vähäiset. Aika huonossa kunnossa miestä talutettiin joskus raitilla, kun juoksin jalkapalloa pelaamaan. Meinasin aina moikata, mutta muistin, etten miestä tunne.

Runoja en ole lukenut, mutta proosaa, joissa kuvataan kotikyläni elämää hyvin heikosti koodatussa muodossa, eli ei oikeastaan ollenkaan salattuna.

Kiitos infosta. Vedän tästä sen johtopäätöksen, ettette niin paljon siellä Lappajärvellä Arto Melleristä omana poikana melua pidä.
Muistokirjoituksissa kerrotaan hänen olleen kauppiasperheen poika.
Traagista minusta hänen suhteensa oli alkoholismi sairautena, kuten Timo K. Mukan sekä Pentti Saarikosken tapauksissa.
Alkoholi väärin käytettynä pehmentää niin meidät tavalliset pulliaiset kuin kirjalliset nerotkin ellei siitä pääse täydellisesti eroon. Absolutismi on ainoa vaihtoehto alkoholistille, jos haluaa elää jotenkinkaan inhimillistä elämää.
Seurasin Mellerin elämää jollain lailla, vaikka en ole mikään runojen intohimoinen lukija. Saadessaan Finlandia-palkinnon 1992 oli hänessä jo merkkejä alkoholisoituneesta boheemista. Arto Melleri perusteli juomistaan julkisuudella siten, että hän "eli täysillä". Riippuvuus alkoholista ja sen mukainen juominen on minun mielestäni aina kohti täydellistä tuhoa elämistä. Mitään pahaa tai hyvää siinä ei kuitenkaan mielestäni ole, se vaan on niin. Liberalismin aate eläköön tässäkin asiassa: jokaisella on oikeus omaan elämään.

Vai on Antti Tuurikin sieltä järviseudulta lähtöisin. Olen pitänyt Tuuria jotenkin enemmän Etelä-Pohjanmaan sydänalueen kasvattina.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
mjr kirjoitti:

Kaiser Soze kyseli tätä ketjuaan moderaattoreilta. Oli painunut jo turhan alas, joten nostanpa sen tänne ylemmäs.

Kävin kihilajaasis vaimon kotipitäjäs Isoskyröös. Oli komiat juhulat ja komiat vilijat taas kasvus. Kyllä oli tilaa hengittää ja olla eikä silimä pökänny. EU:ki taitaa kohorella pohojalaasvilijelöitä kohtalaasesti ku eivät siitä nii enää maraanneet.

Kiinnitin huomiotani täällä keskustelun alaisena oleviin maakuntarajoihin. Kun ajoin Tampereelta Jalasjärvelle oli tien varressa kyltti, joka kertoi, että saavuttiin Etelä-Pohjanmaalle. Siitä Seinäjoelle isäni syntymäkaupunkiin ja edelleen Ylistaroon. Ylistaron ja Isonkyrön rajalla olikin byrokraattien pystyttämä kilpi, jossa ilmoitettiin tulevamme Pohjanmaalle. Miksiköhän tälläinen maakuntaraja on tehty keskelle täysin samaa murrealuetta?Virallisesti Isökyrö, Vähäkyrö ja Laihia ovat Pohjanmaata yhdessä noiden mjr:n rantaruottalaisten kettu- ja porkkanafarmarien kanssa.

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Täm oon pyhä ketju

mjr kirjoitti:
Ilamajokiset on niin tosikoota... Järviseutu on kyllä mun miälestä vähä siinä ja nuan -

Nyt varovasti siellä.

Johan se ny on taivahan tosi jotta pohojanmaa alkaa Jalaasjärveeltä.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Rosoh kirjoitti:
Nyt varovasti siellä.

Johan se ny on taivahan tosi jotta pohojanmaa alkaa Jalaasjärveeltä.

Joo, suurin piirteen Juustoportin kohoralta, johona mettä vähä harventuu... Mutta Järviseutu on murteellisesti osa savolaaskiilaa eiväkkä osaa eres reetä lausua notta on se vähän siinä ja nuan. Tosin pesäpallua pelaavat hyvin - Suames ei löyry asiantuntevampaa yleesyä kun Saarikentän. Siffan mainittema maakuntajako on tosiaan jonkinlaanen talousalue-jako - nämä laihiaalaaset ilimeesesti käyvät johonakin Mustasaares Liirelis, mutta s'ei sinänsä tee niitä yhtää vähemmän eteläpohojalaaseksi, vaikka tiätysti rehellisempää olis käyrä Hyllykallion Rismas, muttei ne näillä pensan hinnoolla lähäre.

E V

Jäsen
Kaiser Soze kirjoitti:
Sehän on perkeles rantahurrien lehti. Ei siinoo eteläpohojalaasten uutisia. Suurimmaksi osaksi vaan vaasalaaste homepersehie juttuja.

Moon kans ajatellu sontasiionin tilaamista... Viälä en oo malttanu.

K

Itse olen kuullut että joihinkin taloihin Pohjanmaalla voi tulla kuulemma kaksikin lehteä; kuhan ne molemmat vaan on Ilkkoja.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaiser Soze kirjoitti:
Tuolta sivuilta löytyvä kalenteri Ajantappaja on aivan huikea. Perheessä pyörinyt jo vissiin viisi vuotta aina uusin, ja onhan niitä pitänyt sitten tutuillekin tänne Helsinkiin roudata. Nyt näköjään saa jo tilattua netistä, ei tarvi faijan raahata niitä Pohjanmaalta asti.

Ideana on yhdistellä wanhoja mustavalkoisia kuvia (joista ilmeisesti suurin osa jostain Neuvostoliitosta) älyttömiin pohjalaisittain kirjoitettuihin tarinanpätkiin, jotka on käännetty englanniksi vielä älyttömämmin. Oikeasti aivan helvetin hauskoja juttuja.

Niin, itse olen Vaasassa syntynyt, vereltäni puolipohjalainen. Suurin osa suvusta asuu vieläkin pitkin Etelä-Pohjanmaata ja siellä tulee vierailtua aina kun vaan kerkiää (eli noin pari kertaa vuodessa). Mukavaa seutuahan se on.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Itse olen toki asunut koko ikäni Etelä-Karjalassa, mutta oma nyt jo edesmennyt isoisäni antoi jonkin verran vaikutteita miehen malliin ja hän oli Vetelistä. Osa suvustani on sieltä isän puolelta ja osa Kauhavalta. En kyllä varmaan oikeasti omaa mitään käyttäytymisjuttua, mitä yleensä yhdistetään pohjalaisiin, mutta oma isoisäni kyllä käyttäytyi hyvinkin pohjalaisesti tai ainakin siksi sen miellän.

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Hauskintahan nuissa Pohojammaa-sivuissa on, että tekijät vaikuttavat Turkkusessa. Ovat sudeetteja EP:stä, toki.

Suosikkijoukkue
Kärpät
Footless kirjoitti:
Ideana on yhdistellä wanhoja mustavalkoisia kuvia (joista ilmeisesti suurin osa jostain Neuvostoliitosta) älyttömiin pohjalaisittain kirjoitettuihin tarinanpätkiin, jotka on käännetty englanniksi vielä älyttömämmin. Oikeasti aivan helvetin hauskoja juttuja.

Niin, itse olen Vaasassa syntynyt, vereltäni puolipohjalainen. Suurin osa suvusta asuu vieläkin pitkin Etelä-Pohjanmaata ja siellä tulee vierailtua aina kun vaan kerkiää (eli noin pari kertaa vuodessa). Mukavaa seutuahan se on.

Niin, onko tuossa ne tarinanpätkät myös suomeksi? Ois oivallinen joululahja kortesjärveläiselle äitimuorille, eikä se osaa vierasmaalaasta kieltä.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Raksilan Pleksi kirjoitti:
Niin, onko tuossa ne tarinanpätkät myös suomeksi? Ois oivallinen joululahja kortesjärveläiselle äitimuorille, eikä se osaa vierasmaalaasta kieltä.
Siis on, mutta suurin osa vitsistä menee ohi jos ei englanti taivu. Koska ne "käännökset" on aika hupaisia. Esimerkiksi kaikki pohjalaiset paikannimet on käännetty niissä sanasta sanaan, Seinäjoki=Riverwall ja sitä rataa.

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen Vaasassa syntynyt ja asunutkin n.22 v. Viimeiset 16v on sitten mennyt täällä Keski-Suomessa. Isäni suku on Ylihärmän seutuvilta, äidin suku Vaasasta. Appiukko on Lapualta lähtöisin ja anoppi Vaasasta. Kyllä se niin on että Vaasa on ihan oma juttunsa eikä kuulu etelä-pohjanmaahan millään tavalla. Kummallista huomata kun jotkut Vaasalaiset yrittävät esim. kirjoitella etelä-pohojalaasittain, vaikkei sitä murretta Vaasassa edes käytetä. Kyllä se Vaasa on rantaruotsalainen paikka eikä siitä muuksi muutu.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tästä rattoosasta ketjusta tulikin miäleheni notta Lauri Tähkän levyt on kyllä aivan kovas käytös - "niin kaukana kun itä on lännestä, suru on poissa meistä..." Kaukanahan se itä onkin oikiasta lännestä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy