Nightwish

  • 825 032
  • 3 714

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Oceanborn ja Once ovat olleet minulle ne kovimmat albumit - vielä on aikaista sanoa, mutta tällä levyllä on hyvät mahdollisuudet tunkea noiden joukkoon.
Sama mulla, tosin varmaan oikeaan aikaan nuo levyt "löytyi". oon kai liian vanha enää moiseen fanitukseen :) Helvetin kova tämä uusi levy kuitenkin! Ja Anette oli mulle ehkä liian "pop". Siis hyvin lauloi ja kaikkea, mutta se joku tietty juttu puuttui. En edes osaa sanoa mikä.

Millasiahan myyntilukuja levyllä on? ei taida enää olla sellasta vetovoimaa levymyynnissä edes Nightwishilla enää. Oli jollain sijalla 40+ listalla(!)
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt lähiaikoina on tullut luukutettua the greatest show on earthia aika useaan otteeseen ja iskee kyllä meikäläiseen kuin kylmä keskiolut kuumana kesäpäivänä. Varsinkin kohta joka lähtee tuosta Bachin klassisen lainauksen tienoilta on kohta joka toimii kerta toisensa jälkeen.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Mitä enemmän tätäkin Nightwishin levyä kuuntelee, niin sitä paremmaksi tämäkin vaan muuttuu. Nyt pääsiäisen tienoilla otin levyn tehokuunteluun ja varmaan about seitsemän kertaa oon sen kuunnellut läpi. Kuten ylläkin on jo todettu, huonoa biisiä sieltä ei löydy. Seuraavaksi vois ottaa instrumentaaliversiot kuunteluun, nyt oon kuunnellut vain tuota alkuperäistä versiota. Nuo professori Dawkinsinkin tarinoimat osiot sulautuu mainiosti osaksi albumia ja niitä on osattu käyttää ainakin omaan korvaan ihan oikeissa kohdissa biisejä ja levyä. Vaikea tuolta on yksittäisiä kappaleita poimia, päätöskappale on jo sen verran massiivinen, ettei sitä kuitenkaan voi jättää mainitsematta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Olisiko nyt silti käynyt niin, että kaikki palaset loksahtivat kohdalleen vasta Floorin myötä?

Vähän asian vierestä, mutta eikös NW ole tiettyjen kaverusten leikkikenttä ja turhakkeet tönitään sieltä tarvittaessa pois? Tässä bändissä ei ainakaan naisen kannata tonttia ottaa. Floor vaihtunee viimeistään 2016-2017. Tuota "palojen loksahtelua" mainostettiin jo Olzonin myötä kun Nightwish sai suoraviivaisemman ja vähän popahtavamman soundin uuden laulajan vuoksi.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sama mulla, tosin varmaan oikeaan aikaan nuo levyt "löytyi". oon kai liian vanha enää moiseen fanitukseen :) Helvetin kova tämä uusi levy kuitenkin! Ja Anette oli mulle ehkä liian "pop". Siis hyvin lauloi ja kaikkea, mutta se joku tietty juttu puuttui. En edes osaa sanoa mikä.

Millasiahan myyntilukuja levyllä on? ei taida enää olla sellasta vetovoimaa levymyynnissä edes Nightwishilla enää. Oli jollain sijalla 40+ listalla(!)

Faktaa en nopealla googlauksella löytänyt, mutta muistini mukaan lista kootaan aina perjantaisin. Nightwish tuli myyntiin viime viikolla perjantaina, eikä sen vuoksi vielä listalle noussut. Sunnuntaina julkaistavalla on taatusti kärjessä.

Myyntiluvut eivät ole enää ihan suoraan verrannollisia selvästi vanhempiin teoksiin. Aiemmin myyntiluvut koottiin tukkutilausten perusteella, minkä vuoksi mm. Idols sun muut muovitaiteilijoiden levyt nousivat kärkeen, vaikka todellinen myynti olisi ollut paljon pienempi. Nykyään myynti on reaalilukuja, johon lisätään joitakin digitaalisia ostoksia (Spotify). Dark Passion Play on Suomessa Nightwishin myydyin (126 084 kpl) levy. Eli kyllä siellä on yhä vetovoimaa. Linkki vie Musiikkituottajien sivuston levymyyntiin Nightwishin osalta.
 

Sambody

Jäsen
Vähän asian vierestä, mutta eikös NW ole tiettyjen kaverusten leikkikenttä ja turhakkeet tönitään sieltä tarvittaessa pois? Tässä bändissä ei ainakaan naisen kannata tonttia ottaa. Floor vaihtunee viimeistään 2016-2017. Tuota "palojen loksahtelua" mainostettiin jo Olzonin myötä kun Nightwish sai suoraviivaisemman ja vähän popahtavamman soundin uuden laulajan vuoksi.
NW on aika pitkälti Tuomas Holopaisen leikkikenttä. Toki muista bändin jäsenistä Hietalalla on hieman muita enemmän osuutta biisien teossa, mutta silti taitaa lähinnä auttaa Tuomasta viilaamaan demoista valmiita kappaleita. Niin kauan kuin muille jäsenille on ok, että luovan työn suurelta osin tekee Holopainen niin kaikki menee todennäköisesti hienosti. Floorin kohdalla toki vaarana on, että haluaisi lahjakkuuttaan tuoda esille myös biisien kirjoituksessa, mutta parhaassa tapauksessa hän sopeutuu bändiin yhtä hienosti kuin Hietala, joka pääsee toteuttamaan itseään enemmän Tarotissa ja Floor taas tahollaan ReVampissa.

Uudesta levystä diggaan helvetisti. Ensimmäisellä parilla kuuntelu kerralla jäi vähän pliisu kuva levystä, mutta lopulta alkanut upota loistavasti. Jotenkin tällä levyllä ei kovin montaa sellaista helposti pureskeltavaa biisiä, jotka saman tien iskee kuin metrinen halko. Weak Fantasy on ehkä ainut tälläinen. Muilta biiseiltä otti aikaa pureskella lyriikoiden tarkoitus, jonka jälkeen loksahti biisit kokonaisuutena tajuntaan melko massiivisella tavalla. Kaiken kaikkiaan kaunis kokonaisuus evoluutioteoriasta. Floor myös onnistuu tulkinnallisesti eikä jää edes vituttamaan ettei ooperallista tykistystä levyltä löydy, kun matalampi tatsi istuu tällä levyllä hanskaan todella kivasti. Lisäksi aina on yksi kovimmista live-plätyistä kuunneltavana tuossa Showtime, Storytime - julkaisussa, jolla pääsee nauttimaan joistain NW-klassikoista joissa Floor pääsee korkealta ja kovaakin tykittämään.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Faktaa en nopealla googlauksella löytänyt, mutta muistini mukaan lista kootaan aina perjantaisin. Nightwish tuli myyntiin viime viikolla perjantaina, eikä sen vuoksi vielä listalle noussut. Sunnuntaina julkaistavalla on taatusti kärjessä.

Myyntiluvut eivät ole enää ihan suoraan verrannollisia selvästi vanhempiin teoksiin. Aiemmin myyntiluvut koottiin tukkutilausten perusteella, minkä vuoksi mm. Idols sun muut muovitaiteilijoiden levyt nousivat kärkeen, vaikka todellinen myynti olisi ollut paljon pienempi. Nykyään myynti on reaalilukuja, johon lisätään joitakin digitaalisia ostoksia (Spotify). Dark Passion Play on Suomessa Nightwishin myydyin (126 084 kpl) levy. Eli kyllä siellä on yhä vetovoimaa. Linkki vie Musiikkituottajien sivuston levymyyntiin Nightwishin osalta.
Eikös Spotify-lista ole erikseen? Jos Spotifysoitot vaikuttaa, niin ei mene käskeen kun tämä levy ei Spotifyssa ole :) ITunesissa kuiteniin varmaan on?

EDIT: Näin naisenakin täytyy sanoa, että tuo Floor on nyt ainakin vaikuttava ilmestys. Aika amazoni! Koska tulee mahtipontinen amazoni/xenawarriorprincess-musavideo? :D
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä tästä on muodostumassa itselle ehkä bändin ehein kokonaisuus. Toisaalta on tuo alun orkestraatiotööttäys, sitten vedellään köykäisemmällä otteella irtonaisin hittikimara sitten Wishmasterin ja levyn päättää tuo upea kaksikko.

Jos nyt jotain märistävää löytyy, niin vokaalimelodiat ovat vähän puhdittomia, kenties jatkossa voisi vaikka sitä Flooriakin päästää Marcon ja Tuomaksen kanssa niitä vääntämään. Ja tuo orkestraatio-puoli on kyllä jo aika kaluttua. Kyllähän sitä jonkun Empty Hopen kohdalla on tullut mietittyä, että miltähän tämäkin veto kuulostaisi vähemmällä orkesteritööttäyksellä, enemmän sinne kunnon "rässiksi" vedettynä. Työkalut kun ovat kyllä bändissä sitä mallia, että moinen kyllä luonnistuu.

Mutta kokonaisuutena onnistunut. Maanläheisemmät lyriikat puhuttelevat täysin erilailla kuin se entinen eskapismi ja fantasia ja plussaa myös paremmasta masteroinnista kuin ennen.

Ja päivän ratoksi tuli taas tämäkin kaivettua, heinäkuun Ratinan keikkaa odotellessa.Floor...
Ghost Love Score - Buenos Aires
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Jaaha, itse nyt kuunnellut levyn pari kertaa pätkien läpi, mutta en tiedä tarvitaanko vielä se kolmas kerta että osaan sanoa. Mutta siis tämän hetken fiilis kaikenkaikkiaan on jotenkin aika pettynyt, kaikki biisit enemmän tai vähemmän yllätyksettömiä, tasapaksuja, ja laimeita. Tosiaan paluuta havaittavissa siihen "vanhaan", mutta ei mitenkään positiivisessa mielessä. Biisit eivät yllättävää kyllä oikein sovi Floorin äänelle, tai en tiedä onko studiossa ryssitty, mutta jotenkin siitäkin jää pliisuus ja lievä epäsopivuus ensimmäisenä mieleen. Missä tuska, missä intohimo, missä FORTE?
Oikeastaan täysin sama. Tuntuu, että Floorin ääntä ei ole käytetty oikein nimeksikään. Tai siis ainakaan siinä määrin, mitä ääni olisi mahdollistanut. Toisekseen biisit eivät vaan ole niin hyviä, kuin pitäisi. Lopulta Elan lienee levyn paras biisi ja singlenä sen kuultuani eivät vibat olleet turhan positiiviset. Kun tämän uutukaisen perään laittaa vaikkapa Wishmasterin soimaan, niin onpahan eroa kuin yöllä ja päivällä. Nimenomaan Wishmasterin eduksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Millasiahan myyntilukuja levyllä on? ei taida enää olla sellasta vetovoimaa levymyynnissä edes Nightwishilla enää. Oli jollain sijalla 40+ listalla(!)
Ei mitään käsitystä miten Suomessa myynyt (oletan kyllä että todella paljon), mutta Iso-Britanniassa on "UK Official Chart" listan sijalla seitsemän. Onko tuo nyt vähän vastaava kuin Suomen virallinen lista?

http://www.bbc.co.uk/radio1/chart/updatealbums
http://www.bbc.co.uk/radio1/chart/updatealbums
Linkki vie BBC:n sivuille ja paikallisen viralisen listan näkymään.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja päivän ratoksi tuli taas tämäkin kaivettua, heinäkuun Ratinan keikkaa odotellessa.Floor...
Ghost Love Score - Buenos Aires
Jumalauta! Kiitos, mennyt tämä veto ihan ohi. Vielä kovempi kuin Wackenin versio. Tuo 9:10 alkava ja 9:27 huipentuva tykitys räjäytti tajunnan ihan totaalisesti, kelasin varmaan 10 kertaa edestakaisin. Loppuu ylisanat kesken tämän naisen kohdalla. Ainoa "vitutuksen" aihe on se, että albumiversio tästä mahdollisesti Nightwishin parhaasta biisistä tuntuu kovin pliisulta Floorin jälkeen.

Ja kyllä, livekeikkaa odotellessa. Paikka on vielä vähän auki, missä välissä pääsee katsomaan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Floor Jansen on aivan hirvittävän näköinen. Hän edustaa kaikkea sitä mistä en naisen ulkonäössä pidä, hänen habituksensa on yksinkertaisista niin kertakaikkisen.. miten nyt sanoisi.. no miesmäinen. Hänen olemuksessaan ei ole mitään sellaista naisellista herkkyyttä tai kauneutta.

Floor Jansen on oikein hyvännäköinen. En ymmärrä, miten joku voi pitää häntä rumana. Floor on pitkä ja amatsonimainen, mutta sellaisiakin naisia on. Hyvät piirteet ja hyvä kroppa. Tietysti näissä painavat henkilökohtaisetkin mieltymykset, mutta rumaksi en lähtisi Flooria ikinä sanomaan. Neiti on kuulemma muuttanut Joensuuhun, ja voisin kuvitella, että syrjäseutujen poikamiehet ovat aika innokkaasti perässä.

Nightwishistä sen verran, että se on yksi Suomen kaikkien aikojen mielenkiintoisimpia yhtyeitä. Siinä kuitenkin kiinnostaa enemmän kaikki muu kuin musiikki.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sabatonin Hannes Van Dahlin kanssahan tuo seurustelee, niin että myöhässä ovat.

Mitä hittoa se on sitten jonnekin Joensuuhun muuttanut? Eikös tuo Sabaton ole ruotsalainen bändi. Olisi helpompaa ollut asua vaikka Helsingissä. Vai onko Holopainen päättänyt tämänkin? Lähempänä Kiteen hirsilinnaa ja Disney-huonetta.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä hittoa se on sitten jonnekin Joensuuhun muuttanut? Eikös tuo Sabaton ole ruotsalainen bändi. Olisi helpompaa ollut asua vaikka Helsingissä. Vai onko Holopainen päättänyt tämänkin? Lähempänä Kiteen hirsilinnaa ja Disney-huonetta.

Eiköhän se nyt aikuinen ihminen osaa itse päättää missä asustelee. Tarviiko se nyt jokainen juttu kääntää tähän suuntaan. Vilkaiseppas ne haastattelut missä mimmi ihan itse puhuu noista asioista, ei tarvitse spekuloida mitään. Burn-outistahan tuo kärsi (eikä ollut Holopaisen syy) ja tykkää Joensuusta kun on rauhallinen paikka, josta on sitten kuitenkin lyhyt matka ihan minne vaan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eiköhän se nyt aikuinen ihminen osaa itse päättää missä asustelee. Tarviiko se nyt jokainen juttu kääntää tähän suuntaan. Vilkaiseppas ne haastattelut missä mimmi ihan itse puhuu noista asioista, ei tarvitse spekuloida mitään. Tykkää Joensuusta kun on rauhallinen paikka, josta on sitten kuitenkin lyhyt matka ihan minne vaan.

No voihan se niinkin olla, että Floor on sitä itse oikeasti halunnut. En voi kiistää, kun en tiedä. Minä en vain keksi mitään järkevää syytä, miksi joku hollantilainen muuttaisi Joensuuhun, kun en itsekään haluaisi sinne korpeen muuttaa. Siellä voi käydä Ilosaaressa, joka on oikein mukava festivaali, ja ihan kiva kaupunki Joensuu on muutenkin, mutta täyttä periferiaahan se seutu on. Ja sieltä ei tosiaankaan ole lyhyt matka mihinkään, ihan kiduttavan kaukana koko kaupunki. Hirveää kasikympin jurrutusta ja miljoona kameraa ennen kuin pääsee sieltä korvesta edes vähän etelään päin. Mutta joo, mikä on kenellekin lähellä, on se niinkin. Oma painopisteeni on niin tiukasti etelässä. Idässä asuvalla se on tietysti ihan toinen.

Ja nuo Holopaisen määräykset heitin ihan vitsinä. Tuomas nyt tuskin lähtee Flooria kuokkimaan, kun on Johanna Kurkela kierroksessa. Sitä paitsi kunnioitan Tuomas Holopaista paljon. Nightwish ja suurin osa bändin menestyksestä on hänen lahjakkuuttaan, joka on ihan poikkeuksellista. Tätä tarinaa olen seurannut suurella mielenkiinnolla, vaikka bändin musiikki ja vastaavanlainen hevi ei olekaan ns. minun palani kakkua. Olen siitä outo Nightwish-fani, että olen seurannut bändiä jo kauan, vaikka en ole koskaan musiikista suuresti innostunut. Siinä on vain niin paljon muuta, aivan sairaan mielenkiintoinen bändi jo kaiken muunkin puolesta. Monien mielestä en varmasti ole oikea fani, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No voihan se niinkin olla, että Floor on sitä itse oikeasti halunnut. En voi kiistää, kun en tiedä.

Ihan itse valintansa teki, kukaan ei pakottanut mihinkään. Ja on tasavertainen osakas jätkien firmassa Hahdon ja Donockleyn kanssa, elikkäs osallistuu päätöksen tekoonkin ihan niinkuin muutkin. Sabaton lämppää Natuvissyä kun lähtevät jenkkeihin, joten boyfrendikin on messissä. Ja Delain kulkee mukana myös, toinen hollantilainen mimmi, Charlotte Wessels, lauleskelee tuossa bändissä, joten sitä "tyttöjen juttu"-seuraakin on ajateltu.

Kaikesta näkyy, että entisestä kohelluksesta on otettu opiksi.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja on tasavertainen osakas jätkien firmassa Hahdon ja Donockleyn kanssa, elikkäs osallistuu päätöksen tekoonkin ihan niinkuin muutkin.

Tämä on erittäin hyvä, kun Floor on bändin täysivaltainen jäsen. Jonkin aikaa näytti siltä, että bändille on ihan sama, mikä akka siellä keulilla heiluu, mutta tämä on varmaan kaikkien kannalta parempi. Minusta on näyttänyt siltä, että Floor Jansen on se laulaja, joka Nightwishillä olisi pitänyt aina ollakin, joten on hienoa, jos palaset ovat loksahtaneet kohdalleen kaikin puolin. Se lupaa hyvää tulevaisuutta bändille.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Floor Jansen on oikein hyvännäköinen. En ymmärrä, miten joku voi pitää häntä rumana. Floor on pitkä ja amatsonimainen, mutta sellaisiakin naisia on. Hyvät piirteet ja hyvä kroppa. Tietysti näissä painavat henkilökohtaisetkin mieltymykset, mutta rumaksi en lähtisi Flooria ikinä sanomaan. Neiti on kuulemma muuttanut Joensuuhun, ja voisin kuvitella, että syrjäseutujen poikamiehet ovat aika innokkaasti perässä.

Tuskin tulee asumaan tuolla kovin kauaa. Aika suurella todennäköisyydellä markkinointia, kuten itse nainenkin.

Nightwishistä sen verran, että se on yksi Suomen kaikkien aikojen mielenkiintoisimpia yhtyeitä. Siinä kuitenkin kiinnostaa enemmän kaikki muu kuin musiikki.

Millä perusteilla tämä yritys on muita kiinnostavampi, koska on menestynyt suomalaisille vaikealla alalla?
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusi lätty tullut nyt kuunneltua pariin otteeseen, eikä ole vielä ihan kunnolla avautunut. Sen sijaan tämä mammuttinen Greatest Show On Earth on varmasti hienoimpia teoksia, mitä olen koskaan kuullut. Joku näissä Nightwishin pidemmissä kappaleissa tuntuu sytyttävän, Poet and the Pendulum (Ghost Love Scoren ohella) on pitänyt suosikkibiisin valtikkaa tähän asti, mutta tämä GSOE kyllä haastaa nyt aika kovasti. En ole oikein kunnolla edes malttanut syventyä muuhun levyyn, kun tässä on niin paljon ahmittavaa ja 24 minuutin kestolla ei ihan heti ole kyllästymistä odotettavissa. Sama taisi käydä Dark Passion Playn ja yllämainitun PatP:n kanssa, fiilistelin tuota biisiä useamman päivän ajan ja vasta myöhemmin maltoin kunnolla pureutua muuhun levyyn.

Joku on muuten tehnyt suhteellisen tyylikkään pätkän tästä kappaleesta, kertoo ihan onnistuneesti biisin tarinan visuaalisessa muodossa. Nightwish - The Greatest Show On Earth (Music Video) (YouTube)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Millä perusteilla tämä yritys on muita kiinnostavampi, koska on menestynyt suomalaisille vaikealla alalla?

Nightwishissä ovat kiehtoneet esimerkiksi saippuaoopperamaiset käänteet, kuten Tarja Turusen dramaattinen ero ja sen jälkipyykit. Riidat Turusen ja miehensä kanssa on kuvailtu erittäin yksityiskohtaisesti ja herkullisesti Mape Ollilan Nightwish-kirjassa, joka on yksi parhaita kotimaisia rokkikirjoja ikinä. Vaikka myönnetään, että kirja on melkoinen paskamyrsky Turusen suuntaan - kyllä riitaan tarvitaan kaksi osapuolta, eikä Tuomas Holopainenkaan taida olla maailman helpoin ihminen. Ja toki Nightwishissä kiehtoo myös Holopaisen persoona. Hieman juron ja sulkeutuneen oloinen maalaispoika, jolla on huikea mielikuvitus ja poikkeukselliset lahjat. Niillä on myyty aika hitosti musiikkia. Tuossa nyt pari syytä alkuun. Bändin tarina on värikäs kuin mikä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Nightwishissä ovat kiehtoneet esimerkiksi saippuaoopperamaiset käänteet, kuten Tarja Turusen dramaattinen ero ja sen jälkipyykit. Riidat Turusen ja miehensä kanssa on kuvailtu erittäin yksityiskohtaisesti ja herkullisesti Mape Ollilan Nightwish-kirjassa, joka on yksi parhaita kotimaisia rokkikirjoja ikinä. Vaikka myönnetään, että kirja on melkoinen paskamyrsky Turusen suuntaan - kyllä riitaan tarvitaan kaksi osapuolta, eikä Tuomas Holopainenkaan taida olla maailman helpoin ihminen. Ja toki Nightwishissä kiehtoo myös Holopaisen persoona. Hieman juron ja sulkeutuneen oloinen maalaispoika, jolla on huikea mielikuvitus ja poikkeukselliset lahjat. Niillä on myyty aika hitosti musiikkia. Tuossa nyt pari syytä alkuun. Bändin tarina on värikäs kuin mikä.
Minulle Nightwish oli teininä jotenkin elämää suurempi asia, ja Turusen lähtö ja erityisesti se tapa millä viskattiin ulos otti kyllä koville (tyhmää, mutta teinit on). En vaan edelleenkään pidä oikeana, että joku on ollut sun bändin keulakuva 7 vuotta ja sitten ei edes pokkaa sanoa kasvotusten, että hei hei. ja vielä se, että kirje meni julkiseksi - koko kansalle luettavaksi ilmeisesti samaan aikaan kun Tarjalle. helvetin tyylitöntä! Kirjaa en suoraan sanottuna ole edelleenkään tuon takia voinut kokonaan lukea - alkaa vaan vituttamaan. Nyt ajattelen, että ehkä Tuomas vaan oli liian nössö tuon asian hoitamaan muuten. Siis sehän on nero, mutta onko noin sosiaaliseti sitten nero? :)

Anetten aika meni multa hiukan ohi, oli varmaan vääränlainen imagoltaan siihen Nightwishiin mihin olin tottunut. Siis helmmetin hyvin lauloi, mutta tietyllä tavalla varmaan liian tätimäinen tai jotain?

Tämä levy taas tuntuu toimivan. Elanin musavideon ekat 5s näytti Oceanbornilta. Kuu, lapinpöllö, siniset sävyt. Nightwish is back!
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Tunnustus: olen rakastunut.................Floor Janseniin.....................................Nightwishin kautta aikain parhaaseen laulajaan......................katsottuani bändin Wackenin keikan vuodelta 2013 :) .
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eipä ole vieläkään iskenyt noin viiden pyörityksen jälkeen tuo levy samalla tavalla kuin kaksi edellistä. Laatutekele toki, mutta rima oli korkealla. Odotin kuitenkin sen riman ylittyvän.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Nostan hattua Holopaisen pumpulle - aiemmat pari levyä eivät minulle kolahtaneet, mutta nyt tuo CD-formaatiin pakattu tieteen ylistys ampui kaikki laikat taulusta alas. Onko se kiinni Jansenista, Holopaisen Roope Setä -seikkaluista vai mistä, mutta NW kuulostaa yhtä aikaa tutulta ja kuitenkin raikkaalta. (Samanlainen fiilis ponnahti esiin Egotripin uutta levyä kuunnellessa.) Parin kappaleen aikana tuli "voi kun olisi miksauspöytä"-polte, joka on minulle merkki hyvistä kappaleista. (Pliisuja kun ei tee mieli edes viilata.) En tiedä onko vika vain minun korvissani, mutta NW:n ote olisi siirtynyt himpun verran lähemmäksi mm. Two Steps from Hell -kaksikon tyylistä elokuvateemoja syleilevää otetta?

Oman rankingin kärkeen nousi levyn avausraita "Shudder Before the Beautiful". Jos bändi olisi halunnut, tästä olisi kitaraörinän ja rönsyjen saksimisella saatu 3:30 kestävä, radiosiisti hittikappale. Saman avicii-kuohimisen olisi voinut tehdä levyn nimiraidalle ja kipittää rojaltisäkit täynnä pankkiin. (OK, tuskin bändi rahatta jää nytkään.) Nyt oma linja on valittu ja levy pysyy tyylillisesti tuolla tiellä, kunnianhimoisen teemansa esittelyssä. Nostan hattua, rima on korkealla ja lisäksi rimaa kannattavat telineetkin nököttävät oikeassa paikassa. Muutoinkin levy on - hyvässä mielessä - tasaista jälkeä. Irkkusoittimet tuovat useaan biisiin oman herkemmän mausteensa.

Levyn viimeinen überpitkä meni taidepläjäyksen puolelle. Löytyyhän sieltä knoppina muutama selvä melodialaina klassisen puolen klassikkokappaleista. Bachin Toccata/Fuuga (linkki YouTubeen) on helpoimmin bongattava inspiraation lähde. Saman klassikon kaikuja voi kuulla parista muustakin levyn biisistä (vai kuulenko omiani). Ehkä Holopaisen viesti on rinnastaa lainojen kautta musiikki ja tiede. Kuten tiede, musiikkikin on toisten olkapäillä seisomista. Kukaan ei voi soittaa tai laulaa "tyhjältä pöydältä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös