Nightwish

  • 822 051
  • 3 706

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ikuiseen laulajakeskusteluun se oma näkemys.

Aneten äänestä olen aina pitänyt, vaikka kyllähän tuo rajallinen skaalaltaan on. Jotenkin sellainen lämmin ääniväri naisella ja tietysti se nopein vertailukohta löytyy tuolta länsinaapurin popihmeestä eli ABBAsta. Sellainen tuttu ja turvallinen siis. Anneke van Giersbergenin light-versio.

Tarjan monotoninen ääni mielestäni sopi niihin bändin alkupään powermetal-revittelyihin hienosti, se kun nyt oikeastaan ei niin vaadi mitään tulkintaa. Kunhan päästelet korkealta ja kovaa. Siinä vaiheessa kun laajuutta tulkintaan alettiin tarvitsemaan, Tarja kyllä putosi kelkasta.

Ei näistä kumpikaan pääse lähellekään Floorin skaalan laajuutta, tulkintaa tai niitä pieniä hienoja nyansseja., joita rouva on kykenevä kylvämään lauluunsa. Siihen päälle vielä hänen lavapreesensinsä ja karismansa ja kyllähän siellä bändin historian kovin tykki bändin keulalla seisoo. Käytännössä tältä rouvalta onnistuu niin Tarjan korkealta ja kovaa-veto kuin Aneten lämmin poppitunteilukin. Ja siihen päälle ne omat mausteet vielä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK




Ja esimerkin omaisesti ja ettei aina mennä niihin GLS:n loppurevittelyihin, niin Wacken ja Everdream ja ennen kaikkea tuo alku. Kuinka voi saman aikaisesti ihminen laulaa niin äärimmäisen hauraasti ja hennosti, mutta samalla voimallisesti, kauniilla äänellä ja nuo upeat nyanssit päälle.

On se.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Vaikka Flooria hehkutetaan joka suunnalta, enkä hänen taitojaan kiellä enkä väheksy, minut hän on aina jättänyt hieman kylmäksi enkä juuri syty hänen äänelleen.

No olen muutenkin erittäin vähemmistössä ja minulle Nightwishia ei enää ollut vuoden 2006 jälkeen. Nykyäänkin on toki joku Nightwish, mutta siitä puuttuu "se" tunne ja biisit liian isoja. (Kaikki kunnia kuitenkin Holopaiselle, joka on edelleen huippusäveltäjä!). Minulle kuitenkin NW on aina Tuomas, Tarja, Emppu, Jukka, Sami/Marko. Innostun kun kuulen Tarjan vetävän NW-covereita ja nyt varsinkin mitä Markon kanssa vetivät. Tosin kunnon pätkiä nuo Etelä-Amerikassa kuvatut eivät koskaan ole kun niissä kuuluu vaan yleisön mylvintä päälle.

Olen varmaan ainoa joka näin ajattelee, mutta olkoon niin.
 

Animal

Jäsen
Olen varmaan ainoa joka näin ajattelee, mutta olkoon niin.

Et ole, kyllä se metallisempi ja riisutumpi NW myös itselle toimi paremmin.

Onhan se nykyinen hienoa ja hienosti tuotettua musiikkia, mutta livesärmä puuttuu, koska iso osa tulee taustanauhalta. Floor pitää homman kasassa, mutta livekokoonpanossa Vuorisen tai Koskisen poissaoloa tuskin edes huomaisi. Myös kitararaidat albumeilla ovat olleet viimeiset 10 vuotta harvinaisen kunnianhimottomia.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka Flooria hehkutetaan joka suunnalta, enkä hänen taitojaan kiellä enkä väheksy, minut hän on aina jättänyt hieman kylmäksi enkä juuri syty hänen äänelleen.

No olen muutenkin erittäin vähemmistössä ja minulle Nightwishia ei enää ollut vuoden 2006 jälkeen. Nykyäänkin on toki joku Nightwish, mutta siitä puuttuu "se" tunne ja biisit liian isoja. (Kaikki kunnia kuitenkin Holopaiselle, joka on edelleen huippusäveltäjä!). Minulle kuitenkin NW on aina Tuomas, Tarja, Emppu, Jukka, Sami/Marko. Innostun kun kuulen Tarjan vetävän NW-covereita ja nyt varsinkin mitä Markon kanssa vetivät. Tosin kunnon pätkiä nuo Etelä-Amerikassa kuvatut eivät koskaan ole kun niissä kuuluu vaan yleisön mylvintä päälle.

Olen varmaan ainoa joka näin ajattelee, mutta olkoon niin.
Kyllä meitä on kaksi. Ainakin. Olen hieman kummastellut Tarjan tulkinnan moittimista. Itse taas olen kokenut Floorin versiot Tarjan aikaisista biiseistä enemmän tai vähemmän tunteettomiksi läpilauluiksi. Samoin Anetten biisit, hän jos joku oli todella herkkä tulkitsemaan. Jos johonkin näistä omassa lokerossaan upeista laulajista pitää liittää termi kylmä, se on Floor.

Ihan yhtä jyrkästi en nyky-Nightwishiin suhtaudu, kyllä Anetten ja Floorinkin aikana on saatu erittäin laadukasta materiaalia aikaan, mutta power metal -aikana tämä bändi oli kovimmillaan ja ennen kaikkea tasaisimmillaan materiaalin osalta. Century Childilla vielä Marcolla vahvistettuna, tämän jälkeen alkoi alamäki.
 

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
Täysin samaa mieltä kuin kolme yllä olevaa kirjoittajaa. Floor on kuin metallimaailman Saara Aalto, taitoa ja tekniikkaa kyllä löytyy mutta vähän kylmäksi jättää. Tarjahan oli loistava siihen asti kunnes muutti laulutyyliään hieman jo Century Childilla ja etenkin Oncella. Anettekin oli ihan hyvä, ja pidän esimerkiksi paljon enemmän Poet And the Pendulumista hänen kuin Floorin esittämänä.

Musiikillisesti Nightwish on vieläkin hyvä, mutta Oceanborn ja Wishmaster jäänevät yhtyeen ylivoimaisesti parhaiksi albumeiksi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Floor on kuin metallimaailman Saara Aalto, taitoa ja tekniikkaa kyllä löytyy mutta vähän kylmäksi jättää.
Nyt oli kyllä sen tason vertaus, että harkitsisin Floor Jansenina kunnianloukkaussyytteen nostamista. Siis eihän noissa ole yhtään mitään samaa, tai no siis molemmat on laulajia, mutta siinä se sitten olikin.

Ihan käsittämätön vertaus.
 

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
Nyt oli kyllä sen tason vertaus, että harkitsisin Floor Jansenina kunnianloukkaussyytteen nostamista. Siis eihän noissa ole yhtään mitään samaa, tai no siis molemmat on laulajia, mutta siinä se sitten olikin.

Ihan käsittämätön vertaus.
Tarpeeksi monta "Tarja on paska, Floor on ihana ja paras" -viestiä tästäkin ketjusta lukeneena sai minut kirjoittamaan tuon. En pyydä anteeksi, mutta menen boksiin istumaan käytöskymppiä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tarpeeksi monta "Tarja on paska, Floor on ihana ja paras" -viestiä tästäkin ketjusta lukeneena sai minut kirjoittamaan tuon. En pyydä anteeksi, mutta menen boksiin istumaan käytöskymppiä.
Siis. Eikai täällä kukaan ole Tarjaa paskaksi sanonut? Ja siis anyway, eihän tässä nyt ollut kyse Tarjan ja Floorin vertailusta. Sinä vertasit Flooria Saara Aaltoon (:DDDDDD) ja se on ihan oikeasti täysin älytön vertaus.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis. Eikai täällä kukaan ole Tarjaa paskaksi sanonut? Ja siis anyway, eihän tässä nyt ollut kyse Tarjan ja Floorin vertailusta. Sinä vertasit Flooria Saara Aaltoon (:DDDDDD) ja se on ihan oikeasti täysin älytön vertaus.
Kyllä mä sain heti kiinni mitä tuolla vertauksella haettiin. Vaikka en ihan täysin samaa mieltä olekaan niin minusta oli osuva kielikuva.
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Myös kitararaidat albumeilla ovat olleet viimeiset 10 vuotta harvinaisen kunnianhimottomia.
Tämä! Varsinkin viimeisimmän levytyksen yhteydessä tuli pähkäiltyä sitä, että eihän Emppu joudu edes kunnolla töihin näiden kappaleiden kanssa.

Laulajavertailuun en viitsi lähteä, mutta oma suosikkilevyni on edelleen Dark Passion Play. Ei niinkään Olzonin ansiosta, vaan raskaamman otteen vuoksi. Menikö se nyt jotenkin niin, että Holopainen tehtaili synkempiä ja raskaampia biisejä siksi, koska Tarjalle päädyttiin antamaan kenkää..?
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä mä sain heti kiinni mitä tuolla vertauksella haettiin. Vaikka en ihan täysin samaa mieltä olekaan niin minusta oli osuva kielikuva.
Minusta ei. Siis joo, jotain lauluteknistä vertailua voi varmaan halutessaan tehdä, mutta onhan Floor Jansenin live-esiintyminen ja lavakarisma nyt jotain sellaista mitä Nightwishissa ei ole kellään naislaulajalla ollut koskaan. Saara Aallosta puhumattakaan.

Toki mainittakoon sekin, että olihan se Tarjakin kyllä sellaisena "hevioopperan kuningattarena" parhaimmillaan myös hyvä.
 

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
Siis. Eikai täällä kukaan ole Tarjaa paskaksi sanonut? Ja siis anyway, eihän tässä nyt ollut kyse Tarjan ja Floorin vertailusta. Sinä vertasit Flooria Saara Aaltoon (:DDDDDD) ja se on ihan oikeasti täysin älytön vertaus.
Jep, ihan erilaiset laulajat kysessä. Mutta pointti olikin että ylivertainen tekninen osaaminen ei kummallakaan riitä, vaan soundi/tulkinta jää molempien kohdalla hieman kylmäksi.

Ihan kuin olisin jossakin joskus Tarjaa haukkuvia viestejä lukenut. Voi olla että täällä niitä ei 148 sivun joukossa ole, mutten jaksa asiaa tarkistaa.
 

Ronikki73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Vaikka Flooria hehkutetaan joka suunnalta, enkä hänen taitojaan kiellä enkä väheksy, minut hän on aina jättänyt hieman kylmäksi enkä juuri syty hänen äänelleen.

No olen muutenkin erittäin vähemmistössä ja minulle Nightwishia ei enää ollut vuoden 2006 jälkeen. Nykyäänkin on toki joku Nightwish, mutta siitä puuttuu "se" tunne ja biisit liian isoja. (Kaikki kunnia kuitenkin Holopaiselle, joka on edelleen huippusäveltäjä!). Minulle kuitenkin NW on aina Tuomas, Tarja, Emppu, Jukka, Sami/Marko. Innostun kun kuulen Tarjan vetävän NW-covereita ja nyt varsinkin mitä Markon kanssa vetivät. Tosin kunnon pätkiä nuo Etelä-Amerikassa kuvatut eivät koskaan ole kun niissä kuuluu vaan yleisön mylvintä päälle.

Olen varmaan ainoa joka näin ajattelee, mutta olkoon niin.
Et ole ainoa... Tarjan aikainen Nightwish on edelleen rakkain bändi meikäläiselle...
Kyllä tämä bändi kuoli minullekin Tarjan lähtöön...
Eihän se Tarja ikinä ollut yksi jätkistä, kun ei dokannut poikien kanssa, koska äänihän siinä olisi mennyt...
Aika holtitonta se meno oli silloin aikanaan, itse tuli nähtyä monet kerrat paikan päällä...

Olen kyllä oikeasti yrittänyt kuunnella uutta tuotantoa, mutta ei se toimi niin kuin ennen...
Anette oli liian poppi meikän makuun, kaunis ääni toki, ja sitten näin vielä livenä keikan, jossa Anette heilui lavalla kukkamekossa, niin se oli viimeinen tikki...
Floorista ei ole mitään pahaa sanottavaa, kuuntelin jo aikanaan After Foreveriä, ja pidin siitä kyllä...
Tuomas on edelleen loistava säveltäjä, mutta kun ei toimi, niin ei toimi...
Hieno homma vain, että jengi pitää uudesta Nightwishistä, ei se ole minulta pois...

Ja hienoa, että Tarja ja Marco ovat taas väleissä ja tekevät keikkaa ja musiikkia yhdessä...
Toivottavasti pääsee joskus livenä näkemään...

Sitä, että Tarjan laulua sanotaan monotoniseksi, en kyllä ymmärrä ja jatkuvaa dissausta kaiken tämä ajan jälkeen, siis yleisellä tasolla, ei välttämättä täällä... Ei sitä Tarjan tuotantoa tarvitse kuunnella, jos se on niin jaskaa...
Klassinen laulu on erilaista kuin normi, ja kyllä minulle Tarjan laulusta tulee tunteet ja eri vivahteet kyllä varsin hyvin läpi... Nautin suuresti hänen tulkinnoistaan, vaikka en muuten ole mitenkään kova klassisen tulkinnan ystävä...

Ei ole kyllä meikälle sattunut vielä yhtään hyvää laulajan vaihtoa vastaan...
On jäänyt monta bändiä kuuntelusta sen takia... Sepultura, Skid Row, Anthrax, Iron Maiden jne...

Mutta joo, mielipiteitä on monia, ja ihmiset pitävät eri asioista...
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Et ole ainoa... Tarjan aikainen Nightwish on edelleen rakkain bändi meikäläiselle...
Kyllä tämä bändi kuoli minullekin Tarjan lähtöön...
Eihän se Tarja ikinä ollut yksi jätkistä, kun ei dokannut poikien kanssa, koska äänihän siinä olisi mennyt...
Aika holtitonta se meno oli silloin aikanaan, itse tuli nähtyä monet kerrat paikan päällä...

Olen kyllä oikeasti yrittänyt kuunnella uutta tuotantoa, mutta ei se toimi niin kuin ennen...
Anette oli liian poppi meikän makuun, kaunis ääni toki, ja sitten näin vielä livenä keikan, jossa Anette heilui lavalla kukkamekossa, niin se oli viimeinen tikki...
Floorista ei ole mitään pahaa sanottavaa, kuuntelin jo aikanaan After Foreveriä, ja pidin siitä kyllä...
Tuomas on edelleen loistava säveltäjä, mutta kun ei toimi, niin ei toimi...
Hieno homma vain, että jengi pitää uudesta Nightwishistä, ei se ole minulta pois...

Ja hienoa, että Tarja ja Marco ovat taas väleissä ja tekevät keikkaa ja musiikkia yhdessä...
Toivottavasti pääsee joskus livenä näkemään...

Sitä, että Tarjan laulua sanotaan monotoniseksi, en kyllä ymmärrä ja jatkuvaa dissausta kaiken tämä ajan jälkeen, siis yleisellä tasolla, ei välttämättä täällä... Ei sitä Tarjan tuotantoa tarvitse kuunnella, jos se on niin jaskaa...
Klassinen laulu on erilaista kuin normi, ja kyllä minulle Tarjan laulusta tulee tunteet ja eri vivahteet kyllä varsin hyvin läpi... Nautin suuresti hänen tulkinnoistaan, vaikka en muuten ole mitenkään kova klassisen tulkinnan ystävä...

Ei ole kyllä meikälle sattunut vielä yhtään hyvää laulajan vaihtoa vastaan...
On jäänyt monta bändiä kuuntelusta sen takia... Sepultura, Skid Row, Anthrax, Iron Maiden jne...

Mutta joo, mielipiteitä on monia, ja ihmiset pitävät eri asioista...
Aamen. Itse kun olen niitä jotka on kuunnellut Nightwishia sieltä alkupäästä vuodesta 1997, niin ehkä se on vaan hiipunut ja jäänyt sellainen into pois 27 vuodessa. Se on usein monissa bändeissä, että uudet levyt tahtoo jäädä vähemmälle kuuntelulle. Esim. CMX jonka tuotanto Kolmikärjestä-Aioniin on mulle äärimmäisen rakasta, mutta uusi tuotanto ei niin toimikaan. Mutta siis en vaan jaksanut innostua Tarjan jälkeen enää.
 

Animal

Jäsen
Tämä! Varsinkin viimeisimmän levytyksen yhteydessä tuli pähkäiltyä sitä, että eihän Emppu joudu edes kunnolla töihin näiden kappaleiden kanssa.

Laulajavertailuun en viitsi lähteä, mutta oma suosikkilevyni on edelleen Dark Passion Play. Ei niinkään Olzonin ansiosta, vaan raskaamman otteen vuoksi. Menikö se nyt jotenkin niin, että Holopainen tehtaili synkempiä ja raskaampia biisejä siksi, koska Tarjalle päädyttiin antamaan kenkää..?

Mun mielestä DPP oli Holopaisen musiikillinen piikki, sen jälkeen alkoi tason lasku. Ei välttämättä oma henk.koht. ykkösalbumini bändiltä, mutta top 5:een menee helposti. Ehkä eniten tuon jälkeen on näkynyt, ettei albumeilla ole yhtenäistä linjaa vaan ne ovat enemmänkin kokoelma sinällään hienoja kappaleita vailla taloudellisia rajoitteita ja kompromisseja. Myös teemat muuttuneet vähemmän henkilökohtaisiksi.

DPP:n bonusraita Escapist on yksi bändin hienoimmista biiseistä, ja kertonee aikapaljon tuon hetken sävellyskynän terävyydestä, että tuon tasoinen biisi on jäänyt bonusraidaksi. Anette oli myös tuolla levyllä todella hyvä, kuin raikkaan tuulen henkäys Tarjan jälkeen muuten synkällä levyllä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Minä en taas ymmärrä tätä kohta 20 vuotta jatkunutta vastakkainasettelua siitä, että kuka on Nightwishin paras laulaja ja milloin bändi on kuollut tai ei-kuollut laulajavaihdoksen takia.

Jokaisella laulajalla on omat ansionsa sekä hyvät ja vähän ne heikommatkin puolensa. Jokaisella laulajalla on ne omat biisinsä, jotka vetävät paremmin kuin vastapelurinsa. Jokaisella on ollut ja on oma persoonansa ja laulutyylinsä. Jokaisella kuuntelijalla on ja pitääkin olla oma mielipiteensä, mutta jotenkin tuntuu että väkisin vedetään ehdottomaksi rajojen vedoksi kuka on se "ainoa oikea".
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Jokaisella laulajalla on ne omat biisinsä, jotka vetävät paremmin kuin vastapelurinsa.
Itse olen tästä silti eri mieltä ja totean että Floor vetää aina paremmin mitä edeltäjänsä. Itse asiassa Tarjan aikaan en ollut vielä edes niin kovin kiinnostunut koko bändistä.

Mutta jauhaminen näistä on kyllä turhaa, se on totta. Jokaisella on oma preferenssinsä eikä siinä sen kummempaa. Bändi vetää niillä ketä pysyy niin kauan kun vetää.

Odotan uutta albumia mielenkiinnolla.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
DPP:n bonusraita Escapist on yksi bändin hienoimmista biiseistä, ja kertonee aikapaljon tuon hetken sävellyskynän terävyydestä, että tuon tasoinen biisi on jäänyt bonusraidaksi. Anette oli myös tuolla levyllä todella hyvä, kuin raikkaan tuulen henkäys Tarjan jälkeen muuten synkällä levyllä.
Kyllä muuten. Todella aliarvostettu biisi. Menee meikäläisen top kymppiin NW -biiseistä.

Ja Tarjan ja Floorin vertaaminen on kuin vertaisi Saku Koivua ja Teemu Selännettä kiekkoilijoina. Helvetin hyviä molemmat, mutta täysin eri rooleissa.
 

Animal

Jäsen
Ja Tarjan ja Floorin vertaaminen on kuin vertaisi Saku Koivua ja Teemu Selännettä kiekkoilijoina. Helvetin hyviä molemmat, mutta täysin eri rooleissa.

Sama voidaan sanoa Anetesta, vaikkei livenä oikein koskaan lähtenyt. Törkeän hyvä suoritus etenkin DPP:lla Tarjan saappaissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös