Varsinkin näin jälkiviisaana on helppo sanoa että kyllähän Anetten ajan jotenkin tiesi olevan sellainen välimallin ratkaisu. Ja siis ei mitään pois laulajalta, kaksi hyvää levyä ja Anetten paskuutta bändiin on kyllä liioiteltu vahvasti, mutta kun yhtälönä oli kohtalaisen iäkäs kotiäiti + maailmalla paljon kiertävä hevibändi niin ei se nyt mikään yllätys ollut että näin kävi. Enkä nyt siis missään nimessä ole mikään ikärasisti, mutta jos maalaisjärjellä ajattelee niin jotenkin hankala nähdä että Olzon olisi ainakaan kovin uskottavasti voinut enää bändin keulilla jatkaa tänäpäivänä. Ikää on kuitenkin pian jo 50 vuotta ja vähän sellainen tätimäinen tyyli oli jo aiemmin. Floor on nyt hieman vanhempi kuin mitä Anette oli bändiin tullessaan ja Floor on kuitenkin ollut jo seitsemän vuotta mukana.
Ja enkä myöskään sano että lapset tai lapsi mikään ongelma olisivat, hyvinhän tuolla maailmalla on esim. Within Temptationin Sharon den Adel onnistunut yhdistämään lapsen saannin (kolme kertaa) ja kiertue-elämän ja eipä tuolla Floorillakaan mitään ongelmia ollut Decades-kiertueen aikana vaikka oli pieni lapsi kotona. Tänä kesänä Floorin perhe taisi olla mukana siellä Kitteellä kun levyä tehtiin yms.
Toki Anetten puolustukseksi on sanottava että olihan tuo lähes tekemättömässä paikassa Tarjan jälkeen. Ihan sama mitä Anette teki niin yleisö ei koskaan oikein kunnolla hyväksynyt tätä vaan tätä verrattiin jatkuvasti Tarjaan, vaikka vertailu ei sinänsä ole reilu kummallekaan koska niin erilaiset laulajat ja persoonat on kyseessä. Toisaalta Anetten tietynlaisen kyvyttömyyden myötä Hietala joutui ottamaan vähän enemmän roolia keulilla (nythän tuo on Floorin myötä vähentänyt taas rooliaan) ja eihän Anette koskaan noussut samalla tavalla bändin kiistattomaksi keulakuvaksi kuin Tarja aiemmin ja Floor myöhemmin.
Summa summarum, hyvää musiikkia tuli Anettenkin aikana mutta jälkeenpäin tuon huomaa olevan tietynlainen kasvutarina kohti sitä nykyistä kukoistusta jonka tuo bändi on saavuttanut Floor keulillaan. Hietala on saatu siirrettyä enemmän takavasemmalle (vaikka erinomainen laulaja onkin) ja bändi on nyt enemmän alkuperäisessä formissaan siinä että naislaulaja on se joka hommaa tahdittaa. Lisäksi uskon että bändissä on nyt sopiva harmonia kun Floor on tavallaan kasvanut bändin sisällä eri tavalla, tuli bändiin ulkopuolisena ilman mitään perhesiteitä muualle ja perhe on perustettu vasta bändissä olon aikana.
Kaiken järjen mukaan Floorin pitäisi nyt olla se Nightwishin viimeinen (nais)laulaja. Toki jos tämä nyt jotenkin vielä onnistutaan penailemaan bändin toimesta niin silloin käännän syyttävän sormen puhtaasti Holopaisen suuntaan. Ensimmäinen epäonnistuminen Tarjan kanssa menee varmasti osittain sen piikkiin että ajatusmaailmaltaan kasvettiin erilleen ja toinen epäonnistuminen Anetten kanssa oli pelkkä välivaihe. Jos nyt kolmannen kerran tapahtuu joku vastaava niin Holopainen on idiootti joka ei tajua sitä mikä on bändilleen parhaaksi. Ja eihän siinä, Holopainen toki itse on se herra Nightwish ja hän toki itse päättää mitä sillä tekee, mutta ilman Flooria tuo bändin voi samantien pistää telakalle varsinaisena yhtyeenä ja parempi alkaa tekemään jonkinlaista erilaista musiikkiprojektia jossa voi olla vaikka eri kokoonpano jokaisella levyllä.
Tässä on paljon mistä on helppo olla samaa mieltä. Aneten aika ei laulusuorituksista välttämättä jäänyt hyvin mieleen, mutta omasta mielestäni Nightwish tekaisi jopa parhaat albuminsa Anette laulajanaan.
Tuosta viimeisestä olen sekä samaa että eri mieltä. Samaa mieltä siitä, että Floor saisi pysyä bändissä sen elinkaaren loppuun asti. Eri mieltä siitä, että bändin pitäisi pistää pillit pussiin jos Floor jostain syystä orkesterin jättäisi. Minulle Nightwish on aina ollut paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaljon muuta kuin pelkästään vokaalit.
Tuomas Holopainen on yksi aikamme suurimmista neroista ja hänen eeppiset sävellykset ovat suurimmalti osin suorastaan taianomaisia. Uskon, että kirjoittaminen on miehelle sekä suurin rakkaus että henkisesti kuluttavin asia. En osaa edes kuvitella mitä tunneskaaloja äijä on käynyt läpi kirjoittaessaan esim. The Poet and the Pendulumin, missä mies kuvaannollisesti tappaa itsensä. Suosittelen katsomaan tuon Wembleyn keikan vedon uudella silmällä, erityisesti lopun, missä Emppu ja Marco vetävät viimeisen osion Tuomaksen vieressä, antaen tukensa ystävälleen erittäin tunteikkaassa vedossa. Tuomas ei edes alunperin halunnut vetää tuota biisiä livenä, johtuen sen erittäin suuresta merkityksestä.
Loppukaneettina sanottakoon, että Nightwish on aina ollut massiivisesti isompi kuin laulajansa. Aina. Ja tulee sitä olemaan loppuun asti. Silti toivon, että Floor sekä Nightwishin historian parhaimpana laulajana että upeana persoonana olisi se, joka saisi olla mukana ohjaamassa tuon laivan viimeiseen satamaan.