Soittajat saavat esim radiosoitosta Gramex-korvauksia, biisin säveltäjä/sanoittaja/sovittaja sen lisäksi Teosto-korvauksia. Holopainen taitaa olla useimmissa biiseissä säveltäjä sekä sanoittaja. Luultavasti muu bändi sitten osallistuu sovitukseen.
Nimenomaan. Olen itse sekä Teoston että Gramexin jäsen, ja solminut diilini pari vuotta sitten, ja näiden kuvioiden eri variaatiot tulivat tutuiksi. Näissä on yleisiä vakiintuneita käytäntöjä, ja levy-yhtiö ohjeisti meitäkin menemään niiden mukaan, vaikka mikään ei olisi estänyt menemästä itse valituilla jakosuhteilla. Meillä jako oli, että Teostolta säveltäjä sai 40%, sovittaja 10% ja tekstittäjä 50%. Sittemmin jakoa muutettiin niin, että säveltäjä ja sanoittaja saivat saman verran, eli 45%. Sovittajan osuus jaettiin tasan bändin jäsenten ja tuottajan kesken.
Ei siis ole lainkaan harvinaista, että joku bändistä saa enemmän. Jos en väärin muista, niin solisti saa automaattisesti isomman korvauksen radiosoitosta kuin taustalla olevat muusikot?
Nimenomaan näin. Omakohtaista kokemusta löytyy, vaikka suolarahoista kohdallani onkin kyse. Gramexilla on yksi vakiintunut jakotapa se, että solisti saa ison osuuden ja taustalla olevat studiomuusikot pieniä osuuksia. Tuo oli yleinen käytäntö silloin kun iskelmälevyillä taustalla soitti studioyhtye, jonka kokoonpano vaihteli päivän mukaan. Varsinaiset bändit jakavat osuutensa yleensä tasan. Tuottaja saa tuottajan osuuden.