Voisin kai itsekin nyt muutaman sanasen sanoa tästä uudesta Nightwishin tuotannosta, kun tuo on muutaman kerran kuunneltu ja sulatettu, alkaa ehkä kokonaisuus hahmottua.
Ensimmäisellä kuuntelukerralla jäi lähinnä mieleen sellainen pikkusievä teos, jossa oli omat hienot hetkensä. Ei oikein kuitenkaan sykähdyttänyt ja se soundtrackmaisuus jotenkin hiersi, kokonaisuus meni toisesta korvakäytävästä sisään ja toisesta ulos. Lisäkuunteluilla tuo pikkusievyys on hiukan sieltä haihtunut ja melodiat ja koko tyylitaju päässyt paremmin esiin.
Onhan Holopainen toki taikonut tähän uusia piirteitä, jazzahtavista jutuista lähtien, mutta myös paljon mennään silti siellä mukavuusalueella lähtien keltteilyistä ja tietyistä mahtipontisisista töräyttelyistä jotka kaikki tuntuu siltä, että ne on Nightwishinkin kohdalla kuultu jo aiemmin, monesta muusta yhteydestä puhumattakaan. En pääse millään irti niistä liian ilmeisistä vaikutteista jotka Holopainen on tähän tyrkännyt. Disney-henki nyt leijuu toki, mikä ei yllätä, mutta myös Danny Elfman haiskahtaa vähän turhankin paljon paikka paikoin. Etenkin Scaratalessa, joka ei oikein kolahda vieläkään, vaikka moni muu siitä tuntuu pitävän. Se vaan on liian Elfman, mikä ei ole välttämättä positiivista koska Elfman on itsessään jo erittäin väsynyt ja itseääntoistava. Toki vokalisoinnit ja tietyt hulluttelut tuota raitaa pelastaa, mutta se on nyt yksi liian selkeä copypaste esimerkki. Koen itse näin.
Kelttiläisyydet on kyllä viehättäviä, kuten lähes aina, mutta nekin on sellaisia melodialurituksia joita on kuultu ennenkin, joten omaperäisyydestä ei voida puhua. No, toimii ne kuitenkin, kun ei noilla mitään copyrightia ole. Kelttiläistyylisten melodioiden kanssa kun on aika vaikea löytää sitä liikkumavaraa.
Orkesteroinnit on vähän kaksiteräinen miekka. Tietysti ne kuulostaa upealta kun ammattilaisorkesteri kuoroineen hoitaa ne ja saa sävellykset syttymään loistoonsa, mutta niiden hienous on lähes yhtä lailla sovittajan kuin säveltäjän ansio. Tuollaiset voi helposti hämätä mieltämään jonkun muusikon täydeksi neroksi, vaikka on saanut runsaasti vetoapua ammattilaisilta.
Eli itse en ihan mielettömästi arvosta loppupeleissä viihteellisen populäärimusiikin muokkaamista sinfoniamuotoon, vaikka sellaisesta kuuntelukokemuksena nautinkin. Se ei kuitenkaan itsessään todista säveltäjästä erityisesti mitään.
Menee nyt haukun kuuloiseksi tarinoinniksi, mutta määrätyllä tavalla odotukset oli aika hemmetin korkeat, koska edellinen levy oli mitä suurin yllätys itselleni. En ole aiemmin ollut erityisen suuri NW-fani (jos nyt olen vieläkään) jopa inhonnut yhtyettä aika ajoin ja Turusen habitus ei oikein koskaan miellyttänyt. Anette oli parannus juttuun ja tosiaan Dark Passion Play oli oman vuotensa suurimpia yllättäjiä.
Ei tämä nyt ihan tajuntaa siis räjäyttänyt, mutta joka kuunteluilla alkanut silti kuulostamaan paremmalta ja onhan Holopainen kumppaneineen luonut tässä ihan toimivan kokonaisuuden. Monien muiden mielipiteistä poiketen nuo instrumentaalibiisit puolustavat paikkaansa, esim. Arabesquesta pidän kovasti, kun olen muutenkin itämaistyyppisen musiikin ystävä (edellisellä lätyllä Sahara iski myös itämaisuudellaan). Sopii hienoksi jatkeeksi Scaretalelle ja sinänsä enemmän kuin kohdillaan tuossa välissä. Myös lopun instrumentaalibiisi kauniisti kierrättää melodioita ja jättää hyvän maun suuhun.
Monen soimaama Storytime myös iskee minuun. Koukuttava melodia ja bändi pääsee tuossa juuri kunnolla esiin, eikä orkesteri vie huomiota. Popimpi NW kolahtaa minuun ja tuo on oikeasti hyvä biisi ja toimii varmasti hyvin irrallaan myös keikalla, mitä osa näistä kappaleista ei kyllä tee, vaikka ihan hyviä ovatkin.
Tuntuisi siis siltä, että Dark Passion Play säilyy edelleen sinä parhaana Nightwish-levynä minulle, mutta tämä tulee perässä ja voi vielä kasvaa. Jos jotain Imaginaerumin eduksi voidaan sanoa, niin se on Anetten laulu. Huomattavasti kypsempää hyvällä tavalla, monipuolisempaa ja taidokkaampaa. Toki tässä auttaa tosiaan se, että on ollut alusta saakka levyssä mukana. Paikoin siis todella upeita suorituksia, joihin en usko että Tarja Turunen venyisi koskaan ja tuo hienoinen ruotsalaissävy äänessä on pelkästään viehkoa. Pahaa sanottavaa ei myöskään Hietalasta, joka myös pääsee käyttämään ääntään monipuolisesti ja Taikatalvi on todella kaunis tulkinta ja sopii vaikkapa näin joulun ajalle soitettavaksi.
Näin. Loppujen lopuksi kuitenkin hieno levy jossa on ehdottomasti enemmän hyvää kuin huonoa, mutta mitään superlatiiveja en osaa vuodattaa vaikka kuinka tahtoisinkin. Lähellekään kärkipäätä tämän vuoden kovatasoisessa levysadossa tämä ei pääse. Ei siis mitään elämää suurempaa ja omasta mielestäni monikin bändi ja säveltäjä luo paljon huimempia kokonaisuuksia sekä konsepteja musiikkinsa ympärille ja Holopainen on siellä porukassa aika pieni tekijä loppujen lopuksi. Tätä mitenkään Tuomasta vähättelemättä, hieno säveltäjä toki ja omaa erittäin hyvän melodiatajun.
Tässä tälläinen minun mietiskelmäni tästä levystä. Varaan oikeudet mielipiteiden muuttumiseen!
P.S. Pientä tiivistämistäkin olisi ehkä voinut suorittaa paikka paikoin. Koen aavistuksen ylipitkäksi. Elokuvan yhteydessä tämä varmasti saa ihan lisää voimaa varteensa ja ehkä elokuvan näkeminen voi avata myös levyä osaltaan, mutta puhtaasti albumina tiiviimpikin paketti olisi voinut toimia?