Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

NHL20 – yleinen keskustelu

  • 289 291
  • 1 529

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Katsoin youtubesta gameplay-videota ja ihan samalta tuo edelleen näyttää kuin about viisi vuotta sitten. Vuosi toisensa jälkeen samat fiilikset, eli eikö nuo oikeasti saa tehtyä mitään järkeviä, itse peliin vaikuttavia, päivityksiä tähän? Ei ihan hirveästi kiinnosta nuo pipolätkät ja ulkojäät, HUT tai muut. Toki aika monia kiinnostaa ja taitaahan tuo edelleen hyvin myydä. Se kilpailija kun olisi, niin voisi tehdä hyvää.

Itseä tosiaan kiinnostaisi sellainen realistisempi jääkiekkopeli, jossa esimerkiksi kiekko ei olisi liimattuna lapaan ja vaikkapa niinkin, että rystypuolelta olisi vaikeampi syöttää kuin kämmeneltä.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Itseä tosiaan kiinnostaisi sellainen realistisempi jääkiekkopeli, jossa esimerkiksi kiekko ei olisi liimattuna lapaan ja vaikkapa niinkin, että rystypuolelta olisi vaikeampi syöttää kuin kämmeneltä.

Minä taas kaipaan arcade-simulaatiota, jossa siis huomioidaan että pelaajalla itsellään ei ole kädessä mailaa ja jaloissa luistimia. PS3:lla oltiin vielä niillä suunnilla. Viime vuosina pelaaminen on ollut niin kökköä että onneksi ymmärsin lopettaa edes myöhässä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsoin youtubesta gameplay-videota ja ihan samalta tuo edelleen näyttää kuin about viisi vuotta sitten. Vuosi toisensa jälkeen samat fiilikset, eli eikö nuo oikeasti saa tehtyä mitään järkeviä, itse peliin vaikuttavia, päivityksiä tähän? Ei ihan hirveästi kiinnosta nuo pipolätkät ja ulkojäät, HUT tai muut. Toki aika monia kiinnostaa ja taitaahan tuo edelleen hyvin myydä. Se kilpailija kun olisi, niin voisi tehdä hyvää.

Itseä tosiaan kiinnostaisi sellainen realistisempi jääkiekkopeli, jossa esimerkiksi kiekko ei olisi liimattuna lapaan ja vaikkapa niinkin, että rystypuolelta olisi vaikeampi syöttää kuin kämmeneltä.
Vaikka muutoksia ei isolla kädellä vuosipäivityksissä yleensä tulekaan, niin se näyttää paljon enemmän samalta kuin tuntuu. NHL19 on ihan oikeasti paras NHL-peli koskaan ja siitä löytyy paljon sellaista mistä joitain vuosia sitten ei osattu edes haaveilla. Tarkoitan tällä ihan yleisiä asioita, kuten nykyiset fysiikat ja realistisuus eri tilanteissa. Mikään simulaattori tuo ei tietenkään ole, mutta pelaaminen tuntuu silti varsin realistiselta, kun sitä vertaa NHL-pelien suhteen ajassa taaksepäin.

Uskallan väittää, että irtonaisella kiekolla toteutettu lätkäpeli olisi lopulta todella vaikea toteuttaa siten, että pelaaminen olisi mukavaa. Ajatuksena hieno, mutta toteutuksen tasolla todella vaikea juttu. Se kiekko liimataan lapaan pitkälti pelattavuuden parantamiseksi. Kyllähän nytkin laukominen rystypuolelta on huomattavan paljon nihkeämpää kuin kämmeneltä ja pelaajan asento vaikuttaa laukaukseen erittäin paljon. Sama koskee syöttöjäkin, mutta toisaalta rystypuolelta syöttäminen ei ole oikeastikaan mikään hirvittävän vaikea juttu, vaan se on useimmissa tilanteissa pitkälti yhtä helppoa kuin kämmeneltäkin. Syöttämiseen kaipaisiin silti lisää realistisuutta, mutta laukomisen suhteen ollaan jo pitkällä ja tämä NHL20 on betan perusteella iso askel eteenpäin sen osalta.

NHL-pelisarjan budjetti ja myyntiluvut ovat ihan murusia, jos verrataan vaikkapa FIFA tai MADDEN -pelisarjoihin. Kun NHL-sarjalta odotetaan kuitenkin vastaavanlaista laatua, niin on selvää, että jossain määrin joudutaan pettymään vuodesta toiseen. Jääkiekko on vain sen verran pieni laji maailmanlaajuisesti, että vaikea on saada riittäviä myyntilukuja aikaiseksi. Tämän takiahan 2k-sarjakin tuli tiensä päähän, kun kahdelle kilpailevalle sarjalle ei vain ole markkinoilla aidosti tilaa. Muutaman vuoden ajan voidaan mennä yhdessä, kunnes paremmin myyvä pelisarja voittaa ja toinen kuolee pois.
 
Viimeksi muokattu:

PatrickKane95

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, St. Louis Blues, LFC
Yks peli tuli pelattua ja siihen jää ainakin betan osalta. Mieleen jäi ainoastaan uudet ärsyttävän kuuloiset selostajat, huonossa paikassa oleva pelikello sekä joka toisesta torjunnasta katsomoon lentävät kiekot. Hienoja uudistuksia kertakaikkiaan.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Katsomoon meni tosiaan monta kiekkoa mullakin. Tykkäsin tosin siitä, että pääsin muutamankin kerran pelastamaan maalin heittäytymällä pelaajalla kiekon eteen maalin edessä tai tökkäämällä siihen mailalla. Ainoa mikä pelikellossa ärsyttää, on se ihme välkkyminen kun jäähy tulossa/menossa jne, ihan semisti ottaa silmään ja häiritsee.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka muutoksia ei isolla kädellä vuosipäivityksissä yleensä tulekaan, niin se näyttää paljon enemmän samalta kuin tuntuu. NHL19 on ihan oikeasti paras NHL-peli koskaan ja siitä löytyy paljon sellaista mistä joitain vuosia sitten ei osattu edes haaveilla. Tarkoitan tällä ihan yleisiä asioita, kuten nykyiset fysiikat ja realistisuus eri tilanteissa. Mikään simulaattori tuo ei tietenkään ole, mutta pelaaminen tuntuu silti varsin realistiselta, kun sitä vertaa NHL-pelien suhteen ajassa taaksepäin.

Uskallan väittää, että irtonaisella kiekolla toteutettu lätkäpeli olisi lopulta todella vaikea toteuttaa siten, että pelaaminen olisi mukavaa. Ajatuksena hieno, mutta toteutuksen tasolla todella vaikea juttu. Se kiekko liimataan lapaan pitkälti pelattavuuden parantamiseksi. Kyllähän nytkin laukominen rystypuolelta on huomattavan paljon nihkeämpää kuin kämmeneltä ja pelaajan asento vaikuttaa laukaukseen erittäin paljon. Sama koskee syöttöjäkin, mutta toisaalta rystypuolelta syöttäminen ei ole oikeastikaan mikään hirvittävän vaikea juttu, vaan se on useimmissa tilanteissa pitkälti yhtä helppoa, kuin kämmeneltäkin. Syöttämiseen kaipaisiin silti lisää realistisuutta, mutta laukomisen suhteen ollaan jo pitkällä ja tämä NHL20 on betan perusteella iso askel eteenpäin sen osalta.

NHL-pelisarjan budjetti ja myyntiluvut ovat ihan murusia, jos verrataan vaikkapa FIFA tai MADDEN -pelisarjoihin. Kun NHL-sarjalta odotetaan kuitenkin vastaavanlaista laatua, niin on selvää, että jossain määrin joudutaan pettymään vuodesta toiseen. Jääkiekko on vain sen verran pieni laji maailmanlaajuisesti, että vaikea on saada riittäviä myyntilukuja aikaiseksi. Tämän takiahan 2k-sarjakin tuli tiensä päähän, kun kahdelle kilpailevalle sarjalle ei vain ole markkinoilla aidosti tilaa. Muutaman vuoden ajan voidaan mennä yhdessä, kunnes paremmin myyvä pelisarja voittaa ja toinen kuolee pois.
Markkinataloudessa määräävään markkina-asemaan päässyt hyödyntää tilanteen voittojen maksimoimiseksi. Siksi EA:n NHL:n kehitykseen käytetyt resurssit ovat minimaaliset. Tuo on edelleen käytännössä sama peli muutamalla kosmeettisella uudistuksella, joiden tiedetään riittävän markkinointiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Markkinataloudessa määräävään markkina-asemaan päässyt hyödyntää tilanteen voittojen maksimoimiseksi. Siksi EA:n NHL:n kehitykseen käytetyt resurssit ovat minimaaliset. Tuo on edelleen käytännössä sama peli muutamalla kosmeettisella uudistuksella, joiden tiedetään riittävän markkinointiin.
Tottakai periaatteessa näinkin, mutta läheskään koko totuus tuo ei ole. Vaikka markkinoille saapuisi varteenotettava kilpailija, niin NHL-pelisarjan budjetti ei koskaan tule olemaan lähelläkään EA:n suosituimpia urheilusarjoja.

Myös Madden-pelisarja on tästä hyvä esimerkki. Sen myyntiluvut ovat todella paljon NHL-pelisarjaa parempia, josta syystä myös budjetti on selvästi kovempaa luokkaa. Maddenilla ei ole oikein koskaan ollut kunnollista kilpailijaa, mutta se on silti saanut keskimäärin paljon NHL-sarjaa parempia vuosipäivityksiä.
 
Suosikkijoukkue
Jesper Piitulainen
niin miten helvetissä tuo syöttö lähtee kovempaa? Onko bugi vai miten saa kovempia syöttöjä, vai pelkällä lättynapilla pakoitetaan hybridipelaajat käyttämään peukalon sijasta etusormea syöttämiseen?
Syöttöjen nopeutta laskettu alemmas syystä x tässä betassa, mutta oikeassa pelissä syötöt tulevat olemaan 5mph kovempia/nopeampia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, kyllä nuo pelit parempaan suuntaan kehittyy, ja eron näkee selvästi, kun pelaa peräkkäin jotain 5 vuoden erolla olevia. Oikeastaan on luonnollista, että vuosittain suuria eroja ei ole, kun tarkoitus kuitenkin säilyttää toimivat asiat ja parantaa pikku hiljaa, välillä menee tietysti metsäänkin ja joudutaan korjaamaan takaisin päin. Mutta totta kai tässä on se bisnespuolikin, että korjataan rahat kotiin vuosittaisilla julkaisuilla. Itse olen ostellut vain muutaman vuoden välein näitä.

Poika latasi tuon betan, enkä vähäisen pelikokemukseni(aiemmistakin versioista) ole niin hyvä arvioimaan tulosta, mutta kun nyt tuli ensimmäisen kerran onlinea harrastettua, niin kyllähän puolustaminen edelleen perustuu järkyttävään pokettamiseen. Tuo on rasittavaa, mutta varmaan vaikuttaa sekin, kun olen aika huono pelaaja, voitan ehkä 1/5 peleistä, niin se turhauttaa kun karkki lyödään jatkuvasti lavasta. Kiekonriisto nyt mukavampi kuin 19:ssa, ei tule niin herkästi kakkosta.

Niin ja te tähtijoukkueilla onlineen tulevat, haistakaa pitkä paska!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Poika latasi tuon betan, enkä vähäisen pelikokemukseni(aiemmistakin versioista) ole niin hyvä arvioimaan tulosta, mutta kun nyt tuli ensimmäisen kerran onlinea harrastettua, niin kyllähän puolustaminen edelleen perustuu järkyttävään pokettamiseen. Tuo on rasittavaa, mutta varmaan vaikuttaa sekin, kun olen aika huono pelaaja, voitan ehkä 1/5 peleistä, niin se turhauttaa kun karkki lyödään jatkuvasti lavasta. Kiekonriisto nyt mukavampi kuin 19:ssa, ei tule niin herkästi kakkosta.
Asiansa osaavaa pelaajaa vastaan ei ole helppoa puolustaa pelkällä pokettamisella. Jos kiekollista pelaajaa liikuttaa oikein, niin pokella ei pääse tekemään oikein mitään - tai ainakin ottaa jatkuvasti riskiä että osuukin jalkoihin ja saa jäähyn.

Olen pääasiassa pelannut EASHL:ää niin 19:ssa, kuin myös tässä uudessa betassa, eikä pokettaminen tunnu millään tavoin ongelmalta. Sillä pystyy puolustamaan, mutta onnistunut pokepuolustus tarkoittaa joko heikkoa vastustajaa tai taidokasta puolustamista. Jäähylle joutuu herkästi, jos sohii menemään miten sattuu.

Nykyisissä änäreissa homma on enemmän pelaajan hallussa, eli kiekkoa pystyy käsittelemään paljon paremmin. Tämä tarkoittaa sitä, että kiekon hallussa pitäminen vaatii myös enemmän opettelua ja taitoa. Kyse on myös siitä, että osaa luopua kiekosta oikeaan aikaan. Kaiken tämän oppii kyllä suhteellisen nopeasti, kun pelaa säännöllisesti ja harjoittelee.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Aika usein kun lukee keskustelua joissa kritisoidaan pelejä oli se sitten FIFA, NHL tai mikä tahansa lähinnä urheilupeli on yhteistä että ne jotka häviävät valittavat pelien ominaisuuksista vaikka osa hyvin pärjäävistäkin kritisoi toki jos on aihetta. NHL20 Betan ja NHL19 molemmille peleille on mielestäni ainakin onlinessa yhteistä pelaamisessa se (kun olen nyt molempia pelannut jonkin verran onlinessa) että lähes kaikki vastustajat osaavat temput millä kiekot laitetaan järkyttävällä prosentilla sisään eli one-timerit maalin kulmalta. Tuo on oman lyhyen kokemukseni mukaan se iso asia miksi näissä pelaamissani peleissä ovat vastustajat minua vastaan tehneet paljon maaleja. Kun noi one-timerit saa estettyä uskon että alan pärjäämään ja vastaavasti kun itse onnistun niitä paremmin tekemään eli pääsemään paikoille ja opin puolustamaan nykyistä vielä paremmin. Joskus puolustaminen on toiminut jolloin lukemat ovat olleet suhteellisen inhimilliset ja kerran olen jatkoajalle päässyt mutta hävisin siellä. Mutta pelejä vaan alle niin hyvä tulee.

Parhaimmillaan osa peleistä on muuten ollut tasaisia mutta sitten on tullut vastustajlle 3-4-maalia suht nopeasti jolloin peli on ratkennut. Joukkueista ero ei ole välttämättä aina ollut kiinni. Toki HUTissa lähes kaikilla on selkeästi paremmat jengit mutta se ei täysin selitä asiaa koska olen saattanut hävitä kahdelle eri vastustajlle joilla on ollut samantasoiset jengit esimerkiksi niin että toiselle 0-15 ja toiselle "vain" 1-6. Normipuolella on saattanut samoilla jengeille esimerkiksi Suomi vs. Suomi tulla toiselta 0-12 pataan ja toiselle hävitä vaan 0-4. Harjoitusta vaan tuo peli vaatii kuten myös FIFA jne. Vertailun vuoksi: itselläni online-pelejä NHL:ä on korkeintaan pari sataa ja niistä suurin osa NHL18:a (sekä taukoa pelaamisessa on ollut pitkäänkin) ja vastustajilla kun olen tilastoja katsonut määrät pelkästään NHL19:ä ovat moninkertaiset. FIFAssa onlinepelieni määrät ovat selkeästi enemmän vertailukelpoisia muihin vaikka osaan vastustajia nähden erot ovat toki merkittävät mutta omalla kohdallani NHL:ä puhutaan aloittelijatasosta ja FIFAssa vähintäänkin perushyvästä pelaajasta. Tavoitteet NHL:ä tuleekin tehdä aluksi niin että pyrkii häviämään vain niukasti tai erävoittoja ottamaan tai tekemään maaleja. Vasta myöhemmin on voittomäärien kasvattamisen aika. Tuo maltillinen ajattelu auttaa kestämään tappioita ja välttämään yhteydenkatkaisuja.

NHL19 ja NHL20 Betassa on mielestäni molemmissa tietyt jutut mitkä pitää oppia ja mitä kaikki vastustajat järjestään viljelevät jolloin verkko soi. Aikanaan FIFAssa minulla oli sama ongelma: hävisin järjestään murskaavasti. Kun opin tietyt asiat ja toteutan niitä edelleen pelistä toiseen voitan nyt FIFAssa säännöllisesti vaikka toki edelleen tappioitakin tulee mutta ero on merkittävä joka ei johdu joukkueista vaan merkittävästi pelaamisen oppimisesta. Sekä Änäreissä että FIFAssa joukkueilla on merkitystä kiistatta (ja niin pitää ollakin) mutta väitän että hyvät pelaajat pärjäävät huonommillakin joukkueilla vaikka vastustajalla olisi parempi joukkue. Erot joukkueiden merkityksessä korostuvat vain jos pelitaidoissa on merkittävä ero niin paremmalla joukkueella huonompi pelaaja voi pärjätä paremmin mutta parempi pelaaja kyllä voittaa pelitaitojen perusteella huonomman.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitetaas omat Beta20 kokemukset muita lukematta ja lähetään positiivisuuden kautta, vaikka muutokset ovat tälle pelisarjalle tyypillisen pieniä ja peli tuntuu ylihintaiselta sen tähden, mutta ensituntumalta muutokset hyviä.

NHL19 pelasin paljon keskialueen trapilla, koska vähänkään taitavammat pelaajat pelasivat kyllä sen karvauksen ulos. Beta20 on niin paljon nopeampi peli, että nyt se paine oikeasti tuntuu. Ehkä tässä on syöty nyt pois se joidenkin pelaajien harrastaman ajanpeluu, eli jos menee oman maalin taakse odottelemaan, niin kaksi ukkoa ajaa päälle ja kiekonmenetyksen riski kasvaa. Pitäisi ehdottomasti olla näin. Jotkut sankarin NHL19:ssäkin menivtä jopa tappioasemassa oman maalin taakse odottamaan ja kun et mennyt prässäämään, niin lähtivät menemään pelistä.

Laukominen on huomattavasti aikaisempaa monipuolisempaa ja tuo kyllä mielenkiintoa. NHL19:ssä pelaaja ei osunut kiekkooon, kuin optimaalisessa asennossa. Nyt se pyrkii laukomaan asennosta kuin asennosta ja ihan uskottavan näköistä pääasiassa.

Pelissä tapahtui oikeasti random asioita ja siis sellaisia, että ne eivät olleet tai ainakaan tuntuneet käsikirjoitetulta. NHL19:ssä sen oikein aisti, kun AI otti ohjat käsiinsä ja tiesi, että kohta tulee maali ja mitään et voinut, vaan kiekko meni takatolpalle odottavalle pelaajalle, vaikka kahden pelaajan läpi tai jokainen 50/50 kiekko meni vastustajalle, kuin narun perässä, koska EA haluaa tuoda momentumia ja tasoituskerrointa peliin. En sitten tiedä, että lyödäänkö tuo tasoitus päälle vasta Betan jälkeen ja tuon vauhdin kanssa siitä tule ihan karmea kokemus. Tällä hetkellä tuo on jopa hauskaa. Esim maalitilanteita syntyi hyvin erilaisia, kun NHL19 oli ne tietyt perusmaalit, joita jauhettiin.

Jossain määrin AI:n puolustamiseen tässä voi jopa luottaa. Aika hyvin katkoi takatolppasyöttöjä pakki, kun taas NHL19 ei voinut luottaa lainkaan, että katkoo vaikka oli ns. merkannut miehensä.

Bugiranne menee, mutta ei ehkä ihan niin helposti kun ennen.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Njooh, ihan hyvän tuntuinen, poislukien se, ettei hybridin syötöt toimi.

Sopuvasti arcadea ja sopivasti
Syöttöjen nopeutta laskettu alemmas syystä x tässä betassa, mutta oikeassa pelissä syötöt tulevat olemaan 5mph kovempia/nopeampia.

Jep, hybrideillä ei tapahdu juuri mitään betassa :D ja mitä kauemmas syöttönappia pitää pohjassa, niin sitä hitaampi syöttö lähti :D

Betan perusteella (olettaen että syöttö kunnossa) 7/10. Hommaan ja pelailen, kunnes vähän päivitellään hitaampaan suuntaa taas ja serverit kyykkää.

Nyt näytti omaksi yhteydeksi nhl20 betassa 7-13ms ping, kun nhl19 oli yleensä n. 3ms. Sama lähtö kuituboksista pleikallee, eli johtuuko tää nyt serveristä? Ikinä ei ole yli 10ms pingiä valokuidulla tullut, vähän huolestuin kyllä.

Parempi peli kuin tähän asti, mutta ihan liian sama peli. Voisi edes nuo aloitukset uudistaa ja tuomari tiputtaisi kiekon randomisti aikavälillä 0-5 sek, eikä aina samojen maneerien jälkeen vähän kattele sivulle eka jne.
Myöskin ajoituksella tulisi olla enemmän merkitystä, nythän tuo menee suht puhtaasti ksp-systeemillä, ja en tiedä onko pelaajien aloitistaidolla kauheasti merkitystä muissa kuin tasureissa
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
. Esim maalitilanteita syntyi hyvin erilaisia, kun NHL19 oli ne tietyt perusmaalit, joita jauhettiin.

.

Lyhyehkön NHL-kokemukseni mukaan olen samaa mieltä tästä että NHL20 Betassa on enemmän variaatioita maalitilanteissa ja maaleissa ja NHL19:a iso osa tulee one-timereista maalin kulmalta ainakin omissa peleissäni tähän saakka.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Noiden onetimereiden lisäksi tulee äkkiä eroa siinä, jos ei osaa siinä maalin edessä nokitusten päästessä jotain veiviä tehdä, ne vedot uppoaa reaalimaailmaan nähden todella huonolla prosentilla. Itse en jostain syystä(harjoituksen puute varmaan, mutta kun muuten pärjään ihan siedettävästi) noita koskaan opi, joku sivulle vienti ainoa mitä ehdin siinä tehdä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
B-pisteen kohdalla sivuttaisliike keskelle, että veskari avaa etukulmaa ja siitä säbärannari sisään. Tuo on toinen onetimerin lisäksi, jolla näissä peleissä on vuosikaudet maaleja tehty. Jos ei osaa tehdä kaikkia hienoja kikkoja, kuten meikäläinen, niin tuo toimii esimerkiksi rankkareissa kohtalaisen kovalla prosentilla.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Uusi selostus on muuten todella iso piristys ainakin minun mielestä.

Viivavedot tuntuu uppoavan tässä entistä harvemmin, tai sitten kuvittelen. Kun en tahtoisi itse hakea aina maaleja niillä poikkisyötöillä tai kaartaen "bugiranteella" vaan pelata lätkää :D

Noh jos sitä huomenna tutustuisi tuohon EASHL.
 

Buster

Jäsen
Aika usein kun lukee keskustelua joissa kritisoidaan pelejä oli se sitten FIFA, NHL tai mikä tahansa lähinnä urheilupeli on yhteistä että ne jotka häviävät valittavat pelien ominaisuuksista vaikka osa hyvin pärjäävistäkin kritisoi toki jos on aihetta. NHL20 Betan ja NHL19 molemmille peleille on mielestäni ainakin onlinessa yhteistä pelaamisessa se (kun olen nyt molempia pelannut jonkin verran onlinessa) että lähes kaikki vastustajat osaavat temput millä kiekot laitetaan järkyttävällä prosentilla sisään eli one-timerit maalin kulmalta. Tuo on oman lyhyen kokemukseni mukaan se iso asia miksi näissä pelaamissani peleissä ovat vastustajat minua vastaan tehneet paljon maaleja. Kun noi one-timerit saa estettyä uskon että alan pärjäämään ja vastaavasti kun itse onnistun niitä paremmin tekemään eli pääsemään paikoille ja opin puolustamaan nykyistä vielä paremmin. Joskus puolustaminen on toiminut jolloin lukemat ovat olleet suhteellisen inhimilliset ja kerran olen jatkoajalle päässyt mutta hävisin siellä. Mutta pelejä vaan alle niin hyvä tulee.
Hyvin usein, kun lukee keskustelua joissa kritisoidaan pelejä ja tuodaan esiin ongelmia, niin pian keskusteluun aina ilmestyy vasta-argumentaatioita, että te kritisoijat olette vain huonoja pelaajia ja siksi täällä katkerina valitatte. Ymmärrän ajattelutavan ja siinä saattaa olla ripaus totuuttakin, mutta...

Esimerkiksi kun NHL-sarjassa on vuosia ollut näitä suunnitteluvirheitä, joissa on esimerkiksi ollut milloin mitäkin kovan prosentin maalintekotapoja bugiranteista, vanhanaikaisista ja etukulmista lähtien, niin aina paikalle tulee ylpeitä gamereita, jotka sitten kehuvat kuinka hyviä he ovat pärjäämään näiden kehnosta pelisuunnittelusta johtuvien ongelmien kanssa. "Helppohan ne on puolustaa pois, kun osaa", ja tämä nähdään taitona pelata peliä, eikä taitona pärjätä ongelman kanssa. Ongelman, jonka ei pitäisi olla läsnä pelissä alkuunkaan.

Erästä kirjoitusta mukaillakseni se on sama, kun ihminen ylpeänä ja hymyillen sanoo:"Joo, tämä mun asunnon ovi jumittaa vähän joskus, mutta kyllä se siitä aukeaa, kun sitä vähän työntää". Ja sitten ollaan ylpeitä, kun on taito pärjätä tämän ongelman tai jopa ominaisuuden kanssa. Sen sijaan, että sen oven korjaisi.

Paljon pelaavat pelaajat on tavallaan tottuneet sopeutumaan ja ottamaan kaiken irti huonostikin suunnitelluista ominaisuuksista, mikä sitten nähdään ylpeästi taitona pelata peliä. Samaan aikaan taas jotkut rakastavat vaikka nyt sitten NHL:n tapauksessa jääkiekkoa ja videopelejä, mutta pelin suunnitteluvirheet vain työntävät heidät pois. Kuuluin vuosia hardcore-pelaajiin ja puolustinkin peliä samalla tavalla, mutta nyt olen hiljalleen liukunut satunnaisuuteen ja en vaan enää jaksa hirveästi sietää mitään ylimääräistä paskaa, jonka ei kuuluisi olla.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuohon kirjoittajan @Buster juttuun lisään sen verran, että meillä tuli Onlinessa kerran vastaan joukkue joka käytti aivan jatkuvasti L2:sta. Siis käänsivät koko ajan selän puolustavaan pelaajaan päin. Noiltahan on sitten erittäin vaikeaa saada kiekko pois, koska taklaukset ei pure ja pokettamalla saa jatkuvasti jäähyjä. Joo voidaan argumentoida, että olivat vaan meitä parempia. No olihan ne, mutta ongelma mulla ja varmasti monella muullakin on siinä, että onhan tämä peli nyt aika pahasti rikki, jos tuollaista voi tehdä. Vai kuka näkee useastikin oikeissa jääkiekko-otteluissa sitä, että pelaajat pelaa kaiken aikaa perse peliin päin? Minä ainakin kaipaisin nimenomaan realistisempaa jääkiekkoilua. Ja ainakin nuo 2K-sarjan NBA:t näyttävät, että kyllä se on mahdollista kun sen osaa.

Toinen turhauttava piirre onlinessa on jatkuva onetimer maalien hakeminen. Ei siinä, tehdäänhän mekin sitä ihan yhtä lailla, mutta taas tullaan siihen että onko jääkiekko oikeasti pelkkää onetimer maalien hakemista?

Tästä voitaisiin vielä jatkaa siihen, että miten ihmeellisellä tavalla nuo poikittaissyötöt menee puolustajan läpi ja aivan täydellisiä laukauksia hyökkääjät vetää noista. Ja sitten taas välillä se pakki ottaa täyden lämärin ilmasta kiinni, kun äsken se kiekko meni hänen lavastaan läpi. Mitä vittua?

Ja sitten nuo koneen ohjaamat kiskoilla luistelevat pelaajat on vielä oma lukunsa. Noi ainakin tappaa itseltäni ihan kokonaan mielenkiinnon pelata yksinpelimuotoja, kun katselee sitä miten nuo levittelee niitä kunniakujia vastajoukkueen pelaajille avopaikkoihin ja yksinläpitilanteisiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvin usein, kun lukee keskustelua joissa kritisoidaan pelejä ja tuodaan esiin ongelmia, niin pian keskusteluun aina ilmestyy vasta-argumentaatioita, että te kritisoijat olette vain huonoja pelaajia ja siksi täällä katkerina valitatte. Ymmärrän ajattelutavan ja siinä saattaa olla ripaus totuuttakin, mutta...

Esimerkiksi kun NHL-sarjassa on vuosia ollut näitä suunnitteluvirheitä, joissa on esimerkiksi ollut milloin mitäkin kovan prosentin maalintekotapoja bugiranteista, vanhanaikaisista ja etukulmista lähtien, niin aina paikalle tulee ylpeitä gamereita, jotka sitten kehuvat kuinka hyviä he ovat pärjäämään näiden kehnosta pelisuunnittelusta johtuvien ongelmien kanssa. "Helppohan ne on puolustaa pois, kun osaa", ja tämä nähdään taitona pelata peliä, eikä taitona pärjätä ongelman kanssa. Ongelman, jonka ei pitäisi olla läsnä pelissä alkuunkaan.

Erästä kirjoitusta mukaillakseni se on sama, kun ihminen ylpeänä ja hymyillen sanoo:"Joo, tämä mun asunnon ovi jumittaa vähän joskus, mutta kyllä se siitä aukeaa, kun sitä vähän työntää". Ja sitten ollaan ylpeitä, kun on taito pärjätä tämän ongelman tai jopa ominaisuuden kanssa. Sen sijaan, että sen oven korjaisi.

Paljon pelaavat pelaajat on tavallaan tottuneet sopeutumaan ja ottamaan kaiken irti huonostikin suunnitelluista ominaisuuksista, mikä sitten nähdään ylpeästi taitona pelata peliä. Samaan aikaan taas jotkut rakastavat vaikka nyt sitten NHL:n tapauksessa jääkiekkoa ja videopelejä, mutta pelin suunnitteluvirheet vain työntävät heidät pois. Kuuluin vuosia hardcore-pelaajiin ja puolustinkin peliä samalla tavalla, mutta nyt olen hiljalleen liukunut satunnaisuuteen ja en vaan enää jaksa hirveästi sietää mitään ylimääräistä paskaa, jonka ei kuuluisi olla.
Vanhemmissa änäreissä on ollut hirvittävän paljon ongelmia sen kanssa, että on ollut tiettyjä "varmoja" tapoja tehdä maaleja ja ns. tavallisella pelaamisella on ollut hyvin vaikea tehdä maaleja. Tämän suhteen on menty valovuosia eteenpäin ja etenkin EASHL tuntuu monilta osin ihan aidolta lätkältä. Maaleja voi tehdä realistisen tuntuisesti lähes millä tahansa tavalla, joka oikeassakin elämässä käy järkeen. Toki täydellisyyttä ei ole tavoitettu, mutta useissa "varmoissa" tavoissa tehdä maaleja on otettava myös huomioon, että sellaisiin paikkoihin ei pitäisi pelaajaa päästää, sillä oikeassakin lätkässä niiltä paikoilta tehdään kovalla prosentilla maaleja. EASHL toimii tässä hyvin, koska ei tarvitse välittää koneen ohjaamien pelaajien töhöilystä ja vastustajan pelaamista pystytään puolustamaan oikeasti todella hyvin.

Todella usein kyse on siitä, että tottuu vastustajan pelitapaan. Joillain on vielä nykyäänkin tapana hakea aina pelkästään bugirannareita, one-timereita maalin eteen tai läpiajoja. Kun tämän noteeraa, niin puolustamisesta tulee helppoa. Mitä monipuolisemmin vastustaja hyökkää, niin sitä vaikeampi sitä vastaan on puolustaa.

Kaikki nämä ongelmat korostuvat tavallisissa 1v1 peleissä, joissa suurin osa pelaajista on tietokoneen ohjaamina jatkuvasti. Tuota on hankala korjata, koska liian pätevä AI tekee pelaamisesta tylsää, vaikeaa ja ennalta-arvattavaa. Juuri tämän vuoksi itse pelaan nykyään lähes pelkästään EASHL:ää, joka tuntuu ylivoimaisesti parhaalta pelimuodolta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toinen turhauttava piirre onlinessa on jatkuva onetimer maalien hakeminen. Ei siinä, tehdäänhän mekin sitä ihan yhtä lailla, mutta taas tullaan siihen että onko jääkiekko oikeasti pelkkää onetimer maalien hakemista?
Tämän suhteen beta on väläytellyt ihan hyviä muutoksia. Paitsi että onetimer-syöttöjen katkominen tuntuu helpommalta, niin onetimeriin laukomisesta on tehty haastavampaa. Vähänkin huonompi asento johtaa helposti huonoon laukaukseen tai laukauksen epäonnistumiseen. Juuri tällä tavalla sitä onetimereiden liiallista hakemista voidaan rajoittaa, mutta aika näyttää onko oikeaa muutosta parempaan tapahtunut.

Ja toisaalta kyllä oikeakin lätkä on aika isolta osin onetimereiden hakemista.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Varsinkin eashl puolella moni perustaa pelinsä onetimerien hakemiseen, mikä toisaalta tietää pelin aikana sen 2-3 laatupaikkaa, mutta hyvin usealla joukkueella laukaukset jää siihen max. 10 per matsi, joka on ainakin omaan pelityyliin todella vähän. Pakkien off-wing pelaaminen on kanssa aika huvittavaa, koska yhtä harvoin ku oikeasti pääsee onetimeriä lyömään, niin yhtä monesti on myös vastustaja läpiajossa tämän takia. Pelinopeus myös kärsii, kun päädystä saman laidan pakille tulevaan syöttöön ei tule onetimeriä vaan kiekko pitää ottaa haltuun, koska lapa ei ole laitaan päin.

Kaverin kanssa pelataan 3 botin kanssa ja laukauksia tulee se 20-30 per peli ja etenkin suorat hyökkäykset päättyy laukaukseen, ja siitä hyvin useasti jatkopeleistä maalipaikkaan. Ollaankin todettu että betan uudistukset sopii erinomaisesti meille.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varsinkin eashl puolella moni perustaa pelinsä onetimerien hakemiseen, mikä toisaalta tietää pelin aikana sen 2-3 laatupaikkaa, mutta hyvin usealla joukkueella laukaukset jää siihen max. 10 per matsi, joka on ainakin omaan pelityyliin todella vähän. Pakkien off-wing pelaaminen on kanssa aika huvittavaa, koska yhtä harvoin ku oikeasti pääsee onetimeriä lyömään, niin yhtä monesti on myös vastustaja läpiajossa tämän takia. Pelinopeus myös kärsii, kun päädystä saman laidan pakille tulevaan syöttöön ei tule onetimeriä vaan kiekko pitää ottaa haltuun, koska lapa ei ole laitaan päin.

Kaverin kanssa pelataan 3 botin kanssa ja laukauksia tulee se 20-30 per peli ja etenkin suorat hyökkäykset päättyy laukaukseen, ja siitä hyvin useasti jatkopeleistä maalipaikkaan. Ollaankin todettu että betan uudistukset sopii erinomaisesti meille.
Joo EASHL-pelit menevät monilla joukkueilla tyhjäksi hyökkäysalueella pyörimiseksi, kun haetaan pelkästään täydellisiä onetimereita. Meidän joukkueen kesken nauretaan usein vastustajien isoille hyökkäysalueajoille, kun meillä on tapana olla hyökkäyspäässä suoraviivaisempia ja sillä tavoin myös saadaan paljon voittoja.

Pakkien onetimerit keskisektorista ovat meillä usein aika tärkeässä roolissa, jolloin kätisyyden täytyy olla kunnossa. Useimmat joukkueet ottavat maalinedustan onetimerit tehokkaasti pois, jolloin nousevalle pakille ilmaantuu hyviä maalipaikkoja. Hyvin harvoin meillä olisi edes halua vetää onetimeria, kun kiekko pudotetaan samassa laidassa pakille viivaan. Läpiajojen estämisessä kätisyydellä on yleensä kohtalaisen vähän merkitystä, kun tärkeintä on että yksi pakki löytyy pelin alta ja miehet pysäytetään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En viitsinyt tuohon edelliseen viestiini laittaa mitään potentiaalista itsekehua varastamaan pointtia, mutta rehellisesti itselläni on myös pelin ulkoinenkin syy haluttomuuteen enää pelailla änäriä, jos vielä lievä offtopic sallitaan. Tai tavallaan se kyllä liittyy juuri tuohon pelaajaidentiteetin muuttumiseen hardcoresta kasuaaliksi. Vähän emmin kaivanko näin henkilökohtaiselta tasolta, mutta menköön saatana.

Änäri on hyvin kilpailullinen peli ja pelasin sitä vähän liiankin tosissani NHL 09:stä saakka. Olin erittäin, erittäin hyvä ja pelasin joukkueessa, joka oli täynnä loistavia pelaajia (joista tuli ystäviä). Joukkue oli versiosta toiseen sarjataulukon kärkikahinoissa ja pitkiä aikoja kärjessäkin alkuaikoina. Henkilökohtaisesti koen olleeni oman pelaamiseni tason osalta huipulla NHL 11 -versiossa. Monet joukkueesta kokivat olleen yksilöinä ja joukkueena huipulla jo ehkä 09:ssä, mutta sanoisin, että meille kaikille kävi enemmän tai vähemmän samoin.

Jossain vaiheessa tuon huippukohdan jälkeen, se pelaaminen muuttui itsellä tuon NHL 11 aikaisen huumaavan huippufiiliksen jahtaamiseksi (jolloin koko muukin elämä oli opiskelijana aika mukavaa ja vapaata). Se oli vähän kuin huumeiden käyttö, joissa tutun sanonnan mukaan käyttäjät jahtaavat aina sitä ensimmäisen kerran huumaavaa huipputunnetta, jota ei kuitenkaan voi enää yhtä vahvana saavuttaa, mikä ajaa lisäämään annosmäärää. Se oli kuin vanhan lapsuuden suosikkielokuvan uudelleen katsominen aikuisiällä toivoen, että se herättäisi samanlaisia tunteita kuin 8-vuotiaana ja jotenkin maagisesti palauttaisi sinut takaisin ajassa.

Ja samalla vuosien vieriessä nuo NHL 11 muistikuvat muuttuivat ajan myötä vieläkin hohdokkaammiksi, muistoissani kikkailin vastustamattomasti koko vastustajan viisikon läpi ja tein seitsemää pistettä per. peli. Kaikkea uusissa versioissa ja omassa pelaamisessa tuli aina verrattua siihen, miten asiat oli tai meni "hyvinä vanhoina aikoina". Joten ei ole mikään ihme, että ilo pelaamisesta karisi täysin omaa varjoaan ja ajan myötä paisuneita mahdottomia "saavutuksiaan" jahdatessa, vaikkei tosiasiassa taso ainakaan aluksi mihinkään edes ollut tippunut.

Samalla elämä meni eteenpäin kunnon aikuisuuteen sekä sen moniin velvollisuuksiin ja alkoi olla yhä vaikeampaa löytää yhtä paljon säännöllistä peliaikaa kuin aiemmin. Joten oli aina vaan vaikeampaa ja vaikeampaa pitää yllä pelituntumaa, pysytellä taitojensa ylärajoilla, kehittyä ja opetella uusien versioiden "niksit". Myös joukkue pieneni ympäriltä, tutut vastustajajoukkueet ja nimimerkit katosivat. Lopulta oli aika itsekin viheltää peli poikki ja todeta, etten enää pysty sijoittamaan tähän aikaa, en pysty töideni vuoksi juuri osallistumaan mihinkään alkuaikoina käyttäjien kesken puuhattuihin turnauksiin, enkä myöskään osaa/halua pelata tätä peliä mitenkään muuten kuin tosissani.

Joten ainakaan omalla kohdalla kyse ei ole pelkästään siitä, että en haluaisi pelata peliä koska se olisi jotenkin huono. Ihan mukava sitä on pelata, mutta se ei ole niin mukava ja niin toimiva, että se ajaisi ratkaisemaan noita muita ongelmia. Melkein pitäisi jättää muiden pelien pelaaminen nykyisellään minimiin, että löytäisi aikaa pelata myös änäriä kohtalaisen säännöllisesti ja siihen peli ei ole minun kirjoissani vain riittävän hyvä. Ja voi olla hyvinkin niin, että sen on mahdotonta ollakaan koskaan siihen riittävän hyvä.

Mutta toki pelin myyntien perusteella tässä pelisarjassa on kuitenkin olemassa ison yleisön silmissä ongelm(i)a, jotka EA:n pitäisi ratkaista. Eikä niitä saisi millään tavalla vähätellä. Peliala on siitä myös yksi harvoja aloja, jossa saatetaan jollekin kuluttajalle kritiikkiä antaessa todeta, että ehkä tämä peli ei vain ollut sinulle. Mutta se on taas eri aihe.

Toki nyt kun viimeisinä vuosina on katsellut ammattilaisskenen puuhailemista, niin se on saanut kutittelemaan ajatuksia pelin pariin paluusta ja panostamisesta. Tai ainakin herättänyt katkeruutta siitä, että olisipa syntynyt ainakin 10 vuotta myöhemmin. Vähän vaikea nykyisen monirytmisen työn kanssa olisi alkaa pelaamaan änäriä edes 3-4 tuntia päivässä, puhumattakaan jostain järkevämmän kuuloisista ajoista, vielä kun elää niin epäsäännöllisessä vuorokausirytmissä muihin nähden. Ja sitten sitä saisi vielä katkerasti huomata, että ei tästä enää mitään tule.
Olisi varmaan ollut ihan hyvä alkuun mainita, että pelasit nimenomaan EASHL:ää, kuten tekstistä voi päätellä.

Kuinka paljon olet EASHL:ää pelannut noiden alkuvuosien jälkeen? Itse olen pelannut alusta alkaen lähes jokaisessa änärissä (muistaakseni 15 ja 18 ovat ainoat väliin jääneet) EASHL:ää enemmän tai vähemmän. Vasta nyt viime vuosina on alkanut tuntumaan silta, että EASHL:ssä voi pelata aidon tuntuista lätkää. Etenkin alkuaikoina kaikki parhaat joukkueet tekivät jatkuvasti maalinsa joillain varmoilla kikoilla ja tietysti yhdessä vaiheessa 90% maaleistä tehtiin säbärannarilla. Tämä koskee niitä aikoja, kun sinä ilmeisesti pelasit eniten. Pelasin tuolloin EASHL:ää kohtalaisen paljon, mutta olihan se varsin tylsää ja vihastuttavaa noiden varmojen kikkojen vuoksi.

Nykyinen änäri on valovuosia noita aikoja edellä. Läpiajot ovat niitä varmimpia tapoja tehdä maaleja, mutta toisaalta niin pitäisikin olla. Myös rannarit hyvästä paikasta uppoavat usein, mutta usein kyse on myös siitä, että niiltä paikoilta oikeastikin tehdään kovalla prosentilla maaleja. Eli kun et vastustajaa päästä helppoihin paikkoihin, niin ei tule niitä helppoja maalejakaan. Mielestäni on terve muutos, että nykyään vastustajan maaleista eniten vituttavat tuuripomput, eivätkä jotkut kerta toisensa jälkeen samalla varmalla kikalla tehdyt maalit, koska niiden osalta yleensä kyse on lopulta oman puolustuksen virheistä.

Nykyisiä änäreitä pelattuani en todellakaan haluaisi enää pelata niitä ensimmäisiä änäreitä, missä EASHL oli mukana. Näen niistä ajoista lähinnä painajaisia.
 

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Pakkien onetimerit keskisektorista ovat meillä usein aika tärkeässä roolissa, jolloin kätisyyden täytyy olla kunnossa. Useimmat joukkueet ottavat maalinedustan onetimerit tehokkaasti pois, jolloin nousevalle pakille ilmaantuu hyviä maalipaikkoja. Hyvin harvoin meillä olisi edes halua vetää onetimeria, kun kiekko pudotetaan samassa laidassa pakille viivaan. Läpiajojen estämisessä kätisyydellä on yleensä kohtalaisen vähän merkitystä, kun tärkeintä on että yksi pakki löytyy pelin alta ja miehet pysäytetään.

Keskelle haetut onetimerit johtaa aika useasti vastustajan katkoihin, varsinkin jos syötellään viivassa pakki-pakkia. Tietysti pelaajien taitotasolla ja maltilla on tässä merkitystä, mutta useasti tuo on niin helppo pelata pois, että itse aina toivoo vastustajan pelaavan kätisyydet "väärinpäin". Samasta laidasta viivasta onetimerit tuottaa ohjaus- ja rebound-mahdollisuuden nopeammassa temmossa ja useammin, koska käytännössä aina laidassa oleva pakki on vapaana ja keskipakki hoitaa varmistuksen. Jos vastustajan laituri pelaa laitapakin pois, niin silloin oma hyökkääjä voi yleensä luistella B-pisteen yläkaaren kautta suoraan maalipaikalle. Tietysti off-wing tyylillä vedot uppoaa suoraan todennäköisemmin, mutta vastustajan laitureiden pitää tällöin olla myös vähän heikompia puolustuspelissä (mitä laiturit kyllä pääsääntöisesti EASHL:ssä ovatkin). Molemmissa tavoissa hyvät puolensa, mutta itse olen päätynyt pitämään ns. oikean lätkän tapaa parempana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös