Mainos

NHL20 – yleinen keskustelu

  • 287 995
  • 1 529
Löytyykö täältä muita henkilöitä, jotka tykkäävät kikkailla kokoonpanojen kanssa? Tarkoitan, että itse tykkään tehdä pelaajien potentiaaleista ja kokonaisuuksista aitoja ja senpä takia tuo kokoonpanojen jakamissysteemi olisi kyllä todella hyvä lisä peliin.

NHL 19 oli ensimmäinen änäri sitten NHL 11 mikä jäi ostamatta. Itse kaipaan vaan niin pirusti NHL 14-15 aikoja HUT:in parissa. Kun alan muistelemaan miten kovan työn takana oli pucksien kerääminen tai saatikka yhden +89 kortin saaminen joukkueeseen niin olihan se koukuttavaa.

Parhaat muistot juurikin NHL 14:sta ovat, kun eräänä vapaa päivänä avasin legendaarisen 8750 pucksin kultapaketin ja sain Joe Thorthonin peruskultakortin. Kuvitelkaa se oli jo kevättä muistaakseni mutta siitä 90 kokonaisuuden pelaajasta sai marketissa 95.000 pucksia, joka oli todella iso määrä siihen aikaan. Muistan miten kiehtovaa ja kivaa oli kerätä kolikkopalkintoja vastaan joukkueiden kokoelmia. Kaikki tuli muistaakseni loppujen lopuksi kerättyä ja joukkuekkin oli elokuussa 2015 todella kova. Oottakaa hetki pyyhin kyyneleitä. Noin. Huhhuh mitä muistoja.
 

Buster

Jäsen
Löytyykö täältä muita henkilöitä, jotka tykkäävät kikkailla kokoonpanojen kanssa? Tarkoitan, että itse tykkään tehdä pelaajien potentiaaleista ja kokonaisuuksista aitoja ja senpä takia tuo kokoonpanojen jakamissysteemi olisi kyllä todella hyvä lisä peliin.
Joo, PS3:lle joku hieno kaveri teki PC:llä käytettävän editorin NHL12-NHL13 aikoihin, jolla sai pelin kokoonpanotiedostoja muokata. Tuli vetäistyä pitkälti jokaisen pelistä löytyvän ja piilotetun pelaajan arvot vastaamaan omaa näkemystä, sekä lisättyä uusia joukkueita ja pelaajia niin paljon kuin oli tilaa. Sai muokattua kaukalon kokoja, kuka pelaa missäkin areenassa, pelaajien kasvoja sai vaihdettua ja kaikkea mahdollista. Joillain pelaajilla taisi jopa olla jotain yksinkertaisia ominaisuuksia, mitkä määritti jotain käyttäytymistä/pelityyliä hyvin yksinkertaisella tavalla. Joskin kukaan ei tainnut olla varma toimiko ne edes, vai oliko ne vain jätetty sinne. Joka tapauksessa paras yksinpelikokemus oli noilla muokkaamillani rostereilla varmaan ikinä pelisarjan historiassa. Puhumattakaan, että sekin oli hauskaa (vaikkakin silti työläähköä) muokata noita.

Tuli sitä PS4:llakin vielä jossain versiossa pelin sisällä muutettua NHL ja AHL-pelaajien arvot vastaamaan paremmin omaa käsitystä, että saisi pelaajien välille merkittävämpiä eroja. Ei se silti AI:n pelaamisessa ja suorittamisessa ainakaan liikaa näkynyt, ja itse peliäkään ei lopulta sitten vain kiinnostanut pelata enää.

Kuinkahan kannattava vaan tuollaisen ominaisuuden väkertäminen olisi? Lisäisikö olennaisesti myyntiä, vai laskisiko kun yksinpelientusiastit voisivat periaatteessa jättää hyvillä mielin seuraavan vuosipäivityksen ostamatta. Pro Evolution Soccerin tapauksessa se on varmaan ihan järkevää, kun lisenssejä ei hirveästi löydy, jolloin se on keino kiertää lisenssit ja myös yksi valttikortti kilpailevaan Fifaan nähden. Joten PES:n tapauksessa se varmasti lisää myyntiä, kun ei tarvitse joillain Manchester Redillä ja Manchester Blue:lla pelata.
 

Schadowan

Jäsen
Jaajaa, taasko sieltä on tulossa uutta NHL:ää. Viimeiset 3-4 vuotta ollaan menty seuraavalla setupilla:
1. Tunteettomasti luetaan läpi seuraavan pelin uudistukset, jotka vuosi toisensa jälkeen menevät enemmän ja enemmän väärään suuntaan.
2. Demoa ei jaksa edes ladata.
3. EA Accessin kautta ladataan itse peli, jota tulee seuraavan 9kk aikana pelattua yhteensä n. 2-6h.
4. Todetaan jälleen kerran samat asiat:

Pelin pohjalla oleva moottori on edelleen ihan täysin sama kuin mitä se oli ensimmäisessä new gen NHL:ssä 5vuotta sitten. Päälle on liimailtu kaikenlaisia uusia toiminnallisuuksia, jotka pilaavat jo ennestään varsin rikkinäisen pelin flowta entisestään. "Ei tämä ole lähelläkään oikeaa jääkiekkoa", tuumin itsekseni. Tämän voisi vielä antaa anteeksi, mikäli peli olisi vioistaan huolimatta viihdyttävää (kuten videopelit joskus ovat). Mutta kun siinäkin mennään metsään, ehkä vielä enemmän kuin mitä realistisuudessa.

Lopputulema on se, että peli on epärealistinen mutta samalla tahmea ja tylsä - hirvittävä kombo.

Kaiken tämän voisin antaa anteeksi, jos pelin huonoutta olisi kompensoitu muilla asioilla - esim. laajempi valikoima pelimuotoja, syvyys (omat modaukset, rosterien jako onlinessa, omat musat), presentaatio (katsokaa nyt 2K-pelejä herrajumala) jne jne.

Mutta näissäkin mennään metsään. Ehkä vielä isommin kuin gameplay-asioissa.

Eikö ole täysin käsittämätöntä, että vuonna 2019 julkaistavassa pelissä (tämä koskee sitten myös FIFA:aa, joka on muuten valovuoden edellä NHL:ää) ei ole yksinkertaista online league/tournament mahdollisuutta? Että voisit esim. kavereiden kanssa duunata online liigan,jota väännettäisiin, vähän niinkuin Jatkoajassa konsanaan 10v sitten? Puhumattakaan GM Connected-pelimuodosta, joka oli parasta, mitä tällä vuosikymmenellä ollaan EA:n peleissä nähty. Toteutus oli vaan vähän niin ja näin, joka sitten laski pelaajien määrää aika radikaalisti (pl. minä joka väänsin 7-8 täyttä kautta pleijareineen päivineen tuota mahtavaa pelimuotoa). Ja en tiedä uskonko EA:ta, kun he väittävät, että GM Connectedia ei jatkettu, koska data näytti sitä sun tätä. Paskanmarjat. GM connected on liian suuri panostus EA:lle, josta ei tule fyffeä mikrotransaktioiden muodossa takaisin.

Mutta ei. Ahneudella ei ole näemmä rajoja, koska kaikki halutaan ohjata väkisin PaytoWin-pelimuotojen suuntaan. Mitään muuta mahdollisuutta ei anneta.

Kuinka helppo päätös on olla ostamatta tätä peliä? Erittäin helppo. Samalla kuitenkin toivon, että joku vuosi homma käännetään päälaelleen, vähän niinkuin silloin 2007, kun tuli skill stick jne. Yhtä radikaalia muutosta tuskin tulee, mutta jos nyt lähdettäisiin siitä, että pelimoottori uusiksi ja frostbite kehiin. Tämä tietysti vaatisi, että siellä EA:n päämajalla olisi jo vuoden verran ollut parikolme dev-tiimiä vääntämässä NHL2021 peliä tässä sivussa. Myyntilukujen perusteella tämä ei ole kovin realistista. Paukut ei yksinkertaisesti riitä. Mutta se ei haittaa, koska EA on monopoliasemassa NHL:n suhteen.

Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää se, että 2K iskee kiinni NHL:ään ja sitä kautta EA joutuu pakon edessä skarppaamaan. Aika hiljasta. Palataan vuoden päästä taas asiaan!

EDIT: Haluaisin vielä painottaa sitä asiaa, että 6-7v sitten oltiin tilanteessa (aika kultaa muistot, mutta silti), jossa muutamalla muutoksella itse gameplay oltaisiin saatu aika priimakuntoon. Isoimmat ongelmat olivat nimittäin yksittäisiä, tai vaikka niitä olikin useampia, ne olivat silti sellaisia, jotka pystyi kohdentamaan ja lista ei ollut mikään loputon. Nyt peli on niin päin helvettiä ihan kokonaisuudessaan, että en jaksa edes lähteä listaamaan asioita, mitä pitäisi korjata. Tämän takia en myöskään usko, että nyky-enginellä saadaan enää koskaan hyvää peliä aikaiseksi. Tämä taas johtaa siihen, ettei jaksa panostaa rahaa ja aikaa pelin ostamiseen ja hieromiseen, koska lopputulema ei tule koskaan olemaan edes tyydyttävällä tasolla. Joskus slidereita jaksoi hieroa ihan loputtomiin, mutta pikkuhiljaa se into katosi, koska peli on itsessään niin rikki, ettei sliderit enää auta.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
@Schadowan Fifa on kyllä valovuoden edellä NHL-pelisarjaa, näkeehän tuo nyt jo pelin budjetista ja myyntiluvuistakin. Mutta valitettavasti myös Fifa-sarja polkee aivan liikaa paikallaan ja on käytännössä myös vain PTW-osastoa. Yksi "Fifa Streetin" takaisin tuominen eri nimellä ei tuota faktaa muuta mihinkään, kun pohjapeli ollee jälleen täysin sama mm. offlinen pelimuotojen ja pelin menujen osalta noin käytännössä täysin.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä tuli vihdoin ulos uusi traileri.

Noh ainoa asia mikä vähän innosti oli tuo maalivahtien uudet torjunta-amimaatiot, mutta muutenpa tuo pääpiirteittäin näyttää aika samalle. Kumminkin jotain on yritetty tehdä pelin eteen :D...
 

Kafrom

Jäsen
Traileri vaikutti aika lupaavalta, NHL 19:n suurin ongelma ovat nuo todella surkeat animaatiot kiekon saadessa ja trailerin perusteella asia näyttäisi olevan korjattu, ei pitäisi enää tulla tilanteita joissa pelaaja alkaa sutimaan kymmenen kertaa ohi kiekosta täysin epäluonnollisessa asennossa.
 

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Traileri näyttää kyllä hyvältä ja jos tuossa on suurimmat muutokset edelliseen niin ei se omena kauas ole puusta pudonnut.
Kaveri oli jostain lukenut,että ea oli kokeillu samaa pelimoottoria nhl:ään kuin fifaan,mutta ei se soveltunut ollenkaan. Katseet ilmeisesti pelimoottorin parantamiseen on luotu ps5:seen tuleville peleille. Tiedä sitten onko ihan huuhaata vai onko tää lukenut sitten jossain.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Toivottavasti veskat eivät olisi niin vahvalla näkymättömällä suojamuurilla varustettuja, kuin aiemmissa versioissa. En kannata jatkuvaa veskojen kolaamista, en todellakaan, mutta että esim kamppailutilanteessa puolustajan kanssa maalinedustalla painiessa edessä voisi ajautua päin maalivahtia kaataen tämän ymym. Muuten traileri oli jopa ihan lupaava. PayToWin ja mikromaksut on kyllä tappaneet pelien sisällön noin muuten ihan täysin. Harmi.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omaan silmään traileri näytti kyllä ihan siltä samalta mitä viimeiset 5 vuotta. Yhdet animaatiot ja polvilämärit ei pelistä tee 60 euron arvoista.
 

Kafrom

Jäsen
Laukaisuanimaatioiden ja veskan torjuntojen hienosäätöä, 59,99e kiitos.

Kyllä on porukka vähään tyytyväinen.
Eipä mulla oo NHL 19 osalta paljon mitään valitettavaa, paitsi nuo pickup-animaatiot jotka ovat nähtävästi nyt korjattu uuteen änäriin. Toisaalta 90% mun peleistä on 6vs6 EASHL:ää, joten pelikokemus on aikalailla erilainen kuin muita pelimuotoja enemmän pelaavilla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä mulla oo NHL 19 osalta paljon mitään valitettavaa, paitsi nuo pickup-animaatiot jotka ovat nähtävästi nyt korjattu uuteen änäriin. Toisaalta 90% mun peleistä on 6vs6 EASHL:ää, joten pelikokemus on aikalailla erilainen kuin muita pelimuotoja enemmän pelaavilla.
Tämä. EASHL on kyllä ollut parempi kuin koskaan. Ainoastaan yhteysongelmat (pukukoppivirhe) ovat varjostaneet taivalta, mutta pääosin homma on toiminut hyvin. Toki pieniä ja isompia muutoksia/parannuksia/lisäyksiä kaipaisi EASHL:n puolellekin, mutta peli itsessään toimii hienosti ja pelaaminen on hauskaa kerta toisensa jälkeen.

Hartaana toiveena on, että esimerkiksi muutaman vaihtopelaajan käyttö tehtäisiin jollain tapaa mahdolliseksi. En tarkoita että kentällisiä tarvitsisi vaihtaa oikean lätkän tapaan, vaan tarkoitan että pelaaja voisi halutessaan tai kapteenin käskystä mennä huilaamaan ja toinen pelaaja tulisi siihen sitten vaihdosta tilalle. Samalla mahdollistettaisiin peleihin liittyminen kesken ottelun, joka auttaisi myös yhteyskatkoksen vuoksi tippuvia pelaajia. Tietysti tämä systeemi mahdollistaisi myös tauon pitämisen, jos kesken kaiken tapahtuu jotain mikä vaatii pelaajan huomion muualle.

Lisäksi EASHL kaipaisi hyvin suunniteltuja turnauksia ja muita päämääriä. Nykyisellään jos ei halua tai pysty osallistumaan yleensä varsin kovatasoisiin privaattiliigoihin, niin jäljelle jää vain tavalliset perusmatsit, joissa ei ole mitään sen kummempaa päämäärää. Alussa toki noustaan divareita ylöspäin, mutta aika nopeasti päästään ykkösdivariin, jossa käytännössä sitten pysytään jatkuvasti siitä lähtien.

Pienenä muutoksena toivoisin hakuasetusten parantamista EASHL:n osalta. Oleellinen parannus olisi mahdollisuus valita vastustajan pelaajamääräksi "vähintään vastaava", eli jos omassa joukkueessa on vaikkapa kolme pelaajaa, niin vastaan voi tulla kolme tai enemmän. Tietyisti parempi olisi, jos vastaan asettuvan joukkueen pelaajamäärää voisi hakuasetuksissa muokata vieläkin vapaammin.

Mutta tärkein pointti on edelleen se, että EASHL toimii ja on hauska pelimuoto. Syksystä asti on tahkottu ja edelleen maistuu. Kun pelitunteja on kertynyt varmaan lähemmäs tuhat, niin ei se pahalta tunnu maksaa syksyisin uudesta pelistä, vaikka parannuksia olisikin kohtalaisen vähän. Rahoille kun saa kuitenkin hyvin vastinetta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kaiken tämän voisin antaa anteeksi, jos pelin huonoutta olisi kompensoitu muilla asioilla - esim. laajempi valikoima pelimuotoja, syvyys (omat modaukset, rosterien jako onlinessa, omat musat), presentaatio (katsokaa nyt 2K-pelejä herrajumala) jne jne.
Mulla on käynyt pari kertaa 2K:n NBA pelien kanssa niin, että olen parikolme sekuntia luullut katsovani oikeaa koripallo-ottelua, kunnes aivot ovat tajunneet että pelihän tämä onkin. Niin hyvältä ja aidolta nuo jo näyttää.
 

Kartsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli muutamat pelit pelattua eashl:ää mokkena, mutta pieniä mietteitä/juttuja:

-Tulostaulu siirretty kuvan alas, joka on mielestäni aivan järkky huono uudistus. Erittäin epämukava yrittää katella sitä kesken pelin.
-Tää uusi broadcast paketti on ihan ok, vaikka en tuosta "glitsi"-tyylistä välitäkkään. Play of the period hauska pieni kohokohtalisä.
-Uusi selostus on kyllä omasta mielestä aivan surkea.
-Animaatioita selvästi paljon lisätty kiekon poimimista varten, mutta bugaa huomattavasti välillä, ja näkyy kun äijien kädet ja mailat menee oman kropan läpi napatessaan kiekkoa.
-Laukaisuanimaatiot mukava lisä, ja näyttää siltä että vedot lähtee paljon sulavammin huonostakin paikasta, mutta osa lämärianimaatioista on jotenkin nihkeitä.
-Kentällä pelaavat valitteli että syöttäminen tuntuu huonolta, pitää vielä itse testailla.
-Mokeilla lisää animaatioita, mutta itse pelaaminen ei tuntunut mitenkään erilaiselta.

Tulee kirjoiteltua lisää, kunhan tulee enemmän pelailtua.

Bonusta EA:lle siitä että lisänneet värisokeille omat "väripaletit".
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Kolme peliä nyt betaa takana ja ensivaikutelma on ihan ok. Syöttäminen on aika hakemista vielä.

Tämän perusteella kyllä tämän pelin voisi ostaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
yhden pelin pelasin EASHL pelimuotoa vai milä sen nimi nyt lieneekään. Pingi oli 125ms joten pelaajan liikkeet vähän tahmeita. Ihan postiivinen kuva jäi. Syöttäminen tosiaan vähän erillaista sanoisinko että manuaalimpaa. Toivottavasti pysyykiin tälläisenä. Saattaa jopa mennä ostoon tänävuonna. Versus peliä en vielä päässyt koittamaan.
 

Knap

Jäsen
Ainut mitä huomasin, oli nuo syöttöjen vastaanotot. Onhan sekin eteenpäin menemistä kohti sitä täydellistä peliä.
Onlinessa tuntui, että moket oli aggressiivisempia ja ylipelasi ehkä enemmän?

Yksi bugimaali tuli myös vastaan, kun kaveri iski hattutempun sillä mua vastaan. Maalintaakse luistelemaan ja takaperinluistelulla samalla tolpalle mistä tulit ja kara sisään. Toivottavasti korjaavat tuon, koska tuon ei pitäisi olla mitenkään mahdollista.
 

Kalezny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taas on niin minimaaliset uudistukset, ettei tekisi mieli taas tuhlailla "kokoonpanopäivityksiin", mutta kun 95% peleistä sijoittuu nykyisin EASHL:ään, niin eipä tuosta vanhemmasta enää taida vastustajia pahemmin löytyä uuden tultua. Parhaimmillaan tuli 18:ssa toista tuntia etsittyä vastustajia, kun koitti loppuvuodesta olla ostamatta tuota 19:aa. :D

Uuden geimin beta ainakin ihan pelattava, syöttöjen vastaanotot itselle sopivampia ja aiempaa manuaalisempia.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ampuminen tuntuu kyllä todella, todella hyvältä tässä pelissä. Ainakin jotain ovat saaneet parannettua. Syötöt voisi lähteä piirun verran lujempaa.
 

Torsti56

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stars, Blue Jackets
Ampuminen tuntuu kyllä todella, todella hyvältä tässä pelissä. Ainakin jotain ovat saaneet parannettua. Syötöt voisi lähteä piirun verran lujempaa.
Ihme että ovat saaneet jotain jopa parannettua. Battlefront 2 tuli valovuoden perässä ensimmäiseen verrattuna ja sama on tapahtumassa myös NHL-sarjalle
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös