NHL20 – yleinen keskustelu

  • 280 201
  • 1 529

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saisi tulla kyllä oikeasti kiekkopeli, joka ei olisi tämmöistä random-hockeytä. EASHL:ää kun ei voi pelata tälleen päivisin, niin pakko tuota vs:ää vääntää. Onneksi olen nyt oppinut olemaan menettämättä hermoja, vaan kylmän viileästi pleikkari kiinni, kun alkaa vituttamaan. Itse tiedän EASHL:stä sen, että aika tasainen pelaaja olen, mutta sitä eivät kyllä vs-pelien historia tue. Ranking käynyt parhaillaan siellä 60:n hujakoilla ja ihan hyvällä %:lla kaatui myös noita top100 ukkoja. Sitten tuli seinä eteen ja tiputtiin sinne 800-900:n maastoon ja sitten takaisin ylös.

Taitaa tuo tasoitus systeemi olla paljon monimutkaisempi, kun luulenkaan:

1. Esim. tänään päivän ensimmäinen peli mulle 9-0. Pelissä onnistui kaikki. AI:n pelaajat tulivat juuri sinne minne pitää ja ahtaista väleistä sai syötöt ajoissa läpi. Olisin paukutellut enempi, mutta jos vs laittaa ohjaimen pöydälle, niin laitan minäkin.

2. Seuraavassa pelissä astetta laadukkaampi vs ja oli täysin minun peli, mutta turpaan 6-3. Vastustajan jokaista maalia edelsi joku ihmeellinen pomppukiekko, joka monien vaiheiden jälkeen päätyi vastustajan lapaan. 3-2 tappiotilanteessa viimeisessä erässä olin vielä täysin varma, että käännän sen pelin, koska tilanteita sateli toiseen päähän. Ongelma oli vain se, että vaikka sain 2 vs 1 tilanteita liukuhihnalta, niin AI:n ohjaama pelaaja ei kertakaikkiaan halunnut luistella maalia kohti, vaan kaarsi kohti kulmaa. Juduin alivoimalle typerästä pokesta ja riistin kiekon vastustajalta siniviivalla... tai siis luulin riistäneeni... läpiajosta teen 95% varmuudella maalin AI:tä vs....mutta kiekko lähti jo mukaani, kunnes se teleporttaantui takaisin vastustajalle ja siitä syöttö takatolpalle 4-2. Hyvää yötä.

3. Seuraavassa pelissä top100 ukko vs. Tiesin, että nyt pitää pelata hyvin, jos haluan voittaa. Siniviivalta vedin onen tolpasta tolppaan ja veskari X-asennossa maalin edessä, mutta ei edes potkinut sisään. Seuraava hyökkäys vs ampui viivasta suoraan veskarin logoon, josta se kimposi minun pakin luistimeen, josta se meni maaliin. Olin, että voisi se toisin päinkin olla. Kaveri on sellainen L2 nylkyttäjä, että poken kanssa pitää olla todella varovainen. Olen kehitellyt puolustustaktiikan, jolla tätä otan pois, eli niputan kahdella pelaajalla nurkkaan sitomalla tai taklaamalla, mutta joskus siinä käy niin, että vaikka teet sen 5X onnistuneesti, niin aina vastustajan AI-pelaaja käy poimimassa irtokiekon pois, joka sitten vääjäämättä johtaa maalipaikkaan jossain vaiheessa ja vs pomii myös kaikki vedon jälkeiset irtokiekot: 2-0. Tässä vaiheessa vastustajan Cogliano tupelsi siniviivan tuntumassa ja täräytin siihen onnistuneen taklauksen, josta oletin saavani läpiajon, mutta kahden metrin takaisin ponnahduksesta huolimatta kiekko jäi Coglianon haltuun. Melkoinen kumiukko täytyy sanoa. Itse painelin kyllä jo omalla ukollani kohti läpiajoa, mutta: 3-0. Pleikkari kiinni. Oli sellanen olo kyllä, että kova pelaajahan tämä on, mutta ei tässä kyllä saumaa edes anneta. Kaverilla oli samanlainen moodi päällä, kun itselläni oli pelissä nro 1.

Mistä tuo momentumin tai tasoituksen syy sitten johtuu? Joskus se on random, joskus rankingistä johtuva, koska huomasin selvästi, että tietyn pistemäärän saavutettua on useimmin hankalaa ja kun tiput alle, niin helpottuu. Joskus se iskee kesken pelin, kun vs saa pari onnistumista ja siksi noita tiettyjä superpelaajia on hankala voittaa, koska jossain vaiheessa he vain saavat sen momentumin päälle ja sitten on takki auki. Tiettyyn pisteeseen pystyt haastamaan, mutta sitten repeää, ellet pääse oikeasti hyvin pelin päälle heti alussa. Lisäksi valitettavasti tuo takaperin nylkytys-pelitapa on se, jota EA:n tekoäly suosii. Menet kulmaan odottamaan, että AI tekee jotain typerästi ja sitä on yhdellä pelaajalla aika vaikea paikata. Samoin ajanpelaaminen on johtoasemassa hyvin toimiva tapa tappaa peli. AI ei ymmärrä sitä.

Yksi minkä olen huomannut, niin jotkut eivät halua voittaa aloituksia lainkaan pelin alussa. Olen ihmetellyt, että miten periaatteessa hyvä pelaaja ei ole viitsinyt opetella yksinkertaista aloituskuviota ja antaa tasoitusta häviämällä jokaisen aloituksen, kunnes viimeisessä erässä yhtäkkiä oppiikin aloittamaan? Aika salaliittoteoriaa kyllä, mutta olen törmännyt tuohon useasti viime aikoina.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Saisi tulla kyllä oikeasti kiekkopeli, joka ei olisi tämmöistä random-hockeytä. EASHL:ää kun ei voi pelata tälleen päivisin, niin pakko tuota vs:ää vääntää. Onneksi olen nyt oppinut olemaan menettämättä hermoja, vaan kylmän viileästi pleikkari kiinni, kun alkaa vituttamaan. Itse tiedän EASHL:stä sen, että aika tasainen pelaaja olen, mutta sitä eivät kyllä vs-pelien historia tue. Ranking käynyt parhaillaan siellä 60:n hujakoilla ja ihan hyvällä %:lla kaatui myös noita top100 ukkoja. Sitten tuli seinä eteen ja tiputtiin sinne 800-900:n maastoon ja sitten takaisin ylös.

Taitaa tuo tasoitus systeemi olla paljon monimutkaisempi, kun luulenkaan:

1. Esim. tänään päivän ensimmäinen peli mulle 9-0. Pelissä onnistui kaikki. AI:n pelaajat tulivat juuri sinne minne pitää ja ahtaista väleistä sai syötöt ajoissa läpi. Olisin paukutellut enempi, mutta jos vs laittaa ohjaimen pöydälle, niin laitan minäkin.

2. Seuraavassa pelissä astetta laadukkaampi vs ja oli täysin minun peli, mutta turpaan 6-3. Vastustajan jokaista maalia edelsi joku ihmeellinen pomppukiekko, joka monien vaiheiden jälkeen päätyi vastustajan lapaan. 3-2 tappiotilanteessa viimeisessä erässä olin vielä täysin varma, että käännän sen pelin, koska tilanteita sateli toiseen päähän. Ongelma oli vain se, että vaikka sain 2 vs 1 tilanteita liukuhihnalta, niin AI:n ohjaama pelaaja ei kertakaikkiaan halunnut luistella maalia kohti, vaan kaarsi kohti kulmaa. Juduin alivoimalle typerästä pokesta ja riistin kiekon vastustajalta siniviivalla... tai siis luulin riistäneeni... läpiajosta teen 95% varmuudella maalin AI:tä vs....mutta kiekko lähti jo mukaani, kunnes se teleporttaantui takaisin vastustajalle ja siitä syöttö takatolpalle 4-2. Hyvää yötä.

3. Seuraavassa pelissä top100 ukko vs. Tiesin, että nyt pitää pelata hyvin, jos haluan voittaa. Siniviivalta vedin onen tolpasta tolppaan ja veskari X-asennossa maalin edessä, mutta ei edes potkinut sisään. Seuraava hyökkäys vs ampui viivasta suoraan veskarin logoon, josta se kimposi minun pakin luistimeen, josta se meni maaliin. Olin, että voisi se toisin päinkin olla. Kaveri on sellainen L2 nylkyttäjä, että poken kanssa pitää olla todella varovainen. Olen kehitellyt puolustustaktiikan, jolla tätä otan pois, eli niputan kahdella pelaajalla nurkkaan sitomalla tai taklaamalla, mutta joskus siinä käy niin, että vaikka teet sen 5X onnistuneesti, niin aina vastustajan AI-pelaaja käy poimimassa irtokiekon pois, joka sitten vääjäämättä johtaa maalipaikkaan jossain vaiheessa ja vs pomii myös kaikki vedon jälkeiset irtokiekot: 2-0. Tässä vaiheessa vastustajan Cogliano tupelsi siniviivan tuntumassa ja täräytin siihen onnistuneen taklauksen, josta oletin saavani läpiajon, mutta kahden metrin takaisin ponnahduksesta huolimatta kiekko jäi Coglianon haltuun. Melkoinen kumiukko täytyy sanoa. Itse painelin kyllä jo omalla ukollani kohti läpiajoa, mutta: 3-0. Pleikkari kiinni. Oli sellanen olo kyllä, että kova pelaajahan tämä on, mutta ei tässä kyllä saumaa edes anneta. Kaverilla oli samanlainen moodi päällä, kun itselläni oli pelissä nro 1.

Mistä tuo momentumin tai tasoituksen syy sitten johtuu? Joskus se on random, joskus rankingistä johtuva, koska huomasin selvästi, että tietyn pistemäärän saavutettua on useimmin hankalaa ja kun tiput alle, niin helpottuu. Joskus se iskee kesken pelin, kun vs saa pari onnistumista ja siksi noita tiettyjä superpelaajia on hankala voittaa, koska jossain vaiheessa he vain saavat sen momentumin päälle ja sitten on takki auki. Tiettyyn pisteeseen pystyt haastamaan, mutta sitten repeää, ellet pääse oikeasti hyvin pelin päälle heti alussa. Lisäksi valitettavasti tuo takaperin nylkytys-pelitapa on se, jota EA:n tekoäly suosii. Menet kulmaan odottamaan, että AI tekee jotain typerästi ja sitä on yhdellä pelaajalla aika vaikea paikata. Samoin ajanpelaaminen on johtoasemassa hyvin toimiva tapa tappaa peli. AI ei ymmärrä sitä.

Yksi minkä olen huomannut, niin jotkut eivät halua voittaa aloituksia lainkaan pelin alussa. Olen ihmetellyt, että miten periaatteessa hyvä pelaaja ei ole viitsinyt opetella yksinkertaista aloituskuviota ja antaa tasoitusta häviämällä jokaisen aloituksen, kunnes viimeisessä erässä yhtäkkiä oppiikin aloittamaan? Aika salaliittoteoriaa kyllä, mutta olen törmännyt tuohon useasti viime aikoina.


Omat empiiriset foliohattu-tutkimukseni päätyivätsiihen, että mitä enemmän saat laukauksia maalia kohti, niin sitä paremmalta alkaa näyttää pelaajien liike yms. Myös alivoimalla pääsi yllättävän helposti maalin tekoon. Käytännössä todella usein vointin ne pelit, jossa painoin vain suoraan maalia kohti joka paikasta. Näin olen mielestäni saanut parhaimmat monmentumit pelissä aikaiseksi. Ja sama homma taklausten kanssa.

Sen sijaan hyökkäyusalueajalla ei ollut mitään vaikutusta. Oma ylisyöttelevä pelityyli ja murskaavat hyökkäysalue ajat, niin ei, tervassa mennään ja oma pakki vetää liinat kiinni sinisellä. jottei olisi edes teoreettsita mahdollisuutta katkaista vastahyökkäysen poikittaissyöttö sinisellä, ja muutenkin AI-pelaajat sählää.

Sitten aloitin laukomaan joka paikasta, heti viivan jälkeen ranteella logoon ja paljon takaluksia, niin johan alkoi ukkoihin tulemaan vauhtia ja yllättäen selkeätkin syötön katkon painuvat läpi takatolpalle jne. pelaajien liikkelle lähdölt ovat ketterämpiä, ja suunnan muutokset tapahtuvat nopeammin.
Anyway, latasin lauantaina pikkuhiprakassa pelin takaisin parin kuuakuden tauon jälkeen, niin yhden online matsin pelasin, ja positin uudestaan pleikkarilta :D

Meno oli vielä jäykempää kuin muistin. Ja tietokonetta vastaan en ole enää uudempia änäreitä jaksanut takoa, vaikka slidereillä asetukset saa itseään miellyttäväksi helposti.

Kuitenkin suurena konsolilätkän joka fanina sieltä snessin nhlpa1993 saakka olleena odottelen, että huhut 2k paluusta olisi totta, ja EA-saisi kilpailijan itselleen. Minulle riittäisi edes se, että online peli olisi jotakuinkin sama, kuin julkaisun aikoihin. Ja sama pätee servereiden kyvykkyyteen
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omat empiiriset foliohattu-tutkimukseni päätyivätsiihen, että mitä enemmän saat laukauksia maalia kohti, niin sitä paremmalta alkaa näyttää pelaajien liike yms. Myös alivoimalla pääsi yllättävän helposti maalin tekoon. Käytännössä todella usein vointin ne pelit, jossa painoin vain suoraan maalia kohti joka paikasta. Näin olen mielestäni saanut parhaimmat monmentumit pelissä aikaiseksi. Ja sama homma taklausten kanssa.

Itselläni on ollut pelejä, jossa maalivahtien torjunnat ovat olleet luokkaa 42-6 ja olen hävinnyt. Eivätkä vedot ole olleet mitään räiskimistä. Harrastan sitä aika harvoin. Joskus mikäli vs oikeasti puolustaa tiiviisti, niin alan laittamaan onea viivasta ja ohjuriyrityksiä, mutta senkin vain siksi, että saisin vastustajan juoksemaan. Hyvin hyvin harvoin oma maalivahtini voittaa pelin minulle.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi helvetissä EA pistää välillä alivoimaan 3 hyökkääjää ja yhden pakin. Todella usein myös 4vs4 tilanteissa sentteriä ei kentälle päästetä vaan kaksi laituria pyrkivät aloittelemaan siellä vuoron perään. Miksi edes säätää ketjuja, kun näköjään EA sen kuitenkin päättää arvalla kenet sinne heittää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi helvetissä EA pistää välillä alivoimaan 3 hyökkääjää ja yhden pakin. Todella usein myös 4vs4 tilanteissa sentteriä ei kentälle päästetä vaan kaksi laituria pyrkivät aloittelemaan siellä vuoron perään. Miksi edes säätää ketjuja, kun näköjään EA sen kuitenkin päättää arvalla kenet sinne heittää.
Alivoimalla ei itselläni ainakaan ole tainnut ikinä tulla tuollaista tilannetta vastaan.
Jos alivoimaketjuissa oleva sentteri joutuu jäähylle, niin sitten peli välillä heittää sinne ihan kenet hyökkääjän tahansa tilalle.

Mutta tosiaan tasavajaalla pelatessa peli tietääkseni laittaa kentälle ja aloittamaan parhaan overallin omaavan pelaajan tai jotenkin ton tyylisesti. Ja sitten jos sama kenttä jatkaa pelikatkon jälkeen, niin tyyliin toiseksi parhain overall tms.
Mutta joo. Eihän sillä sentterillä niin käyttöä ole...aloituksissa...
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itselläni on ollut pelejä, jossa maalivahtien torjunnat ovat olleet luokkaa 42-6 ja olen hävinnyt. Eivätkä vedot ole olleet mitään räiskimistä. Harrastan sitä aika harvoin. Joskus mikäli vs oikeasti puolustaa tiiviisti, niin alan laittamaan onea viivasta ja ohjuriyrityksiä, mutta senkin vain siksi, että saisin vastustajan juoksemaan. Hyvin hyvin harvoin oma maalivahtini voittaa pelin minulle.

Juu, ei se voittoa takaa, mutta ehkä paremminkin sen ymmärrän momentumilla, että omat ukot alkaa liikkumaan ja reagoimaan paremmin ja vastustajan pelurit jäätyy entisestään, ja siihen miten tekoäly touhuaa ja katkeaako syötöt vai ei. Sitten on toki vielä maalivahtipeli ja viimeistely, missä välillä ei mene tyhjään maaliin millään, ja toinen tekee joka paikasta, mutta itse koen tuon momentumin nimenomaan nopeuttavan omien pelaajien (myös tekoäly) toimintaa, ja päinvastoin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huvittaa kyllä lukea jatkuvia salaliittoteorioita ja ties mitä, joiden mukaan joku muu kuin omat pelitaidot suhteessa vastustajaan ovat ratkaisemassa otteluita. Totuus kuitenkin on, että valtaosa peleistä ratkeaa siihen, kumpi pelaaja pelaa paremmin. Tähän vaikuttaa ensisijaisesti pelaajien väliset henkilökohtaiset taidot, mutta käytännössä yhtä paljon vaikuttaa myös pelaajan pääkoppa. MItä enemmän ajatus harhailee ja keskittyminen herpaantuu, sitä huonommin pelaa. Kun lähtee kuvittelemaan, että joku muu kuin oman pelaamisen taso ratkaisee otteluita, niin se vaikuttaa omaan tasoon todella paljon. Änärit ovat niin nopeita pelejä, että keskittymisen täytyy olla tapissa, jos haluaa voittaa muitakin, kuin itseään selvästi huonompia vastuksia.

Niin paljon olen itsekin änäreitä pelannut, että on tullut koettua hyvin pitkälti kaikki mahdollinen - myös liittyen omaan suhtautumiseen pelien aikana ja niiden jälkeen. Mitä enemmän turhautuu, sitä huonommin pelaa. Mitä enemmän ajatus harhailee pois siitä olennaisesta, sitä huonommin pelaa. Kun pyrkii pitämään ajatukset ja keskittymisen kasassa, niin pystyy tekemään koviakin nousuja takaa-ajoasemista. Jos lähtee kuvittelemaan, että vastustajalla on nyt momentum ja mikään mitä teen ei riitä, niin todennäköisesti näin myös on, koska oma keskittyminen herpaantuu ja ei pelaa enää omalla tasollaan.

Kyllähän näissä peleissä on momentumiakin mukana, ihan todistetusti. Sen vaikutusta kuitenkin liioitellaan vahvasti. Kun pitää pään kylmänä ja pelaa niin hyvin kuin oikeasti kykenee, niin hyvin pitkälti myös pärjää omien taitojensa mukaisesti.

Laukaisumäärillä tai hyökkäysalueajoilla ei ole mitään merkitystä, jos ei saa aikaiseksi riittävää määrää laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista. Jos saat keskimäärin vastustajaa enemmän laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista, niin tulet voittamaan suurimman osan näistä peleistä. Tuurillakin on aina oma osansa, mutta se kuuluu asiaan. Keskimäärin paremmin pelannut pelaaja kuitenkin voittaa selvästi todennäköisemmin.

Paras neuvo mitä änärin ja muidenkin urheilupelien pelaajille voi antaa, on pitää pää kylmänä ja keskittyä tekemään parhaansa. Kun ajatus harhailee ja turhautuu, niin ei pelaa enää omalla tasollaan ja vaikeuksia on luvassa. Tietysti tämä on helpommin sanottu kuin tehty, tiedän sen erittäin hyvin, mutta mitä enemmän pystyy tästä neuvosta pitämään kiinni, niin sitä paremmin pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Huvitaa kyllä lukea jatkuvia salaliittoteorioita ja ties mitä, joiden mukaan joku muu kuin omat pelitaidot suhteessa vastustajaan ovat ratkaisemassa otteluita. Totuus kuitenkin on, että valtaosa peleistä ratkeaa siihen, kumpi pelaaja pelaa paremmin. Tähän vaikuttaa ensisijaisesti pelaajien väliset henkilökohtaiset taidot, mutta käytännössä yhtä paljon vaikuttaa myös pelaajan pääkoppa. MItä enemmän ajatus harhailee ja keskittyminen herpaantuu, sitä huonommin pelaa. Kun lähtee kuvittelemaan, että joku muu kuin oman pelaamisen taso ratkaisee otteluita, niin se vaikuttaa omaan tasoon todella paljon. Änärit ovat niin nopeita pelejä, että keskittymisen täytyy olla tapissa, jos haluaa voittaa muitakin, kuin itseään selvästi huonompia vastuksia.

Niin paljon olen itsekin änäreitä pelannut, että on tullut koettua hyvin pitkälti kaikki mahdollinen - myös liittyen omaan suhtautumiseen pelien aikana ja niiden jälkeen. Mitä enemmän turhautuu, sitä huonommin pelaa. Mitä enemmän ajatus harhailee pois siitä olennaisesta, sitä huonommin pelaa. Kun pyrkii pitämään ajatukset ja keskittymisen kasassa, niin pystyy tekemään koviakin nousuja takaa-ajoasemista. Jos lähtee kuvittelemaan, että vastustajalla on nyt momentum ja mikään mitä teen ei riitä, niin todennäköisesti näin myös on, koska oma keskittyminen herpaantuu ja ei pelaa enää omalla tasollaan.

Kyllähän näissä peleissä on momentumiakin mukana, ihan todistetusti. Sen vaikutusta kuitenkin liioitellaan vahvasti. Kun pitää pään kylmänä ja pelaa niin hyvin kuin oikeasti kykenee, niin hyvin pitkälti myös pärjää omien taitojensa mukaisesti.

Laukaisumäärillä tai hyökkäysalueajoilla ei ole mitään merkitystä, jos ei saa aikaiseksi riittävää määrää laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista. Jos saat keskimäärin vastustajaa enemmän laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista, niin tulet voittamaan suurimman osan näistä peleistä. Tuurillakin on aina oma osansa, mutta se kuuluu asiaan. Keskimäärin paremmin pelannut pelaaja kuitenkin voittaa selvästi todennäköisemmin.

Paras neuvo mitä änärin ja muidenkin urheilupelien pelaajille voi antaa, on pitää pää kylmänä ja keskittyä tekemään parhaansa. Kun ajatus harhailee ja turhautuu, niin ei pelaa enää omalla tasollaan ja vaikeuksia on luvassa. Tietysti tämä on helpommin sanottu kuin tehty, tiedän sen erittäin hyvin, mutta mitä enemmän pystyy tästä neuvosta pitämään kiinni, niin sitä paremmin pärjää.

Tästä ei voisi olla enempää samaa mieltä. Vaikka momentumia voi olla (ja varmasti onkin) ja muuta niin hyvät pelaajat voittavat loppujen lopuksi pitkässä juoksussa huonommat. Itsellänikin olisi helppo hakea syitä tappioihin momentumista yms. mutta en hae. Häviän Änärissä useimmiten koska vastustaja on ollut parempi - ja piste. Ja jos olenkin hallinnut ja en ole tehnyt maaleja niin en ole vaan osannut ja/tai kiekot eivät ole pomppineet kuten oikeastikin lätkässä käy. Oli peli Änäri, FIFA tai PES tai joku muu niin liian usein peliä syytetään kaikesta. Erilaisille kritiikeille varmasti on osittain paikkansakin mutta kyllä ne hyvät pelaajat erottuvat silti. Ei momentum esimerkiksi aina voi suosia tiettyjä pelaajia tai vastaavasti sortaa tiettyjä. Kyllä se pitkässä juoksussa menee kaikille tasan eli kaikki siitä kärsivät ja hyötyvät.

Ja täysin totta mitä @Nelfor kommentoit keskittymisestä. Ja taas kuten oikeassa lätkässä/futiksessa ja muissa lajeissa: huonolla keskittymisellä häviää (90 % keskittyminen on 50 % suoritus).
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Aho, Saravon Pekka
Onko tietoa, että vaikuttaako noi synergiat joukkueen sisällä. Eli onko hyötyä kasata ketjuja sen mukaan että jotkut tietyt synergia ois samassa kentässä. Saiko tästä mitään selvää mitä haen takaa?
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Itse olen sitä mieltä, että suurimmaksi osaksi pelit tottakai voittaa se parempi pelaaja ja se kuuluisa korvienväli täytyy pitää kasassa. Mutta ainakin itselläni tulee välillä erittäin kyseenalaisia pelejä. Näitä tulee about 5-10 sadasta pelistä. Mitään selkeää linjaa en ole huomannut näillä peleillä, mutta kyllähän omat pelaajat tahmenee mystisesti pienen voittoputken jälkeen ja silloin, vaikka tästä tahmeudesta huolimatta olisi se parempi pelaaja, niin maaliin se kiekko ei mene oikeastaan mistään. Onhan se toisaalta realistista, että aina ei voita tämmöisiä pelejä missä maalinteko takkuaa, mutta välillä pistää vituttamaan, että ottiko se vihun veska viidennentoista game saverin ekaan erään. Vastaavasti itselläni saattaa olla ihan naurettava peli menossa, missä olen täysin vastaantulija, mutta huomaankin olevani jatkoajalla 3-3 tilanteessa ja vedot olen hävinnyt 26-7. Pari ripulirannetta mennyt itselläni sisään ja vihu ei saa edes one-timeriä maalia kohti kahdella nollaa vastaan. Pelitaidoista kiinni vai ea:n momenttumia? You never know.

Hyökkäysalueaika on semmoinen mitä itse tykkään tuijottaa, vaikka se on oikeasti koko pelin suurin "kusetus". Se ei kerro juurikaan yksinään yhtään mistään. Se voi olla vaikka 12min vs 2min, mutta saattaa olla hyvin mahdollista, että toisen pelitapa on niin kontrolloiva (lue: nurkassa pörrääjä), ettei yksinkertaisesti saa riistettyä kiekkoa helposti. Monesti on ollut pelejä, joissa on törkeät erot hyökkäysalueajassa, mutta vedot on tasan.

Nämä momentumit ja ice tiltit ovat semmoisia asioita, mitä ei pidä liikaa miettiä tai muuten se pelaaminen puuroutuu täysin. Muistan jo ennen onlinea, miten syytin momentumia, jos kaverin kanssa pelaamisessa tai kausimoodissa peli oli tahmeaa. Ja varsinkin sitten kun online ja hut vakiinnutti paikkansa, niin valittelin paljonkin, miten peli on epäreilu. Se valittaminen on jäänyt pienemmälle sitä mukaan kun oma peli on kehittynyt paremmaksi eli onhan siinä totuuden siemen, että jos olet paska, niin siinä on mahdollisuus, että oikeastikin olet paska ja ea:lla ei ole mitään näppejä pelissä.

Pelityylitkin vaikuttaa todella paljon pelikokemukseen ja voi sen kautta jotenkin vaikuttaa, että toinen hallitsee väärillä tavoilla ja voi tulla mielikuva, että ea tietysti mahdollistaa tämän. Tuolla yhdessä facebookin änäri ryhmässä parisen vuotta sitten joku haukkui pelaajan, kuka käytti hyväkseen "kaikki maailman bugit eikä pelannut oikeeta lätkää jne". No, se kuka ei osannut pelata oli änärin maailmanmestari ja tämä haukkuja ei tiennyt sitä.
Voisin veikata, että kyseinen pelaaja todellakin osasi pelata, mutta varmaan se ottaa päähän, kun toinen hallitsee lättysyötöt ja takaperinluistelee hyökkäysalueelle.
 

Glassjaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huvittaa kyllä lukea jatkuvia salaliittoteorioita ja ties mitä, joiden mukaan joku muu kuin omat pelitaidot suhteessa vastustajaan ovat ratkaisemassa otteluita. Totuus kuitenkin on, että valtaosa peleistä ratkeaa siihen, kumpi pelaaja pelaa paremmin. Tähän vaikuttaa ensisijaisesti pelaajien väliset henkilökohtaiset taidot, mutta käytännössä yhtä paljon vaikuttaa myös pelaajan pääkoppa. MItä enemmän ajatus harhailee ja keskittyminen herpaantuu, sitä huonommin pelaa. Kun lähtee kuvittelemaan, että joku muu kuin oman pelaamisen taso ratkaisee otteluita, niin se vaikuttaa omaan tasoon todella paljon. Änärit ovat niin nopeita pelejä, että keskittymisen täytyy olla tapissa, jos haluaa voittaa muitakin, kuin itseään selvästi huonompia vastuksia.

Niin paljon olen itsekin änäreitä pelannut, että on tullut koettua hyvin pitkälti kaikki mahdollinen - myös liittyen omaan suhtautumiseen pelien aikana ja niiden jälkeen. Mitä enemmän turhautuu, sitä huonommin pelaa. Mitä enemmän ajatus harhailee pois siitä olennaisesta, sitä huonommin pelaa. Kun pyrkii pitämään ajatukset ja keskittymisen kasassa, niin pystyy tekemään koviakin nousuja takaa-ajoasemista. Jos lähtee kuvittelemaan, että vastustajalla on nyt momentum ja mikään mitä teen ei riitä, niin todennäköisesti näin myös on, koska oma keskittyminen herpaantuu ja ei pelaa enää omalla tasollaan.

Kyllähän näissä peleissä on momentumiakin mukana, ihan todistetusti. Sen vaikutusta kuitenkin liioitellaan vahvasti. Kun pitää pään kylmänä ja pelaa niin hyvin kuin oikeasti kykenee, niin hyvin pitkälti myös pärjää omien taitojensa mukaisesti.

Laukaisumäärillä tai hyökkäysalueajoilla ei ole mitään merkitystä, jos ei saa aikaiseksi riittävää määrää laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista. Jos saat keskimäärin vastustajaa enemmän laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista, niin tulet voittamaan suurimman osan näistä peleistä. Tuurillakin on aina oma osansa, mutta se kuuluu asiaan. Keskimäärin paremmin pelannut pelaaja kuitenkin voittaa selvästi todennäköisemmin.

Paras neuvo mitä änärin ja muidenkin urheilupelien pelaajille voi antaa, on pitää pää kylmänä ja keskittyä tekemään parhaansa. Kun ajatus harhailee ja turhautuu, niin ei pelaa enää omalla tasollaan ja vaikeuksia on luvassa. Tietysti tämä on helpommin sanottu kuin tehty, tiedän sen erittäin hyvin, mutta mitä enemmän pystyy tästä neuvosta pitämään kiinni, niin sitä paremmin pärjää.

Juu, näinhän se on. Mut kyllä se aika turhauttavaa on, kun on kauheella vaivalla grindannut kohtuullisen kovan joukkueen ja sitten vastustajan perus kultajantterit luistelee takaperin kovempaa kuin mun 98 Kovalchuk etuperin tuoreilla jaloilla :D. Tää pelisarja kaipais kyllä kovasti kilpailevaa lätkäpeliä, niin EA:kin joutuis oikeasti panostamaan tähän edes vähän enemmän.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, näinhän se on. Mut kyllä se aika turhauttavaa on, kun on kauheella vaivalla grindannut kohtuullisen kovan joukkueen ja sitten vastustajan perus kultajantterit luistelee takaperin kovempaa kuin mun 98 Kovalchuk etuperin tuoreilla jaloilla :D. Tää pelisarja kaipais kyllä kovasti kilpailevaa lätkäpeliä, niin EA:kin joutuis oikeasti panostamaan tähän edes vähän enemmän.
HUT on asia erikseen. Sitä ei voi suositella nykyään kenellekään.
 

Kaiparaitis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets
Onko tietoa, että vaikuttaako noi synergiat joukkueen sisällä. Eli onko hyötyä kasata ketjuja sen mukaan että jotkut tietyt synergia ois samassa kentässä. Saiko tästä mitään selvää mitä haen takaa?
Joukkueen on oltava kokonaisuudeltaan vähintään 95 ja kaikki joukkuesynergiat päällä. Muut synergiat siinä sivussa. Itse hommasin 97 Selänteen ja maaliin 92 Dawsin. Jostain syystä kokonaisuuden noustua 95 peli alkoi kulkea. Aiemminkin oli synergyt päällä, mutta kokonaisuus jäi alle. Lisäksi joukkueeseen liittyi 95 Salming palkintopakasta. Kyllä se vain on pitkässä juoksussa, että mitä laadukkaampi porukka sulla on, sitä paremmin se toimii kentällä. Loput on kiinni netistä ja korvien välistä! En nimittäin jaksa uskoa, että top 100 pelaajat pelaa huvikseen 99 porukalla noita matseja
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tasan samaa mieltä siitä, että momemtumin arvoa ylikorostetaan rajusti. Tämähän nyt on taas kärjistystä mutta sen verran monta "itkuviestiä" sitä saa vastustajilta pelien jälkeen jostain helvetin icetiltistä, että ihmiset eivät osaa tosiaankaan katsoa isoa kuvaa tai muuta kuin sitä omaa tekemistään.
Jotenkin aina ne omat maalit ja suoritukset ovat pelkkää taitoa ja ansaittuja ja vastustajan maalit icetiltiä, momemtumia ja omien tekoälypelaajien perseilyjä. Näitähän ei ikinä vastustajan tekoäly tee, vaan aina vaan omat jne. jne. jne.

Itse voitan noin 95% peleistä ja en ole kyllä huomannut mitään järin outoa jotain perus kultajengejä vastaan pelatessa, että olisin jotenkin alakynnessä jo tasoitusten puolesta tms. Veikkaan enemmänkin sitä, että jengi kun huomaa sillä vastustajalla olevan "vain" paska peruskorttijengi niin alitajuisesti se asenne muuttuu vähemmän vakavammaksi ja sitten ihmetelläänkin, kun tulee turpaan ja sehän onkin vain EA:n vika, kun pitäähän minun 99 Gretzkyn kuljetella koko kenttä läpi kymmenen harhautusta tehden. Hei! Se vastustaja voi olla oikeasti aika helvetin hyvä tässä pelissä.
Iso osa tästä pelistä on kuitenkin pelaajasta kiinni. Sillä peruskultajengillä pärjää aika helvetin pitkällekin, jos oikeasti osaa pelata tätä peliä. Ja osaaminen on aika paljon muutakin kuin sitä, että tiedät milloin vetää rannelaukaus yms. vaan myös sitä, että ymmärtää milloin se syöttö todennäköisesti katkotaan ja mihin kannattaa sijoittua.

Nämäkin on niitä asioita jotka vuosien varrella kehittyy. Itse olin muutama vuosi sitten aivan paska, mutta kun opiskelee mikä toimii ja mikä ei niin pärjää aika helvetin pitkälle. Pelaaminen kehittyy pelaamalla. Ja jos joka tappion laittaa EA:n syyksi sun muuta, niin ei varmasti ikinä kehity. Ja joskus kannattaa miettiä, että aika montaa kertaa sen pelin on varmaan myös voittanut "EA:n ansiosta", jos tuota logiikkaa haluaa harrastaa.

Itse olen aika ylpeä siitä, että pärjään näinkin hyvin harrastamatta mitään maila pitkänä hieromista tai kulmissa suhaamista. Oma pelityyli on enemmänkin run and gun ja keskimäärin tulee se 30-50 taklausta per matsi.
Juuri pari peliä sitten kun voitin jonkun hierojahenrin joka tykkäsi pyöriä kulmissa laukomatta ja odotella karvaustani maila pitkänä, niin tämä sitten laittoi itkuviestiä kuinka se on niin helppo taklata EA:n avuilla jne.
Ei, kyllä se oli helppo taklata, kun itse juoksi suoraan kiekollisena meikäläisen miinoihin ja se oli niin helppo nähdä ennakkoon mitä kaveri seuraavaksi aikoo. Laidasta sisään ja keskelle. Bum, hyvää yötä ja taas oli ukko makaamassa. Vähän enemmänkin kun olisi käyttänyt luovuutta, niin olisi pärjännyt paremmin, mutta ei. EA:n avut sun muuta paskaa tässäkin tietty syynä...
 

Glassjaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tasan samaa mieltä siitä, että momemtumin arvoa ylikorostetaan rajusti. Tämähän nyt on taas kärjistystä mutta sen verran monta "itkuviestiä" sitä saa vastustajilta pelien jälkeen jostain helvetin icetiltistä, että ihmiset eivät osaa tosiaankaan katsoa isoa kuvaa tai muuta kuin sitä omaa tekemistään.
Jotenkin aina ne omat maalit ja suoritukset ovat pelkkää taitoa ja ansaittuja ja vastustajan maalit icetiltiä, momemtumia ja omien tekoälypelaajien perseilyjä. Näitähän ei ikinä vastustajan tekoäly tee, vaan aina vaan omat jne. jne. jne.

Itse voitan noin 95% peleistä ja en ole kyllä huomannut mitään järin outoa jotain perus kultajengejä vastaan pelatessa, että olisin jotenkin alakynnessä jo tasoitusten puolesta tms. Veikkaan enemmänkin sitä, että jengi kun huomaa sillä vastustajalla olevan "vain" paska peruskorttijengi niin alitajuisesti se asenne muuttuu vähemmän vakavammaksi ja sitten ihmetelläänkin, kun tulee turpaan ja sehän onkin vain EA:n vika, kun pitäähän minun 99 Gretzkyn kuljetella koko kenttä läpi kymmenen harhautusta tehden. Hei! Se vastustaja voi olla oikeasti aika helvetin hyvä tässä pelissä.
Iso osa tästä pelistä on kuitenkin pelaajasta kiinni. Sillä peruskultajengillä pärjää aika helvetin pitkällekin, jos oikeasti osaa pelata tätä peliä. Ja osaaminen on aika paljon muutakin kuin sitä, että tiedät milloin vetää rannelaukaus yms. vaan myös sitä, että ymmärtää milloin se syöttö todennäköisesti katkotaan ja mihin kannattaa sijoittua.

Nämäkin on niitä asioita jotka vuosien varrella kehittyy. Itse olin muutama vuosi sitten aivan paska, mutta kun opiskelee mikä toimii ja mikä ei niin pärjää aika helvetin pitkälle. Pelaaminen kehittyy pelaamalla. Ja jos joka tappion laittaa EA:n syyksi sun muuta, niin ei varmasti ikinä kehity. Ja joskus kannattaa miettiä, että aika montaa kertaa sen pelin on varmaan myös voittanut "EA:n ansiosta", jos tuota logiikkaa haluaa harrastaa.

Itse olen aika ylpeä siitä, että pärjään näinkin hyvin harrastamatta mitään maila pitkänä hieromista tai kulmissa suhaamista. Oma pelityyli on enemmänkin run and gun ja keskimäärin tulee se 30-50 taklausta per matsi.
Juuri pari peliä sitten kun voitin jonkun hierojahenrin joka tykkäsi pyöriä kulmissa laukomatta ja odotella karvaustani maila pitkänä, niin tämä sitten laittoi itkuviestiä kuinka se on niin helppo taklata EA:n avuilla jne.
Ei, kyllä se oli helppo taklata, kun itse juoksi suoraan kiekollisena meikäläisen miinoihin ja se oli niin helppo nähdä ennakkoon mitä kaveri seuraavaksi aikoo. Laidasta sisään ja keskelle. Bum, hyvää yötä ja taas oli ukko makaamassa. Vähän enemmänkin kun olisi käyttänyt luovuutta, niin olisi pärjännyt paremmin, mutta ei. EA:n avut sun muuta paskaa tässäkin tietty syynä...

Mä en tiedä, johtuuko sitten yhteyksistä vai mistä mutta kyllä mä huomaan selvästi jotain outoa, parhaiten sen näkee pelaajien luistelunopeudesta kun 99 nopeuden ukot ei pääse 84 nopeuden takaperin luistelevasta pakista ohi ja läpiajoissa ne poljetaan vaivatta kiinni vaikka olisi täysin tuoreilla jaloilla. Ja foorumit pitkin nettiä on täynnä tätä samaa ihmettelyä. Aika harvoin tässä häviää momentumin tai icetiltin takia, mutta tuo DDA on kyllä niin kauheeta paskaa, en tiedä mitä EA on ajatellut kun tuon on patentoinut. Ja kyllä, se on yhtälailla mun apuna välillä, mutta yhtä paljon sekin vituttaa.

Kuitenkin, näistä itkeminen vastustajalle on naurettavaa, ihan kuin se olisi vastustajan vika. Ja usein ne pelin jälkeen rutisijat on juurikin näitä kulmissa hierojia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuitenkin, näistä itkeminen vastustajalle on naurettavaa, ihan kuin se olisi vastustajan vika. Ja usein ne pelin jälkeen rutisijat on juurikin näitä kulmissa hierojia.
Samaa mieltä kyllä sen suhteen, että tiettyjä "apuja" välillä sitä itsekin ehkä huomaa sen suhteen, että ainakin välillä tuntuu siltä, että sanotaanko jos olet vaikka 2-0 johdossa, niin se vastustajan seuraava laukaus uppoaa aika isolla prosentilla omaan pönttöön vs. oma 3-0 johtomaali. Yksi hauska juttu minkä välillä on myös huomannut on se, että vaikka taklaat sen 30 taklausta per peli vähintään, niin silti melkeinpä todennäköisemmin tuntuu oma ukko loukkaantuvan niistä vastustajan hurjasta kolmesta taklauksesta koko pelissä. Parhaana esimerkkinä, kun itse isoilla pelaajilla kolailet ukkoa minkä kerkeät, niin vastustaja pistää meikäläisen Myersin saikulle sillä siihen mennessä ainoalla taklaukseen ja hemmetti McDavidilla vielä.

Se mikä itseäni juuri eniten ärsyttää on ihmisten tapa olla huomaamatta omia virheitään. Vastustajat jotka antaa sulle sen 10 läpiajoa per peli vinkuu icetiltiä, samalla kun juoksevat kädet ylhäällä taklauksensa ohi mun ukoista yms.
Toki suurin valittajaryhmä on nämä kulmahierojat sun muut omalla alueellansa maila pitkänä odottavat tyypit, jotka todennäköisesti pelityylinsä avulla pärjäävät helvetin hyvin pelissä, koska se pelityyli on ihan saatanan rasittavaa pelata vastaan. Varmasti ihan toimivaa suurinta osaa vastaan, mutta ihan helvetin tylsää. Osan näistä laitan ihan suoraan blokkiin, etenkin jos olen pari peliä samaa paskaa heitä vastaan pelatessa kokenut. Eikä todellakaan tarvitse olla mikään meikäläisen häviö, vaan ihan suht selvien voittopelien jälkeen.
Yleensä toki näitä vastaan se voittaminen tuo suurta nautintoa, kun niinkin erilaisella pelityylillä saa tulosta aikaan. Meikäläisen fyysinen kiekko vs. hierominen.
 

Kafrom

Jäsen
Toki suurin valittajaryhmä on nämä kulmahierojat sun muut omalla alueellansa maila pitkänä odottavat tyypit, jotka todennäköisesti pelityylinsä avulla pärjäävät helvetin hyvin pelissä, koska se pelityyli on ihan saatanan rasittavaa pelata vastaan. Varmasti ihan toimivaa suurinta osaa vastaan, mutta ihan helvetin tylsää.

Kyllä mä sata kertaa sadasta pelaan sillä tyylillä, millä on todennäköisintä voittaa valtaosa otteluista. Ei tätä peliä 1vs1 pelimuodossa voi pelata muuten kuin voittaminen edellä, niin kamalaa se gameplay on ettei kukaan tuota voi huvikseen tai hauskuuden vuoksi pelata.
 

Kymppitonni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Philadelphia Flyers
Joskus ennen pystyi vielä huttia pelaamaan ns. Läpällä ja kasaamaan gooneista jengin, jolla vielä pärjäsi ellei ottanut tyhmiä jäähyjä, mutta nykyään se on kyllä mahdotonta. Gooneja ei oikeastaan ole ja kultakorteilla ei ole käyttöä enää lokakuun jälkeen. Nykyään jos haluat oikeati pärjätä pelissä, on pelattava niin kuin parhaat pelaajat pelaavat.


Momentum kyllä joskus aina nostaa päätään, mutta harvemmin se niin kovaa iskee, että tappio siitä johtuisi. Enemmän mielestäni huomaa tilanteita, missä mailat tai kiekot menee pelaajien läpi. Taso on noussut muutamassa vuodessa todella paljon tässä pelisarjassa ja se koskee kaikkia pelimuotoja. Esim. NHLGamerin järjestämässä ECL10 turnauksessa on joukkueita mukana todella paljon neljällä eri tasolla, toki terävin kärki on omalla tasollaan, mutta esim. Pro/Lite divisioonien välillä ero on jo huomattavsti pienempi.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kyllä mä sata kertaa sadasta pelaan sillä tyylillä, millä on todennäköisintä voittaa valtaosa otteluista. Ei tätä peliä 1vs1 pelimuodossa voi pelata muuten kuin voittaminen edellä, niin kamalaa se gameplay on ettei kukaan tuota voi huvikseen tai hauskuuden vuoksi pelata.
Eli sä siis maksat pelistä ja maksimoit kärsimystä pelaamalla kuin mulkku pelimuotoa, joka on ihan vitun kamala. Okei.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Eli sä siis maksat pelistä ja maksimoit kärsimystä pelaamalla kuin mulkku pelimuotoa, joka on ihan vitun kamala. Okei.

Minä luulen, että lähinnä tarkoitti että mielellään pelaa pelin ehtojen mukaisesti. Näin kärjistettynä.

Itsekkin olen tähänkin ketjuun kerran aikaisemmin kirjoittanut, etten oikeastaan välillä tiedä osaako jotkut vain pelata tätä peliä pelin ehdoilla?
Välillä jonkun päivityksen jälkeen oma pelityyli saattaakin olla täyttä kuraa ja yhtäkkiä en osaakkaan pelata tätä peliä. Täytyy siis välillä muokata omaa peliään, jos haluaa pelata voittavaa kiekkoa. Työllästä se on, kun ea vaihtaa game playta välillä erittäin omituisesti. Ihan pari vuotta sitten lanseerattiin defence stick ja seuraavassa pelissä poke checkistä saa automaattisesti jäähyn. Ihan hauska jekku, kun eka piti vuoden opetalla puolustamaan pelkästään mailalla ja sitten pitääkin lähes repiä r2 pois, ettei vaan vahingossa käytä mailaa.
 

Kafrom

Jäsen
Minä luulen, että lähinnä tarkoitti että mielellään pelaa pelin ehtojen mukaisesti. Näin kärjistettynä.
Näin juuri. Kärjistetysti pitää olla jatkuvasti tietoinen pelin metasta ja pelata sen mukaisesti jos pelejä haluaa voittaa, mun ajatusmaailma on sen verran kilpailuhenkinen että kyllä sen voiton eteen tehdään hyvän maun rajoissa melkein kaikki mahdollinen.
 

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Tuossa lauantaina pelailtii vähän EASHL:ää. Siinä sit kävi jotain niin hämmentävää,että kaikki oli ihan.että mitä helvattia? Elikkäs oltiin omalla puolustus alueella lähössä hyökkäämää.. vastustajalle on tulossa jäähy. Hetki siitä ruutu menee hetkeks mustaks ja palaa takas tilanteeseen jossa aloitus on keskialueella. Meillä maalivahti pois,koska oli tulossa jäähy. No vastustajahan laittaa kiekon tietty tyhjään reppuun kun siinä sit äimistellään.että mitä just tapahtu. Ottelu kyllä hävittiinkin 5-2,että sinällään ei muuttanu mitään,mutta oli kyllä erikoinen tapaus kaiken kaikkiaa.
 

Nelone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild
Tuossa lauantaina pelailtii vähän EASHL:ää. Siinä sit kävi jotain niin hämmentävää,että kaikki oli ihan.että mitä helvattia? Elikkäs oltiin omalla puolustus alueella lähössä hyökkäämää.. vastustajalle on tulossa jäähy. Hetki siitä ruutu menee hetkeks mustaks ja palaa takas tilanteeseen jossa aloitus on keskialueella. Meillä maalivahti pois,koska oli tulossa jäähy. No vastustajahan laittaa kiekon tietty tyhjään reppuun kun siinä sit äimistellään.että mitä just tapahtu. Ottelu kyllä hävittiinkin 5-2,että sinällään ei muuttanu mitään,mutta oli kyllä erikoinen tapaus kaiken kaikkiaa.

EA Sports, it's in the game
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Huvittaa kyllä lukea jatkuvia salaliittoteorioita ja ties mitä, joiden mukaan joku muu kuin omat pelitaidot suhteessa vastustajaan ovat ratkaisemassa otteluita. Totuus kuitenkin on, että valtaosa peleistä ratkeaa siihen, kumpi pelaaja pelaa paremmin. Tähän vaikuttaa ensisijaisesti pelaajien väliset henkilökohtaiset taidot, mutta käytännössä yhtä paljon vaikuttaa myös pelaajan pääkoppa. MItä enemmän ajatus harhailee ja keskittyminen herpaantuu, sitä huonommin pelaa. Kun lähtee kuvittelemaan, että joku muu kuin oman pelaamisen taso ratkaisee otteluita, niin se vaikuttaa omaan tasoon todella paljon. Änärit ovat niin nopeita pelejä, että keskittymisen täytyy olla tapissa, jos haluaa voittaa muitakin, kuin itseään selvästi huonompia vastuksia.

Niin paljon olen itsekin änäreitä pelannut, että on tullut koettua hyvin pitkälti kaikki mahdollinen - myös liittyen omaan suhtautumiseen pelien aikana ja niiden jälkeen. Mitä enemmän turhautuu, sitä huonommin pelaa. Mitä enemmän ajatus harhailee pois siitä olennaisesta, sitä huonommin pelaa. Kun pyrkii pitämään ajatukset ja keskittymisen kasassa, niin pystyy tekemään koviakin nousuja takaa-ajoasemista. Jos lähtee kuvittelemaan, että vastustajalla on nyt momentum ja mikään mitä teen ei riitä, niin todennäköisesti näin myös on, koska oma keskittyminen herpaantuu ja ei pelaa enää omalla tasollaan.

Kyllähän näissä peleissä on momentumiakin mukana, ihan todistetusti. Sen vaikutusta kuitenkin liioitellaan vahvasti. Kun pitää pään kylmänä ja pelaa niin hyvin kuin oikeasti kykenee, niin hyvin pitkälti myös pärjää omien taitojensa mukaisesti.

Laukaisumäärillä tai hyökkäysalueajoilla ei ole mitään merkitystä, jos ei saa aikaiseksi riittävää määrää laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista. Jos saat keskimäärin vastustajaa enemmän laadukkaita suorituksia laadukkaista maalipaikoista, niin tulet voittamaan suurimman osan näistä peleistä. Tuurillakin on aina oma osansa, mutta se kuuluu asiaan. Keskimäärin paremmin pelannut pelaaja kuitenkin voittaa selvästi todennäköisemmin.

Paras neuvo mitä änärin ja muidenkin urheilupelien pelaajille voi antaa, on pitää pää kylmänä ja keskittyä tekemään parhaansa. Kun ajatus harhailee ja turhautuu, niin ei pelaa enää omalla tasollaan ja vaikeuksia on luvassa. Tietysti tämä on helpommin sanottu kuin tehty, tiedän sen erittäin hyvin, mutta mitä enemmän pystyy tästä neuvosta pitämään kiinni, niin sitä paremmin pärjää.


Juu ihan samaa mieltä olen siitä, että parempi pelaaja voittaa aina, ja enkä tätä ole missään toisin väittänyt. Ja toisaalta itselleni voittaminen on toissijaista. Se mikä vituttaa, on tuo momentum ja pelin jatkuva downgradeaminen julkaisuhetken pelistä. Ja samaa mieltä, että hyökkäysalueajalla ei ole tuon taivaallista merkitystä momentumiin, mutta laukaisu- ja takalusmäärillä koen olevan paljonkin merkitystä tähän (omannfoliohattuteorian mukaan, kuten totesin). Niin tai näin, ne pelit missä lauoin maalia kohti joka paikasta, niin kummasti kaikki oli kohta jo helpompaa, vs ne, joissa pyöritin syöttörumbaa korkealla hyökkäysalueajalla.

Itse pelaan nautinnollisen, vauhdikkaan ja sujuvan pelikokemuksien vuoksi, ja voitolla ei niin väliä. Nuorempana näin ei toki ollut, ja ekan oman änärin ostinkin jo 93 vuonna viikkoraha-säästöillä, ja siitä alkaen alkaen sarjaa fanittanut enemmän ja toisinaan vähemmän. Ja sitä hyvää pelikokemusta onlinen versus ei oikein ole pystynyt useampaan tarjoamaan, vaikka keskimäärin voitin enemmän pelejä, kuin hävisin. Ja junnuna tätä pelasi ihan sujuvasti tekoälyä vastaan, nyt ei jaksa sytyttää.


Halusin vain kertoa omalta kohdaltani, etten syytä peliä häviöistä, tai ketään muutakaan kuin itseäni, sen sijaan momentumista syytän EA:ta täysin, ja se pilaa pelikokemusta.

Sehän tässä vitittaa, kun ostan saman pelin taas ensi syksynä, ja alussa kaikki on ihan ok, kunnes parit lyijyliivi päivitykset, ja taas mennään. Eikun, tämähän tapahtui jo kaikissa ps4 änärissä...

Juu, anteeksi negailu, mutta jotain kyllä kertoo viha/rakkaussuhteesta änäriin, kun pitää tätäkin palstaa lukea ja kirjoitella, vaikka pelin poistin jo yli pari kuukautta sitten ja joku aika sitten yhden matsin ajaksi latasin sen, kunnes poistin uudestaan :D

Ja itse kuitenkin reilusti enemmän voittoja kuin tappiota online-peleissä, ja aloin vain laukomaan joka paikasta sinisen jälkeen, ja sen jälkeen onnistui takatolpalta tyhjiinkin ja sitten puolustamaan tiiviisti. Voittoja tuli, mutta enpä oikein osannut nauttinut niistä.
 
Viimeksi muokattu:

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Pelicans vs Tappara
  • 2.56
  • 3.50
  • 2.60
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös