Pakko avautua tuosta Franchise modesta, joka ei ole (vieläkään) edes lähellä sitä tasoa, mitä vanhan konsolin NHL15 GM Mode oli. GM Moden tarkoitus olisi mielestäni luoda mahdollisimman hyvät ja realistisen puitteet sille, että ihminen saa johtaa omaa joukkuettaan, tehdä muutoksia ja luoda omia tarinoita pelaajiensa ympärille. Nykyisessä versiossa on isoja ongelmia, jotka vievät täysin realistisuuden ja hauskuuden koko pelistä.
Pelaajien kehittyminen
Pelaajien kehitys on käsittämättömän yksitoikkoista. Lähes jokainen juniori on samasta puusta veistetty, tai jos ei ole, niin jokaisella samat attribuutit kehittyvät aika tappiin; nämä ovat laukominen ja luistelu. Jotain harvoja poikkeuksia on, mutta muutaman kauden jälkeen lähes jokainen NHL-pelaaja omaa 90+ laukauksen ja luistelun. Muut attribuutit kehittyvät sitten erilaisemmin, mutta eivät tuo läheskään riittävän isoja eroja pelaajien välille.
Toinen kohta on myös pelaajien roolit, jotka vanhassa konsolissa vielä merkitsivät jotain; TWF yleensä kehittyi tasaisesti jokaisella osa-alueella, muita hyökkääjiä paremmin erityisesti puolustuspäähän, SNP:lla tietenkin kehittyi laukaus, ja PLY:llä syöttäminen ja hyökkäysvaistot jne. Pakeista jos varasit puolustavan puolustajan, tiesit lähes poikkeuksetta, että ei häntä ylivoimalle voi pistää; hyökkäysattribuutit jäivät usein vaatimattomiksi. Päin vastoin ja hyökkäävä pakki kehittyi yleensä ylivoimapelotteeksi, mutta jota ei alivoimalle kannata pistää. Two-way defender taas yleensä oli näiden välimaastosta, ja kaikkein parhaimmat yleispakit yleensä syntyivätkin näistä TWD:stä, eli näillä oli mahdollisuus kaikkien attribuuttien olevan todella korkeat.
Nykyisessä Franchise modessa se on yksi ja sama, mikä on pelaajan pelaajatyyppi. Se ei vastaa kehityskulkua ollenkaan, ja ylipäänsä niinkuin jo aiemmin sanoin, pelaajat kehittyvät liian samanlailla; kaikilla on se pirullinen laukaus ja luistelu. Aiemmin tuollaisen laukauksen sai vain kehitettyä pelaajatyypiltään SNP oleva. Tällöinkin muutkin attribuutit saattoivat hyvin vaihdella; esimerkiksi 90+ laukauksen ja 90+ luistelun omaavia pelaajia oli tuossa vanhassa versiossa ehkä 5-10 NHL:ssä yhtäaikaa, ja nämä olivatkin supertähtiä. Nykyään tosiaan lähes jokaisella on nuo attribuutit. Jos vanhassa versiossa tiesi, että sniperillasi on kova kuti, mutta hän ei ole hyvä luistelija, yleensä tämä suoritti yhtä hyvin ylivoimalla, kuin paremminkin luistelevat, mutta 5-5 -pelissä tietenkin oli usein vähän ongelmia.
Draftaukseen tämä pelaajien kehittyminen toi mielenkiintoa; tulevaisuudessa Ovechkin tulee vääjäämättä lopettamaan pian, tarvitset hänelle korvaajan, alat katsella drafteista mahdollisia potentiaalisia snipereita, joita joukkueesi tulevaisuudessa tarvitsee. Nykyään mitään tällaista ei voi suunnitella, koska pelaajatyyppi ei tarkoita mitään.
Lisäksi nykyiset juniorit ylipäänsä kehittyvät surkeasti; 8 vuotta pelannut modea eteenpäin, ja pistepörssiä johtavat tutut nimet. 20 parhaan pelaajan joukossa keski-ikä oli 33, ja koko pistepörssin voitti 37-vuotias Phil Kessel. Nuorin kaveri tässä TOP-20 listassa oli 28-vuotias Dylan Larkin. Todella realistista.
Realistisuudesta kertoo myös se, kuinka NHL:ään pääsevien junnujen tilastoja vilkaisee; todella usein siellä on AHL:ssa pari kautta vietetty niin, että tehot ovat tulleet alaspäin (vaikka overall kuitenkin ylöspäin). Vanhassa pelissä tämä toimi hienosti - junnut vetivät yleensä ensimmäiset kaudet AHL:ssä vähän nousevilla statseilla, mutta läpilyönti ennen NHL -uraa oli yleensä noin piste per peli kausi alhaalla. Nykyään siellä joku 80 overall portteja kolkutteleva junnu tekee kauteen 11+15 ja sitten ensi vuonna ollaan NHL:ssä.
Myös pelaajien potentiaali on mielestäni hieman erikoinen ja hankala tulkita, mutta tämä ei ole sentään niin suuri ongelma.
Pelaajien attribuuttien vaikutukset itse simulointiin
Miten nämä vaikuttavat? Aiemmin oikeasti tiesit, että hyvä syöttäminen -> syöttöpinnoja, hyvä laukaus -> maaleja, jne. Nykyään tuo on jotenkin hankalasti tulkittavaa, eikä hyvä hyökkäystietoisuuslukema välttämättä tarkoita itse simuloinnissa yhtään mitään. Tai siltä ainakin tuntuu. Playoffeissa huonompi joukkue voittaa paremman todella usein (toki tällaiset yllätykset ovat pelin suola, mutta tässä versiossa se on mennyt aivan yli - tuntuu, että se on ihan sama, kuinka hyvä joukkue (overallit) sinulla on, peli jotenkin vain arpoo toisen voittajaksi).
Franchiseilu
Ihan turhaa omasta mielestäni. Ketä noita hintoja jaksaa hinailla? Miten ne oikeasti vaikuttavat mihinkään? Rasitteena pitää vain korjata kaiken maailman areenojen vessoja kolmesti kauden aikana. Ei toimi, etenkin, kun koko muu paketti (eli nuo perusjutut, kuten edellämainitut ongelmat) on surkea.
Ainoa plussa tässä uudistuksessa siitä, että saa tehdä sen oman joukkueen ja areenan. Sekin on itselleni aika vähäpätöinen juttu, mutta tämä oli sentään tehty hyvin.
Graafisuus
On nuo valikot vaan epäselvät. Vanhassa vara parempi. Mistään ei löydä vanhojen kausien statseja? Simuloinnin ohessa ei näy oman, eikä vastustajan parasta maalintekijää, syöttäjää, yms statseja, mitä aiemmin näki. Muiden joukkueiden ketjuja ei pysty selaamaan läpi esim. ennen kauden alkua, vain, jos itse pelaat vastustajaa vastaan. Olisi kiva katsoa nopea läpileikkaus, miltä voimasuhteet näyttävät. Sopimuksista tämmöisen läpikäyminen on raskasta, eikä anna samaa kuvaa.
Yksittäisen pelin kokonaissimuloinnissa vanhassa oli myös hienosti infoa, mitkä nykyään on jätetty pois. Suurin ongelma: ei näe, onko maali tullu tasakentällisin vai ylivoimalla/alivoimalla. Pelissä, jossa kenttiä vaihdellaan ja sörkitään ja koitetaan manageroida esim. ylivoima toimimaan, tällaisen tiedon puuttuminen on todella rasittavaa. Lisäksi vanhassa versiossa oli kivana lisänä se, että näkyi, oliko maaliin mennyt laukaus esimerkiksi lämäri vai ranne, sekä maalin iskeneen pelaajan kuva, mikä mielestäni oli yllättävänkin mukava asia jonka hohdon tajuaa vasta nyt, kun sitä ei tule, vaan pelkkä nimi. Nämä kaksi jälkimmäistä asiaa ovat enemmänkin kohtia "olisi kiva", mutta tuo erikoistilannemaalien näkeminen olisi lähes pakko olla, jos siis tosiaan pelaa tätä edes vähän taktisemmin.
Draftaus
Mielestäni aika arpapeliä. Missään ei näy kokonaislistaa ja listan muutoksia kauden aikana, niinkuin vanhassa versiossa. Kun pelaajatyypillä ei ole väliä, ei scouttauksellakaan tunnu olevan väliä. Scouttaus ylipäänsä on aivan syvältä, tämä tosin ei ollut kovin hyvää edes vanhassa versiossa. Miksei voi scoutata esimerkiksi tietyn pelaajatyypin pelaajia? Tästä olisi paljon enemmän iloa ja mahdollisuuksia, kun siitä, että scouttaan jotain tiettyä manteretta.
Moraali
Ei vain toimi yhtään näissä peleissä. Enemmän rasite kuin ilo.
Vanhan konsolin GM Mode oli hieno peli, joka pikku viilauksilla (kuten esim. olisi näyttänyt pelaajien koko uran statsit, scouttaus vähän järkevämmäksi, vähän aidommat trade deadline, draftauspäivät) olisi ollut mielestäni aika lailla jopa täydellinen peli. Tuossa nykyisessä Franchise modessa tuo peruspelikin on mielestäni aika pielessä, ja sitten sivuun on tungettu moraalia ja lippujen hinnoittelua. Tämä nyt oli vain oma mielipiteeni, kyllähän joku varmaan pitääkin noista markkinointibudjetin siivujen muuttamisesta, vaikka tällä ei välttämättä olisi mitään vaikutusta yhtään mihinkään.