Viestin lähetti rossoblu
Kuten nimimerkistäni voi päätellä, seuraan yhtä noista sarjoista, ja se suosikkijoukkueeni on siellä sarjan keskivaiheilla, ollut jo monta vuotta. Pitäisikö minun siis lopettaa joukkueeni seuraaminen, koska se ei todennäköisesti voita mestaruutta? Tai pitäisikö sinun lopettaa Ilveksen pelien seuraaminen, koska se ei voita mestaruutta?
Yksittäisen fanin näkökulmasta oman joukkueen kannattamiseen liittyy tietysti paljon muutakin, kuin vain mahdollisuus voittaa mestaruus. Tosin, Ilveksellä on siihen mahdollisuus vielä tänäkin vuonna. Esim. Englannin Valioliigan keskivaiheilla majailevalla Birminghamilla ei ole mestaruuteen mitään mahdollisuutta. Tämä ero tietysti johtuu liigojen, ja lajien, aivan erilaisesta sarjasysteemistä, mutta silti.
Viestin lähetti rossoblu
Miksi minun pitäisi olla kiinnostunut muista sarjoista?
Ei kai pitäisikään. En minäkään ole hirveän kiinnostunut muista jääkiekon räkäliigoista kuin SM-liigasta. Seuraan SM-liigaa kohtuullisen intensiivisesti, koska siellä pelaa joukkue, jonka kannattajaksi olen pienestä pitäen kasvanut. Toinen kiinnostuksen kohteeni jääkiekon parissa on ollut NHL, vaikka en varsinaisesti mitään joukkuetta sieltä kannatakkaan. NHL on kuitenkin viime vuosikymmenet ollut liiga, jossa pelaavat maailman parhaat pelaajat maailman parhailla palkoilla. Kaikki on luksusta. Kyllähän sellainen kiehtoo. Ei vain pelaajia, vaan myös katsojia ympäri maailmaa.
Viestin lähetti rossoblu
Olen silti tyytyväinen, ettei Italian liiga ole niin ylivoimainen, että se voisi päättää päästääkö se miehiään MM-kisoihin.
No, jääkiekon ja jalkapallon MM-kisat ovat vähän eri kaliiberin tapahtumia. Eipä noita nyt oikein voi verrata. Jääkiekon MM-kisat voisi puolestani kuopata vaikka kokonaan.
Viestin lähetti rossoblu
Miksi ihmeessä? Etkö haluasi katsoa huippukiekkoa säälliseen aikaan TV:stä, jos esimerkiksi olisi tällainen NHL:n kilpailija? Entä jos tilanne olisi sellainen, että molemmissa sarjoissa olisi 15 joukkuetta (eli siis yhteinen pelaajamäärä sama kuin nykyisessä NHL:ssä)?
Enhän toki sanonut, että liigan pitäisi välttämättä pyöriä Pohjois-Amerikassa. Jos rahaa ja faneja kasvaisi puissa, niin olisihan se hienoa, että Euroopassakin olisi oma huippuliiga. Tai vaikka Euroopan ja Amerikan yhteinen liiga. Kummallakin mantereella pelattaisiin omat runkosarjat ja sitten yhteiset playoffit.
Viestin lähetti rossoblu
Jos yksi sarja, miksi sitten ei yksi joukkue, joka on muita "selvästi isompi ja hienompi" ja jonne "kaikki periaatteessa haluaisivat päästä"?
Periaatteessa kai tällaisia seuroja ovatkin kaikki ManU:t, Arsenalit, Barcelonat, Milanit jne. Ja onhan se myönnettävä, että monia ihmisiä nämä seurat kiinnostavat. Eikö silti koko liigan kannalta olisi mielenkiintoisempaa, jos nimenomaan liiga kokonaisuudessaan olisi kiinnostava? NHL-kiekkoa vähemmänkin seuraavat varmaan tunnistavat useimpien NHL-seurojen nimet ja logot. Satunnaisena jalkapallon seuraajana en edes tiedä suurinta osaa Espanjan tai Italian liigan joukkueista, vaan koko liiga oikeastaan mielessäni on yhtä kuin muutama iso seura. Voin olla väärässä, mutta näin olen ajatellut. Itseasiassa, vielä paljon paljon jalkapalloa vähemmän seuraan jenkkifutista tai koripalloa, mutta silti tunnistan suuren osan NBA:n ja NFL:n joukkueista. Seuraan mm. Superbowlin aina kun siihen on mahdollisuus. Liigat ovat kiinnostavia, vaikka lajeista en niin välitäkkään.
Viestin lähetti rossoblu
Siitä yksinkertaisesta syystä, että se on sosialismia parempi järjestelmä. Tämä pätee jääkiekkoon siinä missä lähes kaikkeen muuhun (kaupalliseen) toimintaan. Suurin yksikkö, missä sosialismi voi todella toimia, on perhe.
Miten tässä nyt on päädytty johonkin sosialistiseen järjestelmään? Voitaisiinko tästä keskustelusta jättää pois tällaiset tunteita herättävät sanat kuten sosialismi ja vapaa markkinalous? Eikö kyse nyt ole pääasiassa siitä, miten voitaisiin pyörittää kannattavasti urheiluliigaa? Miten siis omistajat saisivat bisneksestään voittoa, pelaajat hyvän korvauksen palveluistaan ja koko lystin viime kädessä maksavat fanit rahoilleen vastinetta huikeiden elämyksien muodossa.
Viestin lähetti rossoblu
Eivätkö mm. mainitsemasi suuret eurooppalaiset jalkapallosarjat toimi suurelta osin tällä periaatteella?
Käsittääkseni eivät, mutta korjatkaa jos olen väärässä. Kai nyt jalkapallonkin puolella on jotain sääntöjä olemassa? Eikös esimerkiksi suomalainen seura saa jotain siirtokorvausta tai kasvattajarahaa tms., kun heidän juniorinsa päättää lähteä isojen rahojen perään Eurooppaan? Eivätkä isotkaan seurat toimi sillä periaattella, että niiden olisi tarkoitus nielaista kaikki kilpailijat ja näiden fanit. Urheilu kun eroaa muusta liiketoiminnasta siinä, että niitä voimakkaita kilpailijoita tarvitaan, jotta liigat ylipäätään voivat toimia. Lisäksi soppaan heitetään vielä paljon fanien tunnepohjaisia ratkaisuja. Ei Ilvestä ja Tapparaakaan voisi tuosta vain yhdistää uudeksi Tampereen Ipparaksi. Sillä hetkellä minusta tulisi henkilö, joka olisi ensisijaisesti kiinnostunut HIFK:n menestyksestä liigassa. Nokia, Siemens ja Ericsson voivat taas puolestani leikkiä kulisseissa mitä leikkejä tahansa. Minulle on pääasia, että omistan hyvän kännykän.