Viestin lähetti Maple Leaf
Koska NHLPA on Forbesin siipiensä suojiin ottanut?
Mutta joukkueita on turha poistaa vain viime vuoden (Forbesin laskemien) tappioiden mukaisessa järjestyksessä. Muuttujiin kannattaa lisätä ainakin organisaation (oletettu) arvo ja yleisökehitys muutaman viime kauden ajalta, eikä tässä ole syytä unohtaa myöskään joukkueiden ns. kulttuurista maaperää, siis sitä, onko organisaatioilla toivoa juurruttaa jääkiekkoa kotikaupunkiinsa NHL-tasolla kannattavana toimintana. Minua analyyttisemmat ihmiset keksivät varmasti hetkessä vielä toisen mokoman muuttujia lisää, mutta mielikuvituksettomana menen nyt näillä.
Minä perustelin - aivan kuten omistajatkin, asiaa taloudelliselta näkökannalta. Tottakai pitää ottaa huomioon muitakin asioita, mutta eikös tässä saakelin tappelussa ole koko ajan ollut vain kyse rahasta? Jos NHL:ää pelattaisiin paikoissa, joissa oikeasti on perinteitä, koko liiga olisi hädintuskin SM-Liigan tasoinen ja kokoinen. Ja ylipäätänsä koko laji olisi todella pieni verrattuna nykyiseen. Ja tuskin mekään silloin kirjoittelisimme tämmöiselle palstalle. Saattaisi olla että väittelisimme vinttikoirakisan lopputuloksesta, kun oli väärän värinen jänis kyseessä.
NHL on lajin kehto ja se on paikka, minne jokainen juniori haluaa joskus päästä. NHL:n ja myös koko lajin kannalta on sitä parempi, mitä paremmin siellä menee. Hetkellisesti voi olla hyvä, jos me näemme parempia pelaajia Euroopassa, mutta pidemmälle ajateltuna se ei ole todellakaan järkevää. Jos laji kuolee sen syntypaikassa, tulee se hiipumaan myös muualla. Minä en sitä halua.
Pelaajat ajattelevat puhtaasti omaa napaansa. Näin tekevät myös omistajat. Omistajat ovat kuitenkin se taho, joka todellisuudessa näyttää suunnan, mihin päin siellä ollaan menossa. Jos pelaajat haluavat perustaa oman liigan, siitä vaan. Siinä samalla vain kuopattaisiin todella paljon muutakin, kuin pelkät omistajat enkä usko hetkeäkään että se on mitään muuta, kuin uhkaus - jos sitäkään.
NHLPA pyysi Forbesia tekemään ko. raportin, aivan kuten NHL pyysi Arthur Levittiä ja Lynn Turneria tekemään ns. Levittin raportin.
Kun Bettman sanoi, että NHLPA:lle on tarjottu mahdollisuus tutkia NHL-seurojen taloudellista tilannetta, puhuttiin paljon muustakin kuin Levittin raportista. Jokainen vähänkin asiasta kiinnostunut löytää Levittin raportin ja olisi aika ennenkuulumatonta, jos NHLPA ei olisi edes tähän tutustunut. Kyllä minä käsitän että omistajat ovat halunneet kertoa rehellisesti taloudellisesta tilanteestaan, mutta NHLPA ei ole tätä halunnut tehdä. Minä en keksi tähän muuta syytä, kuin sen, että he ovat tienneet sen olevan turmioksi omalle taistelulleen.
nab77: Ei tuota viestiä voi kovin väärin lukea, vai voiko? Kuten sanottua... nuo ovat Forbesin tekemän tutkimuksen mukaiset seurojen tulokset kaudelta 02-03, joiden perusteella NHLPA on omia perusteitaan esittänyt. Ja kyllä - tuohon nimenomaan on otettu huomioon seurojen muut tulot. Levittin raportissa niitä ei, NHLPA:n mukaan ole otettu huomioon. Vaikeahan se on sanoa, kuinka tarkkoja lukemat ovat. Jos sen osaisin sanoa, olisin varmaan neuvottelemassa NHL:n alkamisesta (hymiö).